نشست آمریکا ستیزی و بحران هسته‌ای برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي که با همت انجمن اسلامي دانشجويان پيرو خط امام(ره) و با حضور هيئت رئيسه، اعضاء هيأت علمي، دانشجويان و سخنراني دکتر صادق زيباکلام در دانشگاه ايلام برگزار شد.

دکتر صادق زيباکلام گفت: هر سال در دهه فجرحجم گسترده‌اي ازتبليغات رسانه‌اي در کشور توسط مسئولان در خصوص انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد، اما علي‌رغم  تمام تبليغاتي که در طول سال و در مناسبت‌هاي مختلف در خصوص انقلاب، نهضت و مبارزه منجر به انقلاب اسلامي انجام مي شود،  معتقدم هر قدر از انقلاب مي‌گذرد احساس ناآشنا بودن نسل‌هاي جديد با انقلاب بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: يکي از دلايل من تجربه‌اي است که در تدريس درس "انقلاب اسلامي" دارم که هرسال  مشخص مي‌شود دانشجويان امروز احساس بيگانگي با انقلاب مي‌کنند، و دانشجويان 20سال پيش انس و الفت و احساس آشنايي بيشتري نسبت به انقلاب اسلامي داشتند و اين دغدغه من توسط ديگر همکاران نيز تجربه شده است.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: بنده معتقدم يکي از دلايل شکاف بين نسل‌هاي جديد و انقلاب قرائت و روايت گفتماني است که از انقلاب صورت گرفته است،  که چون مسئولان و متوليان اين روايت ايدئولوژيک زده و سياست‌زده‌اند، ما به اين نقطه رسيديم.

يکي از دلايل خواسته‌هاي مدني و انتخابات آزاد، آزادي بيان و رهايي از سانسور مي‌خواستند.
زيباکلام با بيان اينکه يکي از دلايل آنان براي انقلاب خواسته‌هاي مدني و انتخابات آزاد، آزادي بيان و رهايي از سانسور بود، ادامه داد:مقايسه سال 57 و قبل از آن با امروز که 38 سال از انقلاب مي‌گذرد، نشان مي‌دهد مردم ايران امروز خواهان محو نظام سلطه و صدور انقلاب هستند، و مي‌خواهند آمريکا، اسراييل، عربستان و سرمايه‌داري نباشد.
استاد دانشگاه تهران گفت: واقعيتي که اتفاق افتاده اين است که مثل يک کشتي‌ که از ساحل دور مي‌شود، هر چه که از 22 بهمن 57 مي‌گذرد از اهداف انقلاب دورتر و دورتر مي‌شويم و چيزهاي ديگري جاي آن را گرفته و يا به عبارتي يک  مصادره به مطلوب از انقلاب صورت گرفته است.

وي گفت: اساسا ستيز با آمريکا جزو اهداف انقلاب نبوده است، و اگر 122مصاحبه‌هاي مرحوم امام خميني را نگاه کنيد متوجه خواهيد شد،  که وقتي از امام سوال شد علت مخالفت شما باشاه چيست،  گفتند:  براي آزادي بيان،‌آزادي مطبوعات، آزادي سياسيون و اجراي حاکميت قانون و مفاهيمي که ذيل جامعه مدني و حقوق شهروندي است مبارزه کرده و دنبال شکل گيري انقلاب است.

وي افزود: در مجموع نگاهي بدبينانه ظرف يکصد سال اخيربر ايرانيان نسبت به قدرت‌هاي بزرگ از جمله روسيه، انگليس، فرانسه حاکم بوده است که اين امر بيشتر برمي‌گردد به نوع مناسبات قدرت‌هاي بزرگ درعصر قاجاريه که بيشتر به منافع خودشان در قراردادها و سلطه بر کشورهاي ديگر توجه داشتند

اين فعال سياسي اظهار داشت: در انقلاب اسلامي سال 1357 ايران، ضديت با امريکا ادامه يافت و امريکا در ميان جريانات انقلابي ايران به عنوان نيرويي که تا دقيقه 90 در سرکوب مردم، پشتيبان رژيم شاه است مورد شناسايي قرار گرفت.

زيباکلام با بيان اين سؤال که به چه دليل انقلاب شد، يادآور شد:  اولين راهپيمايي و يا شايد مهم‌ترين و سرنوشت‌ساز ترين راهپيمايي که به رفراندوم بزرگ انقلاب تبديل شد، ، راهپيمايي مردم در آذر ماه سال 57 بود، که در قطعنامه آن راهپيمايي، دلايل مبارزه عليه رژيم شاه در آن ذکر شد که با هر بندي که قرائت شد مردم با 3 تکبير آن را تاييد مي‌کردند.

وي با بيان اينکه اولين بند، آزادي زندانيان سياسي، انتخابات آزاد، حاکميت قانون بود که در آن قطعنامه آمده است، اضافه کرد: در برنامه هاي پخش شده در طول دهه فجر هر سال، يک بار از خواست مردم و دليل انقلابشان پرسيده نشده است، يا اينکه پرسيده شود که چرا اهداف انقلاب اسلامي به صورت غرب‌ستيزي درآمد؟

زيبا کلام تصريح کرد: يکي از کارهايي که بايد در دانشگاه‌ها، نهادهاي پژوهشي و تحقيقاتي ما صورت بگيرد پاسخ دادن به اين سوال است که اين مصادره اهداف انقلاب و جايگزيني با اهداف و آرمان‌هاي امروزچگونه اتفاق افتاد؟

وي با بيان اينکه در پاسخ به آمريکاستيزي نظام، 2 پاسخ در 38 سال گذشته مطرح است، خاطرنشان کرد:  اساسا آمريکاستيزي، استکبار ستيزي، محو نظام سلطه جزء ذات اين حرکت بود و پاسخ دوم اين است که ما ستيزي با آمريکا نداشتيم اما آمريکا چون مصالح خود را در ايران از دست داد بنابراين از همان روزهاي اول يعني 23 بهمن 57 طرح و نقشه‌هايي را عليه ما شروع کرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با اشاره به پاسخ دوم گفت:  صرف نظر از آمريکاستيزي که در ذات انقلاب بود يا نبود، به دليل دشمني آمريکايي‌ها با انقلاب، ما مجبور بوديم به سمت آمريکاستيزي برويم. چون آنها علم دشمني را برداشته بودند و ما نيز بايد از خود دفاع مي‌کرديم.

زيبا کلام با بيان اينکه استدلال‌هاي زيادي در خصوص دشمني‌ها وجود دارد، وما در طي اين 38 سال کيفرخواست بلند بالايي تنظيم کرديم و موارد مختلفي عليه آمريکا را در آن ذکر کرده‌ايم،  تصريح کرد: زماني که همه نقشه‌هاي آنها، کودتاي نوژه، حادثه طبس و .... بي نتيجه ماند، به مامور خود در منطقه يعني صدام سپردند که به ايران حمله کند که ما باز هم آن دفاع مقدس را انجام داديم و تير آنها باز هم به سنگ خورد که بعد از آن، آمريکايي‌ها دست به تهاجم و شبيخون فرهنگي زدند و بعد از آن مسئله هسته‌اي را مطرح کردند که تا به امروز ادامه دارد.

وي با بيان نادرست خواندن تفکري که در قبال آمريکا به آن استناد مي شود و آن اينکه آمريکايي‌ها مي‌خواستند کودتاي نظامي در کشور ما راه بيندازند، گفت:  مگر مي شود آمريکايي ها به حدي عقب مانده و بي سياست باشند بخواهند زماني دست به کودتا بزنند که ارتش از هم پاشيده و نيرو نظامي مشخصي در کشور وجود ندارد.

زيبا کلام با بيان اينکه اگر عملي را به آمريکا نسبت مي دهيم بايد بدانيم که آن اقدام در واکنش به چه کاري از سوي ما انجام شده است، افزود:  در سال 1382با لو رفتن مسئله هسته اي کشور بايد حسن نيت خود را به آزانس هسته اي اعلام مي کرديم، و اگر کارهاي ما در چارچوب‌هاي آژانس بوده و خطايي هم نکرده‌ايم چرا آن را اعلام نکرديم؟ و اگر ما فعاليت‌هاي هسته اي خود را در چارچوب ميثاق‌هاي آژانس انجام مي داديم چرا اعلام نکرديم که داريم چه کارهايي انجام مي دهيم.

وي خاطرنشان کرد: سياست دولت اصلاح‌طلب اين بود که مي‌خواست مسئله هسته‌اي را لنگ‌لنگان جلو ببرند تا همه دنيا در مقابل ما قرار نگيرد،  اما سال 84 اصولگرايان با خائنانه خواندن سياست هسته‌اي دولت قبل باعث شدند، موضوع هسته‌اي سلاحي شود براي آمريکاستيزي، که حاصل آن قطعنامه و تحريم‌هاي ظالمانه اي  شد که مي بينيم.

اين فعال سياسي، گفت: آمريکايي‌ها معتقد بودند که تحريم‌ها گلوي ايران را فشار داده و نبايد آن را ول کنيم. کساني که به چيزي جز محو ايران فکر نمي‌کردند خوشحال نبودند که برجام ايجاد شده است، از اين روتندروهاي داخلي نيز بايد به شکل ديگري آمريکاستيزي کنند چرا که با موضوع هسته‌اي نمي‌شود آمريکاستيزي کرد.

مدرس و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در پايان تاکيد کرد: راي مردم در 22 خرداد سال 92 و راي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفند 94 عملا نشان داد که مردم ديگر خواهان آن سياست‌هاي غلط هسته‌اي گذشته نيستند و ديگر آن را نمي‌خواهند و در انتخابات 29 ارديبهشت 96 نيز عملا خواهند گفت که نمي‌خواهيم به تحريم‌ها برگرديم.

وي در پاسخ سوال دانشجويي که دليل پا نگذاشتن شما روي پرچم آمريکا جيست؟ گفت:  هرچقدر شما به عنوان يک ايراني خوشحال مي شويد مردم يک کشور ديگر پرچم شما را لگد کنند آمريکايي ها هم خوشحال مي شوند شما پرچمشان را لگد مال کنيد و من اين را توهين به 350 ميليون مردم آمريکا مي دانم، و اين از فرهنگ و ملت ايران بعيد است و اگر اين کار را حبشه اي ها انجام دهند کسي انتظاري از آنان ندارد.

اين فعال سياسي در پاسخ به اين سوال که شما به عنوان عضوي از اين نظام چرا شبهه ها را در ذهن جوانان ايجاد مي کنيد، اظهار داشت: من شبهه ها را زياد مي کنم، چون صدا و سيما شبهه ها را کم مي کند.

زيبا کلام در پاسخ سؤال ديگري که چرا اعدام هاي گروه هاي چپ بعد از انقلاب اتفاق افتاد، بيان کرد: خيلي از اعضاء اين گروهها اعدام شدند اما بايد بدانيد که بسياري از جوانان کشور با ترورهاي سازمان مجاهدين از بين رفتند و جنگ دوطرفه بود، سوال اساسي و درست اين است که آيا مي شد آن جنگ که توسط مجاهدين به راه افتاد جلوي آن را گرفت، اگر روزي اين موضوع مطرح شود که چرا آمريکا ستيزي گفتمان اصلي انقلاب شد بايد يکي از دلايل را همين برخوردهاي مسلحانه گروه هاي چپ بعد از انقلاب نسبت به نظام دانست.

شايان ذکر است مهدي فيلي،  نماينده انجمن اسلامي در ابتداي اين نشست  ضمن خير مقدم به حاضرين در سالن و ميهمان ويژه اين برنامه از تفکرات و تعهدات اين تشکل نسبت به قانون و ايجاد فضاي مناسب براي همه صداها و ظرفيت ها سخن گفت.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها