سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها
سه شنبه هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)
عنوان کتاب: ژرف کاوي داستان‌هاي قرآن کريم (از منظر تحليل روايت، تحليل گفتمان و زبان شناسي)
مؤلف: دکتر پيمان صالحي دانشيار گروه آموزشي ادبيات عرب دانشگاه ايلام

کتاب ژرف کاوي داستان‌هاي قرآن کريم (از منظر تحليل روايت، تحليل گفتمان و زبان شناسي) تأليف  دکتر پيمان صالحي دانشيار گروه آموزشي ادبيات عرب دانشگاه ايلام، در 361 صفحه و سه صفحه توسط انتشارات دانشگاه ايلام منتشر شده است.

  در خصوص داستان‌هاي قرآن‌ کريم، ذکر دو نکته ضروري است: اول اينکه اين داستان‌ها، روايتي حقيقي هستند، که خداوند آن را براي اهداف معيني، نقل مي‌کند. از جمله: عبرت دهي از گذشتگان، تبيين پايه‌هاي دعوت پيامبر (ص) و بيان اصول و احکام دين مبين اسلام، تثبيت قلب پيامبر (ص) و پيروان آن حضرت، هوشياري و بشارت و تصديق پيامبران گذشته. دوم اينکه داستان‌هاي قرآني، تصويردار هستند و تصويرپردازي در مقايسه با وصف روايت، بيشترين تأثير را بر مخاطب دارد. تصويرپردازي در داستان‌هاي قرآني، داراي خصوصياتي است، از جمله اينکه: قرآن‌ کريم، تمام صحنه‌ها را با ابعاد کامل آن، نقل مي‌کند؛ ولي نه در يک صحنه بلکه آن را در چندين صحنه به نمايش مي‌گذارد. يکي ديگر از خصوصيات تصويرپردازي داستان در قرآن کريم، مشارکت مخاطب در تکميل تصاوير، با قدرت خيال است. از ديگر ويژگي‌هاي تصويرپردازي داستان‌هاي قرآن کريم، حقيقي بودن حوادث آن‌هاست،هر چند که با ايجاز، بيان شده‌اند.

مي‌توان صرفاً به قصه گوش سپرد و از شنيدن آن لذت برد و تجربه اندوخت. مي‌توان در قصه دقيق شد و چند و چون شکل‌گيري آن را دريافت. انتخاب با مخاطب است و شايد ارجحيتي هم نتوان قائل شد؛ اما بدون شک، توجه به ساختار قصه‌ها و دقيق شدن بر چگونگي خلق آن‌ها، به مخاطب کمک مي‌کند تا ناگفته‌ها را مجسم کند، گفته‌ها را بهتر دريابد و با قصه، ارتباطي صميمانه‌تر برقرار سازد. بدين منظور براي شناخت بهتر قصه‌هاي قرآن‌ کريم و درک مفاهيم متعالي آن‌ها، کتاب حاضر در سه فصل، به ژرف‌کاوي داستان‌هاي قرآني پرداخته است.

روش کار به اين صورت است، که در ابتداي هر نظريه يا الگو، مقدمه‌اي به همراه ضرورت تحقيق و سؤالات آن مطرح شده است. در ادامه، چارچوب نظري بحث، بيان شده و در بحث اصلي با استناد به آيات مربوط به هر قصه، که آن نظريه يا الگو قابليت تطبيق با آن را داشته، بررسي و تحليل صورت گرفته است و براي برداشت دقيق‌‌تر از مفاهيم مندرج در قصه‌هاي قرآن کريم، هر جايي که ضرورت اقتضا نموده از تفاسير معتبر، بهره گرفته شده است.   

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.
  

روابط عمومي دانشگاه ايلام

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها