توسعه و گسترش همکاری های دانشگاه ایلام با مراکز علمی و دانشگاهی عراق

خانه خبرها
توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق

به گزارش خبرنگار روابط عمومي،  دانشگاه ايلام با هدف قرار گرفتن در ميان دانشگاههاي بين المللي و به منظور تقويت ارتباط با دانشگاههاي کشورهاي همسايه در صدد تعامل و ارتباط با مراکز علمي و دانشگاهي کشور عراق است.

در همين راستا رئيس دانشگاه ايلام، طي يک هيئت بلند پايه در روز دوشنبه  21 فروردين ماه سال  جاري و از طريق مرز زميني مهران به اين کشور سفر کردند.

دکتر" مصطفي نعمتي" معاونت آموزش، دکتر " محمدرضا شيرخاني" معاونت فرهنگي-اجتماعي و دکتر" عامر خيري" رئيس گروه همکاريهاي علمي و بين المللي، پروفسور "محمد علي اکبري" رئيس دانشگاه ايلام را در اين سفر همراهي کردند.

پاسخ به دعوت رياست محترم دانشگاه واسط، شرکت در کنفرانس بين المللي اين دانشگاه، پي­گيري مفاد تفاهم نامه في­مابين (امضاء شده در سال گذشته) دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط، پاسخ به دعوت دانشگاه بابل در شهر حله و بررسي راههاي همکاري با آن دانشگاها از اهم اهداف اين سفر عنوان شده است.

در همين راستا ديدارها و برنامه هاي متعددي نيز صورت گرفت که مي توان به طور خلاصه به موارد زير اشاره کرد:

 سخنراني رئيس دانشگاه ايلام به زبان انگليسي در افتتاحيه کنفرانس بين المللي دانشگاه واسط به عنوان مهمان ويژه که همزمان به زبان عربي ترجمه مي­شد.

دکتر علي اکبري در اين سخنراني به لزوم ارتباطات علمي و فرهنگي بين دانشگاههاي جهان اسلام، بويژه منطقه اشاره کردو رابطه ­ي خوب بين دانشگاه ايلام و واسط عراق را به عنوان نمونه موفق اين ارتباط معرفي نمود.

علي اکبري،  آمادگي دانشگاه ايلام را در برقراري اين روابط با کليه دانشگاههاي عراق و منطقه اعلام نمود.

 در کنار اين کنفرانس مصاحبه تلويزيوني با شبکه ماهواره­اي النهرين توسط رياست دانشگاه ايلام وهمچنين ملاقات با نماينده محترم استان واسط در پارلمان عراق انجام گرفت.

ب) در ادامه سفر هيأت ايراني به عراق،  شرکت در همايش مربوط به وزارت علوم و فناوري و ملاقات با وزير آموزش عالي عراق در شهر بغداد و در حاشيه اين کنفرانس صورت گرفت.

 دکتر علي اکبري در ديداربا دکتر "عبدالرزاق العيسي" وزير علوم و فناوري عراق، با اشاره به برقراري ارتباط خوب دانشگاه ايلام با دانشگاههاي عراق بر لزوم حمايت وزارت از اين ارتباط تأکيد کرد.

 وزيرعلوم و فناوري عراق نيز ضمن ابراز خرسندي از اين پيشرفت، فراهم کردن زمينه هاي بيشتر در راستاي توسعه اين ارتباط را ضروري دانست.

  در ادامه اين همايش هيئتت ايلامي با مدير شبکه ماهواره­اي الجامعيه که اخبار دانشگاههاي عراق را پوشش مي­دهد ديداري انجام شد و طي آن دو طرف براي پوشش خبري و معرفي دانشگاه ايلام به جامعه دانشگاهي عراق توافق کرده و از آنها به منظور تهيه گزارش و خبر از دانشگاه ايلام دعوت به عمل آمد.

 در اين ديدار، جناب القطبي مدير شبکه ماهواره الاشراق نيز برآمادگي اين شبکه براي تهيه گزارش و پخش آن اعلام آمادگي کرد.

همچنين در ديدار از سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد، هيئت اعزامي دانشگاه ايلام، ضمن ملاقات با دکتر اباذري رايزن فرهنگي ايران ، در خصوص تسهيل امور مربوط به تأسيس مرکز زبان فارسي دانشگاه ايلام در عراق و راه­ اندازي شعبه­ اي از دانشگاه ايلام در شهر کوت استان واسط بحث و تبادل نظر شد.

رئيس دانشگاه ايلام، در ديدارو نشست مشترک با دکتر "ماجد حميد" مسئول دانشگاه التقنيه وسطي بغداد به منظور برگزاري دوره­هاي مشترک تحصيلات تکميلي به شيوه­اي که بخشي از تحصيل در عراق و بخشي ديگر  در دانشگاه ايلام صورت پذيرد مذاکره شد،  در اين جلسه همچنين توافق شد برگزاري کارگاههاي آموزشي ويژه اساتيد  دانشگاه التقنيه در دانشگاه ايلام تداوم يافته وکارگاه بعدي (بهداشت مواد غذايي) پس از ماه مبارک رمضان در دانشگاه ايلام برگزار شود.

 ديدار و نشست مشترک با مسئولين دانشگاه بابل از ديگر برنامه هاي هيئت اعزامي دنشگاه ايلام، به کشور عراق بود، در اين ديدار که به منظور بررسي راههاي همکاري دو دانشگاه ايلام و بابل انجام شد مقرر گرديد، کارشناسان دو طرف در خصوص تهيه پيشنويس تفاهم نامه همکاري با هم رايزني نموده و در سفري که در آينده نزديک، رياست دانشگاه بابل به ايلام دارند، اين تفاهم نامه از سوي رؤساي دو دانشگاه به امضاء برسد.

 جلسه مشترک با رئيس دانشکده مطالعات انساني نجف و کربلا نيز در اين سفر انجام شد،  اين دانشکده متعلق به آستان مقدس ابوالفضل العباس (ع) است که در آينده نزديک تبديل به دانشگاه خواهد شد.

و در رشته­ هاي مختلف بويژه الهيات و معارف اسلامي، فقه و حقوق فعاليت مي­کند و زمينه همکاري مشترک بين دو طرف وجود دارد.

دانشکده مطالعات انساني نجف و کربلا،  داراي مرکز آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان است که زير نظر مرکز آموزش زبان دانشگاه فردوسي مشهد فعاليت مي­کند.

هيئت اعزامي دانشگاه ايلام به رياست دکتر علي اکبري در نشست مشترک با دکتر الياسري رئيس دانشگاه فرات الأوسط عراق، ودکتر مازن الحسني معاون دانشگاه واسط و نمايندگاني از دانشگاه اميرکبير ايران، در نشستي چهار جانبه شرکت کرد.

 علي اکبري ضمن اعلام آمادگي دانشگاه ايلام، براي همکاري با دانشگاه الفرات الاوسط عراق (با مرکزيت نجف اشرف و چهار استان جنوبي عراق يعني کربلا، بابل، السماوه و العماره) از حضور نمايندگان دانشگاههاي واسط عراق و اميرکبير ايران ابراز خرسندي کرده  و طرح وپيشنهاد همکاري چهار جانبه بين دانشگاههاي مذکور از سوي رئيس دانشگاه ايلام، مورد استقبال اين نمايندگان قرار گرفت.

 مبادله نشان دانشگاهها بين دو طرف، جزئيات پيش نويس تفاهم نامه همکاري دو دانشگاه  که پس از رايزني بين کارشناسان، به طور رسمي و در آينده نزديک در ايلام به امضاي دو رئيس دانشگاه الفرات الاوسط و دانشگاه ايلام مي رسد از ديگر برنامه هاي اين ديدار چهار جانبه بود.

 ديدار با توليت آستان مقدس حضرت عباس(ع)، نشست غير رسمي با معاون دانشگاه کربلا (در محل هتل محل اسکان هيأت در کربلا) از ديگر برنامه هاي سفر هيئت ايلامي به کشور عراق بود.

اين هيأت جمعه مورخ 25/01/96 به ايران مراجعت نمود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها