نشست علمی بین المللی گیاه - باستان شناسی با حضور استاد هلندی در دانشگاه

خانه خبرها
نشست علمي بين المللي گياه - باستان شناسي با حضور استاد هلندي در دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست علمي بين المللي گياه - باستان شناسي با حضور استاد هلندي رينرزکاپرز در دانشگاه ايلام برگزار شد.

معاون پژوهشي دانشگاه ايلام در اين نشست علمي گفت: اين نشست با حضور استاد دانشگاه هلندي با هدف ادامه همکاري ها و تبادلات علمي بين دانشگاه ايلام و دانشگاه خرونينگن هلند برگزار شده است.
دکتر مهدي زاده اظهار کرد: پرفسور کاپرز علاقمند به تاريخ کشاورزي، فرهنگ غذايي و فرآيند توليد غذا در استان ايلام است و به عنوان ميهمان  به دانشگاه ايلام دعوت شده است.
وي افزود: اين نشست به عنوان اولين همکاري وي با دانشگاه ايلام است و در آينده زمينه همکاري و تبادل استاد و دانشجو با اين دانشگاه هلند فراهم خواهد شد.
استاد دانشگاه خرونينگن هلند نيز در اين نشست هدف خود از سفر به استان ايلام را جمع آوري غذاها و دانه هاي خوراکي سنتي در اين استان اعلام کرد و گفت: خوراک سنتي ترخينه در اين استان حاوي دانه هاي خوراکي مختلف است و از لحاظ باستان شناسي بايد بدانيم از چه چيزي ساخته شده و چه تاريخچه اي دارد.
پرفسور رينر کاپرز تاکيد کرد: اينکه چه ابزار و ترکيباتي براي پخت نان و غذاهاي محلي لازم است مواردي است که در زمينه آنها به تحقيق مي پردازيم و ما نياز داريم همه جنبه ها حتي سوخت مورد نياز براي پخت نان را بررسي کنيم.
وي يادآور شد: سلامت و بهداشت غذايي مردم با اينکه چه غذاهايي بخورند و تاريخچه اين غذاها ارتباط دارد و حتي انرژي و نيرويي که زنان براي درست کردن نان و غذاهاي مختلف بکار مي برند نيز اهميت دارد.
پرفسور کاپرز اظهار کرد: استان ايلام بدليل جايگاه جغرافيايي يکي از جاذبه هاي مهم در تحقيقات من است زيرا اين استان مهد کشاورزي جهان است و بسيار خوشحال هستم که در اين استان به تحقيق مي پردازم.
وي اضافه کرد: پيش از ايلام به استان هاي آذربايجان و کردستان نيز سفري داشته ام و قرار است در اقامت 2 هفته اي در ايلام نمونه دانه هاي خوراکي سنتي اين استان را جمع آوري کنم.
بر اساس نتايج تحقيقات و کاوش هاي فرانک هول باستان شناس برجسته آمريکايي، استان ايلام در غرب ايران با پيشينه ?? هزار سال تمدن و تاريخ، مهد کشاورزي جهان است.
پروفسور هول سال هاي دهه ?? شمسي با حضور در منطقه تپه علي کش شهرستان مرزي دهلران تحقيقات گسترده اي را در زمينه وجود آثار تمدني در اين منطقه انجام داده است.
بر پايه يافته هاي وي براي نخستين بار در جهان گندم و غلات در اين منطقه از استان ايلام کشت شده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها