دکتر علی اکبری: مرز بین‌المللی مهران ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی استان است

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، در جلسه‌اي با حضور دکتر علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، دکترميري، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان و معاونين و مديران طرفين تفاهم‌نامه همکاري به امضاء رسيد.

دکتر علي اکبري: مرز بين‌المللي مهران ظرفيت مناسبي براي توسعه کشاورزي استان است

رييس دانشگاه ايلام اظهار داشت:يکي از مزيت‌هاي کليدي در استان، بخش کشاورزي است که بايد از ظرفيت مرز بين‌المللي مهران براي توسعه اين بخش بهره لازم را برد.

دکتر محمد علي‌اکبري ضمن تبريک مبعث رسول اکرم (ص) و خيرمقدم به حاضرين در اين نشست ، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزي يکي از تخصصي‌ترين سازمان‌ها در استان مي باشدکه هم اکنون ،قدرت اجرايي و علمي استان بوده و انشاالله اگر اين دو مجموعه دانشگاه ايلام و جهاد کشاورزي بتوانند به خوبي با هم همکاري داشته باشند حوزه کشاورزي دراستان دچار تحول عظيمي خواهد شد.

رييس دانشگاه با تاکيد بر اينکه ماموريت ما در حوزه کشاورزي و دامپروري در دانشگاه ايلام از اولويت‌ها کاري است و توسعه اين بخش در اين دانشگاه همچنان ادامه دارد، افزود: زمينه‌هاي بسيار خوبي در دانشگاه و جهاد کشاورزي براي همکاري وجود دارد که بايد به ‌صورت جدي به آن توجه شود.

دکترعلي‌اکبري ادامه داد: اگر دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزي يک برنامه‌ريزي دقيق و علمي طراحي و اجرا کنند قطعاً حوزه کشاورزي تقويت و توسعه پيدا مي‌کند که حضور دکترين جهاد کشاورزي به ‌عنوان مدرس در دانشگاه موجب انتقال تجربه به دانشجويان خواهد شد.

رئيس دانشگاه ايلام با تأکيد بر اينکه يکي از مزيت‌هاي کليدي استان، بخش کشاورزي است، تصريح کرد: گردشگري ما به منابع طبيعي و کشاورزي وابسته است و از طرف ديگر مرز بين‌المللي مهران ظرفيت بسيار خوبي براي توسعه و صادرات محصولات کشاورزي استان به ساير کشورها است.

وي با بيان اينکه دانشگاه و ديگرسازمان ها بايد در همه زمينه‌ها دست‌به‌دست هم دهند و با کار علمي، استان را توسعه ببخشند، گفت: دانشگاه ايلام در حوزه کشاورزي تغيير بسيار خوبي پيدا کرده و جهاد کشاورزي مي‌تواند از اين ظرفيت براي توسعه حوزه خود استفاده کند.

دکتر ميري : لزوم تهيه بسته کاربردي ارتباط جهادکشاورزي و دانشگاه براي توسعه بخش کشاورزي

دکتر سيد محمدتراب ميري، در اين جلسه اظهار کرد: دانشگاه ايلام عصاره علم و دانش بوده و ماحصل علم استان در اين دانشگاه تجميع شده است و اگر بتوان از نخبگان اين دانشگاه در حوزه کشاورزي به‌ خوبي استفاده کرد موجب رونق اين بخش مي‌شود.

وي با بيان اينکه بايد يک بسته کاربردي براي ارتباط بيشتر بين جهاد کشاورزي و دانشگاه ايلام ايجاد کنيم، افزود: بخش کشاورزي 15 درصد توليد ناخالص ملي و 25 درصد بار اشتغال کشور را به دوش مي‌کشد اما اين وزن در استان بيشتر بوده و محوريت توسعه استان کشاورزي است که اگر اين حوزه از استان ايلام گرفته شود ديگر چيزي نداريم.

دکترميري به وجود 60 هزار بهره‌بردار کشاورزي در استان اشاره و خاطرنشان کرد: 300 هزار نفر در استان ايلام از راه کشاورزي معيشت مي‌کنند که توسعه اين استان بدون توجه به بخش کشاورزي امکان‌پذير نيست و نبايد فراموش کرد که کشاورزي محور اصلي توسعه استان است.

رييس سازمان جهاد کشاورزي استان با تأکيد بر اينکه با حضور دانشگاه و استفاده از ظرفيت آن مي‌توان بهتر و بيشتر اهداف اين حوزه را تحقق بخشيد، تصريح کرد: منابع آب‌ و خاک استان در وضعيت خوبي نيستند و اين مهم نتيجه بهره‌برداري نادرست و نامناسب از منابع آب بوده است.

وي ادامه داد: تاکنون مديريت خردمندانه‌اي در بهره‌برداري از آب نداشته‌ايم و اگر درست از منابع آب استفاده نشود در آينده نزديک با مشکل جدي مواجه خواهيم شد.

دکترميري با بيان اينکه همه امور به خصوص حوزه کشاورزي بايد بر مدار علم و دانش حرکت کند، تصريح کرد: در حال حاضر در استان در بخش زراعت سه محصول دانه روغني، چغندرقند پاييزه و گندم مورد توجه است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان با اشاره به اينکه در توسعه گلخانه‌ها در استان وضعيت اسفباري داريم به ‌نحوي‌ که در حال حاضر تنها يک هکتار گلخانه در استان وجود دارد، گفت: ذهنيت بد، عدم وجود دانش کافي در گذشته در اين زمينه و اهل کار نبودن مجريان اين طرح‌ها، مهم‌ترين دلايل عدم توسعه بخش گلخانه‌اي در استان بوده است.

وي ادامه داد: توسعه گلخانه‌اي سبزي و صيفي در استان نيازمند همکاري دانشگاه است چرا که زمين و آب محيا بوده و نياز به حضور سرمايه‌گذار داريم و از طرفي سرمايه‌گذار خارج استان نيز رغبتي براي سرمايه‌گذاري در اين بخش از خود نشان نمي‌دهد و سرمايه‌گذاران داخلي هم‌ميل به سرمايه‌گذاري در استان ندارند.

دکترميري بيان کرد: توسعه کشت پسته که در استان ايلام به ‌خوبي قابل انجام است شروع ‌شده که در حال حاضر 35 هکتار پسته در استان کشت شده و در نظر داريم آن را به 70 هکتار برسانيم و علاوه بر اين در حوزه دام گوشتي، شيري و پرورش ماهي در قفس نيز برنامه‌هايي در دست اقدام داريم.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در پايان با تأکيد بر اينکه در آينده نزديک سطح زير کشت آبي کشاورزي ايلام دو برابر مي‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر 80 هزار هکتار مزارع آبي داريم که در آينده نزديک به 180 هزار هکتار افزايش مي‌يابند.

درپايان جلسه تفاهم نامه مشترکي بين دانشگاه ايلام وسازمان جهادکشاورزي با موضوعات همکاري‌هاي پژوهشي، آموزشي، تعهدات طرفين، روش اجرا و مدت آن به امضاء دکترعلي اکبري ودکترميري رسيد

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها