دومین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 دانشگاه­های کشور در دانشگاه کردستان برگزار گردید.

خانه خبرها
دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد.

 

 دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در با حضور اعضا در دانشگاه کردستان از تاريخ 6/11/1395 و به مدت دو روز برگزار گرديد.

در مراسم افتتاحيه اين نشست که با حضور حجت الاسلام دکتر شيخ الاسلام مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه کردستان برگزار گرديد در ابتداي مراسم دکتر امامي پور دبير شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي ضمن عرض تبريک ايام الله دهه فجر و همچنين تسليت شهادت جمعي از آتشفشانان در حادثه پلاسکو و تقدير و تشکر از ميزباني دانشگاه کردستان گفت: اينگونه نشست­ها با هدف هم­انديشي مديران فرهنگي و اجتماعي و همچنين بازديد از دانشگاه­هاي مختلف منطقه و استفاده از تجربيات جديد آنهاربرگزار مي­شود.

دکتر امامي­پور پس از ارائه گزارشي از اولين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5، برنامه­هاي دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي را به شرح ذيل تشريح نمود:

در دومين نشست اين شورا که با موضوع کارآفريني فرهنگي برگزار مي­شود پس از مراسم افتتاحيه نشست کارآفريني فرهنگي با حضور دکتر کفچه برگزار و پس از اداي احترام به ساحت مقدس شهداي گمنام دانشگاه کردستان و برگزاري نماز جماعت ظهر و عصر ، اعضا در دومين جلسه اين نشست تجربه­هاي موفق خود در برگزاري برنامه­هاي فرهنگي وهمچنين دغدغه­ها و چالش­هاي پيش روي فرهنگي را تبادل نظر خواهند کرد، بازديد از موزه خانه کرد و بازديد از مجموعه تفريحي آبيدر کردستان و برگزاري نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع شهر سنندج از برنامه­هاي فوق برنامه اين دو روز است که با همکاري مديريت فرهنگي دانشگاه کردستان انجام خواهد شد.

 در روز دوم نشست جلسه هم­انديشي برنامه­ريزي دانشگاه­هاي منطقه براي انتخابات رياست جمهوري و تشکل­هاي دانشجويي و کرسي­هاي آزادانديشي و در پايان مراسم اختتاميه از جمله برنامه­هاي اين دو روز نشست است.

در ادامه مراسم افتتاحيه حجت الاسلام دکتر شيخ الاسلام ضمن عرض خير مقدم به مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 گفت: کار فرهنگي به دليل اينکه ادامه­دهنده راه انبيا و اولياست کاري ارزشمند است ولي از آنجا که بايد پاسخگوي الهي باشيم کاري بسيار دشوار و پردغدغه است که اين ارزش کار شما را بيشتر مي کند.

ايشان با تاکيد بر برنامه ريزي هاي دقيق در فعاليت هاي فرهنگي خواستار اجرايي کردن منويات مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگي دانشگاهها شد و گفت براي اين امر بايد يک راهبري خوب و مدون داشته باشيم.

دکتر شيخ الاسلام در پايان پيشنهاد داد که مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاهها در خصوص متمايز کردن فعالين فرهنگي، تقريب مذاهب و ايجاد فضاي هم انديشي و گفتماني و نوع دوستي براي فرهيختگان فرهنگي برنامه ريزي نمايند.

دکتر خوشنوازي معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه کردستان در مراسم افتتاحيه اين نشست ضمن عرض خير مقدم به مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 گفت:در اين جلسات بايد همه به يک فهم مشترک در خصوص فعاليت هاي فرهنگي برسيم و با برنامه ريزي و هم انديشي بتوانيم در خصوص تقويت هويت و همبستگي ملي و  بزرگداشت قوميت­ها به يک جمعبندي برسيم.

دکتر قادر زاده مدير فرهنگي دانشگاه کردستان هم در اين جلسه با تاکيد بر اهميت فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ امري زيربنايي است که با کنش ها و بينش ها سر و کار دارد و امروزه از اين مقوله براي ايجاد شکاف هاي امنيتي و اجتماعي در يک جامعه استفاده مي شود.

دکتر قادر زاده تاکيد کرد امروزه ما در حوزه فرهنگ از يک سياستگذاري کلان محروم هستيم و بيشتر دچار کارهاي روزمره هستيم که بايد براي اين امر برنامه ريزي وسياستگذاري کنيم.

در کارگاه کارآفريني فرهنگي که با حضور دکتر کفچه عضو هيات علمي  مديرگروه اقتصاد دانشگاه کردستان برگزار شد ايشان بر روي مباحثي چون کارآفرين اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي تحليلهاي خود را ارائه داد و کارآفرين را بر دو دسته نوآور و اداري تقسيم نمود.

دکتر کفچه  گفت با توجه به اينکه کارآفرين فرهنگي امري جديد در مديريت و کارآفريني است به همي خاطر تعريفي واحد از آن مشکل است و متعاقبا کارآفريني در اين حوزه سختتر است.

ايشان افزود: کارآفريني در حوزه فرهنگي با مسائلي چون فيلم، موسيقي، سينما، گردشگري، نمايشگاه، جشنواره، گياهان داروئي و...محقق مي شود.

دکتر کفچه در پايان گفت: کساني در حوزه فرهنگي مي توانند کارآفرين شوند که افرادي بصير، توانمند و داراي انديشه باشند که بتوانند سرمايه هاي مالي را به صورت هدفمند ساماندهي کنند و سودي را که از اين مقوله دريافت مي کنند هم منجر به تليد سرمايه براي آنها شود و هم در جامعه خلق ارزش کند.

در ابتداي جلسه سوم اين نشست که با موضوع تجربه هاي موفق، دغدغه ها و چالش ها برگزار گرديد دکتر امامي پور دبير مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 با ارائه گزارشي در خصوص دستور جلسه تاکيد کرد اعضا تجربه هاي موفق خود را در نشست بعدي در اختيار اعضا قرار دهند که به بعضي از اينها در ادامه اشاره مي شود:

آقاي بيرانوند مدير فرهنگي دانشگاه لرستان: تدوين آئين نامه اجرايي حجاب و عفاف توسط اين دانشگاه با تاکيد بر تذکر لساني توسط فعالين فرهنگي، برگزاري کرسي هاي آزادانديشي و مناظرات دانشجويي از طريق سپردن کار به دانشجويان، تشکيل کميته صيانت از فعاليت هاي فرهنگي متشکل از مديريت فرهنگي، نهاد رهبري و حراست.

حجت الاسلام دکتر صيادکار مدير فرهنگي دانشگاه آيت الله بروجردي: دعوت از مهمانان خارجي تازه مسلمان شده، نشست هاي دانش افزايي دانشجويان در راستاي حجاب و عفاف، سير مطالعاتي و مسابقه کتابخواني بانوان بهشت.

دکتر قادر زاده مدير فرهنگي دانشگاه کردستان : وزارت علوم بايد ورود جدي به مقوله حجاب و عفاف داشته باشد و سه دسته شخص، ارزشهاي ديني و دستورالعملها و مقررات را جدي بگيرد که در همين راستا دانشگاه کردستا برنامه ريزي نموده است. اجراي موفق کرسي هاي آزادانديشي با تاکيد بر دانشجويي بودن و با حضور داور کارشناس از تجربه هاي موفق اين دانشگاه بوده است، افزايش ارتباط بين اعضاي هيات علمي با معاونت فرهنگي.

دکتر امامي پور مدير فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام:  در راستاي کاهش هزينه ها بخش عمده اي از فعاليت هاي فرهنگي و هنري را به دانشجويان سپرديم، هديه به سخنرانان سياسي ممنوع شد، در همه برنامه ها با احترام گذاشتن به دانشجويان و اعتماد به آنها برنامه ريزي نموده ايم.

در ابتداي جلسه چهارم که با موضوع برنامه ريزي براي انتخابات و تشکلهاي دانشجويي و با حضور دکتر نصرالهي زاده معاون سياسي و امنيتي استانداري کردستان و دکتر شيخ الاسلام مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه کردستان برگزار شد، دکتر امامي پور ضمن عرض خير مقدم به اعضاي حاضر گزارشي از دستور کار جلسه را ارائه نمود و سپس اعضا به شرح ذيل به تبادل نظر پرداختند:

دکتر خوشنوازي معاون فرهنگي دانشگاه کردستان: در انتخابات بايد شيوه رفتاري و نحوه ورود تشکلهاي دانشجويي به اين عرصه را رصد و در خصوص ورود سخنرانان و اينکه چه شخصيتهايي به دانشگاهها ورود پيداکنند، برنامه ريزي کنيم

دکتر قادر زاده مدير فرهنگي دانشگاه کردستان: همانگونه که سياست و ديانت دو مقوله جداناپذير از همديگر هستند سياستهاي فرهنگي ما هم بايد جداي از سياست نباشد البته بايد توجه داشته باشيم که در حوزه فرهنگي جهت گيري سياسي به خود نگيريم و سياست زده نشويم. ساحت سياسي را فقط به انتخابات دامن نزنيم و ساير ابعاد مشارکت سياسي را در دانشگاهها بررسي کنيم، نسبت به افزايش دانش و بينش سياسي دانشجويان برنامه ريزي کنيم و انزواي و منفعل بودن آنها جلوگيري کنيم.

حجت الاسلام دکتر شيخ الاسلام: بازخواني اتفاقات سياسي و عبرت گيري از آن اتفاقات براي جامعه دانشگاهي ضروري و مفيد است و ما در عرصه سياسي نياز به يک گفتمان سازي براي فرهيختگان دانشگاهي داريم. در دانشگاهها سخنرانان سياسي را هدفمند و بر اساس نيازهاي حقيقي جامعه دانشگاهي دعوت کنيم.حوزه فرهنگي در دانشگاه صرفا به ماشيني امضاکننده براي تصويب برنامه هاي سياسي تبديل نشود.

دکتر نصراللهي زاده معاون سياسي و امنيتي استانداري کردستان: امروزه مشارکت سياسي در ايران وجوه مختلفي دارد ولي شاکله و زيربناي اصلي مشارکت سياسي انتخابات است زيرا تمامي بدنه هاي جامعه را از صدر تا ذيل تحت تاثير خود قرار مي دهد. ما در جامعه اي زندگي مي کنيم با ويژگي هاي خاص و متنوع که انتخابات مهمترين عرصه بروز مردم سالاري در اين جامعه است و اين مقوله هم باعث کاهش هزينه هاي اداره کشور مي شود و هم حس تعلق به جامعه را بوجود مي آورد و هم باعث رشد کشور مي شود.

وظيفه اصلي دانشگاهها افزايش دانش و بينش سياسي دانشگاهيان براي انتخاب بهتر و برنامه ريزي دقيقتر است.

دکتر امامي پور مدير فرهنگي دانشگاه ايلام: در عرصه سياسي بايد به دانشجويان ابتکار عمل بيشتري داد و برنامه هاي فرهنگي و سياسي را اولويت بندي کنيم و از تاثير فضاي بر دگرگون کردن زندگيها و انديشه ها غافل نشويم.

در مراسم اختتاميه اين نشست که با حضور دکتر اخلاقيان رياست محترم دانشگاه کردستان برگزار گرديد، دکتر اماي پور دبير مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 ضمن عرض خير مقدم به رياست دانشگاه و تقدير و تشکر از ميزباني شايسته معاونت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه کردستان، به ارائه گزارشي از مهمترين موضوعات مطرح شده در دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي پرداخت و سپس دکتر اخلاقيان ضمن تشکر از حضور مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 و تقدير از دکتر امامي پور دبير اين شورا براي برگزاري منظم جلسات گفت: در حقيقت حوزه فرهنگي يار واقعي رئيس دستگاه در اداره هر دستگاهي است و قوت و ضعف اين حوزه قوت و ضعف کل دستگاه را در بر مي گيرد. دکتر اخلاقيان در ادامه به مديران فرهنگي تاکيد کرد که سطحي نگري را در حوزه فرهنگي کنارگذاشته و در حقيقت به فعاليت هاي خود عمق بخشي محسوس بدهيد که لازمه اين امر کنار گذاشتن عجله در برنامه ريزي ها و سياستگذاري ها و اولويت بندي اين فعاليت ها مي باشد.  

   

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها