وزیر علوم: آمایش آموزش عالی اساسی‌ترین برنامه‌‌ پیش روی این وزارتخانه در سال 95 است

خانه خبرها
وزير علوم: آمايش آموزش عالي اساسي‌ترين برنامه‌‌ پيش روي اين وزارتخانه در سال 95 است

دكتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: آمايش آموزش عالي اساسي‌ترين برنامه‌‌اي است كه پيش رو داريم و اين طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده و به زودي از سوي رئيس جمهور ابلاغ مي شود
به گزارش روابط عمومي، دكتر فرهادي در نشست روساي كميسيون‌هاي دائمي هيئت‌هاي امناي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري ضمن تسليت ايام رحلت ملكوتي حضرت امام (ره) و گراميداشت قيام 15 خرداد اظهار داشت: در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري «اقتصاد مقاومتي; اقدام و عمل» نام گرفته، اقتصاد بايد مبتني بر دانايي باشد و چشم و اميد عمدتاً به دانشگاه‌هاست و بايد در اين راه كار و تلاش كرد و نقش  دانشگاه‌هاي كشور را در ابعاد اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، صنعتي، توليدي و فناوري پررنگ‌تر كرد.
وي با اشاره به اينكه برنامه ششم توسعه با ساير برنامه‌هاي توسعه متفاوت است افزود: آنچه به عنوان برنامه در مجلس شوراي اسلامي تصويب مي‌شود برنامه‌هاي اجرايي پنج ساله نيست بلكه احكام مورد نياز اجراي برنامه ششم مطرح است. خود برنامه را دولت تصويب كرده و اجرا مي كند، ولي آنچه در مجلس شوراي اسلامي قرار است مطرح شود بين 60-50 حكم است.
دكتر فرهادي خاطرنشان كرد: ماحصل تلاشي كه از ابتداي دولت تدبير و اميد از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انجام شد، منجر به آن شد عناوين و چارچوب‌هايي كه مدنظر آموزش عالي در حوزه‌هاي آموزش، پژوهش، فناوري و فرهنگ بود در برنامه ششم توسعه  ديده شود.
وي با اشاره به اينكه آمايش آموزش عالي اساسي‌ترين برنامه‌‌اي است كه پيش رو داريم عنوان كرد: طرح آمايش آموزش عالي نيز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده و به زودي از سوي رئيس جمهور ابلاغ مي‌شود
وزير علوم درخصوص سطح‌بندي دانشگاه ها اظهار داشت: سطح‌بندي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز مد نظر است و به زودي در راستاي آمايش آموزش عالي اعلام مي شود.
وي با اشاره به ساماندهي مراكز آموزش عالي تازه تأسيس عنوان كرد: مأموريت گرا كردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي با تأكيد بر بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي محلي، منطقه‌اي، ملي و فرا ملي و بين‌المللي كردن دانشگاه ها مدنظر است.
دكتر فرهادي گفت: كار ديگري كه در اين دولت انجام شده اين است كه دانشگاه ها و مراكز پژوهشي برنامه راهبردي و عملياتي خود را تدوين كنند كه تعدادي از دانشگاه‌ها، برنامه خود را در هيئت امنا تصويب كرده‌اند و ادامه آن در سال 95 در دست هيئت‌هاي امنا است.
وي با بيان اينكه در حوزه آموزش، بازنگري دوره‌هاي آموزشي موجود و به روز كردن آنها مورد تأكيد بوده است افزود: در سال گذشته مقرر شد 600 رشته بازنگري شود كه بخش عمده آن انجام شده و تعدادي از آن باقي مانده است البته در رشته هاي علوم انساني يك مقدار كار سخت‌تر است چون چند شورا در اين خصوص بايد نظر بدهند. تقويت امور عملي و مهارت آموزي و كارآفريني بيشتر در برنامه‌ها از موارد ديگر برنامه‌هاي سال 95 وزارت در حوزه آموزش است. توسعه كارهاي عملي، شامل برنامه هاي كارورزي به خصوص در رشته هاي فني مهندسي، كشاورزي و حتي علوم انساني مدنظر است كه بايد لحاظ شود.
وزير علوم تصريح كرد: راه اندازي رشته‌هاي جديد بخصوص بين رشته‌اي مد نظر قرار دارد و توسعه رشته‌ها بايد منطبق بر اولويت‌ها و نيازهاي ملي و منطقه‌اي باشد.
وي با اشاره به اينكه ساماندهي، توسعه و تقويت بخش آموزش عالي غيردولتي بخصوص دانشگاه ها و موسسات غير انتفاعي و غيردولتي نيز مورد توجه است، اظهار داشت: اين امر بايد مبتني بر رعايت استانداردهاي آموزش عالي باشد و بر روي آنها اعمال نظارت شود.
دكتر فرهادي درخصوص جهت‌دهي فعاليت‌هاي حوزه پژوهش و فناوري گفت: در اين حوزه بايد تحقيقات دانشجويان تحصيلات تكميلي و اعضاي هيئت علمي در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي جهت‌دار باشد.
وي تشكيل شوراهاي پژوهشي استاني با مديريت استاندار و توسعه و تقويت پارك‌هاي علم و فناوري، مراكز رشد دانشگاهي، تأسيس شركت‌هاي دانش بنيان و تجاري كردن محصولات، هم‌افزايي بين برنامه‌هاي دانشگاه‌ها و موسسات تحقيقاتي با پارك‌هاي علم و فناوري و صنعت را از ديگر برنامه‌هايي دانست كه در حوزه پژوهش و فناوري دنبال مي‌شود.
وزير علوم درخصوص فعاليت‌هاي حوزه بين‌المللي اظهار داشت: در اين حوزه فعاليت‌ها بخصوص پس از برجام به صورت جهش‌گونه‌اي شتاب گرفته است و در اين راستا توسعه ارتباط ضابطه‌مند و فعال دانشگاهي كشور، هم با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي خارج از كشور و هم با متخصصان خارجي و ايرانيان مقيم خارج از كشور مورد نظر است.
وي بر افزايش پذيرش دانشجويان غيرايراني تأكيد كرد و گفت: اين امر بخصوص براي دانشگاه‌هاي سطح يك مدنظر است و استادان و متخصصان ما بايد حضور بيشتري در صحنه بين‌المللي داشته باشند.
دكتر فرهادي درخصوص سياست‌هاي حوزه مالي و پشتيباني خاطرنشان كرد: مراكز تحقيقاتي و دانشگاه‌ها بايد در سال 95 برنامه جامع نيروي انساني خود را در چارچوب برنامه راهبردي موسسه خود تهيه كنند.
وي با بيان اين كه تنوع بخشي منابع مالي موسسات از برنامه هايي است كه بايد در حوزه مالي و پشتيباني دنبال شود اظهار داشت: خوشبختانه تا به حال بيش از 50 بنياد حامي علم و فناوري در دانشگاه‌ها شكل گرفته است و بنياد ملي حاميان علم و فناوري و آموزش عالي در سطح ملي در سال گذشته مصوب شده و تا به حال خيرين، اقدامات ارزنده‌اي در ابعاد مختلف در دانشگاه ها داشته‌اند.
وزير علوم، توسعه تحقيقات كاربردي، ارائه خدمات تخصصي و استفاده از ظرفيت‌هايي كه براي تأمين منابع در اختيار دارند (كه بخشي از آن در زمينه آموزشي، پذيرش دانشجو از خارج، تاسيس شركت‌هاي دانش بنيان و  امثال آن) را از ديگر راه‌هاي تأمين منابع برشمرد.
وي با بيان اينكه بايد از امكانات موجود استفاده بهينه كرد گفت: توسعه فيزيكي و تشكيلاتي را بايد تا جايي كه مقدور است مگر در مواقع ضروي، محدود كنيم
دكتر فرهادي درخصوص فعاليت‌هاي حوزه دانشجويي و فرهنگي اظهار داشت: در اين حوزه توسعه و تقويت نهادها و تشكل‌هاي دانشجويي اعم از انجمن‌هاي علمي، شوراهاي صنفي، تشكل هاي مذهبي و سياسي دنبال مي‌شود .
وي همچنين فراهم كردن بستر مناسب براي مشاركت بيشتر نهادهاي دانشجويي در فعاليت‌هاي فرهنگي، فوق برنامه‌اي و مذهبي را از ديگر فعاليت‌هاي حوزه دانشجويي و فرهنگي عنوان كرد.
وزير علوم در خاتمه با بيان اينكه توسعه فضاهاي خوابگاهي و بهينه و بازسازي كردن اين فضاها مدنظر است گفت: ظرفيت خوابگاهي ما هنوز كم است و قانوناً هم دولت ديگر كمكي در اين خصوص‌ نمي‌كند و بايد از روش هاي ديگر براي افزايش فضاي خوابگاهي استفاده كنيم، چرا كه هم اكنون حدود 75 هزار خوابگاه مجردي و 25 هزار خوابگاه متاهلي كم داريم.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها