چاپ کتاب نانوپرداختکاری برای اولین بار در کشور

خانه خبرها

دکتر عبدالحميد عزيزي، عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي  از انتشار کتاب "نانوپرداختکاري"  خبر داد و گفت: امروزه و در قرني که از آن با عنوان قرن دانش ياد مي­شود پيشرفت و توسعه پايدار هر ملت و دولتي نه با اتکا بر ذخاير و منابع زميني و زيرزميني از قبيل نفت، گاز، معادن و غيره  بلکه تنها با دستيابي به علوم و تکنولوژي­هاي پيشرفته در تمام  حوزه­ها محقق و ميسر مي­شود. از طرفي با رشد و گسترش علم و تکنولوژي، تقاضا براي  دستيابي به محصولاتي با کيفيت بهتر و برتر در تمام صنايع روز به روز در حال افزايش مي­باشد. لذا جهت نيل به اين مهم، دستيابي به علوم و تکنولوژي­هاي  برتر از قبيل روش­هاي ساخت و توليد پيشرفته  امري ناگريز و ناگزير محسوب مي­شود.

وي افزود: عمليات­هاي ماشينکاري، عمليات­هايي هستند که 18 تا 25 درصد فرايندهاي ساخت و توليد قطعات و محصولات مختلف را شامل مي­شوند. يکي از عمليات­هاي ماشينکاري، عمليات پرداختکاري است که از سه جنبه اقتصادي، علمي و زيباشناختي حائز اهميت است. عمليات پرداختکاري، آخرين مرحله ساخت و توليد يک محصول را تشکيل مي­دهد لذا مرحله بسيار ويژه و حساسي محسوب شده زيرا بروز کوچکترين خطا در اين مرحله ممکن است خسارت جبران ناپذيري را سبب شده  و يا حتي دور ريز محصول را در پي داشته باشد. از طرفي در صورت اجراي درست اين مرحله از توليد، قطعه و يا محصول مورد نظر به اوج زيبايي و کارايي خود مي رسد. مهم­ترين هدف در عمليات­هاي پرداختکاري، دستيابي به سطحي با کيفيت مطلوب و مورد نظر است. امروزه کمتر صنعتي را مي­توان يافت که بحث زبري و صافي سطح در آن مطرح نباشد از طرفي روشهاي سنتي پرداختکاري نيز به دليل نوع ابزار مورد استفاده در آنها، داراي معايب و محدوديت­هاي زيادي بوده که از جمله مي­توان عدم توانايي پرداختکاري قطعات با هندسه­هاي پيچيده و نيز صافي سطح در حد ميکرومتر را نام برد. لذا جهت رفع اين معايب و محدوديت­ها، روشهاي جديد و پيشرفته­يي با عنوان روشهاي نانوپرداختکاري مطرح شدند که صافي سطح فوق دقيق و در حد نانومتر را سبب مي­شوند. به دليل اينکه بحث زبري سطح و دستيابي به سطحي با کيفيت دقيق و فوق دقيق، با مسائل مربوط به ديناميک قطعه مرتبط است لذا استفاده از روش هاي پيشرفته نانوپرداختکاري در صنايع مختلف به ويژه صنايع پيشرفته­يي از قبيل هوافضا، نظامي و خودروسازي  داراي جايگاه و اهميت بسيار ويژه­اي مي­باشند.

دکتر عبدالحميد عزيزي خاطر نشان کرد: به دليل نبود هيچ منبع و مرجع کاملي در زمينه نانوپرداختکاري در داخل کشور، مولفين برآن شدند که با بهره بردن از مقالات معتبر با نمايه ISI و کتب برتر و نيز استفاده از تجربيات شخصي خود، کتابي جامع و کامل در اين زمينه تاليف نمايند. لذا اين کتاب، اولين کتاب تاليفي در زمينه نانوپرداختکاري در کشور محسوب شده که شامل 5فصل مي­باشد. فصل اول اين کتاب مقدمه اي بر روشهاي سنتي پرداختکاري را شامل مي­شود. فصل دوم، معرفي اجمالي از کل روشهاي نانوپرداختکاري را در بر مي­گيرد و در ادامه، فصل­هاي سوم، چهارم و پنجم به توضيح کامل سه روش از مهم­ترين و پرکاربردترين روشهاي نانوپرداختکاري مي­پردازد.

عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي با اشاره به اينکه اولين بار است کتابي با اين عنوان در کشور چاپ مي شود گفت: کتاب نانوپرداختکاري با همکاري و تلاش بي وقفه مهندس عارف اعظمي دانشجوي تحصيلات تکميلي رشته مهندسي مکانيک به چاپ رسيده که از ايشان و نيز تمامي اساتيد، دانشجويان و عزيزاني که ما را در اين راه کمک نمودند تشکر و قدراني نموده و اميد است اين کتاب مورد عنايت و استفاده تمام فعالان و علاقمندان اين حوزه قرار گيرد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها