انتظار مدیریت دانشگاه از حراست، ایجاد امنیت پایدار است.

خانه خبرها
انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است.

دکتر علي اکبري در چهارمين نشست مديران حراست دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشورباعرض خيرمقدم واظهارخوشحالي ازحضوراين عزيزان دردانشگاه ايلام اظهار داشت : دانشگاه‌ها دوره‌هاي مختلفي از حراست را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال مباحثي نظير موضوع قوميت‌ها، مباحث سياسي، احساس کم بودن امنيت در مورد کارکنان، اعضاي هيأت علمي و دانشجويان نخبه، همه‌ي اين‌ها موضوعاتي بودند که در ابتداي راه، حساسيت‌هاي خاص به خود را داشتند و اين در حالي است که هم اکنون، الحمدالله هم حراست‌ها به پختگي و بلوغ رسيده اند و هم نظام جمهوري اسلامي در شرايطي قرار دارد که از آن به عنوان کشتي آرامش منطقه ياد مي‌شود.

رئيس دانشگاه بابيان اينکه کارکرد حراست در حال حاضر بايد به گونه‌اي باشد که امنيت فراگير در همه‌ي حوزه‌ها برقرار باشد و همه، حراست را به عنوان حامي خود بدانند. اشاره کردکه در گذشته مشکل حفاظت دنياي مجازي در ميان نبوده و مأموريت‌ها باتوجه به شرايط و اقتضاي زمان تغيير مي‌کنند.

دکتر علي اکبري اظهار داشتند: کار مدير حراست شباهت‌هاي زيادي با کاررئيس دانشگاه داشته و با همه جا در ارتباط بوده و به عنوان يک مدير فرابخشي، بين بخشي و درون بخشي فعاليت دارد. ودرحوزه‌هاي کاري فراگيري همچون وزارت علوم، اداره اطلاعات، سپاه پاسداران، بسيج، نيروي انتظامي و ساير نهادهاي امنيتي، تشکل‌هاي دانشجويي، سازمانهاي غيررسمي، کارمندان، اساتيد و مسايلي مانند حفاظت فيزيکي دانشگاه ارتباط دارد و اگر مدير حراست نزديکترين فرد به رئيس دانشگاه نباشد، منجر به تعارض در تصميم‌گيري‌هاي دانشگاه مي‌شود.

رئيس دانشگاه گفت: نظام جمهوري اسلامي درحال حاضر نيازمند امنيت پايدار است و امنيت پايدار زماني محقق مي‌شود که شما به عنوان بخشي از جامعه در قالب مشارکت اجتماعي، فضايي را به وجود بياوريد که همه در راستاي ايجاد فضاي مطلوب و موردنظر به شما کمک کنند، چراکه بخشي از ذهنيت موجود در جامعه درخصوص دانشگاه، مربوط به کار حراست است و به نوعي، حراست تابلوي دانشگاه درمواجهه با فضاي درون و بيرون دانشگاه‌ست.

دکتر علي اکبري در ادامه خاطر نشان کردند : بالاترين سرمايه‌ي اجتماعي، اعتماد است و امنيت پايدار بدون اعتماد، کاري غيرممکن است. يعني اگر مردم به حراست به چشم کارآگاه نگاه کنند، نمي‌توانند اعتماد لازم داشته باشند، ولي  اگر اعتماد وجود داشته باشد، امکان سوء استفاده از اين اعتماد، ازبين مي‌رود. بنابراين همان گونه که امام راحل(ره) فرمودند" دانشگاه کارخانه‌ي آدم سازي است" انتظار مي‌رود که احياناً اگر در بدنه‌ي سيستم، افرادي با ظرفيت معيوب وجود داشته باشد،بايد آن‌ها را به افراد با توان مطلوب تبديل کنيم و اين کار هنر است .که اگر نتوانيم اين کار را انجام بدهيم، بايد بدانيم که اين دانشگاه در تراز اسلامي نيست. به همين خاطر افراد بايستي به راحتي و بدون داشتن دغدغه با حراست در ارتباط باشند .

رئيس دانشگاه گفت: ما بايد با اين فرض رو به جلو حرکت کنيم که ضمن حفظ اقتدار، انشاءالله امکان اصلاح وجود دارد، يعني درحالي‌که اقتدار نظام را حفظ مي‌کنيم، براي اصلاح امور هم مشورت بدهيم و اگر عضوي از بدنه‌ي دانشگاه شامل هيأت علمي ،کارمند و دانشجو ضايع شوند، چه بسا اين افراد در جايي ديگر، ديگران را ضايع کنند. بنابراين اگر قرار باشد کسي ظرفيت اصلاح داشته باشد، هيچ کس از ما موجه‌تر نيست و اين بدان معنا نيست که ذره‌اي از صلابت خود عقب نشيني کنيم، ولي در عين صلابت، عنصر مشورت دهي و راهنمايي را داشته باشيم و اين کار بخشي از امنيت پايدار است.

دکترعلي اکبري گفت: بايد مردم بدانند که اشراف اطلاعاتي شما منجر به ايجاد امنيت پايدار مي‌شود و در اين صورت است که مديريت دانشگاه با خيالي آسوده در جهت مأموريت اصلي خود پيشرفت خواهد کرد. مديريت دانشگاه نمي‌تواند کار پژوهشي و آموزشي خود را به پيش ببرد در حالي‌که سيستم ناهمگن و ناهمگون باشد و اين کار به دست شما قابل حل مي‌باشد. از طرفي مديران حراست‌، مشاور رئيس دانشگاه هستند و اين مشاور بودن بايد کارکرد عملي داشته باشد و هر وقت لازم بود اين مشاور بودن، اجرايي گردد.

وي گفت: انتظاراتي که از دانشگاه وجود دارد، جز با مشارکت جمعي درست نمي‌شود. وهمه‌ي ما ميدانيم، مواقعي‌ که مردم بيشترين مشارکت را در اين نظام داشتند،همه موفق بوديم. زيرا وجود هفتاد ميليون جمعيت يک سرمايه‌ي عظيم است و هر نوع موفقيتي را مي‌تواند با آن رقم زد. وانتظار اين است که مجموعه‌ي حراست‌ها در دانشگاه، اين زمينه را ايجاد کنند که همه به آن‌ها کمک کنند. به همين دليل من حراست را بازيگر نمي‌دانم و دوست دارم حراست نقش حکميت داشته باشد و اين همان نقش رئيس دانشگاه است.

رئيس دانشگاه گفت: انتظار دارم که شما امين جامعه‌ي دانشگاهي باشيد.هرجا که اعتماد باشد، مشارکت بوجود مي‌آيد و مشارکت که باشد حس جمعي شکل گرفته و درنهايت امنيت پايدار بوجود مي آيد و اگر روزي احساس کرديد که هيچ آدم خوبي از شما نمي ترسد و در مقابل، آدم هاي بد از شما نگران هستند، بدانيد که آن روز يک روز خوب است، درغير اين صورت مديريت ما اشکال دارد. وبا عنايت به اين موارد، در مديريت جديد دانشگاه اولين برنامه اي که مطرح و اجرا کرديم، برنامه آرامش و فراهم نمودن فضاي آرام براي فعاليت سالم در دانشگاه بود.

وي با بيان اينکه مديريت براي چالاکي،نيازمند منتقد است، بيان داشت: من فکر مي کنم که حراست بايد امنيت منتقدعاقل را فراهم کند و در صورت وجود منتقد عاقل، پيشرفت و رشد در مديريت به وجود مي‌آيد. اما در مقابل اگر يک عده اي حاشيه امنيت زياد داشته باشند، منجر به انحراف خواهد شد.

وي افزود: همان گونه که ظرفيت نظام در مقابل نقدهاي جامعه بالا هست، ما هم بايستي در دانشگاه ها ظرفيت خود را در مقابل نقدهاي سالم و دلسوزانه بالا ببريم و وجود اين فضا براي سيستم دانشگاهي لازم است.

دکتر علي اکبري در بخش پاياني صحبت هاي خود اظهار داشت: باتوجه به درپيش بودن انتخابات آينده و با وجود جريان هاي مختلف سياسي، شايسته است که شما مديران حراست با اتخاذ تدابير مناسب از آسيب هاي احتمالي به دانشگاه جلوگيري نماييد. چون شأنيت دانشگاه و ساير نهادهاي علمي و اخلاقي بايستي براي آينده گان حفظ شود و اين کار جز با همکاري و مشارکت همه‌ي اقشار جامعه، عملي نمي‌شود.

سپس آقاي دکترکرمشاهي مديرحراست دانشگاه باعرض خيرمقدم به مهمانان ازحضوردکترعلي اکبري وبيانات ارزشمندايشان تشکر نمود.واظهارنمودازخصوصيات بارزوخوب شمادوستان حراست مي توان به صبوري،خوش اخلاقي وتقواي الهي اشاره نمودزيرا باتوجه به تنوع اقشار وسلايق متنوع که دردانشگاه وجوددارد بايدبه بهترين شکل ممکن ازآن استفاده شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها