اقتصاد مقاومتی با دارا بودن قدرت چانه زنی قادر است استقلال کشور را حفظ کند

خانه خبرها
اقتصاد مقاومتي با دارا بودن قدرت چانه زني قادر است استقلال کشور را حفظ کند

دکترحسين مهدي زاده، معاونت پژو هش و فناوري دانشگاه ايلام در گفتگو با خبرنگار ايلام رصد، با تعريفي از اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: جامعه علمي، جامعه سياست گذار و جامعه مديريتي کشوربايد در مفهوم اقتصاد مقاومتي به تعريفي مشترک برسند و بعد نسبت به شکل گيري و تحقق ان اقدام کنند.

وي افزود: اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد بسته اي همانند اقتصاد کشور کره شمالي نيست و جمهوري اسلامي ايران به مقوله اقتصاد مقاومتي با اين ديدگاه نظر ندارد بلکه اقتصادي است متکي بر درون و در تعامل با دنياي خارج که مي تواند قدرت چانه زني و استقلال خود را حفظ کند.

 

اقتصاد مقاومتي با دارا بودن  قدرت چانه زني قادر است استقلال کشور را حفظ کند

 

مهدي زاده با بيان اينکه اين تعريف آرمان توسعه اي همه ي دلسوزان و نخبگان است، بيان داشت: از انجا که رهبر انقلاب اين تعريف را بيان کرده و برآن تأکيد دارد، قطعا تبديل به آرمان جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.

معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، با اشاره به حوزه هاي که کشور وابستگي به واردات خارج از کشور پيدا کرده است،  گفت: درهر حوزه  اي وابستگي ما زياد باشد، امنيت و قدرت مقاومت نخواهيم داشت و اقتصاد ما در آن حوزه ، ويژگي هاي يک اقتصاد مقاومتي را ندارد و بايد به حالتي برسيم که بتوان در شرايط بحران مقاومت کنيم.

 

اساس اقتصاد در دنياي امروز بر بهره وري و رقابت استوار است

 

 وي خاطرنشان کرد:  اساس اقتصاد در دنياي امروز بر بهره وري و رقابت با جهان بيرون است ، بهره وري يعني انجام دادن کارهاي درست به روش درست، يعني بيشترين استفاده از امکانات و منابع مالي و انساني. واز سوي ديگر در جهان رقابتي وضعيت به گونه اي است که ايستايي يک کشور مساوي با از ميدان به در شدن آن است زيرا رقيبان با نوآوري ها و فناوري هاي جديد بازار رقابت را در دست خواهند گرفت.

مهدي زاده تصريح کرد: کشور ايران يک بازار مصرف محدود دارد اگر بخواهيم صنايع کشور به حيات خود ادامه دهند بايد در بازارهاي مصرف جهاني بخصوص بازارهاي کشورهاي همسايه چون عراق اقليم کردستان تاجيکستان افغانستان، پاکستان و همچنين گستره ي جهاني ترحضور داشته باشد.

وي افزود:  رقابت يک اصل پذيرفته شده ي جهاني است و يک واقعيت است که ما با آن روبرو هستيم حتي در بين مصرف کنندگان داخلي باز رقابت وجود دارديعني هر مصرف کننده تجزيه و تحليل مي کند که چه کالايي با چه قيمتي خريداري کند و با مقايسه کردن اقدام به خريد آنچه که بهتر و با صرفه تر و با کيفيت تر است مي کند.

 

نوآوري و خلاقيت  زيرساخت ورود علم و فناوري به اقتصاد به شمار آورد

 

معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، تأکيد کرد: در بازار رقابت امروز صنايع ما بايد از سه ويژگي شاخص چون داشتن نوآوري و خلاقيت، رعايت استانداردهاي جهاني، و توان تجاري سازي برخوردار باشند تا بتوانند طرح هاي اقتصادي موفقي به شمار روند.

 

مهدي زاده نوآوري و خلاقيت را زيرساخت ورود علم و فناوري به اقتصاد به شمار آورد، و گفت: براي داشتن قدرت  رقابت در دنيابايد نوآوري داشته باشيم و لازمه ي نوآوري علم و دانش است به عبارت ديگر ما قادر به رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي نيستيم مگر اينکه محصولات فن آورانه و نوآورانه داشته باشيم و اين وظيفه ي اصلي اقتصاد دانش بنيان است.

 

پايان نامه ها و اعتبارات پژوهشي بايد  منجر به  فن آوري  ثروت زا شوند

 

وي به صرف هزينه هاي بسيار زيادي که در راه پژوهش ها و پايان نامه هاي دانشجويي و علمي در مقاطع مختلف اشاره و گفت: بايد با برنامه ريزي و سياست گذاري هدفمند به گونه اي اقدام شود که اين همه پايان نامه و اعتبارات پژوهشي منجر به يک فن آوري  ثروت زا شوند که براي مملکت خروجي داشته باشد.

 

قدرت اصلي کشورها وابسته به قدرت تکنولوژي و فن آوري آنان است

 

مهدي زاده اضافه کرد: در دنياي جديد که قدرت اصلي کشورها وابسته به قدرت تکنولوژي و فن آوري و همچنين قدرت رقابت اقتصاديشان است اين دو مولفه در کنار نيروي نظامي قدرت واقعي يک کشور را تشکيل مي دهد به عبارتي اگر ما در ارتباط با صنعت نفت و گاز دانش و فن آوري خودکفاي ايراني همراه با قدرت چانه زني  ميداشتيم قطعا در مذاکرات و قراردادهاي اقتصادي ميتوانيم  سهم بيشتري براي کشور و بخش داخلي دريافت کنيم.

معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، با اشاره به ورود اقتصاد دانش بنيان در اين مرحله،  اظهار داشت:  اقتصاد دانش بنيان يعني اقتصادي که قدرت رقابت با رقباي خارجي خود داشته باشد و براي اين موضوع بايد توليد دانش، تبديل دانش به اختراع و اکتشاف و تبديل اختراع از طريق فرايند نوآوري به ثروت در آن در جريان داشته باشد و قطعا ما براي رقابت با رقباي خارجي بايد از نوآوري و خلاقيت لازم برخوردار باشيم.

وي با بيان ضرورت ورود نخبگان دانشگاهي در حوزه اقتصاد مقاومتي و اقتصاد دانش بنيان تأکيد کرد: متاسفانه در استان ايلام نخبگان علمي ما در صحنه اقتصاد و ثبت شرکت ضعيف هستند و ما چه در مجموعه پارک علم و فن آوري و چه در مجموعه دانشگاه ايلام قوانين و تسهيلات خوبي پيش بيني شده است منتهي  مشکل کمبود ايده  براي شرکت هاي دانش بنيان، و وجود افرادي که متقاضي ثبت شرکت هاي دانش بنيان باشنددر استان بسيار کم است.

مهدي زاده تصريح کرد: براي تقويت اقتصاد دانش بنيان ورود تمام افراد خلاق و نوآورو مخصوصا فارغ التحصيلان جوياي کار براي حضور عملي در صحنه ي اقتصاد استان و ايجاد نوآوري و خلاقيت در ارائه ايده هاي دانش بنياني ضروري است تا درصدي از افراد جامعه از قبل کارآفريني و نوآوري آنها اشتغال يابند.

وي افزود: در سال 95 با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و ابلاغيه هاي هيئت دولت برنامه جامع آموزش کارآفريني و تبديل علم به ثروت به صورت مشترک بين دانشگاه ايلام و پارک علم و فن آوري طراحي و در دست اجراست که اولين مرحله جشنواره ايده هاي ثروت ساز و بعد از آن پنج رويداد فن آورانه به اصطلاح استارت آپ و همچنين آموزش کامل به جامعه دانشگاهي اعم از هيئت علمي و دانشجويان است که  طراحي و اجرا مي شوند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها