راه و رمز شکوفایی/ گفتگویی صمیمانه با دانشجوی موفق دانشگاه

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، در گفتگو با يکي از دانشجويان موفق و پرتلاش دانشگاه مطرح شد.

دانشگاه مکاني براي بلوغ نوآوري‌ها و انديشه‌هايي است که در درون انسان‌ها بالفعل مي شوند، فرصت و دريچه‌اي براي خدمت به انسان‌هايي است که با تمام نيازهايشان به انتظار علم ما دانشگاهيان نشسته‌اند، هستند کساني که تمام روز و شب شان را صرف اين خدمت کرده اند  و در پي کسب علم و انديشه براي خدمت به بشريت هستند.

فائزه شه‌دوست‌فر، دانشجوي دکتري شيمي تجزيه از جمله کساني است که گام ‌هايش استوار در راه هدفي بزرگ و انساني است که در عين جواني افتخاراتي چون دانشجوي نمونه دانشگاه، عضو هيئت علمي افتخاري گروه شيمي جامعه بين المللي توسعه ارتباطات بين دانشگاهي (ISCDBU)، مخترع برگزيده در جشنواره اختراعات بنياد ملي نخبگان، برگزيده دومين جشنواره و نمايشگاه فرهنگي اجتماعي دانشگاه پاک، رتبه اول آزمون جامع دکتري رشته شيمي تجزيه دانشگاه، ايده پرداز برگزيده در جشنواره استاني ايده­هاي ثروت ساز، کسب جايزه تحصيلي بنياد ملي نخبگان و مخترع برگزيده در جشنواره شهيد داريوش رضايي نژاد را کسب کرده است.

به گفتگو با خانم شه‌دوست‌فر متولد  29 خرداد 1366  با علاقه مندي به وب گردي، مطالعه و پژوهش، موسيقي، ورزش، نوشتن رمان  و فعاليت‌هاي فوق برنامه چون موسيقي، دوچرخه سواري،خواندن کتاب­هاي روانشناسي  و داشتن آرزويي که دوست دارد  به درجه­اي برسد که جز خداوند، به هيچ کس و هيچ چيز وابسته نباشد مي پردازيم.

*آيا دانشگاه را به‌عنوان يک فرصت مي دانيد؟

بله. قطعا دانشگاه به عنوان مکاني براي کسب فرصت­هاي آموزشي و پژوهشي است و به عنوان پلي براي ورود به بازار کار مي­تواند باشد. چنانچه بتوان ارتباط خوبي بين دانشگاه و صنعت برقرار کرد، دانشگاه بهترين زادگاه يک محقق خواهد بود.

*آيا فضاي دانشگاه با تصورات قبل از دانشجو شدن منطبق بود؟

قطعا هر فردي قبل از دانشجو شدن، تصورات ايده­آل­تري در ذهن خود دارد اما بايد اين واقعيت را پديرفت که مدينه فاضله وجود ندارد. دانشگاه ايلام يک دانشگاه جوان است و در مرحله رشد بسيار خوبي قرار دارد. اميد مي­رود به زودي بتواند مسير تعالي خود را با سرعت در پيش گيرد و اين امر جز با لطف خدا و همت اساتيد و دانشجويان محقق نخواهد شد.

* از موفقيت‌هاي خود مانند ورود به دانشگاه و دليل انتخاب رشته شيمي بگوئيد؟

از دوران نوجواني به تحقيق و پژوهش بسيار علاقمند بودم و بيشتر به دنبال پژوهش و کارهاي تحقيقاتي بودم تا دنبال کردن يک کتاب درسي ساده. در سال سوم راهنمايي در دولت آقاي خاتمي که موضوع گفتگوي تمدن­ها به تازگي سر زبان­ها افتاده بود، به همراه يکي از دوستانم در زمينه گفتگوي تمدن­ها پژوهش ارزشمندي انجام داديم که موفق شديم در يک جشنواره کشوري جايزه ويژه دانش آموزان برتر پژوهشي را کسب کنيم و اين جشنواره جرقه­اي بزرگي براي ورود به دنياي پژوهش من بود.

در دوران تحصيل به درس علوم و آزمايش­هايش بسيار علاقه داشتم و در مسابقات استاني آزمايشگاه­هاي علوم نيز چندين بار برگزيده معرفي شدم به تدريج علاقه­ام به رشته شيمي در بين ديگر زمينه­هاي کتاب علوم زياد شد به طوريکه پدرم برايم چند وسيله آزمايشگاه خريده بود و در خانه آزمايش­هاي ساده شيمي را انجام مي­دادم.

با ورود به مقطع دبيرستان و آشنايي بيشتر با رشته شيمي و همچنين داشتن دبيران مهربان و دلسوز شيمي، به شيمي نسبت به ساير دروس علاقه بيشتري نشان دادم و زمان ورود به دانشگاه، به پيشنهاد يکي از دبيرانم رشته شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان را انتخاب کردم. مقطع کارشناسي و خواندن دروس تئوري اين رشته علاقه­ام را جهت انجام پژوهش­هاي کاربردي بسيار بيشتر کرد به طوريکه تمايلم به اخذ دروس اختياري پروژه و کارآموزي در محيط­هاي صنعتي بيشتر از دروس تئوري اين رشته بود. حضور اساتيد برتر و پژوهشگر دانشگاه صنعتي اصفهان از جمله جناب پروفسور فرهاد حدادزاده منجر به ورود پرشتاب من به دنياي گسترده پژوهش­هاي شيمي بود. افتخار شاگردي پروفسور عبداله سليمي در مقطع کارشناسي ارشد نقطه عطف بسيار بي­نظيري در زندگي علمي من بود و دريچه جديدي از دنياي جذاب شيمي و نانوشيمي را به روي من گشود. تلاش­ها و پژوهش­هاي من در اين دوره صدچندان شد و موفق به کسب افتخارات بزرگي در محضر اساتيد بزرگوار شدم. در دوره دکتري نيز کسب افتخار شاگردي دکتر محمود روشني را در دانشگاه ايلام دارم و به يقين مي­توانم ايشان را مشوق اصلي فعاليت­هاي علمي خود در اين دوره بدانم. کسب موفقيت­هاي کوچک و بزرگ من در دوران پر فراز و نشيب دکتري، انگيزه­اي براي تلاش هر چه بيشتر در ديگر زمينه­هاي پژوهش من شد به طوريکه موفق شدم جهت دوره تحقيقاتي کوتاه مدت به کشور دانمارک اعزام شوم و هم اکنون در يکي از بهترين و مدرن­ترين مراکز فناوري نانوي اروپا مشغول کسب دانش و پژوهش هستم و اميدوارم ماحصل پژوهش­هايم خدمت به مردم سرزمينم باشد. به جرات مي­توانم بگويم اگر در دوران تحصيل و زندگي­ام موفقيتي هم کسب کرده­ام همه را مديون لطف خدا و حمايت خانواده عزيز به همراه داشتن اساتيد برجسته و علاقه شخصي­ام به پژوهش مي­دانم که همه آن­ها در کنار هم کاتاليزور قوي فعاليت­هاي من بوده­اند.

*وضعيت فضاي دانشکده و گروه آموزشي را چگونه مي‌بينيد و آيا اين فضا براي فعاليت و موفقيت دانشجويان مناسب است ؟

 با توجه به اينکه سه دانشکده در يک ساختمان ادغام شده است از نظر فضاي آموزشي به هيچ عنوان نمي­توان گفت فضاي دانشکده موقعيت آموزشي و پژوهشي خوبي دارد. فضاي آزمايشگاه­ها کوچک است و تهويه­هاي مناسب براي آزمايشگاه­ها در نظر گرفته نشده است. متاسفانه رشته شيمي به واسطه وجود مواد شيميايي مختلف رشته خطرناکي است و نياز است تا مسئولين توجه ويژه­اي به فضاهاي آموزشي و پژوهشي اين رشته داشته باشند. انتظار مي­رود يک فضاي تخصصي­تر با امکانات رفاهي بيشتري براي دانشجويان تحصيلات تکميلي اين رشته در نظر گرفته شود. زيرا اغلب اوقات دانشجويان تحصيلات تکميلي مجبور هستن طولاني مدت در آزمايشگاه فعاليت کنند و متاسفانه فضاي استراحت مناسب و يا حتي فضاي درخور اقامه نماز و يا صرف غذا وجود ندارد.

گروه آموزشي شيمي اساتيد برجسته و قوي­اي دارد اما متاسفانه نسبت دانشجو به استاد در اين گروه آموزشي زياد است و نياز به جذب اساتيد با گرايش­ها و زمينه­هاي تحقيقاتي جديد بسيار به چشم مي­خورد.

  • *راه و رمز موفقيت خود را در حوزه زندگي تحصيلي  بيان کنيد؟

همواره خدا را ناظر بر اعمالم دانسته ام و يقين دارم که الطاف او هميشه شامل حالم بوده است. حضور اساتيد فرهيخته و بودن در محيط­هايي که انگيزه پژوهش را در من صد چندان کرد و داشتن خانواده­اي دلسوز و مهربان که مشوق تمامي فعاليت­هاي من بوده است. هميشه يقين داشته­ام که پيشرفت تنها عاملي است که مي­تواند من را راضي نگه دارد و همواره به دنبال پيش رفتن بوده­ام. از سکون و بي­تحرکي بيزارم و قلباً اعتقاد دارم که خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات جهت کشف حقايق پنهانش خلق کرده است. گاهي اوقات خستگي کار بر من غالب مي­شد اما همواره نقشه­اي که براي پيشرفت در زندگي براي خود ترسيم کرده بودم، مرا از سکون باز مي­داشت. معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزويي در دل بنده­اش قرار مي­دهد با تلاش و پشتکار آدمي به دست خواهد آمد، شايد نه امروز اما حتماً.

*ممکن است افرادي نسبت به انتخاب رشته شيمي تمايلي نداشته باشند بفرمائيد ، چرا اين رشته را انتخاب کرديد و به نظر شما اين رشته چه فرصت‌هايي براي کارآفريني دارد؟

با قدرت مي­توان گفت پتانسيلي که در رشته شيمي به جهت کارآفريني وجود دارد در هيچ رشته ديگري وجود ندارد. رشته شيمي به عنوان يک رشته بنيادين با ديگر علوم ارتباط تنگاتنگي دارد. تمام مواد تشکيل دهنده هر وسيله و يا دستگاهي که روزانه با آن­ها سروکار داريم از علم شيمي نشئت گرفته است. کافي است ديدمان را وسيع­تر کنيم و کاربردي­تر به اين رشته نگاه کنيم. کشور مان پتانسيل قدرتمندي در زمينه مواد و فرآورده­هاي نفتي دارد اما متاسفانه ما ياد گرفته ايم بشکه‌هاي نفت را به کشورهاي ديگر بفروشيم و محصولات و فرآورده­هاي حاصل از آن را با قيمت چندين برابر از کشورهاي ديگر وارد کنيم. که نتيجه اين کار چيزي جز بيکاري سيل عظيم فارغ التحصيلان اين رشته و رکود اقتصادي نيست. زماني بحران کشور ما حفاظت از کيان و خاک کشور بود و همه اقشار جامعه براي حفظ ذره ذره از آن بسيج مي­شدند. الان نيز بحران کشور ما بحران بيکاري جوانان است و بايد تمامي افراد جامعه در هر پست و مقامي براي حفظ نشاط جوان بيکار امروز و هموار کردن مسير کاريابي بسيج شوند. اگر بتوانيم توليد ملي را به معناي واقعي کلمه در زندگي خود جاي دهيم مشکل اقتصاد و مهم­تر از بحران بيکاري جوانان ما حل خواهد شد. در مورد کارآفريني و تقويت توليد داخلي وظايفي بر عهده چهار گروه اصلي توليدکننده، سرمايه­گذار، مصرف­کننده و دولت وجود دارد که هر گروه بايد مقتدرانه در جهت تقويت بنيه­هاي اقتصادي کشور قدم بردارد. در تبيين اين موضوع مي­توان قوي­ترين کشورهاي صنعتي جهان را مورد بررسي قرار داد که با تکيه بر علم و فناوري توانسته­اند يکي از بزرگترين کشورهاي صنعتي جهان محسوب شوند. بنابراين جهت حمايت همه جانبه از کارآفريني در اين رشته، نيازمند بررسي و پژوهش بيشتر در زمينه شناخت و بكارگيري از مزيت­هاي نسبي و پتانسيل‌هاي داخلي هستيم. انتخاب و ادغام چند صنعت برتر با سياستي ويژه، يکي از کارآمدترين شيوه­هاي حمايت از کارآفريني است. در سال­هاي اخير فناوري­هاي نوين، خصوصاً فناوري نانو بسيار مورد توجه قرار گرفته است. فناوري نانو رشته‌اي از دانش کاربردي است که علوم مختلفي را به هم مرتبط مي‌کند و رشته شيمي يکي از علوم مهمي است که ارتباط بسيار تنگاتنگي با اين فناوري نوين دارد. اينجانب به تازگي کتابي تحت عنوان بالندگي توليد ملي در سايه فناوري نانو تحت چاپ دارم که به زودي روانه بازار خواهد شد. در اين کتاب ايجاد زيرساختارهاي داخلي جهت کارآفريني و تقويت توليد ملي با تکيه بر فناوري نانو مورد بحث قرار گرفته است. ايجاد ارزش افزوده اقتصادي از توسعه فناوري ‌نانو، يکي از اهداف سند راهبرد ده ساله است که کسب توان رقابتي در سطح جهاني و به دست‌آوردن بخشي از بازار جهاني به عنوان يک فعاليت کارآفرينانه نتيجه آن خواهد بود.

*بنظر شما آيا دانشجويان شيمي به انتظار استخدام بنشينند يا  به کارآفريني بينديشند؟

با توجه به اينکه رشته شيمي قدمت بسيار زيادي در ايران دارد و علي رغم سخت بودن اين رشته، جمعيت فارغ التحصيلان اين رشته چند سالي است به معناي واقعي اشباع شده­است، در انتظار استخدام بود عملا آب در هاون کوبيدن است. کشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي و منابع انرژي­اش، پتانسل بسيار خوبي در زمينه پژوهش­هاي کاربردي دارد که انتظار مي­رود شيميدانان و شيمي دوستان بتوانند کارآفريني کنند و مشکلي از جامعه را حل کنند. قطعا اين امر جز با تلاش مستمر دانشجويان و فارغ التحصيلان شيمي و حمايت مسئولين جهت هموار کردن مسير کارآفريني ميسر نخواهد شد.

*سطح خدمات دانشگاه در بخش‌هاي مختلف آموزشي، رفاهي و پژوهشي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

دانشگاه ايلام يک دانشگاه نوپا است که در سال­هاي اخير به واسطه داشتن اعضا هيأت علمي برگزيده رشد علمي بسيار خوبي داشته است.

قطعا مسئولين دانشگاه در تلاش هستند بهترين امکانات را براي دانشجويان فراهم آورند اما هميشه نمي­توان همه سلايق را راضي نگه داشت. به طور کلي فضاي رفاهي دانشگاه را خوب ارزيابي مي­کنم اما مي­توان با همت مسئولين دلسوز فضاي خوابگاهي آرام­تر و تغذيه مناسب­تري را فراهم کرد. در سال­هاي اخير به دليل حجم زياد دانشجويان تحصيلات تکميلي، کمبود فضاي خوابگاهي مناسب براي دانشجويان دکتري بيشتر به چشم مي­خورد که اميد است اين مشکل به زودي مرتفع شود تا دغدغه دانشجويان دکتري که مسئوليت خطير پژوهش را برعهده دارند، کمتر شود.

بخشي از اين حمايت مالي از طرف وزارت علوم و دانشگاه تامين مي­شود و بخشي از طرف استاد راهنما. اينجانب به شخصه در زمينه امکانات پژوهشي آزمايشگاه تخصصي رشته­ام که از طرف استاد راهنمايم تامين مي­شد، مشکلي نداشتم. چون ايشان اغلب اوقت از جيب خود نيز هزينه مي­کردند تا کار پژوهشي ما روي زمين نماند. البته گاهي ترافيک کاري به دليل کمبود امکانات پژوهشي و دستگاهي منجر به تحليل انرژي مي شود چون کارهاي ما به صورت دستگاهي انجام مي­شود و اگر ترافيک دستگاهي وجود داشته باشد عملاً هيچ کاري نمي­توان انجام داد. اما به طورکلي در زمينه حمايت مالي دانشگاه در بخش پژوهش، کمبود دستگاه­هاي تخصصي در دانشگاه واقعا به چشم مي­خورد. گاهي اوقات من مجبور بودم براي يک تست تشخيصي ساده به تهران بروم و متحمل هزينه­هاي زيادي شوم که انتظار مي­رود اين مشکل با حمايت مسئولين دانشگاه و درايت اساتيد فرزانه حل گردد.

*تا چه حدي آزمايشگاه‌هاي دانشگاه در انجام پروژه‌ها و تحقيقاتمفيد واقع شده ‌ است؟

در قسمت قبل عرض کردم بخشي از امکانات آزمايشگاه که از طرف استاد راهنمايم فراهم مي­شد بسيار خوب بود اما برخي عدم حمايت­هاي وزارت و دانشگاه براي خريد تجهيزات و دستگاه­هاي جديد در دانشگاه ايلام متاسفانه به شدت به چشم مي­آيد. رشته شيمي يک علم قديمي است که شديدا با دنياي نوين در ارتباط است و همواره نياز به تجهيزات به روز جهت پيشرفت اين رشته همگام با پيشرفت جهان ضروري مي­باشد.

*نهاد هاي تأثيرگزار در موفقيت و انگيزه بخشي چه خدماتي مي توانند ارائه کنند آيا شما از اين خدمات بهره مند شده ايد؟

بنياد نخبگان به عنوان يک نهاد حمايتي نخبه پرور نقش مهمي در شکوفايي استعدادهاي يک پژوهشگر دارد و تاکنون برنامه­هاي بسيار خوبي در اين زمينه تدوين کرده است. بنياد نخبگان استان ايلام با داشتن کادر اداري اندک اما بسيار دلسوز و پيگير، با برگزاري برنامه­هاي مفيد و کاربردي، نقش بسيار درخشاني در پرورش استعداد دانشجويان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم مي­دانم در اينجا از رياست محترم و تمامي پرسنل دلسوز اين بنياد کمال تشکر را داشته باشم. من موفق به کسب جايزه تحصيلي اين بنياد در سال1395 شده­ام که البته هنوز موفق به دريافت حمايت­هاي آن نشده­ام و با توجه به پروسه اين کار، ان شالله در ماه­هاي آينده از حمايت­هاي مادي و معنوي بنياد استفاده خواهم کرد.

سرکار خانم شه‌دوست فر در پايان سخن مطلب ناگفته‌اي داريد بفرمائيد: در جايگاهي نبوده و نيستم که بخواهم نصيحتي کنم اما از کتاب­هايي که خواندم درس­هاي بزرگي ياد گرفته­ام. ياد گرفته­ام که از بي­برنامگي اجتناب کنم و هميشه براي خود يک برنامه منسجم داشته باشم و قدم به قدم براي رسيدن به برنامه­هاي کوتاه مدت و بلند مدتم تلاش کنم. هر رويايي که در سرم مي­گذرد را بر روي کاغذ بياورم و براي بدست آوردنش برنامه ريزي کنم و قدم قدم به آن نزديک شوم. از قدرت جواني­ام استفاده کنم و از آن لذت ببرم. کارهاي متفاوت انجام دهم و به استقبال تجربه­هاي جديد برم. از ريسک کردن نترسم و طبق فرموده اما صادق (ع) امروزم را متفاوت از فردايم بسازم. شايد خيلي از گفته­هايم شعار به نظر برسد اما واقعا به آن­ها ايمان دارم چون با تمام وجود لمسشان کرده­ام. به دوستان خوبم پيشنهاد مي­کنم در زندگي پر قدرت جلو بريد و با اعتماد به نفس هر چيزي که در ذهنتان مي­گذرد را به واقعيت تبديل کنيد. اگر به روياهايتان دست پيدا کرديد لطف خدا و تلاش شما بوده است و اگر به آن­ها نرسيديد قطعا حکمتي در کار بوده است تا به اهداف بهتري دست پيدا کنيد. اميدوارم نسل ما که از آن به عنوان نسل آينده­ساز کشور تعبير مي­شود، بتواند گامي هر چند کوچک در راه ارتقا و اعتلاي دانش اين مرز و بوم داشته باشد. نسل ما نيازمند اعتماد مسئولين است تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توان­مندي­هايش را به رخ جهانيان بکشد. اميدوارم با حمايت و اعتماد مسئولين بتوانيم با استفاده هر چه بيشتر از پتانسيل­هاي کشورمان به بهانه­ي رسيدن به برترين جايگاه علمي در دنيا، نويد بخش آينده­اي روشن براي ايران اسلامي باشيم چرا كه ايران شايسته سربلندي و ايراني سزاوار برترينهاست. باش تا صبح دولتت بدمد، کاين هنوز از نشانه سحر است. به اميد آن روز ...

در برابر الطاف بيکران خداوند مهربان، حمايت خانواده­عزيز و دلگرمي اساتيد بزرگوارم سر تعظيم فرود مي­آورم و اگر افتخاري هم کسب کرده­ام، خود را مديون آن­ها مي­دانم. احساس مي­کنم راه­هاي نرفته­ي زيادي پيش رو دارم و دين بزرگي جهت پژوهش و کشف حقايق جديد بر گردنم نهاده شده است.

از اينکه چند کلامي در خدمت شما خوبان بودم بسيار خوشحالم و به خود افتخار مي­کنم که فرزند ايران زمين و هم نسل شما هستم.

ضمن تشکر از فرصتي که براي گفتگو فراهم کرديد براي شما آرزوي توفيق روز افزونداريم

*بخشي ازموفقيت‌هاي خانم شه‌دوست فر

*عضو هيئت علمي افتخاري گروه شيمي جامعه بين المللي توسعه ارتباطات بين دانشگاهي (ISCDBU).

*کسب جايزه تحصيلي بنياد ملي نخبگان-1395.

*جوان برتر علمي استان در جشنواره حضرت علي اکبر استان ايلام-1395.

*ايده پرداز برگزيده در جشنواره استاني ايده­هاي ثروت ساز-1395.

*مخترع برگزيده در جشنواره شهيد داريوش رضايي نژاد-1394.

*رتبه اول آزمون جامع دکتري رشته شيمي تجزيه دانشگاه ايلام-1394.

*داور برتر در کنفرانس بين المللي يافته هاي نوين پژوهشي در علوم، مهندسي و فناوري-1394.

*مخترع و پژوهشگر برگزيده در پنجمين جشنواره درون دانشگاهي حرکت-1394.

*دانشجوي نمونه دانشگاه ايلام-1393

*پژوهشگر برتر دانشکده علوم پايه-1393.

*برگزيده دومين جشنواره و نمايشگاه فرهنگي اجتماعي دانشگاه پاک-1393.

*مخترع برگزيده در جشنواره اختراعات بنياد ملي نخبگان، رويش زاگرس-1392.

* پژوهشگر برتر دانشگاه ايلام-1395.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها