جامعه‌ی امروز تشنه سیره نبوی است

خانه خبرها

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، گفت: جامعه امروز از همه نظر به سيره اخلاقي پيامبر (ص) نيازمند است؛ مخصوصاً طبقه حاکميت، که بايد نسبت به ظلم‌هايي که به مردم مي‌شود، اقدام عملي انجام دهند.

   به گزارش روابط عمومي، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر شمس‌الله سراج، در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: مهمترين پيام مبعث آزادي انسان از يوغ بندگي هوا و هوس نفس است و پيامبر اسلام پيام آور رحمت و مهرباني است و چون همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غيرمسلمان داراي فطرت خدايي‌اند، بنابراين پيام رحمت را درک مي‌کنند، از طرفي همه اديان داراي گوهر واحدند و پيامشان يکي است، بنابراين همه انسان‌ها اين پيام صلح، دوستي و پايداري را درک مي‌کنند.

دانشيار دانشگاه ايلام با بيان اينکه اقتصائات زمان و مکان نقش اساسي در عملياتي کردن سيره پيامبر (ص) دارد، گفت: پيام رسول گرامي اسلام داراي يک روح و يک کالبد است و روح پيام ثابت بوده، ولي قالب و کالبد آن تغيير پذير است، مانند مسأله حجاب، که در هر عصر و زماني مي‌تواند، با حفظ اصل پوشش در مد و مدل آن تغيير داد و يا مانند تغيير در ساختار مساله تبليغ، که به دليل وسايل امروز بسيار متنوع شده است.

دکتر سراج  تأکيد کرد: از آنجا که در مورد پيامبر آمده است «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَوَي إِن هُوَ إِلَّا وَحي يُوحَي» و نيز با توجه به اينکه «لَکُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» آن بخش از سيره پيامبر (ص)، که جنبه اجتماعي دارد و مربوط به شخص حضرتش نيست را بايد عملياتي کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمين درباره ويژگي‌هاي بارز حضرت تصريح کرد: کريم الصفح، رئوفيت، گشاده رويي، قاطعيت در عمل به دستورات خداوند، توجه به ضعيفان، توجه به حق الناس، توجه به حقوق زنان و خاکي بودن و مردم دار بودن از ويژگي‌هاي رسول اکرم (ص) بوده است.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي تصريح کرد: جامعه امروز از همه نظر به سيره اخلاقي پيامبر (ص) نيازمند است، مخصوصاً طبقه حاکميت، که بايد نسبت به ظلم‌هايي که به مردم مي‌شود، اقدام عملي انجام دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج تأکيد کرد: نمونه‌هايي از اين ظلم‌ها نظام بانکي، صنعت خودرو و مافياي آن، گراني اجناس و عدم تناسب آن با حقوق اقشار ضعيف، تبعيض در نظام استخدامي و ده‌ها مسأله ديگر است، که که اگر پيامبر اعظم (ص) حضور داشت هيچگاه به اين اوضاع راضي نبود..

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي اسلامي گفت: همانگونه که در فلسفه بعثت آمده است، کار پيامبر زير و رو کردن عقول است، يعني او به کمک عقل مي‌آيد، تا زواياي پنهان فطرت آدمي را به او بشناساند، همچنان که هيچ انساني از عقل بي‌نياز نيست، همانگونه هم از پيامبر که رسول ظاهري است، بي‌نياز نمي‌باشد، عقل رسول باطن و پيامبر رسول ظاهر است.

دکتر سراج با بيان اينکه تمام افراد جامعه نيازمند الگوگيري از خصوصيات اخلاقي نبي مکرم اسلام هستند و از خودگذشتگي و ايثار يکي از خلقيات مهم آن حضرت بود، تصريح کرد: به حدي که خداوند خطاب به او فرمود «ما أَنْزَلْنا عَلَيْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقي» يعني پيامبر براي هدايت مردم خيلي به خودش رنج و زحمت مي‌داد و اذيت مي‌شد، که خدا فرمود به خودت فشار نيار و خودت را اذيت نکن.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي اسلامي با تأکيد بر اينکه اين آيه تکليف ما را سنگين مي‌کند، چون بسياري از کارهاي ما براي ارائه آمار و رفع تکليف است و براي همين است، که نتيجه نمي‌دهد، ابراز اميدواري کرد ما هم بتوانيم با تأسي به نبي مکرم اسلام در هدايت نسل جوان و نوجوان موفق باشيم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها