تألیف کتاب علمی آموزشی توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

خانه خبرها

دکتر عبدالحميد عزيزي، عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي از تآليف کتاب استاتيک با همکاري عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي امير کبير خبر داد.

عضو هيأت علمي دانشگاه ايلام اظهار داشت: تمامي رشته­‌هاي مهندسي اقتباسي ،کاربردي از فيزيک بوده که بشر از بدو خلقت با اين پديده­ هاي فيزيکي در تماس بوده و هميشه سعي در توجيه و سپس کاربردي کردن آنها داشته است. پيشرفت علوم مهندسي در راستاي کنترل نيرو بوده به گونه­ اي که يا جلوي آثار مخرب آن را بگيرد و يا اينکه از آن در جهت انجام کار و توليد انرژي استفاده نمايد. لازمه کنترل نيرو ابتدا شناخت و پيدا کردن آن است که علوم پايه­ اي مکانيک يعني استاتيک و ديناميک در اين راستا گسترش و بسط داده شده­اند. پايه و اساس ديناميک و استاتيک قوانين نيوتن بوده که به کمک اين قوانين و شناخت هندسه مسائل فيزيکي مي­توان به محاسبه و وجود نيرو پي برد. استاتيک حالت خاص ديناميک بوده به گونه ­اي که در اين علم به بررسي رفتار و محاسبه نيروها در سازه­هاي ايستا پرداخته مي­شود.

وي افزود: ايستايي‌شناسي از جمله مباحثي است که در تجزيه و تحليل سازه‌ها، مثلاً در مهندسي سازه، و نيز به هنگام مطالعه سيالات در حالت سکون مانند پايداري سدهاي تحت فشارهاي عظيم هيدرواستاتيکي (نيروها و لنگرهاي وارده از حجم بالاي آب مخزن درياچه پشت سد) کاربرد بسيار دارد. علوم مقاومت مصالح و مکانيک مواد و جامدات شاخه‌اي مرتبط با علم مکانيک مهندسي هستند که دانشجويان رشته­هاي مهندسي قبل از انتخاب و مطالعه آنها بايد استاتيک و ايستايي را به‌عنوان درس پيش فرض وپايه­اي با موفقيت گذرانده باشند. استاتيک و مقاومت مصالح در رشته­هاي مهندسي مکانيک، عمران، صنايع، هوافضا، مواد، معدن و کشتي­سازي واحد­هاي اصلي دروس ترمي محسوب مي­شوند. بنابراين دانشجويان رشته­ هاي مذکور قبل از ورود به ترم‌هاي دروس اختصاصي خود مکلف به گذرانيدن موفقيت آميز واحدهاي درسي و سپس مقاومت مصالح هستند.

دکتر عزيزي گفت:  اين کتاب مجموعه ه­اي مدون از مباحث استاتيک است که در 10 فصل با همکاري دکتر يونس عليزاده (عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير) به گونه­اي تدوين شده که در آن تمامي مباحث مربوط به استاتيک پوشش داده ­شود. بسياري از اطلاعات اين مجموعه برگرفته از تجربه مولفين در طي سالهاي متمادي تدريس و همچنين مراجع معتبر مي­باشد.

لازم به ذکر است که اين کتاب در جلسه مورخ 94/5/18 شوراي نشر کتاب جهاد دانشگاهي صنعتي اميرکبير پس از طي مراحل ارزيابي علمي، مجوز چاپ دريافت کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها