نشست شورای مدیران فرهنگی اجتماعی منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست شوراي مديران فرهنگي اجتماعي منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور با حضور دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، دکتر فضل‌اله ايرجي کجوري، مدير کل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دکتر محمدرضا شيرخاني، معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام ، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر غلامرضا غياثي، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي ايلام، دکترحميدرضا امامي پور، مديرفرهنگي دانشگاه يلام و دبيرمنطقهو مديران فرهنگي اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه  در دانشگاه ايلام برگزار شد.

دکتر علي‌اکبري:دانشگاه بايد به دانشجويان دانش و بينش توامان دهد

رئيس دانشگاه ايلام با تاکيد بر اينکه دانشگاه تک ساحتي مورد قبول دانشجو نيست، گفت: دانشگاهي که به سياست و يا به شکل خاصي از فرهنگ محدود شود شکست خورده است.

دکتر محمد علي‌اکبري داشت: دانشگاه‌ها از منظر بيروني بيشتر به تمثيل فيل مولانا مي‌ماند و هر کسي دانشگاه را که خودش دوست دارد مي‌بيند.

وي با بيان اينکه ما در دانشگاه اين سوال را مطرح مي‌کنيم که دانشگاه کجاست؟ افزود: بايد قبول کنيم که دانشگاه را آن گونه که بايد باشد قبول داشته باشيم و نبايد فراموش کرد که کسي که به دانشگاه مي‌آيد بايد علاوه بر دانش، بينش نيز بياموزد به همين خاطر فعاليت‌هاي فرهنگي را جزء وظايف اصلي خودمان در دانشگاه مي‌دانيم.

رئيس دانشگاه ايلام اضافه کرد: اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي جزء لاينفک وظايف ماست و ما به دنبال تربيت دانشجو متعهد هستيم و فکر مي‌کنيم که بايد پاسخگو وضعيت فرهنگي باشيم.

دکترعلي‌اکبري با اشاره به اينکه گستره فرهنگ در همه ابعاد سياسي، اجتماعي، علمي، آموزشي و ديني نقش دارد، عنوان کرد: تجربه داريم که اگر دانشگاه به سياست و يا به شکل خاصي از فرهنگ محدود شود شکست خورده است و اين تفکر نمي‌تواند دانشجو را قانع کند و بايد اين نکته را مدنظر داشت که دانشگاه بايد تنوع را به رسميت بشناسد و چنين دانشگاهي نمي‌تواند تک ساحتي باشد.

وي با تاکيد بر اينکه دانشگاه تک ساحتي مورد قبول دانشجو نيست، گفت: در کشوري که هر چند سال يک بار جابجايي سياسي وجود دارد نمي‌توانيم تک ساحتي باشيم و بر اين راستا برنامه‌ها را با حضور دانشجوياني با طيف‌هاي مختلف فکري برگزار مي‌کنيم.

رئيس دانشگاه ايلام فرهنگ را قدرت نرم جامعه ايراني دانست و گفت: وضعيت فرهنگي دانشجويي ما اجازه نمي‌دهد که کسي راجع به دين دانشجويان ما صحبت کند و کنترل جايگاه فرهنگ به سياست را به صلاح نمي‌دانيم.

دکترعلي‌اکبري تصريح کرد: دانشگاه، جايگاه تربيت سياست‌مداران است نه تبعيت از طرفداران آنها، دانشگاه جاي تربيت کارشناسان مذهبي اجتماعي است نه تبعيت از آنها و بر همين اساس واگذاري برنامه‌ها به دانشجويان در سرلوحه کاري فرهنگي دانشگاه است.

دکتر ايرجي: پيش‌بيني حضور 100 هزار دانشجو در پياده‌روي اربعين امسال

مدير کل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: ستاد مرکزي پياده‌روي اربعين در وزارت علوم تشکيل شده است.

دکتر فضل‌اله ايرجي کجوري در نشست شوراي مديران فرهنگي اجتماعي منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار کرد: يکي از فعاليت‌هاي خاصي که طي 3 سال گذشته به صورت مشترک شروع کرده‌ايم مربوط به اربعين است چرا که اين مراسم يک ظرفيت بسيار مهم و اثربخش است و مورد استقبال قرار گرفته است.

وي با بيان اينکه بار اصلي اين مراسم بر عهده دانشگاه است، افزود: از جمله کارهاي جديدي که امسال صورت گرفته شکل گرفتن ستادي در وزارت علوم براي برگزاري مراسمات اربعين است که دکتر هاشمي معاون فرهنگي وزارتخانه مسئوليت اين ستاد رابر عهده دارد.

مدير کل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم اضافه کرد: از جمله دلايل شکل‌گيري اين ستاد اين است که همه دانشجوياني که در اين مراسم حضور دارند تحت پوشش قرار گيرند و هم بين دستگاه‌هاي متولي اين مراسم هماهنگي بيشتري صورت گيرد.

دکتر ايرجي با اشاره به اينکه  نمايندگان وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي آزاد، پيام نور، علمي کاربردي و فرهنگيان، جهاد‌دانشگاهي، بنياد شهيد، بسيج دانشجويي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري عضو اين ستاد هستند، گفت: امسال حضور 100 هزار دانشجو در اين راهپيمايي را هدف قرار داده‌ايم که چندين برابر سال گذشته است و اين مسئوليت تمامي دستگاه‌هاي درگير خصوصا دانشگاه ايلام را دو چندان مي‌کند.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه مقرر شده جشنواره و برنامه‌اي فرهنگي با موضوع پياده روي اربعين در بخش‌هاي خاطره نويسي، سفرنامه، شعر، مستند و کارهاي هنري برگزار مي‌شود و دانشجويان مي‌توانند به شکل رقابتي توليدات خود را به اين جشنواره ارائه دهند، تصريح کرد: در 10 منطقه شوراي فرهنگي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور تشکيل شده است.

مدير کل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم يادآور شد: هدف از تشکيل اين شوراها را کاهش تمرکزگرايي در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي، هم‌افزايي فعاليت‌ها، انتقال تجربيات، تصميم‌گيري در خصوص اجراي برنامه‌ها و تفويض برخي اختيارات وزارت علوم به اين شوراها اعلام کرد.

دکتر ايرجي در پايان اضافه کرد: در بخش راهيان‌نور نيز با توجه به درگير بودن اين استان در جبهه و جنگ و دفاع مقدس و همچنين امکانات دانشگاه از جمله اردوگاه دانشجويي شهرستان مرزي مهران، نقش بسيار موثري در هم افزايي بازديد از مناطق جنگي دارد.

دکتر غياثي: بايد بر روي تربيت افراد بيش از عبارت کار شود

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي ايلام گفت: بايد بدانيم که تربيت با الفاظ و کتاب  محقق نمي‌شود و رمز اينکه حوزه‌هاي علميه در طول تاريخ زنده و پويا بوده‌اند اين است که در حوزه‌ها بر روي تربيت بيش از عبادت کار شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر غلامرضا غياثي اظهار کرد: بستر فعاليت‌هاي جامعه، فرهنگ است و قرآن خيلي از مصاديق فرهنگ را طرح کرده است.

وي با اشاره به اينکه بستر و خواستگاه اداره امور جوامع فرهنگ است، افزود: خواستگاه بستر فرهنگي، تربيت است و بايد توجه داشت که جايگاه اين تربيت، دانشگاه است.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي ايلام اضافه کرد: بايد بدانيم که تربيت با الفاظ و با کتاب  محقق نمي‌شود و رمز اينکه حوزه‌هاي علميه در طول تاريخ زنده و پويا بوده‌اند اين است که در حوزه‌ها بر روي تربيت بيش از عبارت کار شده است.

دکتر غياثي با تاکيد بر اينکه تربيت بايد به نحوي صورت گيرد که دانشجو به کاربرد و توليد برسد، تصريح کرد: بايد اين بستر را به دانشجو داد که پتانسيل خود را محقق کند و وقتي به دنبال تحقق اين مهم هستيم نمره بايد ارزيابي و نقد شود و شاخص قرار نگيرد.

وي با بيان اينکه دانشجو بايد در کنار داشتن معدل ممتاز تربيت ممتاز نيز داشته باشد، اظهار کرد: علم بدون تربيت اثرگذار نيست.

دکتر شيرخاني: خروج دانشگاه‌ها از تک‌صدايي کاملا مشهود است

در ابتداي اين نشست معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام با بيان اينکه افزايش مشارکت طيف‌هاي مختلف دانشجويي و تنوع در برنامه‌ها از اهداف دانشگاه است، گفت: خروج دانشگاه‌ها از تک‌صدايي بعد از دولت تدبير و اميد کاملا مشهود است.

دکتر محمدرضا شيرخاني اظهار کرد: در نشستي که در مشهد برگزار شد دانشگاه ايلام به عنوان دبيرخانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي منطقه 5 کشور انتخاب شد که تصميمات لازم در اين زمينه براي اجراي برنامه‌ها صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه دانشگاه ايلام مسير توسعه‌اي که براي آن در نظر گرفته شده را به سرعت پيش مي‌رود، افزود: در اين دوره جديد، ماموريت‌هايي براي دانشگاه در حوزه‌هاي مختلف تعريف شده که بايد در اين راستا حرکت کند چرا که دانشگاه قصد دارد به عنوان گراني‌گاه علمي، فرهنگي و اجتماعي استان مطرح شود.

معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام اضافه کرد: دانشگاه ايلام از سال 93 حرکت پر شتاب رو به جلويي را آغاز کرده و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته سياست‌هايي را براي اجرا و به هدف رسيدن برنامه‌هاي خود تدوين کرده است که در حوزه معاونت فرهنگي نيز در جهت اين برنامه‌ها پيش خواهيم رفت.

دکتر شيرخاني با اشاره به اينکه هدف برنامه‌ها استفاده از توان دانشجويان، ايجاد فضاي با نشاط براي حضور همه دانشجويان با طيف‌هاي فکري متفاوت است، عنوان کرد: توسعه و تنوع برنامه‌هاي فرهنگي، توسعه کرسي‌هاي آزاد انديشي طبق تاکيدات رهبري معظم انقلاب، نظارت و ارزيابي مستمر بر فعاليت‌هاي فرهنگي دانشجويي و توسعه نشريات دانشجويي تنها بخشي از اهداف کاري معاونت فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام است.

وي به فعاليت 29 نشريه دانشجويي در دانشگاه ايلام اشاره و يادآور شد: تلاش براي اجراي مصوبات شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها، توسعه دامنه فعاليت انجمن‌هاي علمي و تشکل‌هاي دانشجويي، کمک به رشد و ارتقاي بينش ديني و دانشجويان با گسترش فعاليت‌هاي ديني و قرآني و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و روحيه جهادي از ديگر اهداف فعاليت‌هاي معاونت فرهنگي دانشگاه ايلام است.

معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام با بيان اينکه سند چشم‌انداز دانشگاه ايلام در افق 1404 نيز در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: سعي بر اين است که فعاليت‌هاي ما در راستاي سند چشم‌انداز پيش رفته تا مهارت‌هاي فرهنگي، ادبي و اجتماعي دانشجويان نيز شناسايي شود.

دکتر شيرخاني در اختيار قرار دادن مشاوره‌هاي لازم از طريق اساتيد مجرب به دانشجويان را از ديگر اقدامات انجام شده اعلام و عنوان کرد: افزايش مشارکت طيف‌هاي مختلف دانشجويي و تنوع در برنامه‌ها نيز مورد تاکيد است چرا که هدف ما بر اين بوده که دانشگاه از تک قطبي شدن خارج شود کما اينکه در دوران مديريت جديد در اين دانشگاه، فضا از تک قطبي شدن خارج شده است.

وي به فعاليت 42 انجمن، 3 تشکل، 9 کانون فرهنگي هنري و 4 کانون مذهبي در دانشگاه ايلام اشاره و اضافه کرد: روند کاري ما در حوزه معاونت فرهنگي اجتماعي دانشگاه ايلام بر اساس سياست‌هاي تدوين شده و سند چشم‌انداز است.

شايان ذکر است قبل از آغاز اين جلسه ميهمانان با نثار گل به مزار شهداي گمنام دانشگاه ايلام ياد اين عزيزان را گرامي داشتند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها