معاون دانشجویی دانشگاه ایلام: دانشجویان به مرکز مشاوره اعتماد دارند/ فعالیت 13 مشاور در مرکز

خانه خبرها
معاون دانشجويي دانشگاه ايلام: دانشجويان به مرکز مشاوره اعتماد دارند/ فعاليت 13 مشاور در مرکز

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: دانشجويان به مرکز مشاوره اعتماد دارند و در تمام خوابگاه‌هاي دانشگاه اين مرکز دفتر دارد.

«مصطفي نعمتي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه ايلام، اظهار کرد: حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه ايلام متشکل از 6 بخش کل تربيت بدني، صندوق رفاه دانشجويي، امور خوابگاه‌ها، امور تغذيه، مشاوره و راهنمايي و کميته انضباطي و موارد خاص است که به ارمغان آوردن آرامش براي دانشجويان را دنبال مي‌کند.

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام افزود: يکي از خدمات معاونت دانشجويي، راه‌اندازي اداره کل بهداشت و درمان در محيط دانشگاه است که البته هنوز به صورت کامل راه‌اندازي نشده است اما قصد دارد تمام مسائل مربوط به دانشجويان در دو حوزه‌ي مشاوره و درمان را پوشش دهد که براي تحقق اين موضوع با بيمارستان کوثر قراردادي منعقد شده است و دانشجويان را با پايين‌ترين هزينه درمان مي‌کند.

نعمتي ادامه داد: دانشجويان در بدو ورود به دانشگاه با حضور در مرکز مشاوره، اقدام به ثبت اطلاعات فردي، خانوادگي و غيره مي‌کنند تا در مواقع موردنياز به اطلاعات دانشجو مراجعه شود تا ريشه برخي رفتارها شناسايي و درمان شوند.

وي يکي از برنامه‌هاي اجرايي دانشگاه در برخورد با دانشجويان جديدالورود را طراحي برنامه‌هايي با دستگاه‌هاي بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد مخدر و علوم پزشکي عنوان کرد و گفت: کارگاه‌هاي مهارت‌هاي زندگي شامل کارگاه پيش از ازدواج، سلامت، اعتياد و راه‌هاي پيشگيري و همچنين فرصت‌ها و تهديدها، پيشگيري از اعتياد با عنوان سَمن (سلامت، مهارت، نشاط) و... در ابتداي هر سال تحصيلي برگزار مي‌شود.

وي افزود: مرکز مشاوره دانشگاه ايلام توسط 13 نفر از مشاوران استان با مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد و دانشجوي مقطع دکتراي روان‌شناسي اداره مي‌شود.

نعمتي در مورد اجراي طرح «پايش سلامت جسم و روان» در دانشگاه ايلام گفت: «پايش سلامت جسم و روان» طرحي است که ابتداي سال تحصيلي انجام مي‌شود که اطلاعات ثبت‌شده در اين طرح، وضعيت روحي و رواني دانشجو را مشخص مي‌کند و علاوه بر آن اداره کل تربيت بدني دانشگاه براي آگاهي از سلامت جسمي دانشجويان طرح را پيگيري کرده و در صورت وجود نقص جسمي در دانشجو آن را در پرونده درج خواهد کرد.

وي اضافه کرد: علاوه بر انجام پايش دانشجويان اقدام به توزيع پکيج‌هاي فرهنگي از قبيل کتابچه، سي‌دي، اخطارهاي بهداشتي و بروشور شده که به واسطه‌ي آن دانشجو با مباحث روان‌شناختي آشنا مي‌شود تا بتوانند طول دوره تحصيلي را با شرايط جسمي و رواني مناسبي طي کند که علاوه بر اين در طول سال بر حسب نياز دانشجويان کارگاه‌هاي متفاوتي تشکيل مي‌شود.

وي افزود: در سال تحصيلي 93 و 94 تعداد 12 کارگاه تخصصي در بخش‌هاي مختلف باهدف توانمندسازي دانشجويان تشکيل شد.

نعمتي خاطرنشان کرد: مشاوران روان‌شناسي بر اساس تعيين زمان قبلي و درخواست دانشجويان در مرکز مشاوره حاضر مي‌شوند از سوي ديگر تمام خوابگاه‌هاي دانشگاه ايلام داراي اتاق مشاوره هستند که مشاور به صورت هفتگي موظف به 6 ساعت حضور در محيط خوابگاه است.

وي تصريح کرد: دانشگاه ايلام تعداد 3322 دانشجوي دختر و 2063 دانشجو پسر در مقاطع مختلف تحصيلي دارد که 1300 دانشجو دختر و 700 دانشجوي پسر در 9 خوابگاه دانشگاهي مستقر هستند که به‌تبع استقبال بيشتري از مرکز مشاوره مي‌کنند.

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام با بيان اينکه در سال تحصيلي گذشته تعداد هزار جلسه مشاوره فردي برگزار شده است، تصريح کرد: اگر مشکل دانشجو در يک جلسه حل نشود جلسات ادامه مي‌يابد و در صورت نياز در جهت رفع نهايي مشکل به متخصص ارجاع داده خواهد شد که هزينه‌هاي درماني بر اساس قرارداد في‌مابين دانشگاه و متخصص بر عهده‌ي دانشجو نيست.

وي يکي ديگر از کارهاي صورت گرفته در مرکز مشاوره فردي را برگزاري کميسيون دانشجويي با شرايط خاص عنوان کرد و افزود: گاهاً دانشجوياني با مورد انضباطي يا موارد خاص ديگر به ويژه مشکلات تحصيلي به اين کميسيون داده مي‌شود که در صورت برطرف نشدن موضوع، دانشجو به کميسيون موارد خاص استاني ارجاع داده مي‌شود.

وي يادآوري کرد: اساتيد دانشگاه مي‌توانند بيش‌ترين کمک را به مرکز مشاوره داشته باشند چون بيش‌ترين ارتباط را با دانشجويان دارند و در کنار مسائل آموزشي مي‌توانند در کسوت مشاوراني امين براي فرزندان دانشجوي خود نقش‌آفريني کنند.

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: بيشتر علت مراجعه دانشجويان به مراکز مشاوره مربوط به بي‌علاقگي به رشته تحصيلي، شکست‌هاي عاطفي، ازدواج دانشجويي، مشکلات خانوادگي، روابط بين فردي، زناشويي، مباحث تحصيلي از قبيل انتقالي، برنامه‌ريزي تحصيلي يا اُفت تحصيلي، مشکلات جسمي، اقتصادي، افسردگي، اضطراب و وسواس است.

نعمتي با بيان اينکه در حال حاضر 2500 پرونده در مرکز مشاوره تشکيل شده است که با توجه به جمعيت 6 هزار نفري دانشجويان دانشگاه ايلام مي‌توان گفت دانشجويان به اين مرکز جهت راهنمايي و مشاوره اعتماد دارند، تصريح کرد: به‌عنوان‌مثال 750 نفر از دانشجويان ورودي سال 1393 در طرح پايش روان و 650 دانشجو در طرح سلامت جسمي شرکت کردند که 40 درصد دانشجويان را تشکيل مي‌دهد.

وي يکي ديگر از تلاش‌هاي صورت گرفته‌ي اين حوزه را توجه به مبحث کارآفريني و مراکز رشد و فناوري به عنوان يکي از تأکيدات وزارت علوم و دغدغه‌هاي دانشگاه دانست و تصريح کرد: هدف از اين طرح را در اختيار قرار گذاشتن امکانات موردنياز و تسهيلات 3 تا 5 ميليون توماني با بازپرداخت طولاني مدت است تا بدين صورت صاحبان ايده‌هاي کارآفريني حمايت شوند.

نعمتي ادامه داد: صندوق تعاون وليعصر (عج) با حمايت اساتيد دانشگاهي در جهت کمک‌رساني به دانشجويان بي‌بضاعت تشکيل شده است که بر اساس شناسايي مسئولين يا درخواست دانشجويان در اختيار قرار مي‌گيرد. در همين راستا نيز اگر خيرين يا افرادي بيرون از فضاي دانشگاه قصد کمک به صندوق را دارند از حضور آنان استقبال خواهيم کرد چراکه هدف اصلي صندوق کمک به دانشجويان و پيشگيري از ترک تحصيل آنان است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها