دستیابی به دانش تولید کورکومین محلول در آب در پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام

خانه خبرها

دکتر فردين قنبري مدير پژوهشکده گياهان دارويي و معطر دانشگاه ايلام، گفت: ماده کورکومين محلول در آب، که داراي کاربردهاي گسترده در صنايع مختلف غذايي  و اشکال مختلف دارويي مي‌باشد، در پژوهشکده گياهان دارويي و معطر دانشگاه ايلام توليد گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر فردين قنبري مدير پژوهشکده گياهان دارويي و معطر دانشگاه ايلام، کورکومين را ماده‌اي زيست فعال طبيعي دانست، که از زردچوبه به دست مي‌آيد، که قابليت استفاده از آن در فرمولاسيون‌هاي غذايي و دارويي را امکان پذير کرده است.

دکتر قنبري، افزود: حلاليت پايين اين ماده در سيستم‌هاي آبي از محدوديت‌هاي اصلي کاربرد کورکومين مي‌باشد، که از جمله مهمترين اثرات بيولوژيکي و دارويي کورکومين مي‌توان خواص ضد ويروسي، آنتي‌اکسيداني، ضد سرطاني، کاهش سطح کلسترول خون و کبد، افزايش عملکرد ايمني بدن، جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي - عروقي، جلوگيري از آسيب غشاءهاي زيستي در مقابل پراکسيداسيون، خاصيت ضدالتهابي و کاهش آرتروز روماتيسمي و حفاظت در مقابل بيماري آلزايمر است.

مدير پژوهشکده گياهان دارويي و معطر دانشگاه ايلام، تصريح کرد: کورکومين يک پلي‌فنل هيدروفوب مشتق‌ شده، از ريزوم گياه زردچوبه که تقريباً در آب  نامحلول مي‌باشد، با توجه به ماهيت چربي دوستي کورکومين و حلاليت کم آن در فاز آبي، جذب خوراکي اين ماده در فرم‌هاي معمول خوراکي مانند پودر، کپسول و قرص، بسيار پائين است. به منظور افزايش حلاليت آن در محيط آبي و افزايش پايداري و جذب اين ترکيب در سيستم گوارشي از نانوانکپسولاسيون و توليد نانوحامل‌ها به عنوان ناقل‌هايي براي کورکومين استفاده شد.

دکتر قنبري با بيان اينکه ماده کورکومين محلول در آب، داراي کاربردهاي گسترده در صنايع مختلف غذايي  و اشکال مختلف دارويي مي‌باشد، اظهار داشت: در مطالعه‌ حاضر براي افزايش حلاليت كوركومين در آب، از يک ترکيب طبيعي که غني از ويتامين و امينو اسيد، بدون حضور حلال آلي استفاده شده است.  از اين رو مي‌توان از آن براي توليد نوشيدني‌هاي فراسودمند استفاده كرد.

مدير پژوهشکده گياهان دارويي و معطر ادامه داد: اين موفقيت مرهون تلاش و همت کارشناسان پژوهشکده خانم دکتر زهرا طاهري‌نيا و خانم دکتر فرشته دارابي مي‌باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها