تولید زغال زیستی ایده ای در جذب آلاینده های محیطی/ وقتی خلاقیت به داد محیط زیست می رسد

خانه خبرها
توليد زغال زيستي ايده اي در جذب آلاينده هاي محيطي/ وقتي خلاقيت به داد محيط زيست مي رسد

در حقيقت يکي از اساسي‌ترين پيش‌نيازهاي اقتصادمقاومتي،  توانمندسازي و تشويق و زمينه‌سازي فعاليت سرمايه‌ انساني خلاق، نوآور و دانشي است که با توجه به ترکيب جمعيتي کشور ايران و جمعيت بالاي جوانان تحصيل‌کرده و نيروي انساني به عنوان بزرگ‌ترين و باارزش‌ترين سرمايه‌ کشور محسوب مي شوند.

البته نقش غيرقابل انکار کسب وکارهاي نوپا و نوآور به عنوان يکي از راهبردهاي مهم و اثرگذار جهت تحقق اقتصاد مقاومتي، نيز بايد از اهميت ويژه اي برخوردار باشد و همواره بايد در اين شيوه در نظر داشت که براي دستيابي به اقتصاد حاصل از شرکت هاي نوپا و نوآور فقط توليد و توزيع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافي نيست. بلکه نکته مهم، به کارگيري آنها در استفاده از منابع اقتصادي به صورت مستمر و پايدار است؛ امري که امروزه خلا شرکت هاي دانش بنيان و واحدهاي فناوري است، که تلاش مي کنند براي به توليد رساندن ايده هاي  خود مورد حمايت مسئولان و مديران قرار گيرند.

در گفتگو خبرنگار روابط عمومي با فاطمه ولي زاده، دکتراي محيط زيست ، و يکي از ايده پردازان دانشگاه ايلام، مطرح شد، وي با ارائه  طرح و ايده اي نو در راستاي رفع مشکلات پساب ها ي صنعتي به عنوان يکي از واحدهاي فناور مرکز رشد دانشگاه ايلام در جهت اقتصاد دانش بنيان فعاليت خود را آغاز کرده است.

اين مدرس دانشگاه در خصوص اين ايده و  نوآوري خود اظهار داشت: ما در ابتدا با وجود مشکلات، پساب ها و انواع جاذبهاي شيميايي اين ايده را در راستاي رفع مشکلات موجود مطرح کرديم.

در حال حاضر از نانوتيوب ها، نانو لوله هاي کربني  که از نظر کيفيت مناسب هستند استفاده مي شود که مشکل اصلي آنان جدا سازي بعد از جذب، است که به سختي انجام مي شود، که امروزه با توجه به مشکلات کم آبي و پساب هاي صنعتي، استفاده از اين ماده آلي به صورت جاذب مي تواند راه حل مناسبي براي آن باشد.

 وي افزود: پايه اين ماده از بقاياي کشاورزي و دامي است که با تبديل آن به ذرات ريزدر شرايط نبود اکسيژن و در دماي بالا آن را سوزاندهو بعد از سوخته شدن و سرد شدن براي آزمايشات ابتدايي از نظر ويژگي هايي همچون  پايداري مورد ارزيابي قرار گرفت.

 ولي زاده با اين بيان که اين ترکيبي که به دست آمده است،  بسيار دير تجزيه و پايداراست، افزود:  ماده آلي بيوچار يا همان زغال زيستي  با درصد جذب 99 درصدي مي تواند تمام آلاينده هاي پساب هاي صنايع، فاضلاب ها و آب هاي آلوده  را جذب نمايد، و اگر خود به عنوان يک آلاينده باقي بماند تاثيري بر محيط نخواهد داشت.

اين مبتکر و ايده پرداز ايلامي تصريح کرد: آزمايشات شيميايي نشان داده است گروهاي عاملي بر روي آن وجود دارد که باعث افزايش قدرت جذب آن مي شود، که البته آزمايشات بر روي قسمت ميکروبي در حال انجام است که انتظار داريم با توجه به ويژگي هاي اين  ماده براي جذب ميکرو ارگانيسم ها نيز ازآن استفاده شود.

وي بيان کرد: براي اينکه مشکل تبديل بيوچار به نانو ذره مغناطيسي در راستاي حذف کاذب از محيط صورت بگيرد،  براي پايين آمدن آلودگي بايد ماده جاذب هم حل شود که اين تبديل و ساخت اين نانو ذره مغناطيسي بعد از اينکه ساخته شد به راحتي با وجود ميدان مغناطيسي که دارد نانو ذره ها به ان مي چسپند.

وي با بيان اينکه ادارات آب و فاضلاب، صنايع و کارخانجات مختلف، شرکت نفت، شرکت گازبهترين ارگان هايي هستند که مي توانند از اين توليد براي قسمت پساب هايشان استفاده کنند، اضافه کرد: توليد انواع بيوچارها در نبود اکسيژن co2 توليد مي کنند اما اين بيوچار توليدي  به حدي پايدار است که توليد co2 نمي کند، به همين خاطراز افزايش گرماي زمين جلوگيري کرده خود به عنوان ماده دوستدار محيط زيست و بدون خطر آلايندگي مطرح است.

 ولي زاده در ادامه با اشاره به اينکه ماده استفاده شده به عنوان بستر توليد و ويژگيهاي مغناطيسي آن جزء اجزاي فناورانه به حساب مي آيد، افزود: حدود دو کيلو از اين ماده را توليد کرديم، اما براي رسيدن به توليد نيمه صنعتي نيازمند کوره هستيم.

وي با بيان مشکلات و عدم هزينه هاي ساخت کوره اظهار داشت: هزينه ساخت کوره و آزمايشات اين توليد يکي از عمده مشکلاتي است که در راه توليد اين ماده آلي قرار دارد.

اين توليد کننده و پژوهشگر ايلامي با اشاره به پايين بودن هزينه توليد و مقدار مصرفي نسبت به روش هاي تصفيه فاضلاب يا پساب که همانا استفاده از رآکتورها، فيلترهاي غشايي، هزينه احداث و نگهداري ندارد و هزينه مصرف آن هم با وجود قدرت بالاي جذب آن بسيار پايين است.

وي از ديگر کاربردهاي اين ماده به رفع آلودگي آب هاي مرغداري ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اکر صادرات انواع جاذب ها را کم کنيم با جايگزين کردن اين جاذب که از قدرت بيشتري برخوردار است استفاده شود، علاوه بر ايجاد اشتغال براي جوانان اين مملکت، از خروج دلار براي وارد کردن انواع جاذب ها جلوگيري کرده و با رونق اقتصاد و اعتماد به نيرو و فکر داخلي مي توانيم در جهان هم حرفي براي گفتن داشته باشيم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها