رئیس دانشگاه ایلام:جای سندی ملی برای مقابله با ریزگردها خالی است

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان که با حضور دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، گري لوييس، نماينده سازمان ملل متحد در ايران، معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست کشور، اسماعيل نجار، رئيس ستاد بحران کشور و مهندس محمدرضا مرواريد استاندار ايلام و مديران استاني برگزار شد.

دکتر محمد علي‌اکبري:جاي سندي ملي براي مقابله با ريزگردها خالي است

رئيس دانشگاه ايلام از عدم توجه به پژوهش‌هاي دانشگاهي در زمينه‌ي ريزگردها انتقاد کرد.

 دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه در نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان با بيان اينکه جاي سندي ملي براي مقابله با ريزگردها خالي است، اظهار داشت: در اين سند بايد وظايف بخش‌ها مختلف جامعه و دستگاه‌هاي گوناگون مشخص باشد و همدردي با مردم مستلزم تدوين چنين سندي است.

وي با بيان اينکه اين رويه موجب شده تا اين موضوع در سطح جامعه به عنوان موضوعي رواني تبديل شود و همواره اين سوال را فراروي جامعه قرار داده است که چه بايد کرد؟ ادامه داد: همانگونه که براي آلودگي‌هاي تهران در قالب طرح‌هاي ملي چاره‌انديشي مي‌شود بايد براي اين موضوع نيز برنامه داشت.

دکتر علي‌اکبري با انتقاد از عدم توجه به پژوهش‌هاي دانشگاهي در اين زمينه گفت: با استعدادهاي موجود دست دولت خالي نيست و به حل اين مشکل اميدواريم.

وي با اشاره به جنبه‌هاي سياسي، حقوقي، اجتماعي، فرهنگي، رواني، بهداشت و ... موضوع ريزگردها افزود:  با شناختي که از خانم ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دارم اطمينان دارم با عنايت دولت مي‌توان در اين راستا گام‌هايي برداشته شود و دولت مصمم براي رفع اين معضل تلاش کند.

رئيس دانشگاه ايلام گفت: زماني که دولت مي‌تواند براي رفع مشکل درياچه اروميه طرح داشته باشد قطعا براي رفع اين مشکل نيز نبايد دست بسته باشد. همدردي با مردم تنها  گفتار درماني نيست بلکه نيازمند سند جامع مقابله با ريزگردها است.

دکتر علي‌اکبري در پيشنهادي از آمادگي دانشگاه براي ميزباني نشست يا کنفرانسي با محوريت سازمان ملل در خصوص ريزگردها خبر داد.

نماينده سازمان ملل متحد در ايران: سازمان ملل از پيشنهاد ايران براي مقابله با گسترش گرد و غبار حمايت مي کند

نماينده سازمان ملل متحد در ايران با اشاره به اينکه در بين صحبت‌هاي همکارانم در استان ايلام صحبت‌هاي رئيس دانشگاه ايلام پيرامون اينکه ريزگردها نتوانسته است تلاش‌هاي بين المللي را به وجود آورد براي من جالب بود گفت: سازمان ملل سال گذشته با پيشنهاد ايران قطعنامه‌اي مبني بر ارزيابي وضعيت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجراي اين قطعنامه با تمرکز بر وضعيت ايران آغاز شده است.

گري لوييس در نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان ايلام اظهار کرد: ايلام يکي از استان هاي ايران است که داراي يک تمدن قديمي بوده و من خوشحالم براي اولين بار است که به ايلام سفر کرده‌ام و چيزي که شاهد آن هستم بسيار ناراحت کننده است.

وي با اشاره به اينکه در خصوص گرد و غبار که مشکلات بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي براي مردم به دنبال داشته ايران تنها نيست، افزود: بايد گفت که سطح اطلاعات و آگاهي در اين خصوص در سطح بين‌المللي افزايش يافته و بايد توجه داشت که اگر بخواهيم اين مشکل حل شود همکاري کشورهاي غربي همسايه ايران نياز است.

گري لوييس اضافه کرد: سازمان ملل سال گذشته با پيشنهاد ايران قطعنامه‌اي مبني بر ارزيابي وضعيت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجراي اين قطعنامه با تمرکز بر وضعيت ايران آغاز شده است.

نماينده سازمان ملل متحد در ايران عنوان کرد: 2 ماه پيش با پيشنهاد ايران و حمايت عراق و پاکستان در مجمع محيط زيست سازمان ملل متحد اقدام ديگري در دستور کار قرار گرفت که در قالب آن کشورهاي خاورميانه درباره ريزگردها اقدامات پيشگيرانه اي انجام دهند.

وي با بيان اينکه کميسيون اقتصادي اجتماعي آسيا قطعنامه‌اي را تصويب کرد که در اين قطعنامه نشست بين المللي براي بررسي و ارائه راهکارهاي ريزگردها در کشور ايران برگزار شود، گفت: هر چند سازمان ملل متحد با همکاري ايران اقدام‌هاي موثري برداشته است، اما پديده ريزگردها نيازمند توجه زياد همه کشورهاي درگير است.

لوييس گفت: با توجه به اينکه گرد و غبار وارد شده به ايران از طرف کشور عراق است، انجام تدابيري چون آبخيزداري و مالچ پاشي در کانون هاي بحراني اين کشور منوط به تامين امنيت اين منطقه است.

رئيس سازمان محيط‌زيست: دولت در کنار مردم است و در حل اين مشکل مصمم است. 

معصومه ابتکار در اين نشست مشترک اظهار کرد: اين موضوع راه‌حل کوتاه مدت و ضربتي ندارد و تنها با اقدامات و برنامه‌ريزي درازمدت ملي، بين‌المللي و منطقه‌اي اين مشکل مرتفع مي‌شود.

وي با بيان اينکه دولت اقدامات مؤثري انحام داده است، يادآور شد: دولت مصوبه‌اي را در خصوص ارائه و انجام راهکارهاي مؤثر در ارتباط با نحوه پيشگيري براي کاهش آسيب‌رساني به مردم و شناسايي کانون‌هاي ايجاد ريزگرد و انجام عمليات‌هاي آبخيزداري مصوب کرده است.

ابتکار ادامه داد: در عرصه بين‌المللي و نيز مذاکره 2 جانبه با عراق اقدام‌ها و گام‌هايي برداشته‌شده است و مقررشده عراق کانون‌هاي تأثيرگذار بر ايران را شناسايي و در زمان امنيت آن‌ها را تثبيت کند و با کشور ترکيه نيز درباره سدهاي احداث‌شده در اين کشور مذاکره صورت گرفته تا اين کشور از آبگيري بيابان‌ها و اراضي عراق جلوگيري نکند.

وي گفت: وزارت امور خارجه گزارش‌هاي مرتبط با وضعيت ريزگردهاي کشور را به سازمان ملل ارائه داده است تا با انجام تدابير ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي گامي مؤثر براي رفع اين مشکل که 18 استان را درگير کرده برداشته شود.

ابتکار همچنين در شبکه استاني سيماي مرکز ايلام حضور خود را به اتفاق رييس سازمان مديريت بحران، رييس سازمان هواشناسي، رياست مرکز سلامت وزارت بهداشت، معاون امور محيط‌زيست بين‌الملل وزارت امور خارجه، مديرستاد ملي مبارزه با ريزگزدها و نماينده مقيم سازمان ملل متحد را نشانه‌ي اهميت اين موضوع دانست و گفت: در سطح ملي و در سطح بين‌الملل اقدامات مناسبي براي اين حل اين مشکل و تبعات ناشي از آن انجام شده است.

وي ادامه داد: در سطح بين‌الملل با صدور چندين قطعنامه ، رييس سازمان بين‌الملل را مکلف کرده‌ايم تا در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند.

رئيس سازمان محيط‌زيست تصريح کرد: ريزگرد داراي منشاء خارجي هستند و از غرب عراق سرچشمه مي‌گيرند  و اثر مستقيم بر روي ايلام دارند به همين دليل در سفري که بغداد داشتيم مذاکراتي را با مسئولان اين کشور انجام داديم و خوشبختانه اعلام آمادگي کردند و حتي در حوالي کربلا که يکي از مراکز ريزگردها بود درخت‌کاري کرديم اما شرايط امنيتي عراق اجازه اين کار را نداد.

ابتکار گفت: علاوه بر مصوبات سال گذشته اخيراً مصوبه‌اي داشته‌ايم که بر اساس آن کانون‌هاي گردو غبار شناسايي‌شده است و يکسري اقدامات مانند مالچ پاشي و آبخيزداري انجام شده است.

وي ادامه داد: تلاش اصلي ما کاهش  آسيب‌پذيري پذيري مردم ناشي از اين پديده است که براي اين منظور بايد علاوه بر اطلاع‌رساني ستاد بحران تدابيري مانند عايق‌بندي ساختمان‌هاي عمومي و توزيع ماسک‌هاي استاندارد بينديشد.

وي ديدار با وزير محيط‌زيست عراق  را از ديگر فعاليت‌ها در عرصه‌ي بين‌الملل عنوان کرد و گفت: متأسفانه يکي از کانون‌هاي فعال در اختيار داعش است که اميدواريم آزاد شود  و کشور عراق بتواند به مسئوليت‌هاي خود در اين زمينه جامه‌ي عمل بپوشاند.

ابتکار گفت‌وگو با سفير ترکيه که برخي از فعاليت‌هاي سدسازي اين کشور بر روي خشکي عراق تأثير گذاشته است را از  ديگر فعاليت‌هاي سازمان محيط‌زيست در عرصه‌ي بين‌الملل اعلام کرد و گفت: در اين زمينه مستندسازي‌هاي لازم براي ارائه به سازمان بين‌الملل انجام شده است.

رئيس سازمان محيط‌زيست تأکيد کرد: دولت در کنار مردم است و در حل اين مشکل مصمم است

رئيس ستاد بحران کشور تاکيد کرد:تاثير سدهاي ترکيه در تشديد کانون‌هاي گرد و غبار

رئيس ستاد بحران کشور گفت: مساله ريزگردها در قالب مصوبه اي توسط دولت در دستور کار هيات وزيران قرار دارد.

اسماعيل نجاردر نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان اظهار کرد: نکته حايز اهميت اين است سدهاي احداث شده از سوي کشور ترکيه در ايجاد و تشديد کانون‌هاي گرد و غبار خيز در کشور عراق تاثير گذاري زيادي دارد.

وي افزود: به علت نا امني در اين کانون‌ها و وجود گروه‌هاي تکفيري داعش تا زمان حصول امنيت در اين نقاط نمي‌توان اقدام‌هاي موثر و دراز مدتي را انجام داد.

نجار با بيان اينکه انجام اقدام‌هاي تثبيت کننده در اين کانون‌ها از اولويت‌هاي 2 کشور عراق و سوريه نيست، عنوان کرد: مسوولان کشور به طور جدي در حال پيگيري اين موضوع در سطح بين‌الملل هستند.

رئيس ستاد بحران کشور يادآور شد: با توجه به حساسيت موضوع و عواقب و مخاطرات آن براي مردم و تحميل هزينه به آنها بايد رفع پديده ريزگردها در مجامع بين‌المللي و ايجاد حسن همکاري کشورها در اين خصوص از اولويت‌هاي مجامع بين‌المللي و کشورهاي درگير باشد.

استاندار ايلام گفت: بايد تلاش شود تا با برنامه‌ريزي مشکلات ناشي از ريزگردها در بين مردم کمتر شود.

مهندس محمدرضا مرواريد در نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان ، اظهار کرد: متأسفانه ريزگردها ديگر مهمان ناخوانده نيستند و بايد سعي کنيم با برنامه‌ريزي از مشکلات ناشي از اين پديده در بحث سلامت جامعه بکاهيم.

وي افزود: چندي پيش مردم استان ايلام در فضاهاي مجازي کمپيني در مبارزه با گرد و غبار تشکيل دادند و اصحاب رسانه و دانشگاهيان نيز در نامه‌اي به «بان کي مون» خواستار تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل اين مشکل شدند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها