سیاست‌گذاریِ متعادل لازمه توسعه‌پایدار است

خانه خبرها
سياست‌گذاريِ متعادل لازمه توسعه‌پايدار است

به گزارش روابط عمومي و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بنياد ملي نخبگان

دکتر اسفنديار محمدي، عضو هيأت‌علمي گروه ادبيات و علوم‌انساني دانشگاه ايلام در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني بنياد ملي نخبگان سياست‌گذاري متعادل را لازمه توسعه‌پايدار دانست و گفت: توسعه در ذيل هماهنگي و تعادل ميّسر مي‌شود.

وي افزود: در برخي موارد، تأکيد بي‌رويه بر يک رشته و يا تخصص خاص، سبب غفلت از ديگر بخش‌ها مي‌شود.

دکتر محمدي ادامه داد: عدم‌تعادل در سياست‌گذاري‌هاي آموزشي زمينه‌سازي بروز مشکل اشتغال دانش‌آموختگان است؛ به‌عنوان نمونه سياست‌هاي نادرست سبب شده است دانش‌آموزان مستعد دبيرستاني بيشتر به‌سمت رشته‌هاي پزشکي متمايل شوند و يا در برخي موارد رشته‌هايي را انتخاب کنند که در آينده بتوانند استخدام دولت شوند. اين در حالي است که اين افراد پتانسيل بسياري بالايي براي حضور موفق در عرصه کارآفريني دارند.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه ايلام با بيان اينکه ريسک‌پذيري با بازده رابطه مستقيم دارد، اظهار داشت: اصولاً بازده و ارزش‌افزوده بالا تنها در سايه ريسک‌پذيري محقق مي‌شود با اين‌حال نظام‌آموزشي به‌گونه‌اي است که نه‌تنها آموزش و مهارت کافي را به افراد ارائه نمي‌دهد بلکه با سوق دادن آنان به‌سمت اشتغال استخدامي و يا درماني، اين پتانسيل را از بين مي‌برد.

وي گسترش رشته‌هاي فني و حرفه‌اي را يکي از راه‌کارهاي اساسي در ايجاد اکوسيستم کارآفريني برشمرد و تصريح کرد: شاخه‌هاي مختلف اين رشته سبب ارتقاء خلاقيت ذهني و ايده‌پردازي مي‌شود. از سوي ديگر، عملياتي‌شدن بودجه و شاخص‌مند شدن فعاليت‌هاي نيز مي‌تواند ظرفيت‌هاي موجود را به‌سمت ايجاد زيرساخت‌هاي کارآفريني و همچنين راه‌اندازي شرکت‌هاي دانش‌بنيان متمايل کند.

دکتر محمدي در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح رشته‌هاي علوم‌انساني، خاطرنشان کرد: کشور در برخي از رشته‌هاي علوم‌انساني اشباع شده است و اين رشته‌ها امروزه عملاً کاربردي ندارند. از سوي ديگر در برخي رشته‌ها مانند علوم‌سياسي و يا مديريت نيز فقدان نظام‌علمي وجود دارد. به‌عبارت ديگر نياز است اين رشته‌ها نيز مانند نظام‌مهندسي و نظام‌پزشکي در قالب نظام‌علمي جا بگيرند تا در مدت کوتاهي کاستي‌ها، ظرفيت‌ها و امکان‌هاي آنها احصا شده و کاربردي بيشتري در روند حرکت به‌سمت توسعه داشته باشند.

عضو شوراي علمي بنياد نخبگان استان ايلام در ادامه توسعه منطقه‌اي را يکي از شاخص‌هاي توسعه‌پايدار دانست و گفت: مي‌توان با آمايش سرزمين، قابليت‌ها، ضعف‌ها، نيازها و همچنين پتانسيل استان را بررسي و استراتژي مناسب براي پيشرفت همه‌جانبه استان را اتخاذ کرد.

وي افزود: يکي از مهمترين عوامل پيشرفت منطقه‌اي نگه‌داشت اجتماع نخبگان بومي در استان است که اين امر نيازمند ايجاد زيرساخت‌‎هاي لازم براي فعاليت اين افراد است. به‌عبارت ديگر همانگونه که در سال‌هاي اخير مهاجرت نخبگاني معکوس شده، بايد زمينه براي بازگشت نخبگان و مستعدان‌برتر به استان زادگاه نيز فراهم شود تا اين افراد با تزريق توان، دانش و تجربه خود به داشته‌‌هاي ذاتي زمينه‌ساز توسعه منطقه‌اي شوند.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه ايلام يادآور شد: اعطاي امتيازهاي ويژه براي ايجاد شرکت‌هاي دانش‌بنيان خاصه در شهرستان‌ها و شهرهاي کوچک، گسترش سياست‌هاي تشويقي، برگزاري استارتاپ‌ها و همچنين تبليغات صحيح در رسانه‌ها مي‌تواند نخبگان بومي را به حضور در استان محل تولد ترغيب کند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: حضور اجتماع نخبگان بومي در چرخه خدمت‌رساني و استفاده از خلاقيت آنان براي حصول ارزش‌افزوده در قالب ايجاد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در شهرستان‌ها، تنها راهي است که هم سبب ايجاد اشتغال مي‌شود و هم با رونق بخشيدن به توليد، اقتصاد پايدار و پويا را دست‌يافتني خواهد کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها