نشست مشترک کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان ایلام

خانه خبرها
نشست مشترک کارگروه تخصصي آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان با اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي استان ايلام

به گزارش روابط عمومي، نشست مشترک کارگروه تخصصي آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان با اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها در دانشگاه ايلام برگزار شد.

 

در اين نشست دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس محترم دانشگاه ضمن تبريک ميلاد حضرت علي عليه السلام و روز پدر با خيرمقدم و تشکر از حضور جناب آقاي صادقي و اعضاي محترم هيأت علمي دانشگاه‌هاي فعال استان اظهار داشت: از حضور و شرکت همه شما دوستان در اين نشست بسيار خرسندم و با توجه به اينکه جمع حاضر اعضاي هيأت علمي منتخبي هستد که به درستي مخاطب فرمايشات حضرتعالي هستند، زيرا اين عزيزان يا وارد حوزه‌هاي فناوري دانش بينان شده‌اند ويا در شرف اقدام به آن مي باشند که اميدوارم از فرمايشات جنابعالي در زمينه معرفي صندوق نوآوري و شکوفايي حداکثربهره لازم را ببرند.

رئيس دانشگاه بيان داشت:درجايگاه معاونت علمي و فناوري به گونه اي برنامه‌ها ديده شده که ما مي توانيم آن را وزارت علوم دو يا وزارت بهداشت دو بدانيم و تقريباً آنچه که ما در جريان هستيم طرح‌هاي پژوهشي در اين دو وزارتخانه و دانشگاه‌ها ظرفيت پذيرش آنها نيست به گونه‌اي که به سمت وسوي شما و همکارانتان هدايت مي شوند و اين براي ما جاي خرسندي دارد که يک افق جديدي را براي شخصيت‌هاي دانشگاهي، اعضاي محترم و شرکت‌هايي که با همکاري دانشگاه‌ها تشکيل مي شوند داريم اما در واقع در اين تغيير نگرش انتظار اين است که به گونه‌اي انجام نشود که درآن مفهوم هسته و پيرامون دوباره تقويت نشود به عبارتي اين درست است که جامعه دانشگاهي پيرامون ،ممکن است نسبت به دانشگاه‌هاي مرکز از قابليت‌هاي کمتري برخوردار باشند ولي اينها همه سرمايه‌هاي ملي هستند و در حقيقت بينش ملي حکم مي کند براي پيوستن دانشگاه‌هاي پيرامون به اين جايگاه، معاونت محترم پژوهشي تدبيري بينديشد تا بتوانيم در خدمت جامعه دانشگاهي و قابليت‌هاي جديد آنان باشيم.

دکتر علي‌اکبري خاطر نشان کرد: انتظار ما از حمايت‌ها اينست که به اميد خدا دانشگاه‌هاي پيرامون بتوانند در ظرفيت‌‌هاي ملي بهره‌مند شوندو اميدوارم حضرتعالي با زحمتي که متقبل شده‌ايد سنگ بناي صنوق نوآوري و شکوفايي استان را در اين جلسه نهادينه نماييد.

دکتر محمدحسين صادقي، مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور،اظهار کرد: حرکت از حوزه سنتي علم به بخش فناوري لازم و ضروري است تا بدانيم چگونه از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود استفاده کنيم.

وي با بيان اينکه بايد با نگاه به وضعيت موجود کشور به سمت ايجاد شرکت‌هاي دانش‌بنيان حرکت کرده و اقتصاد کشور را به اين سمت سوق داد، افزود: تورم، تحريم‌ها، رکود اقتصادي، کمبود بودجه‌هاي عمومي و عمراني دولت را بايد در نظر گرفت و به اهميت اقتصاد دانش‌بنيان پي برد.

مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور اضافه کرد: مشکل اشتغال جوانان يکي از مهم‌ترين مباحث است که در کنار آن خام فروشي نفت، کم رونقي توليد، قاچاق و غلبه واردات بر صادرات از ديگر مسايلي است که باعث شده به سمت اقتصاد دانش‌بنيان و راه‌اندازي شرکت‌هاي دانش بنيان براي تبديل علم به ثروت حرکت کنيم.

صادقي با اشاره به اينکه خام فروشي با ارزش افزوده ناچيز يکي از چالش‌هاي توسعه اقتصادي در کشور است، خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش‌بنيان به دنبال اين است که که خام فروشي کاهش يابد و توليد کالاهايي با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گيرد که نامساعد بودن فضاي کسب و کار نيز از ديگر چالش‌هاي موجود است به طوري که در اين بخش در بين 189 کشور رتبه 118 را دارا هستيم.

وي ادامه داد: کم توجهي به بازار فروش و صادرات، غفلت از توليد بدون کارخانه، غفلت از توليد در بازارهاي داخلي و منطقه از جمله چالش‌هايي هستند که اقتصاد کشور با آنها دست و پنجه نرم مي‌کند که در کنار اين عوامل مشکلات فرهنگي نيز وجود دارند که نبود نگاه کلان و ملي به توسعه، ضعف در کار جمعي و ... از جمله عوامل مشکلات فرهنگي هستند.

مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور شاخص توسعه يافتگي هر منطقه را مردم آن منطقه دانست و گفت: اين شاخص با قابليت‌هاي هر منطقه نيز در نظر گرفته مي‌شود که بايد نگاه ملي داشت و محلي کار کرد.

صادقي با بيان اينکه توسعه اقتصادي در گرو استفاده از مزيت‌هاي نسبي و منطقه‌اي است تاکيد کرد: 4.5 ميليون دانش آموخته و فارغ‌التحصيل دانشگاهي بيکار داريم که حرکت به سمت تبديل علم به ثرورت زمينه‌ساز ايجاد اشتغال خواهد بود.

وي قطع بند ناف اقتصاد کشور از خام فروشي را در سرلوحه کار مسئولان اعلام و عنوان کرد: در مباحث مربوط به اقتصاد دانش بنيان، دانش اقتصادي يکي از مهم‌ترين مولفه‌هاي قدرت است که به وجود آورنده درآمد نيز محسوب مي‌شود.

مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور، آب، منابع طبيعي، نيروي کار و .. را از عوامل توليد اقتصاد کشاورزي دانست و اضافه کرد: ماشين آلات، نيروي متخصص و مواد اوليه نيز از عوامل توليد اقتصاد صنعتي هستند که در توليد بهينه و داشتن درآمد مورد انتظار نقش دارند که به عنوان مثال کل درآمد فروش نفت ايران در يک سال 30 ميليارد دلار بوده که شرکت «اپل» 170 ميليارد دلار و شرکت «گوگل» 120 ميليارد دلار درآمد يک ساله داشته‌اند.

صادقي با اشاره به اينکه توليد رقابتي لازمه تسخير بازار است، اظهار کرد: حرکت صنايع بايد به سمت شرکت‌هاي دانش بنيان باشد و نبايد فراموش کرد که در بحث توليد مقاله رتبه 16 را در جهان داريم که رتبه اول منطقه را دارا هستيم و در شاخص نوآوري نيز در بين 189 کشور رتبه 103 را داريم.

وي با بيان اينکه به ازاي 188 مقاله در کشور 1 مورد ثبت اختراع داريم خاطرنشان کرد: 500 ميليارد تومان در 10 سال گذشته براي پايان نامه‌هاي دکتري هزينه شده است که با اين شرايط در بين 146 کشور در بحث اقتصاد دانش بنيان رتبه 96 را به خود اختصاص داده‌ايم.

مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور اظهار کرد: دانش بنيان يعني توليد ما بر اساس علم روز جهان و با تسلط بر فناوري باشد و از همه مهم‌تر اينکه بايد از جزيره‌اي عمل کردن اجتناب کرده و با همدلي در اين مسير حرکت کنيم.

صادقي با اشاره به اينکه پژوهش‌ها بايد به سمت فناوري سوق داده شوند، تاکيد کرد: دانشگاه‌هاي ما بايد به صورت ريشه‌اي دانش بنيان شوند. در حال حاضر 2 هزار و 250 شرکت دانش بنيان در کشور وجود دارد که از مزايايي چون 15 سال معافيت مالياتي وگمرکي، معافيت از خدمت سربازي براي نيروها و استفاده از انواع خدمات صندوق نوآوري و شکوفايي بهره‌مند هستند.

وي با بيان اينکه کمتر از 1 درصد اقتصاد کشور دانش بنيان است افزود: 61 درصد شرکت‌هاي دانش بنيان به تعداد 1 هزار و 361 شرکت،دانش بنيان نوپا هستند، 33 درصد نيز شرکت دانش بنيان توليدي هستند که تعداد آنها به 731 شرکت مي‌رسد و دسته سوم شرکت‌هاي صنعتي داراي فعاليت دانش‌بنيان هستند که با 7 درصد تعداد 148 شرکت را شامل مي‌شوند.

مشاور عالي صندوف نوآوري و شکوفايي کشور در پايان گفت: 900 طرح از سوي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ارائه شده که 550 ميليارد تومان براي اجراي اين تعداد طرح در نظر گرفته شده است.

در ابتداي اين نشست دکترحسين مهدي‌زاده، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه با عرض خير مقدم به دکتر صادقي، مشاور عالي صندوق نوآوري و شکوفايي کشور و مدعوين محترم حاضر در جلسه، ابراز اميدواري کرد که سفر دکتر صادقي منشا خيروبرکت براي استان بوده و اين نشست در راستاي مأموريت اصلي آن که آشنايي افکار عمومي، علاقمندان و گروه‌هاي هدف با اهداف عملکرد صندوق مي باشند صورت گيرد و کمک‌هاي جنابعالي به صنايعي که مي توانند دراين استان مشمول اين صندوق باشند ،با تسهيل و مساعدت لازم، کمکي به بهبود فرآيند‌هايي شود که استان ايلام بتواند از ظرفيت‌هاي لازم استفاده بهينه نمايد.

شايان ذکر است پيش از اين نشست جلسهاي با استاندار محبوب ايلام نيز برگزار شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها