تبیین ماهیت انقلاب اسلامی در استان ایلام مبتنی بر شناخت وضعیت استان در دوره حکومت پهلوی است

خانه خبرها
حجت‌الاسلام و المسلمين سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با بيان اينکه تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي در استان ايلام فقط با تبيين درست وضعيت فرهنگي، اقتصادي و سياسي استان در دوران حکومت پهلوي حاصل مي‌گردد، گفت: بايد حقايق تاريخي استان ايلام در آن دوران تبيين گردد، تا علل نارضايتي مردم از رژيم پهلوي، پيوستن به نهضت بزرگ اسلامي و دستاوردهاي متعدد انقلاب مشخص گردد.

حکومت پهلوي تبليغات گسترده‌اي را براي ترويج فحشا و شرب خمر در ايلام سامان داد

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام و المسليمن سراج با بيان اينکه همه مردم استان ايلام مسلمان و شيعه و معتقد به آرمان‌هاي اسلامي بوده و مذهب، اساس روابط اجتماعي را تشکيل مي‌داد، يادآور شد: عليرغم اين وضعيت، براي امور مذهبي از طرف حکومت تبليغاتي صورت نمي‌گرفت، اما تبليغات گسترده‌اي براي ترويج فحشا و شرب خمر انجام مي‌گرفت.

سازمان زنان با استفاده از شگردهاي مختلف زنان را به کشف حجاب ترغيب مي‌کرد

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، گسترش بي‌حجابي را يکي از رويکردهاي اصلي حکومت پهلوي در استان ايلام دانست و گفت: «سازمان زنان» (وابسته به اشرف پهلوي) مروج کشف حجاب بود و به­ بصورت گسترده و سازمان يافته در اين راستا گام بر مي‌داشت، چنانکه مسابقات ورزشي براي زنان بي‌حجاب همراه با اهداي جوايز ارزنده برگزار مي‌شد.

حجت‌الاسلام و المسليمن سراج، اضافه کرد: با تبليغات گسترده و استفاده از شگردهاي مختلف، دختران را در مدارس به کشف حجاب وا مي‌داشتند، پوسترهاي زنان بي‌حجاب رايگان در بين مردم توزيع مي‌شد و انواع فيلم‌هاي مستهجن در سطح گسترده‌اي در اختيار جوانان قرار مي‌گرفت.

دو مشروب فروشي بزرگ براي انحراف مردم در ايلام راه‌اندازي شد

امام جمعه موقت ايلام، خاطرنشان کرد: در ايلام دو مشروب فروشي بزرگ، يکي در سطح شهر ايلام و ديگري در منطقه ششدار راه‌اندازي شده بود، که باعث انحراف افراد زيادي گرديد، چنانکه مراجعان اين مشروب فروشي‌ها هنگام خروج، مرتکب رفتارهاي ناهنجار و زشتي مي‌شدند، که باعث اذيت و آزار مردم مي‌گرديد.

کدخداها در روستا و شهرها با پشتوانه حکومت مردم را تحقير مي‌کردند

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج با بيان اينکه اکثريت قريب به اتفاق مردم ايلام در دوره حکومت پهلوي در روستاها زندگي مي‌کردند، که از لحاظ اقتصادي و اجتماعي در محروميت گسترده‌اي به سر مي‌بردند، افزود: سيستم کدخدامنشي در روستاها و حتي شهرهاي ايلام حکمفرما بود. کدخداها نماينده  حکومت به شمار مي‌رفتند، ­که اغلب کم سواد و يا بي‌سواد بودند و فقط با زد و بند و دارا بودن موقعيت خانوادگي اين عنوان را کسب کرده بودند و چون هيچ کس هم بر وظايف و عملکرد آنان نظارت نداشت، در برخورد با مردم انواع تبعيض‌ و ظلم را روا مي‌داشتند.

دکتر سراج تقسيم ناعادلانه زمين در روستاها را يکي ديگر از اعمال ظالمانه کدخدها دانست و افزود: اين افراد از آنجايي که صاحب نفوذ بودند، در تقسيم زمين‌ها و مسائل مربوط به آن دخالت کرده و در حق مردم اجحاف روا داشته و منافع خود و اقوام و نزديکان را تأمين مي‌کردند، به گونه‌اي که آثار آن تقسيم بندي‌ها هنوز هم ادمه دارد.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، يادآور شد: در دوره پهلوي اگر انتخابات فرمايشي مي‌خواست برگزار شود، صندوق‌هاي رأي به روستاها فرستاده نمي‌شد، بلکه  کدخداي ده شناسنامه‌ها را جمع مي‌کرد و شخصاً اسامي مورد نظر حکومت را انتخاب مي‌کرد.

دانشيار دانشگاه ايلام، يادآور شد: از امور ديگر که تحت نظر کدخدا انجام مي‌گرفت، اعزام به سربازي بود که با نفوذ خود مانع اعزام افراد فاميل و ذي نفوذ به سربازي شده و در عوض افراد تهي دست و کساني که از نفوذ برخوردار نبودند، فوراً به سربازي اعزام  مي‌شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج با بيان اينکه در روستاها فقر مطلق حاکم بود و مردم از ساده‌ترين امور مربوط به آموزش و بهداشت محروم بودند، گفت: درآمد کم، نبود امکانات کشاورزي و تحقير اجتماعي روستاييان، باعث مهاجرت تعداد زيادي از مردم ساکنان روستاها در استان ايلام به شهرها شد و چون اين مردمان حرفه‌اي خاص بلد نبوده و فاقد سرمايه هم بودند، در حاشيه شهرها ساکن شدند و با حداقل امکانات، روزگار را به سختي مي‌گذراندند.

هسته اصلي شهر ايلام در محدوده سه خيابان بود و بقيه مردم حاشيه‌نشين بودند

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با بيان اينکه وضعيت  شهرهاي استان و شهر ايلام هم دست کمي از روستاها نداشت، اظهار داشت: در شهر ايلام فقط سه خيابان آسفالت وجود داشت و مردم در محدوده اين سه خيابان هسته اصلي شهر را تشکيل داده و بقيه مردم در حاشيه‌نشين بودند.

در استان ايلام فقط يک مطب دنداپزشکي فاقد تجهيزات بي حسي داير بود

دکتر سراج يادآور شد: در شهر ايلام يک دندانپزشکي وجود داشت، که فاقد وسايل و تجهيزات لازم براي بي‌حسي و ساير موارد بود. کلاً چندين دکتر هندي در سطح شهر حضور داشتند، که چون آشنا به زبان فارسي و محلي نبودند، خيلي وقت‌ها در تشخيص صحيح بيماري و نوشتن نسخه درست دچار مشکل شده و نه تنها باعث بهبود بيماري شخص نمي‌شدند، بلکه گاهاً بر مشکلات بيمار هم مي‌افزودند.

مدارس ايلام فاقد معلم داراي مدرک ليسانس بود

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج درباره وضعيت آموزشي استان در دوره طاغوت، گفت: مدارس استان اکثراً معلمان ديپلمه داشتند و اصلاً معلمي، که رتبه ليسانس دارا باشد، در مدارس نبود و به علت اينکه حکومت مانع  حضور دختران محجبه در مدارس مي‌شد، خيلي از خانواده‌ها از فرستادن دختران خود به مدارس خودداري مي‌کردند و لذا جمعيت دختران بي‌سواد زياد بود و اکثريت مردم با تحصيلات جديد آشنا نبوده و بيشتر در مکتب‌خانه تحصيل مي‌کردند.

دانشکده دامپروري وابسته به دانشگاه رازي کرمانشاه محل جولان کمونيست‌ها بود

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، افزود: استان ايلام فاقد دانشگاه بود، اما «دانشکده دامپروري» وابسته به دانشگاه رازي کرمانشاه در شهر ايلام راه‌اندازي شده بود، که فاقد تجهيزات آموزشي، آزمايشگاهي و کتابخانه بود و تعداد کمي دانشجو درآن تحصيل مي‌کردند، که بطور گسترده‌اي تحت تأثير انديشه‌هاي مارکسيستي قرارداشتند و در همين راستا بايد فقر فرهنگي استان را ارزيابي  کرد.

در تونل «رنو» به عنوان نماد راهداري ايلام امکان تردد دو خودرو بصورت رفت و برگشت همزمان وجود نداشت

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج با اشاره به وضعيت نامطلوب جاده‌هاي استان ايلام در دوره حکومت پهلوي، افزود: در تونل «رنو»، که نماد راهداري ايلام بود، فقط يک خودرو امکان تردد داشت. قسمت عمده‌اي از جاده‌هاي موجود شن‌ريزي شده بود، که به جاده‌هاي «شُسه» معروف بودند. در مسير ايلام به مهران و صالح آباد، يک اتوبوس و در طول روز هم يکبار اقدام به جابجايي مسافران مي‌کرد، که صبح حرکت کرده و ساعت 2 عصر به مقصد مي‌رسيد.

کدخداها وظايف دارسي را انجام مي‌دادند

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي وضعيت دادرسي در استان ايلام در دوره حکومت پهلوي را اسفناک دانست و افزود: در شهر ايلام يک شعبه دادگاه موجود بود (روبروي مسجد جامع واقع بود)، که ساماندهي مناسبي نداشت و اگر پرونده‌اي به دادگاه فرستاده مي‌شد، دو الي سه سال طول مي‌کشيد، تا به صدور رأي منتج شود و البته بعضي اوقات هم پرونده بايگاني مي‌شد.

دکتر سراج، افزود: بيشتر پرونده‌ها به کدخداهاي دهات و محلات ارجاع داده مي‌شد و از طريق آنها و ريش‌سفيدان و به صورت محلي مورد حل و فصل قرار مي‌گرفت. حتي جرايم سنگيني، مثل قتل عمد از اين امر مستثني نبود و در اين بين با دريافت رشوه و اعمال نفوذ، حقوق زيادي از مردم و بخصوص اقشار ضعيف ذايل مي‌گشت.

دانش‌آموزان هنگام عبور از روبروي اداره ساواک از ترس تعقيب و آزار صورت خود را مي‌گرداندند

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج با اشاره به اينکه شکنجه‌هاي ساواک از خاطرات فراموش نشدني تاريخ انقلاب اسلامي است، گفت: اداره ساواک از طرق مختلف از جمله شکنجه، شايعه و... چنان جوي را در ايلام بوجود آورده بود، که مردم حتي در جمع‌هاي خصوصي و خانوادگي جرأت نداشتند تا درباره مسائل سياسي اظهار نظر نمايند. اين جو رعب و وحشت، به‌ گونه‌اي بود، که وقتي دانش‌آموزان از روبروي اداره ساواک رد مي‌شدند، از ترس صورت خود را برگردانده، تا مبادا تحت تعقيب و آزار قرار گيرند.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با بيان اينکه ساواک در مقابله با نيروهاي انقلابي و حزب‌اللهي و حتي کمونيست‌ها، شکنجه‌هايي را به کار مي‌گرفت، که انسان از بيان و تقرير آنها براي خوانندگان شرم دارد، افزود: مأموران ساواک اکثراً درخارج آموزش ديده بودند و به مباني ديني و اسلامي اعتقادي نداشتند و براي همين با قساوت تمام با زندانيان رفتار مي‌کردند، که نمونه‌هاي بازسازي شده، اين شکنجه‌ها در موزه عبرت تهران به تصوير کشيده شده و يا در خاطرات انقلابيون بازگو شده است.

در استان ايلام فقط يک شبکه تلويزيوني تحت پوشش بود

دانشيار دانشگاه ايلام با بيان اينکه اکثريت مطلق مردم ايلام در آن دوران، فاقد راديو و تلويزيون بودند، گفت: در استان ايلام فقط يک شبکه تلويزيوني تحت پوشش بود، که در ساعات خاصي برنامه پخش مي‌کرد و اکثريت مردم فاقد تلويزيون بودند و لذا کمتر در جريان امور سياسي و اقتصادي کشور قرار مي‌گرفتند و در نتيجه آگاهي مردم در سطح پاييني قرار داشت، که اگر اين امر را در کنار وضعيت مدارس و دانشگاه قرار دهيم، به وضعيت نامناسب فرهنگي و فکري در استان  پي­خواهيم برد.

سخنراني حجت‌الاسلام تعميرکاري درباره شهادت آيت‌الله مصطفي خميني مبارزات پنهاني مردم ايلام عليه حکومت پهلوي را علني کرد

حجت‌الاسلام و المسلمين سراج، تأکيد کرد: مردمي که در فقر غوطه ور بوده و از کمترين وسايل معيشتي، آموزشي و بهداشتي محروم بودند و دين خود را مواجه با تخريب سازمان يافته توسط حکومت مي‌ديدند، با شور و شعف به نهضت اسلامي متمايل شده و به خيل عظيم انقلابيون پيوستند.

دکتر سراج با بيان اينکه  تحولات انقلاب اسلامي دراستان ايلام با شهادت حاج آقا مصطفي فرزند امام راحل (ره)  شکل جديد و جدي‌تري به خود گرفت، اظهار داشت: در سال 1356؛ روحاني مبارز مرحوم حجت‌الاسلام تعميرکاري در جريان يکي از سخنراني‌هاي خود‌ موضوع شهادت آيت‌الله مصطفي خميني را مطرح کرد،  که اين اتفاق باعث علني شدن مبارزات پنهاني مردم عليه حکومت پهلوي گرديد.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، يادآور شد: در استان ايلام، روحانيون سرشناسي همچون آيت‌الله حيدري، ‌ تعميرکاري، حجت‌الاسلام سلطاني و حجت‌الاسلام لطفي حضور داشتند و زواياي مختلف حکومت اسلامي و نهضت حضرت امام راحل  را براي مردم بازگو مي‌کردند و ماهيت رژيم فاسد و وابسته پهلوي را به مردم شناسانده و در نتيجه اکثريت مردم ايلام خواهان سقوط رژيم طاغوت بودند.

در تشيع جنازه مرحوم اسحاق موسوي براي اولين بار شعار «مرگ بر شاه» طنين‌انداز شد

دانشيار دانشگاه ايلام، خاطرنشان کرد: در سال 1357 يکي از شاگردان حضرت آيت‌الله حيدري، بنام «اسحاق موسوي» در اثر تصادف فوت کرد، که در تشيع جنازه آن مرحوم براي اولين بار شعار «مرگ بر شاه» طنين‌انداز شد. مدتي بعد هم يکي از بزرگان ايلام بنام «سيد احمد موسوي» به رحمت خدا پيوست،  که تشييع جنازه‌اي با شکوه براي ايشان صورت گرفت و مردم در اين مراسم بار ديگر شعار  «الله‌اکبر» و «مرگ بر شاه» سر دادند.

با سقوط مجسمه شاه در ميدان 22 بهمن حکومت پهلوي در ايلام پايان يافت

دکتر سراج با بيان اينکه اين اتفاقات باعث شکسته شدن ترس مردم شد، افزود: چندين روز بعد از اين رويدادها، عده‌اي از جوانان حزب‌اللهي شهر ايلام، مجسمه شاه را که در ميدان 22 بهمن و در نزديکي مقر شهرباني قرار داشت، پايين کشيدند و به اين طريق بساط حکومت طاغوت در ايلام همزمان با سراسر کشور برچيده شد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها