تبدیل علم به ثروت از مأموریت‎‌های اصلی دانشگاه است

خانه خبرها
تبديل علم به ثروت از مأموريت‎‌هاي اصلي دانشگاه است

رئيس دانشگاه ايلام گفت: انتظار ما اين است که جامعه دانشگاهي خود را با شرايط جديد و انتظارات جديدوفق داده و با تبديل دانش به ثروت و توسعه و انتقال ان به خوبي ايفاي نقش نمايد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومي کارگاه آموزشي آشنايي باقوانين،مزاياوثبت شرکت هاي دانش بنيان به همت پارک علم و فناوري استان  در دانشگاه ايلام برپا شد.

دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام در اين کارگاه آموزشي اظهار داشت:  اعضاء هيئت علمي بايستي سريع تر از ديگران قدرت انطباق با محيط دانشگاه  را داشته باشند، زيرا دانشگاه در طول زمان با تغييرات عملکردي و دانشي و همچنين مأموريتي همراه بوده است.

وي گفت:  دانشگاه زماني قرار بود دبيرستان بزرگي باشد، جايي براي توضيح علم؛ اما امروزه علاوه بر اولويت داشتن اين مأموريت، انتقال اين علم و دانش و فناوري نيز به مأمويت هاي دانشگاه افزوده شده است.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه پيشرفت علم و فناوري مأموريت هاي دانشگاه ها را به روز تر کرده است، بيان کرد: امروزه بايد دانشگاه ها در راستاي توليد علم تلاش کنند، البته نه توليد علمي که در دفترخانه هاي مقاله نويسي امروز رايج است.

رئيس دانشگاه ايلام، با ابراز نگراني از وضعيت ارائه و نوشتن مقاله هاي علمي در کشور، يادآور شد:  امروز نوشتن مقاله کار دفترهاي خصوصي درسطح شهرشده است که در مقابل وجهي مقاله در خواست شده را آماده و تحويل مي نمايند، و اين سهل انگاري موجب آن شده که آن مأموريت دانشگاه امروزه در رده چندم قرار گيرد.

دکتر علي‌اکبري به همکاري خوب  پارک علم و فناوري و بنياد نخبگان با دانشگاه ايلام اشاره کرد و افزود:  با متصل شدن مرکز رشد دانشگاه در سالهاي اخير اين همکاري و هماهنگي قوت گرفته است و شرايط روز بروز در حال تغيير و پيشرفت است.

وي به تغيير اسامي مديريت هاي اجرايي در وزارت علوم و درسطح دانشگاه ها، اشاره و ابراز داشت:  اهميت مسلح شدن دانشگاه ها به فناوري هاي روز دنيا امروزه حرف اول را در سطح مجامع علمي مي زند وامروزه ورود فناوري به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي حاکي از اهميت ان در پيشرفت و تکنولوزي جوامع دارد و دانشگاه هايي در اين زمينه موفق ترهستند که اعضاء هيئت علمي آن سازگاري بيشتري با اين شرايط پيدا کرده و بامنطبق شدن با اين فضاي جديد در راستاي اهداف دانشگاه تلاش مي نمايند.

 

رئيس دانشگاه ايلام، بيان داشت: ما خيلي شفاف به اعضاء هيأت علمي دانشگاه اعلام کرده ايم، با وجود توانمندي ها و پتانسل هاي بسيار خوبي که در دانشگاه ايلام وجود دارد، هيچ گاه حاضر نيستيم استان اخر در سطح کشور در زمينه فناوري و به روز بودن اساتيد و اعضاء هيئت علمي باشيم.

.

وي با بيان اينکه عدد ورود افراد به حوزه دانشمندي در استان بالا رفته است، اظهار داشت: بيش از 500نفر عضو هيأت علمي و 1000 نفر مدرس دانشگاهي در استان در حال تدريس، و بيش از 40000 دانشجو در 36 دانشگاه استان در حال تحصيل مي باشند.

دکتر علي‌اکبري، اضافه کرد: در ظاهر و انتظارات اوليه پيشرفت داشته‌ايم اما به آن سطح از سازگاري با محيط نرسيده ايم و در اين سطح 1000 نفر عدد بزرگي است و اگر تلاش نکنيم هيچ پيشرفتي نخواهيم داشت و در روزمرگي، علمي را که کسب کرده ايم،  تبديل به يک دانش عمومي خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: بايد تلاش کنيم که همواره متفاوت عمل کنيم، و مثل مديران اجرايي و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي نباشيم، بلکه بايد بدانيم که ادعاي ما دانشگاهي بودن و علمي بودن مااست.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه تمام سرمايه ما دانش ما است، اظهار داشت: امروزه ورود مديريت دانش در حوزه اجرا، انتظارات را از دانشگاهيان و اساتيد بالا برده است، درست است که تجربه خوب است اما انتظار ما اين است که استاد دانشگاهي که در حوزه صنعت کار مي کند بتواند کسب و کار صنعتي راه انداخته و متفاوت با صنعتگرتجربي که بصورت پله پله آمده است بتواند با کسب و کاري دانشي و هدفمند به توليد بپردازد.

 وي افزود:  در طول دو سال گذشته براي دست يابي به اين هدف، ظرفيت کارگاهي و آزمايشگاهي دانشگاه را تا مهرماه آينده به دو برابررسانده ايم و اين روند را تا دستيابي به مطلوب ادامه خواهيم داد.

دکتر علي اکبري اظهار داشت: بايد تلاش کرد دانش ما در دانشگاه از حالت کتابخانه اي وحالت نظري وتئوري خارج شده ودر جنبه عملي بروز پيدا کند، اگر قادر نباشيم علم خود را تبديل به سرمايه کنيم که ديگران ببينند و يا تبديل به تجاري سازي و محصول نشود يک عده ژورناليسم پيدا مي شوند که ميدان را به دست خواهند گرفت.

رئيس دانشگاه ايلام گفت: انتظار ما اين است که جامعه دانشگاهي خود را  با شرايط جديد و انتظارات جديدوفق داده و با تبديل دانش به ثروت و توسعه و انتقال ان به خوبي ايفاي نقش نمايد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها