مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و اداره کل استاندارد ایلام برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري دانشگاه ايلام و اداره کل استاندارد ايلام که با حضور رئيس دانشگاه ايلام،  مدير کل دفتر تدوين استاندارهاي ملي ايران، مدير کل استاندارد استان ايلام، اعضاء هيأت علمي و فعالان بخش خصوصي  در دانشگاه ايلام برگزار شد،

رييس دانشگاه ايلام: نشان استاندارد، اعتماد اجتماعي را به همراه آورده است.

دکتر محمد علي‌اکبري، رييس دانشگاه ايلام  در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري دانشگاه ايلام و اداره کل استاندارد ايلام که با حضور مدير کل دفتر تدوين استاندارهاي ملي ايران در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار کرد: يکي از مهم‌ترين و بالاترين سرمايه‌ها، سرمايه اجتماعي است که در بين آيتم‌هاي سرمايه اجتماعي؛ اعتماد، نقش بسزايي دارد.

وي با بيان اينکه استاندارد در جامعه چنين نقشي را ايفا مي‌کند، افزود: هنگامي مي‌خواهيد کالايي را انتخاب کنيد، نماد و علامت استاندارد شما را در انجام امور و يا عدم انجام آن ترغيب مي‌کند و نبايد فراموش کرد که نشان استاندارد، اعتماد اجتماعي را به همراه دارد.

رييس دانشگاه ايلام اضافه کرد: نشان استاندارد بايد کاري کند که مردم اين اعتماد را براي هميشه حفظ کنند.

دکتر علي‌اکبري با اشاره به اينکه استان ايلام در شرايط فعلي کشور نقش جديدي را اتخاد کرده است، عنوان کرد: در استان ايلام کشاورزي و دامپروري از پيشينه قابل توجهي برخوردار هستند که البته ظرفيت‌هاي جديدي نيز ايجاد شده و استاندارد بايد کشاورزي و دامپروري ما را در هدف اول به کلاس ملي و در هدف دوم به کلاس بين‌المللي برساند.

وي خاطرنشان کرد: اگر در اين زمينه نيازمند برگزاري دوره‌ها و کلاس‌هاي آموزشي هستيد، دانشگاه ايلام مي‌تواند اين خدمات را ارائه دهد چرا که اين دانشگاه هم يک ثروت ملي و هم يک ثروت استاني است.

رييس دانشگاه ايلام با بيان اينکه مرز استان ايلام با کشور عراق مرزي به قدمت تاريخ است ولي تجارت ما چنين قدمتي ندارد، گفت: اين فرهنگ جديد ساز و کار جديد را مي‌طلبد و اگر کالايي بي کيفيت يا کم کيفيت از مرز بين‌المللي مهران به ساير کشورها صادر شود، وجهه استاندارد را زير سوال مي‌برد لذا وجود استاندارد در اين مرز يک نياز بود که با امکانات قابل قبولي در مرز مهران راه‌اندازي شد.

دکتر علي‌اکبري يادآور شد: اميدواريم با افتتاح دفتر استاندارد سازي مرکز رشد، رابطه دانشگاه با بيرون و صنعت استان بيشتر شود. ما دوست نداريم که اعضاي هيئت علمي ما فقط نقش يک گنجينه و يا کتابخانه را ايفا کنند و زماني که به آنها نياز است به آنها مراجعه شود بلکه اقدامات اساتيد ما دانش بنيان هستند.

مدير کل دفتر تدوين استانداردهاي ملي ايران به تدوين 30 هزار استاندارد در طول 90 سال عمر سازمان استاندارد در ايران اشاره کرد و گفت: پژوهش‌هاي دانشگاهي بايد در راستاي استانداردسازي باشند.

مهندس آزيتا خضرايي، مدير کل دفتر تدوين استانداردهاي ملي ايران در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري دانشگاه ايلام و اداره کل استاندارد ايلام که در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: يکي از مهم‌ترين وظايف سازمان استاندارد ايران بحث تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي است که اين مهم به عنوان يک وظيفه بر عهده تنها متولي اين امر يعني سازمان استاندارد است.

وي با بيان اينکه قانونگذار فقط دارو را از جمله وظايف ما خارج کرده است، افزود: به غير از دارو همه توليدات کشور در حيطه وظايف ماست و با توجه به سياست‌هاي ابلاغي رهبري معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي در بند 24 آن براي سازمان استاندارد تعيين شده و بحث افزايش پوشش استاندارد براي توليدات داخلي در کشور را نيز مطرح کرده است.

مدير کل دفتر تدوين استاندارهاي ملي ايران اضافه کرد: هر آنچه کالا و خدمات که توليد و يا ارائه مي‌شود بايد به همراه شناسنامه استاندارد باشد و ما نيز در اين راستا سياست‌هاي جديدي را منعکس کرده‌ايم و از اساتيد دانشگاه نيز کمک خواهيم گرفت تا بتوانيم به صورت شايسته در اين مسئوليت، پاسخگوي نيازهاي کشور باشيم.

مهندس خضرايي با اشاره به اينکه رونق و شکوفايي در سطح توليدات استان و صادرات از مرز بين‌المللي مهران بايد با کيفيت باشد، تصريح کرد: در کنار بحث استاندارد سازي، تاييد صلاحيت نيز براي پياده سازي استانداردها وجود دارد که بحث ارزيابي انطباق نيز در اين رابطه منظور شده است.

وي يادآور شد: سازمان استاندارد وظيفه سنگيني بر عهده دارد که البته به تعداد کافي کارشناس ندارد لذا اساتيد دانشگاه مي‌توانند ما را ياري کنند که بر اساس سياست‌هاي جاري سازمان ما با دو دسته افراد همکاري مي‌کنيم که از جمله آنها مي‌توان به افراد حقيقي که پروانه استاندارد دارند اشاره کرد.

مدير کل دفتر تدوين استانداردهاي ملي ايران با بيان اينکه خوشبختانه قانونگذار چندين تبصره در نظر گرفته که متخصصين کشور بدون آزمون، پروانه کارشناسي استاندارد دريافت کنند، گفت: دانشياران و اساتيد مي‌توانند بدون آزمون درخواست پروانه استاندارد داشته باشند، مديران کنترل کيفيت واحدها نيز مي‌توانند بر اساس سنوات قانوني بدون شرکت در آزمون متقاضي پروانه استاندارد باشند.

مهندس خضرايي به دسته دوم افراد که مي‌توانند با سازمان همکاري کنند اشاره و عنوان کرد: افراد حقوقي نيز مي‌توانند بر اساس شرايط با ما همکاري داشته باشند.

وي به تدوين 30 هزار استاندارد در طول 90 سال عمر سازمان استاندارد در ايران اشاره و اضافه کرد: صنايع دستي استان ايلام مي‌توانند جايي براي تمرکز استاندار سازي باشند و در همين راستا نيازهاي اين استان نيز بايد شناسايي شوند تا استانداردهاي لازم در اين زمينه تدوين شوند.

مدير کل دفتر تدوين استاندارهاي ملي ايران با بيان اينکه استاندارهاي ملي بايد بر اساس استانداردهاي بين‌المللي تدوين شوند، گفت: براي اينکه بتوانيم از ظرفيت‌هاي دانشگاه استفاده کنيم بايد پژوهش‌هاي دانشگاه در راستاي استاندارد سازي باشند.

مدير کل استاندارد استان ايلام گفت: سال گذشته بالغ بر 100 هزار تن کالا از مرز بين‌المللي مهران با عبور از فيلتر استاندارد به عراق صادر شد.

مهندس محمد مددي، مدير کل استاندارد استان ايلام در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري دانشگاه ايلام و اداره کل استاندارد ايلام که با حضور مدير کل دفتر تدوين استاندارهاي ملي ايران در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار کرد: رويکرد استفاده از ظرفيت‌هاي بالفعل و بالقوه در سطح کشور از طريق همکاري با مراکز دانشگاهي در دستور کار سازمان استاندارد ايران قرار گرفته که استقبال دانشگاه ايلام از اين طرح بي‌نظير است.

وي با بيان اينکه تدوين استاندارد مربوط به يک بخش و يا يک کشور نيست بلکه ملي و بين‌المللي است، افزود: استان ايلام در شرايطي به سر مي‌برد که به دنبال رقم زدن برگ زريني در تاريخ خود است و در راستاي تحقق اين ماموريت، دست نيازمان را به سمت نخبگان علمي دانشگاهي در جهت شتاب بخشي بيشتر توسعه استان دراز مي‌کنيم.

مدير کل استاندارد استان ايلام اضافه کرد: بايد بتوانيم با هم‌افزايي بيشتر، رونقي را در منطقه ايجاد کنيم و هر چه توليدات ما استاندارد باشند زمينه صادرات بيشتر آنها فراهم خواهد شد به طوري که در سال گذشته بالغ بر 100 هزار تن کالا از مرز بين‌المللي مهران با عبور از فيلتر استاندارد به عراق صادر شد.

مددي با اشاره به اينکه توان پوشش در حوزه توليد داخلي را داريم، خاطرنشان کرد: اميدواريم بتوانيم از توان دانشگاه در جهت رونق توليد داخلي استفاده کنيم و نبايد فراموش کرد که استان ايلام صنعتي نيست ولي به سرعت در مسير صنعتي شدن حرکت مي‌کند.

وي يادآور شد: تهيه، تدوين و تجديدنظر استانداردهاي از وظايف سازمان استاندارد است و به عبارتي امروزه استاندارد به زبان مشترک در دنيا تبديل شده است.

مدير کل استاندارد استان ايلام با بيان اينکه استان ايلام مي‌تواند نقش مهمي در تدوين استانداردهاي ملي داشته باشد، عنوان کرد: سال گذشته براي 5 کالاي توليدي استان ايلام، استاندارد ملي تدوين کرديم که اين مهم در جهت رونق اقتصادي منطقه بوده است.

مددي با تاکيد بر اينکه اين تفاهم‌نامه در جهت ارائه خدمات بيشتر به استان است اظهار کرد: يکي از مزيت‌هاي استثنايي استان ايلام بازار هدف کشور عراق است و نبايد فراموش کرد که يک ششم کالاهاي صادراتي به کشور عراق از مرز مهران صورت گرفته است.

وي در پايان اضافه کرد: بخش توليد در استان ايلام از توان بخش دانشگاهي اطلاع ندارد و اين مي‌طلبد که اين همراهي و حلقه مفقوده توسط دانشگاهيان پر شود و با تدوين استاندارهاي ملي رقم بخورد.

شايان ذکر است در حاشيه اين مراسم آئين افتتاح دفتر استانداردسازي دفتر دانشگاه نيز برگزار شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها