معرفی پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه ایلام (10)

خانه خبرها
معرفي پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشگاه ايلام (10)

عنوان طرح پژوهشي: «ارزيابي ميزان موفقيت طرح‌هاي مبارزه با موخور (loranthus europaeus) در جنگل‌هاي استان ايلام و پيشنهاد مناسب‌ترين روش‌هاي مبارزه با آنها»

مجري طرح: دکتر جواد ميرزايي دانشيار دانشگاه ايلام

طرح پژوهشي: «ارزيابي ميزان موفقيت طرح‌هاي مبارزه با موخور (loranthus europaeus) در جنگل‌هاي استان ايلام و پيشنهاد مناسب‌ترين روش‌هاي مبارزه با آنها»، در 90 صفحه و چهار فصل؛ توسط دکتر جواد ميرزايي دانشيار گروه آموزشي علوم جنگل دانشگاه ايلام تدوين شده است.

 

  گونه «موخور» يکي از گياهان نيمه انگل وابسته به درختان مي‌باشد، که با جذب آب و عناصر غذايي از گياهان ميزبان، سبب ضعف و خشکيدگي آنها مي‌گردد. بر اين اساس طرح‌هايي براي مبارزه با اين گياه نيمه‌انگلي، توسط اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام انجام شده است. به منظور ارزيابي ميزان موفقيت اين طر‌ح‌ها، مطالعه حاضر در سطح کل استان انجام گرفت و نتايج و پيشنهادت کاربردي ارائه شد.

بدين منظور تعداد 11 رويشگاه «گاوز و مله گون»، «مله پنجاب»، «دالاب»، «قلاجه»، «بانکول»، «سيروان»، «مهر ملکشاهي»، «کبيرکوه»، «رنوي ايوان» و «شنه چير» در استان ايلام انتخاب شد. گونه‌هاي درختي موجود در رويشگاه‌ها بلوط، بادام و کيکم بودند. آماربرداري به روش ترانسکت انجام گرفت.

در تمام رويشگاه‌هاي مورد مطالعه در مناطقي، که عمليات مبارزه با «موخور» در آن‌ها صورت نگرفته بود، آماربرداري  انجام گرفت. سپس در دور رويشگاه «بانکول» و «مانشت»، علاوه بر مناطق آلوده به «موخور»،  در مناطق مجاور، که عمليات مبارزه با «موخور» در آن‌ها صورت گرفته بود، به تعداد مساوي «پلات» به منظور مقايسه و ارزيابي ميزان موفقيت طرح‌هاي مبارزه با «موخور» در مناطق مورد مطالعه، برداشت شد.

نتايج مستخرج از نظرات کارشناسان نشان داد، که بهترين روش مبارزه با «موخور» در استان ايلام، روش مکانيکي و استفاده از تيمارهاي گل و چسب، بعد از عمليات قطع مي‌باشد. بهترين فصل مبارزه نيز اوايل بهار مي‌باشد. معيار انتخاب مناطق براي مبارزه، مناطقي با درصد آلودگي بيشتر، تنوع زيستي بالاتر، مناطق حفاظت شده و جنگل‌ها دانه‌زاد، غني رو به شمال در استان ايلام مي‌باشند. همچنين 40 درصد از کارشناسان اعتقاد داشتند، عمليات مبارزه با «موخور» در استان ايلام، 60 الي 80 درصد، موفقيت آميز بوده است. 40 درصد ديگر از کارشناسان ميزان موفقيت را بين 40 الي60 درصد دانستند و 20 درصد نيز بيان کردند، ميزان موفقيت 20 تا 40 درصد بوده است.

 

چهارشنبه هر  هفته، ما را با معرفي پروژه‌هاي تحقيقاتي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها