معاون وزیر علوم: سیاست اثرگذار وزارت علوم، اعزام دانشجو به بهترین دانشگاه‌های دنیا و جذب دانشجو از کشورهاست

خانه خبرها

معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس سازمان امور دانشجويان با تأکيد بر اهميت جذب دانشجويان خارجي در کشور در حوزه‌هاي علمي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي گفت: «يکي از سياست‌هاي مهم و اثرگذار وزارت علوم که نتايج مثبتي نيز تاکنون به دنبال داشته است، اعزام دانشجو به بهترين دانشگاه‌هاي دنيا و جذب دانشجو از همه کشورهاست.

    به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، به نقل از خبرگزاري ايرنا (خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران)، ديپلماسي علمي يک حرکت چندوجهي است که در محيط بين‌المللي رخ مي‌دهد و جابجايي دانشجو يکي از ابعاد مهم آن است.

جذب و پذيرش دانشجوي بين‌الملل چه دانشجويان نخبه که با بورس تحصيل مي‌کنند و چه آن ها که شهريه مي‌پردازند، امروزه يکي از عوامل موفقيت دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد و در رتبه‌بندي هاي جهاني به عنوان يکي از مولفه‌هاي جهاني محسوب مي‌شود.

از اين رو، طبيعي است که جذب دانشجويان بين المللي در دانشگاه هاي ايران اهميت زيادي داشته باشد.

بر اساس قانون ششم توسعه، جمعيت کل دانشجويان بين المللي تا پايان زمان اين برنامه يعني سال 1400 بايد به 1/8 درصد از کل دانشجويان برسد که با توجه به آمار حدود سه ميليون و 500 هزار نفري دانشجويان، اين درصد حدود 70هزار نفر خواهد بود.

اهميت جذب دانشجويان بين المللي سبب شد سازمان امور دانشجويان اخيرا فراخواني را براي تأسيس موسسات جذب دانشجويان بين المللي منتشر کند.

همچنين دکتر هاشم داداش‌پور رئيس سازمان امور دانشجويان آمار جديدي ارائه داد که از افزايش تعداد اين دانشجويان حکايت داشت.

وي در اين مورد گفت: 95 هزار دانشجوي بين المللي از بيش از 90 کشور دنيا در 50 دانشگاه کشور تحصيل مي‌کنند.

جذب دانشجوي بين المللي به‌ ويژه با توجه به نتايج علمي، فرهنگي و اجتماعي، اقتصادي و سياسي که تحصيل اين دانشجويان براي کشور ما دربردارد، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

بر همين اساس دکتر داداش پور رييس سازمان امور دانشجويان در ديدار اخير خود با «هانگ سونگ او» سفير کره شمالي مطالبي را در اين زمينه بيان کرد؛ موضوعي که از سوي برخي رسانه ها مورد سوءبرداشت قرار گرفت و واکنش‌هايي را به دنبال داشت.
خبرنگار ايرنا براي رفع اين سوءبرداشت‌ها، موضوع را با رئيس سازمان امور دانشجويان در ميان گذاشت و چند و چون جذب و پذيرش دانشجويان خارجي و مسائل و موضوعات مرتبط با آن را از وي جويا شد.

دکتر داداش پور با قدرداني از خبرگزاري ايرنا براي ايجاد اين فرصت، ابراز اميدواري کرد که اين مصاحبه زمينه‌اي براي تبيين سياست هاي وزارت علوم در حوزه دانشجويان بين المللي باشد و موثر واقع شود.

جذب دانشجويان بين الملل چه اهميت و جايگاهي دارد و سياست وزارت علوم در اين خصوص چيست؟
امروزه موضوع تحرک و جابجايي دانشجويان در سطح بين المللي داراي اهميت زيادي است و رقابت شديدي بين کشورها براي جذب حداکثري دانشجويان وجود دارد و هر دولتي که براي دانشگاه و آموزش عالي خود مزيتي قائل باشد و اهداف ماندگار علمي و البته اقتصادي، اجتماعي و سياسي را دنبال کند يا به دنبال گسترش مناسبات در فراتر از مرزهاي خود باشد، به جذب دانشجويان تمايل پيدا مي کند. بديهي است جمهوري اسلامي که برخوردار از دانشگاه هايي در تراز بين المللي است و آموزش عالي آن از مزيت ها و ظرفيت هاي زيادي برخوردار است، وارد اين رقابت شود و کنشگر بسيار فعال در جذب دانشجويان بين المللي باشد. افزون بر آنکه رسيدن به مرجعيت علمي و گسترش زبان فارسي که از سياست هاي راهبردي جمهوري اسلامي است، اقتضا مي کند که صرف نظر از رقابت جهاني مورد اشاره، در عرصه جذب دانشجوي بين المللي تلاش و سرمايه گذاري موثري شود؛ زيرا از مهمترين شاخصه هاي تحقق مرجعيت علمي، ميزان کمي و کيفي تحصيل دانشجويان ساير کشورها در ايران است. از همين جهت اعزام دانشجو به بهترين دانشگاهاي دنيا و جذب دانشجو از همه کشورها در دستور کار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.

منظور از بهترين دانشگاه‌ها از نگاه شما چه دانشگاه‌هايي است؟

ما در اعزام دانشجوي ايراني به خارج از کشور، به سه موضوع توجه مي کنيم؛ يکي دانشگاه هايي است که در مرزهاي دانش حرکت مي کنند و براي کسب علم و دانش روز، اعزام دانشجويان به بهترين دانشگاه هاي دنيا مدنظر ماست و موضوع ديگر که آن هم به اندازه دستيابي به مرزهاي دانش اهميت دارد، کشف و فهم کشورهاي مختلف دنياست و سوم باز کردن باب همکاري هاي علمي منطقه اي و فرامنطقه اي با هدف حل مسائل مبتلابه است. به عنوان مثال، وقتي دانشجوي دکتراي محيط زيست به دنبال فهم مساله ريزگردها در خوزستان باشد، قاعدتا بايد به سراغ منبع ريزگردها برود و براي اين کار ممکن است نياز داشته باشد که از ظرفيت هاي يکي از دانشگاه هاي عراق براي رفع نياز خود استفاده کند تا بتواند منشاء ريزگردها را مطالعه و براي آن با همفکري نخبگان زيست محيطي دانشگاه هاي منطقه راهکارهاي عيني پيدا کند يا در حوزه کشاورزي نياز است با برخي کشورهاي منطقه اين تبادلات صورت گيرد.

همچنين به عنوان مثالي ديگر در حال حاضر ما رشته هاي متعددي مانند روابط بين الملل، اقتصاد بين الملل، جغرافياي سياسي، مطالعات منطقه اي و بازرگاني بين الملل داريم که ممکن است دانشجويي تمايل به حضور در کشورهاي آفريقايي يا آسيايي داشته باشد تا به فهم دقيق تري از مناسبات اقتصادي يا سياسي و حقوقي حاکم بر آن کشورها دست يابد. همچنين اينکه با وجود ظرفيت بسيار زياد در آفريقا با حدود 54 کشور، به متخصصاني نياز داريم که اشراف و درک ميداني لازم از وضعيت اقتصادي، سياسي، اجتماعي و بازار آن کشورها داشته باشند. همين خلاء را نسبت به اکثر کشورهاي آمريکاي لاتين و کشورهاي آسياي مرکزي و اروپاي شرقي داريم. مهمترين راه تربيت متخصص نسبت به اين کشورها که بتواند به بخش هاي مختلف کشور کمک کند تا مراودات اقتصادي و سياسي و تاثيرگذاري در اين قبيل کشورها را افزايش بدهند، طراحي فرصت هاي مطالعاتي براي درک دانشجويان دکترا از اين کشورها است تا در ضمن تحصيل درک لازم ميداني از آن کشورها پيدا کند.

وضعيت جذب دانشجويان بين الملل در سطح جهاني در چه جايگاهي قرار دارد و نگاه دولت‌ها به اين مقوله چيست؟

همانطور که اشاره شد ما در عرصه آموزش عالي کشورها شاهد واقعيتي اجتناب ناپذير به نام جابجايي دانشجو هستيم، زيرا يکي از راه هاي توسعه دانش و تبادلات علمي و هم افزايي بين المللي تحقيقات و تلاش هاي علمي و فناوري است، منتهي دو نکته حائز اهميت است؛ اول رشد اين جابجايي طي 22 سال اخير پرشتاب بوده و منحني کشور مبداء و مقصد تحرک دانشجويي دچار نوسان هاي معناداري شده است و دوم اينکه مواجهه کشورها با اين واقعيت نيز يکسان نبوده و نيست. در برخي کشورها فقط ظرفيت اعزام دانشجو به ساير کشورها فعال شده است براي اين که ظرفيت لازم براي جذب دانشجويان بين الملل در آنها فراهم نيست، اما کشورهاي مطرح جهان مانند آمريکا، کانادا، انگليس، آلمان، استراليا، ايتاليا، فرانسه و اخيرا کشورهاي چين، روسيه و ترکيه هم هستند که هر دو ظرفيت اعزام و جذب دانشجو در آنها فعال است و از اين ظرفيت ها براي گسترش مناسبات جهاني خود حداکثر استفاده را مي کنند. منتهي رقابت اصلي بين کشورهايي است که براي دانشگاه هاي خود مزيت قائلند و به تاثيرگذاري در روندهاي جهاني نظر دارند يا در آموزش عالي خود به اهدافي فراتر از اهداف علمي مي انديشند و در حوزه جذب دانشجوي بين المللي فعال تر هستند.
از همين رو امروز ما در سطح جهاني و منطقه اي با اين رقابت مواجه هستيم. توجه به داده هايي که عرض مي کنم، وضعيتي که گفتم را بيشتر ملموس مي‌کند؛ ما در سال 2000 ميلادي شاهد بوديم که در کل جهان تنها يک ميليون و 500 هزار دانشجوي بين‌الملل در دانشگاه‌هاي جهان اغلب در آمريکا و اروپا مشغول به تحصيل بودند، اما اين ميزان در سال 2022 به شش ميليون دانشجو افزايش پيدا کرده است و تا چند سال قبل کشورهاي آمريکا، بريتانيا، کانادا، استراليا، فرانسه، آلمان و ايتاليا به ترتيب بيشترين دانشجويان بين المللي را جذب مي کردند، ولي در چند سال اخير تغييراتي در اين روند پديده آمده است و کشورهاي آسيايي نظير چين، ترکيه و روسيه نيز در رديف 10 کشور داراي بالاترين ميزان دانشجوي بين الملل قرار گرفته اند.
ايران در چه جايگاهي در معادلات جهاني براي جذب دانشجوي بين الملل قرار دارد؟

جذب و تحصيل دانشجوي بين المللي در ايران از دو جهت قابل توجه و بررسي است؛ اولا از جهت ورود در رقابت جاري جذب دانشجوي بين المللي و دوم از جهت سياست راهبردي تحقق مرجعيت علمي و تامين منافع کوتاه مدت و بلندمدت جذب دانشجوي بين المللي. بسيار روشن است در شرايطي که ايران داراي آموزش عالي و دانشگاه هايي برخوردار از مزيت در سطح بين المللي است و بر پايه آخرين اطلاعات توليد علم، در نظام بين المللي بر اساس نظام علم سنجي scopus و Web of Science در سال 2022 در رتبه پانزدهم دنيا و اول در ميان کشورهاي اسلامي قرار بگيرد، مقصد جذب دانشجويان بين المللي خواهد بود و با توجه به اهداف و سياست هاي راهبردي خود وارد عرصه رقابت و تلاش براي جذب دانشجوي بين المللي شده است.

در حال حاضر نزديک به 95 هزار دانشجو از بيش از 90 مليت در ايران مشغول تحصيل هستند. البته اگرچه وضعيت فعلي جذب دانشجو نسبت به گذشته رشد خوبي داشته است، اما تا رسيدن به جايگاه بايسته و بهتر در سطح جهاني فاصله زيادي وجود دارد. از همين رو از وقتي که مسئوليت سازمان به بنده محول شد، نشست‌هاي متعددي را با کارشناسان اين عرصه و خود دانشجويان بين الملل شاغل به تحصيل در ايران در بازه هاي زماني مختلف داشته ام و کارگروه هاي مختلفي با مشارکت اساتيد، صاحبنظران و خبرگاني که تجربه ميداني در ساير کشورها داشته اند، تشکيل شد و مطالعات و بررسي هاي قابل توجهي به عمل آمد تا به نظامي هدفدار، برنامه مند و مؤثر در اين عرصه برسيم.

بر همين اساس و با توجه به ظرفيت هاي موجود مراکز آموزش عالي و پژوهشي کشور جذب 250 هزار دانشجو در يک بازه زماني 5 ساله هدف گذاري شده است. با توجه به بررسي هاي به عمل آمده از کشورهاي دانشجوفرست، اهداف راهبردي و منافع ملي تنوع مليتي به اين گونه تعريف شده است که اين تعداد حداقل از 120 کشور براي تحصيلات بلندمدت و فرصت هاي کوتاه مدت تحقيقاتي وارد دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران شوند. در اينجا خوب است که توجه شما را به اين نکته جلب کنم که ما در حالي 95 هزار دانشجو از کشورهاي مختلف در ايران مشغول به تحصيل داريم که کشور ترکيه بيش از 232 هزار دانشجوي بين الملل جذب کرده و اکنون جزو ?? کشور اول دنيا در اين زمينه است يا کشور روسيه داراي 315 هزار دانشجوي بين المللي است. اين در مورد کشور چين هم مصداق دارد. اين کشورها را به اين خاطر عرض کرده ام که در يک دهه گذشته وارد جرگه 10 کشور اول دنيا شده اند. جالب است که اين کشورها براي دستيابي به اهداف خودشان سرمايه گذاري هاي گسترده اي از جمله تعريف بورسيه هاي کوتاه و بلندمدت براي رسيدن به اهداف تعريف شده در اين زمينه را در اين حوزه انجام داده اند.
بنابراين شما 5/ 2 برابر افزايش ظرفيت کنوني براي جذب دانشجو در سال‌هاي آينده درنظرگرفته‌ايد، اين رقم قابل توجهي در بازه زماني اندک محسوب مي‌شود، براي اين منظور چه تدابيري انديشيده‌ايد؟

ايران کشوري بزرگ با ظرفيت هاي گسترده است. بخشي از دانشگاه‌هاي ايران جزو دانشگاه‌هاي خيلي خوب دنيا قرار دارند، تا آنجا که در نظام هاي رتبه بندي جهاني مانند کيو.اس، تايمز، شانگهاي يا لايدن دانشگاه هاي ايراني زيادي حضور دارند و در اين رتبه بندي جايگاه هاي بهتري از کشورهاي مانند ترکيه برخوردارند. همانگونه که اشاره کردم امروزه کشورها بر اساس منافع ملي خودشان در اين عرصه رقابت جدي دارند و ايران هم در ميدان اين رقابت قرارگرفته و تلاش دارد بر اساس منافع ملي خود حضور چشمگيري داشته باشد. براي اين مهم برنامه ريزي کرده ايم و بيش از گذشته تلاش خواهيم کرد تا موانع را رفع و از تمام ظرفيت هاي ممکن استفاده کنيم تا به هدف تعريف شده دست يابيم.

در همين راستا، جلسات متعددي با رايزن هاي فرهنگي، سفراي خودمان در ساير کشورها و سفراي ديگر کشورها در ايران و دانشجويان بين المللي که در دانشگاه‌هاي ما مشغول به تحصيل هستند، برگزار کرده‌ ايم تا بتوانيم به اهداف تعريف شده دست پيدا کنيم. رايزنان علمي خودمان را در خارج فعال کرده ايم و در بازتعريف ماموريت آنان جذب و همچنين بسترسازي براي جذب دانشجويان بين المللي مورد تاکيد و در اولويت قرار گرفته است. علاوه بر اين، بررسي ما نشان مي دهد که بخش عمده اي از جذب دانشجوي بين المللي در کشورها توسط موسسات جذب دانشجو صورت مي گيرد. از اين رو، تشکيل موسسات جذب را يکي از اولويت هاي سازمان براي جذب دانشجو تعريف کرديم و در يک دوره زماني چهار ماهه، مجوز 27 موسسه جذب دانشجو براي اولين بار در کشور صادر شده و مشغول فعاليت شده اند و تشکيل حداقل 150 موسسه جذب دانشجو را در استان هاي مختلف کشور تا سال آينده هدف گذاري کرده ايم تا به اين ترتيب بتوانيم ايران را مقصد جابجايي دانشجويان بين الملل به ويژه کشورهاي منطقه قرار دهيم.

ما براي ارتقاي جذابيت تحصيل در ايران تلاش کرده و موانع و خلاءهاي جذب را نقطه به نقطه مورد بررسي قرار داده ايم و با دستگاه‌هاي مرتبط نشست‌هاي زيادي را برگزار کرده و تا حدود زيادي موانع را کاهش داده ايم. در تلاش هستيم که تمام دستگاه ها، رسانه ها و کنشگران عرصه علمي، فرهنگي و رسانه که درک عميقي از منافع کوتاه مدت و بلندمدت تحصيل دانشجويان بين المللي در ايران دارند و به عمق راهبردي جذب دانشجويان بين المللي پي برده اند، فرهنگ عمومي مواجهه با دانشجويان بين المللي را در جهت بهبود جذابيت تحصيل در ايران، روز به روز ارتقاء ببخشند.

ديدارهاي شما با سفراي بين المللي بيشتر با چه نگاهي صورت مي‌پذيرد، آيا با نگاه اعزام دانشجو يا جذب دانشجو است؟

با توجه به رقابت جاري در موضوع جذب دانشجويان بين المللي و سياست راهبردي مرجعيت علمي و همچنين بر اساس منافع ملي با تمام کشورهاي دنيا براي جذب بيشتر دانشجو و موفقيت در رسيدن به کميت و کيفيت تعيين شده در جذب دانشجو رايزني مي‌کنيم. در همين راستا با سفراي کشورهاي مختلف در چارچوب پروتکل هاي تعريف شده و با رعايت زبان ديپلماسي علمي، ديدارهايي داشته و مذاکراتي انجام داده ايم و البته اين ديدارها ادامه هم خواهد داشت. در ديدار با سفراي بين المللي ما چند هدف را دنبال مي‌کنيم، يکي از اهداف بررسي راه‌هاي تسهيل جذب دانشجو، ديگري معرفي ظرفيت‌هاي دانشگاه‌هاي ايران و ترغيب سفرا براي بازديد از دانشگاه‌هاي مختلف کشور و همچنين گسترش تنوع مليتي است تا بتوانيم از کشورهاي بيشتري دانشجو داشته باشيم و استانداردهايي راکه براي ما مهم است، در اين ديدارها به طرف مقابل منتقل کنيم. البته هدف ديگر ما بيشتر طرح مشکلات و رفع برخي مسائل دانشجويان کشور متبوع سفير در ايران يا پيگيري حل مشکلات دانشجويان خودمان در کشور مقابل است.

گاهي دانشجويان ايراني در برخي دانشگاه‌هاي خارجي که تراز اول نيستند، مشغول به تحصيل مي‌شوند. علت را توضيح دهيد؟

غير از هدف فهم از منطقه و رفع مشکلات مشترک مانند ريزگردها که نياز به تبادل دانشجو است و وزارت علوم دانشجويان را به برخي کشورها اعزام مي کند، در باقي موارد در اين خصوص متاسفانه موسسات غيرمجاز اعزام دانشجو، در جهت منافع شخصي و با نگاه سوداگرانه به اين کار مبادرت مي ورزند و دانشجويان را به کشورهايي که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي آنها صلاحيت علمي مورد قبول وزارت علوم يا بهداشت را ندارند، هدايت و اعزام مي‌کنند که بعد از بازگشت به کشور با مشکل تاييديه مدرک مواجه مي‌شوند. البته ما چتر حمايتي خود را روي هر دانشجوي ايراني در هر کجاي دنيا به عنوان شهروند گسترده ايم و غافل نيستيم. مثلا در قضيه جنگ اوکراين، دو هفته قبل از وقوع درگيري و در ساعات اوليه درگيري با تشکيل ستاد حمايت و همراهي دانشجويان شاغل به تحصيل در آنجا، هر ساعت امور دانشجويان را رصد مي کرديم و پيگير مشکلات دانشجويان بوديم و از طريق رايزنان علمي، رايزنان فرهنگي و سفرا پيگير بازگشت به ايران بوديم، در حالي که وزارت علوم در اعزام آنها هيچگونه نقشي نداشته است.

نگاه ما در مقوله اعزام دانشجو تنها دانشگاه هايي است که در نظام ارزشيابي سازمان امور دانشجويان داراي رتبه الف باشند. بديهي است که از همين جا از خانواده‌ها و دانشجويان تقاضا کنم در صورتي که به صورت آزاد قصد ادامه تحصيل در خارج از کشور را دارند، از همکاران ما يا از طريق سايت اداره‌کل دانش آموختگان سازمان امور دانشجويان در خصوص دانشگاه مورد نظر استعلام بگيرند و از جايگاه آن مرکز آموزشي مطلع شوند که در طول تحصيل يا بعد از اتمام تحصيل در انتقال به داخل يا ارزيابي مدرک تحصيلي دچار مشکل نشوند.

در حال حاضر در جذب دانشجوي بين الملل با چه موانعي روبرو هستيد؟

واقعيت اين است که در حال حاضر ظرفيت هاي دانشگاهي ما، مزيت هاي ايران از حيث فرهنگي، گردشگري و اقليم و موقعيت سياسي براي دانشجويان و خانواده‌هايشان در بسياري از کشورها ناشناخته است و تاکنون در نظام بين المللي معرفي مزيت هاي آموزش عالي و دانشگاه هاي خود را با بهره گيري از تمام ظرفيت ها کامل نکرده ايم و مورد بهره برداري قرار نداده ايم. اگر ما بتوانيم در معرفي دانشگاه ها و ظرفيت هاي ايران موفق عمل کنيم، مطمئن هستم علاقه مندي و حضور دانشجويان بين المللي در ايران با افزايشي معنادار روبرو خواهد شد و به حداقل هاي هدفگذاري شده خواهيم رسيد و در اين عرصه با شتاب چند برابري در تحقق مرجعيت علمي روبرو خواهيم شد.

غير از اين، مشکلي که در داخل داريم، ناشناخته بودن عمق راهبردي حضور دانشجويان بين المللي و مزاياي حضورشان براي مردم و برخي دستگاه ها و مسئولان کشور است. به عنوان مثال هر دانشجوي بين المللي سفير ايران در کشور متبوع به حساب مي آيد و در روند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادي، علمي، سياسي و فرهنگي دو کشور تاثيرگذار است و اين ناشناخته بودن نقش حضور دانشجوي بين الملل در تامين منافع ملي باعث شده اراده جدي و عمومي براي افزايش و بهبود جذابيت تحصيل در ايران و تسهيل گري امور جذب در ميان برخي دستگاه‌هاي مرتبط وجود نداشته باشد و به دنبال همين ضعف شناختي دچار ضعف در فرهنگ مواجهه مردمي و دست اندرکاران امر هستيم.

به غير از دانشجويان افغانستاني و عراقي که درصد بالايي از دانشجويان خارجي داخل ايران را تشکيل مي‌دهند، وضعيت جذب دانشجو از ساير کشورها چگونه است؟

50 درصد دانشجويان بين المللي روسيه را دانشجوياني از کشورهاي شوروي سابق تشکيل مي‌دهند يا اکثريت دانشجويان بين المللي آمريکا و اروپا از کشورهاي آمريکاي لاتين، آسيا و آفريقا هستند يا همين کشور همسايه خودمان ترکيه، بيشترين دانشجويانش از آذربايجان، سوريه، افغانستان، عراق و ايران است. البته سياست و نگاه ما در سبد جذب دانشجوي بين المللي، حضور دانشجويان از همه کشورهاي دنيا است و با همين نگاه، اقدام به باز تعريف ماموريت هاي رايزنان علمي کرده‌ايم و جذب دانشجويان منطقه را در اولويت ماموريت آنها قرار داديم.

همچنين مجوز موسسات جذب را صادر کرده‌ايم و رايزني‌هاي متعددي را با مسئولان خارجي و سفرا صورت داده ايم که بتوانيم در اين حوزه از مليت‌هاي مختلف دانشجو جذب کنيم. در عين حال بايد تاکيد کنم که به هر حال تمام کشورهاي دانشجوپذير که وارد رقابت در اين عرصه شده اند، جذب دانشجو از کشورهاي همسايه و همجوار را در اولويت نخست خود قرار مي دهند و اين را نمي توان نقص در نظام جذب دانشجوي بين المللي آن کشور به حساب آورد. بدون ترديد ما در حالي که جذب دانشجو از تمام مليت ها و کشورها برايمان اهميت دارد، به دنبال جذب دانشجويان کشورهاي منطقه هستيم. همچنين براي اينکه با آنها اشتراکات فرهنگي و تاريخي زيادي داريم، به دنبال اين هستيم که نه تنها به جذب حداکثري دانشجوي بين المللي در گنجايش ظرفيت هاي خود برسيم، بلکه جذب دانشجو به زبان نمادين در سطح بين المللي در تفسير و شناخت جمهوري اسلامي تبديل شود و به سطح الگوسازي در اين عرصه برسيم.

دستاوردها و اثرات مثبت جذب دانشجويان بين‌المللي چيست؟

هر دانشجوي بين المللي سفيران ما در کشور خود محسوب مي‌شوند براي اينکه شناخت عميق تري نسبت به کشور محل تحصيل خود پيدا مي کنند و شبکه روابط اجتماعي بين فردي و فرهنگي زيادي با آن برقرار کرده اند. تاثير بعدي حضور اين افراد در ايران، جذب دانشجويان بيشتر است که در قلمرو علمي مي تواند در همکاري هاي علمي و تعريف و پيشبرد پروژه هاي مشترک علمي و فناوري بين دو کشور ايفاي نقش کند. همچنين در قلمرو اقتصادي در درازمدت اين دانشجويان مي توانند کنشگران فعال در مبادلات اقتصادي بين دو کشور شوند و در عين حال، اقتصاد آموزش عالي به چرخش در مي آيد و رونق پيدا مي کند.

الان يکي از منابع درآمد اقتصادي مهم برخي از کشورها مانند استراليا يا کانادا همين جذب دانشجويان بين المللي است. از بُعد سياسي و به تقويت مناسبات سياسي بين اين کشورها منجر مي شود چرا که برخي از اين دانشجويان در برگشت به کشور خود به جايگاه هاي سياسي بالايي مي رسند و مي توانند عامل تقويت روابط و همکاري بين کشورها شوند. در قلمرو فرهنگي نيز باعث مي‌شود سازگاري و تاب آوري با فرهنگ هاي متنوع دنيا براي مردم آن کشور فراهم شود و بسياري ديگر از امتيازات که مي تواند حاصل جذب دانشجويان خارجي باشد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها