مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار شد

خانه خبرها

با هماهنگي و برنامه‌ريزي دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه  صبح روز گذشته در محل سالن فرزانگان دانشگاه ايلام برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با بيان اينکه وحدت و هم‌افزايي حوزه و دانشگاه مي‌تواند به رفع موانع مقابل روي جامعه کمک‌هاي شاياني کند، اظهار داشت: بدون شک ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه، دشمنان را از رسيدن به نيات شومشان باز خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌ تبار، افزود: با همکاري و تعامل خوب حوزه و دانشگاه با يکديگر، مي‌توان به پيشرفت‌هاي علمي و تقويت سطح معلومات در جامعه اميدوار بود و ارتباط مسوولان و مديران با اين دو مرکز،  مي‌تواند مکمل پيشبرد اهداف در حوزه‌هاي مختلف و ديگر بخش‌هاي جامعه باشد.

نماينده ولي فقيه در استان بيان کرد: بهترين راه براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن اين است که جوانان ما بيکار نباشند، دانشگاهيان و حوزويان با ارايه راه حل علمي براي برون رفت از مشکل بيکاري در اين جهت اقدام کنند.

امام جمعه ايلام خواستار تشکيل کرسي آزاد انديشي در سطح مساجد توسط حوزه و دانشگاه شد و ادامه داد: مي توان راجع به مسائل و مشکلات استان و مردم در بخش‌هاي مختلف قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه بهره برد.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي تبار با بيان اينکه بايد خروجي اين گونه نشست‌ها و همايش‌ها تلاش براي حل مسائل و مشکلات جامعه باشد، تأکيد کرد: به منظور تحقق وحدت بين حوزه و دانشگاه ابتدا بايد نيازها شناسايي شوند و سپس جريان علمي در اين دو نهاد مقدس به سوي رفع نيازها و مشکلات سوق داده شود.

نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به اتفاقات هفته‌هاي اخير در کشور، گفت: لايه زيرين که منشاء اين عامل است بايد بررسي شود که چه عاملي باعث تغيير فرهنگ جامعه ما شده است.

امام جمعه ايلام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه هدف دشمن در جنگ ترکيبي تغيير باور مردم است، گفت: اين جنگ ترکيبي که دشمنان نظام عليه ما به راه انداخته‌اند، غير از کشور ما هر کشور ديگري بود تاکنون ساقط شده بود.

در ادامه اين مراسم دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام با تبريک روز وحدت حوزه و دانشگاه و گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله دکتر مفتح، گفت: از پيامدهاي مهم انقلاب اسلامي، فراهم شدن مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه است.

دکتر علي‌محمدي خواستار مشارکت و اهتمام جدي اين دو مرکز مهم براي  حل و فصل مشکلات جامعه شد و بيان داشت: اين دو نهاد علمي علاوه بر انجام وظايف آموزشي و پژوهشي، بايد نيازها و مشکلات جامعه را احصا کنند، و با اولويت‌بندي، براي حل آنها راهکار کاربردي ارائه دهند.

 رئيس دانشگاه ايلام خواستار ريشه‌يابي و ارائه راهکار در خصوص حوادث چند وقت اخير کشور از سوي حوزه و دانشگاه شد و گفت: امروز نسل جوان درگير «جنگ شناختي» با محوريت انتشار اطلاعات غلط و دروغ است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: اين نوع جنگ، افکار جامعه را به تسخير خود در مي‌آورد و از همه لحاظ دچار تزلزل مي‌کند و حس تعصب و وفاداري به دين و وطن را تضعيف مي‌نمايد.

رئيس دانشگاه با بيان اينکه «جنگ شناختي» به دنبال نابودي نيروهاي اجتماعي و سرمايه‌هاي کاري کشور است، اظهار داشت: دشمن در اين تهاجم، هدف اعتمادزدايي، نااميد کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن حاکميت را دنبال مي‌کند.

دکتر علي‌محمدي راه مبارزه با  «جنگ شناختي» را، تبيين و آگاهي‌بخشي دانست و بيان داشت: بايد ابتدا خود اطلاعات را به بدست بياوريم و سپس راه‌هاي انتقال صحيح اين اطلاعات را به نسل امروز ياد بگيريم.

رئيس دانشگاه، افزود: براي تحقق اين مهم نيازمند فهم درست نسل امروز و شناخت درست علايق، تمايلات، افکار و انديشه‌هاي آنها هستيم.

دکتر علي‌محمدي خواستار تشکيل کارگروهي بين حوزه و دانشگاه براي رصد سئوالات و ابهامات نسل جوان و پاسخگويي مناسب به آنها شد و تأکيد کرد، تحقق اين مهم مسير تعامل بيشتر و بهتر حوزه و دانشگاه را فراهم مي‌سازد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسيني‌نيا مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام با گراميداشت سالروز شهادت آيت الله دکتر مفتح و تبريک روز وحدت حوزه و دانشگاه، رسالت حوزويان و دانشگاهيان در دنياي امروز را سنگين دانست و اظهار داشت: هر چند ريشه شکل‌گيري علوم در شرق و جهان اسلام بوده است و نويسندگان بزرگي مثل ويل دورانت بر آن تأکيد دارند، لذا ما نبايد فقط دنباله‌روي علوم غربي باشيم، بلکه بايد به دنبال کشف علوم جديد باشيم.

دکتر حسيني نيا با اشاره به کلام نافذ امام علي (ع) در خصوص جايگاه و وظايف دانشمندان، گفت: طبق نظر امام (ع)، دانشمندان که اساتيد حوزه و دانشگاه مصداق آنها هستند، با پشتکار و حرکت زير پرچم ولايت، مي‌توانند دريچه‌هاي نويني از علوم را بگشايند و به حرکت علمي کشور شتاب دهند.

مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان خواستار حضور اساتيد حوزه و دانشگاه در مساجد و محل برگزاري نماز جمعه شد و اظهار داشت: بايد بستري فراهم شود، تا اساتيد صاحب نظر حوزه و دانشگاه بتوانند در مساجد و محل برگزاري نماز جمعه حضور يابند و مطالب علمي و راهکارهاي خود براي حل مشکلات جامعه را ارائه دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسيني‌نيا، يادآور شد: در صدر اسلام مساجد محل رفت و آمد علما و دانشمندان بوده‌اند و در همين راستا ائمه اطهار عليهم‌السلام در مساجد صاحب کرسي تدريس بوده‌اند، لذا بايد تلاش کنيم اين الگو در جامعه ما نهادينه شود.

در ادامه تعدادي از اساتيد حوزه و دانشگاه حاضر در مراسم به بيان نظرات و پيشنهادت خود پرداختند.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها