مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام هدف نهایی در استراتژی وحدت، احیاء تمدن اسلامی است/و حدت بدون ولایت معنا ندارد.:

خانه خبرها
 مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام هدف نهايي در استراتژي وحدت، احياء تمدن اسلامي است/و حدت بدون ولايت معنا ندارد.:

به گزارش روابط عمومي و بنقل از ايلام رصد، حجت الاسلام والمسلمين "غلامرضا غياثي" مسئول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام، در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار ايلام رصد به تبيين ضرورت حفظ  و تقويت وحدت اسلامي درکشور و جهان  اسلام، در برحه کنوني پرداخته است که مشروح آن رادر ذيل مي خوانيد::

 

 وحدت بنايي پايه دار و ريشه اي در تاريخ اسلام است

 

بناي وحدت در بين مسلمين بنايي پايه دار، ريشه اي و تاريخي است و پس از رحلت پيامبر(ص) باني وحدت و همگرايي در بين مسلمين امام علي (ع) است که تمام تلاش خود را علاوه بر حفظ اسلام، درحفظ وحدت و هم گرايي مسلمانان وجامع اسلامي بکار برد.

 دليل اين امرنيزهم ضرورت حفظ اسلام و هم خدمت به خلق خدا و مسلمانان بود، زيراخداوند معيار ارزش گذاري براي افراد قرار نداده است، که به برخي خدمت شود به فلان دليل و يا به برخي ديگر به دليل دارا نبودن فلان دليل و شرايط نبايد خدمت کرد.

بلکه خداوند در اسلام، خدمت به مردم را از بزرگ ترين عبادت هادانسته است.

 

مقابله و مخالفت دشمنان با اسلام مبنايي است

 

امروزه نيز استراتژي وحدت براي ما ضروري است چون دشمن هم در جبهه آشکار و هم پنهان به مقابله با اسلام و مباني اسلام پرداخته است وبه عبارتي اختلاف و دشمني دشمنان بااسلام و انقلاب اسلامي؛ مبنايي است، که هم در جبهه رو به رو با ما مقابله مي کنندو هم از امکانات و روش هاي غير مستيقم و غير نظامي در صدد ضربه زدن به جامعه اسلامي هستند.

 

نبود رويکرد اسلامي درجامعه، هدف اصلي جبهه استکبار است

 

اگر دشمن با همه ابعاد و امکانات با ما مقابله مي کند بايد بدانيد که اساس اين مقابله بااسلام است، اگر رويکرداسلام،ازجامعه اسلامي ايران برداشته شود مقابله دشمن و استکبار جهاني با نظام نيزتعطيل شده و با ما وارد تعامل مي شود.چرا که اسلام اگر زنده و فعال شود فراگير و جهان شمول مي شود و ظبيعتا آن منافعي که آنها در پي به دست آوردنش هستند با ارزش هاي اسلامي مغايرت دارد و اسلام اجازه نخواهد داد  آنها به اهداف و منافع قدرت طلبانه خود برسند، از اين رو خواهي نخواهي اين جنگ يک جنگ مبنايي است که خود را در جبهه هاي زميني و نرم افزاري نشان مي دهد.

وقتي دربرابر اين هجمه از دشمني و عناد قرار داريم، نيازمند يک دفاع و پدافند و تعيين حدود و تبيين مواضع هستيم و لازمه رسيدن به اين موارد اين است که از پتانسيل و امکانات و توانايي هاي خود استفاده کنيم تا بتوانيم در مقابله به مثل کم نياورده و ضعيف ظاهر نشويم.

به همين دليل است که خداوند سفارش مي کند، دنبال استطاعت و قدرت باشيد.

 

لازمه مقابله با قدرت دشمن حفظ وحدت است

 

اگر مي خواهيد در جبهه دفاع جهاد آشکار و پنهان با قدرت عمل کنيم و حريم خود را حفظ کنيم بايد تمام سلايق و ابزار و خواسته هاي جبهه اسلام را با خود همراه کنيم در غير اين صورت قدرت از آن دشمن خواهد بود.

ايجاد وحدت، يک استراتژي فني و راهبردي است که ايران به آن نيازدارد، انقلاب اسلامي وقتي شکل  گرفت، امام خميني (ره) با ايجاد يک وحدت کلي بين افراد عام و خاص و نيروهاي مختلف جامعه، يکصدايي و همگرايي همه جانيه اي را شکل داد که همه در راستاي يک هدف واحد که همانا براندازي نظام شاهنشاهي بود، عمل کردند.

اگر اينگونه انقلاب اسلامي رهبري نمي شد رژيم شاه مردم را سرکوب و حرکت انقلاب را در نطفه خفه مي کرد اما استراتزي وحدت و هم گرايي بين همه نيروهاي مختلف انقلاب را به ثمر رساند.

 

کنار هم قرار گرفتن خرده فرهنگ ها لازمه وحدت اسلامي نظام است

 

تا ما تواني هايمان را انبوه نکنيم، به قدرت نمي رسيم و لازمه مقابله با قدرت دشمن وحدت است.

دشمن براي از بين بردن وحدت موجود در نظام اسلامي، از ترفندهاي زيادي استفاده مي کند، از نظر قوميت، قلمرو جغرافيايي، نژاد و زبان و... در صدد متعدد کردن و ايجاد شکاف و تفرقه است، لذا لازمه مقابله با اين اهداف اين است که در کنار هم قرار بگيريم و برنامه هاي دشمن براي تفريق و تجزيه قدرت را نقش برآب کنيم.

 

کنار هم قرار گرفتن خرده فرهنگ ها لازمه وحدت اسلامي نظام است، در نظام اسلامي، علاوه بر وحدت هاي قومي و فرهنگي نه به معناي تبديل فرهنگ ها به همديگربلکه به عنوان استفاده از توان فرهنگ ها وقوميت هاو تجميع ابزار ها و امکانات مي توانيم  براي شکل گيري يک قدرت بزرگ تر تلاش کنيم، ولي اين به معناي تبديل مذاهب و تحقيرقوميت ها نيست.

علاوه بر اين موارد در موقعيت کنوني نيازمند به يک وحدت سياسي جهان شمول هستيم که اقتضائات خاص خود را دارد که در خصوص توان و اقتدار ارزشي آن نيز يک تفاهم و درک جمعي مي خواهد.

  مذاهبي را که در قانون نظام اسلامي پذيرفته شده اند در کنار هم قبول کرده، و براي تعيين اهداف عاليه خود  که در ابتدا حفظ موجوديت، حفظ ارزش ها و کرامت هاي انساني و فراگيري و جهان شمولي است تلاش کنيم.

بصورت فرادا و بدون قدرت جمعي رسيدن به هدف نهايي ما در استراتژي وحدت اسلامي، که همانا احياء تمدن اسلامي است ميسر نخواهد شد.

 

شاه کليد خدمت به بشر در تمدن اسلامي؛ صلح، آزادي و کرامت است

 

براي اينکه تمدن اسلامي به افق هاي پيشين خود در قرون 6 و 7 قمري برسد بايد به وحدت در حوزه علوم ابزاري، نرم افزاري، ارزشي، جغرافيايي برسيم.

دشمن با اطلاع از اين افق مانع رسيدن مسلمانان به اهداف اصلي خود است، چرا که اين افق و هدف مغاير با تمدن غربي است.

از اين رو قبل ازما به ميدان مبارزه آمده است و تمام تلاش خود را براي زمين گير کردن ما بکار گرفته است.

محتوا و نرم افزارمان و امکانات و قدرت ما را تضعيف مي کند و با تجزيه قومي و مذهبي و وزير سئوال بردن ارزش ها و جغرافياي مذهبي در صدد ايجاد فاصله و تفرقه بين مسلمانان است.

استراتژي تمدن اسلامي براي برقراري صلح در جهان، و خدمت گذاري به بشريت است نه توسعه نظامي و جغرافيايي؛ که اين امر در سايه وحدت اسلامي محقق است.

از اين رو دشمن با آگاهي و شناخت کامل از اين مباني، در ميدان رقابت و مقابله با اسلام، بر آمده است از اين رو قبل از ما دست به کار شده، وقبل از ما پيام صلح به جهان مي فرستد و شعار حقوق بشرسر مي دهد، زيرا آگاه است که در تمدن اسلامي شاه کليد خدمت به بشر صلح، آزادي و کرامت انسان است، وبراي اينکه اين محورها در اختيار تمدن اسلامي قرار نگيرد آنها را به عنوان شعار هدف رسيدن به مطامع خود قرار داده است.

 

اوامر ولايت به عنوان محورعمل، نمونه بارز وحدت و هم گرايي جامعه است

 

در نظام اسلامي بين مردم و دولت، بايد وحدتي فراگير و هم سو وجود داشته باشد، دولت درنگاه وحدت سياسي نظام اسلامي نمي تواند مغبوض و مورد تنفر بخشي از جامعه قرار گيرد، زيرا ابزار نظام اسلامي است لذا بايد همان گونه که مورد حمايت رهبري است مورد پشتيباني و حمايت همه واقع شود. دولت نيزبايد خود را با ديدگاه و زاويه رهبري هم سو نمايد تا او نيز به اين استراتژي برسد.

استراتژي وحد ت ما يک استراتژي قومي، و اقليمي، سياسي و فراگير است، نظام؛ سياست هاي راهبردي در موقعيت هاي حساسي همچون برجام، دارد، مردم و عوام جامعه بايد در سياست هاي کلي و مورد اشاره رهبري، خط و مشي ها و افق هاي خود را با رهبري يکي کنند، طبيعتا وقتي اينگونه باشد دولت، مردم و گروه ها در زاويه نگاه رهبري قرار گرفته و بر طبق ان عمل کرده و اوامر ولي فقيه اجرامي شود که اين محورعمل، خود نمونه بارز وحدت و هم گرايي است.

غير از قضيه برجام نگاه هاي سياسي در منطقه وجود دارد که اقتضائات و سياست هاي جدي نظام اسلامي است، بطور مثال شکل گيري داعش تحت نام اسلام، که ابزار آن شمشير و خون ريزي است وشيعه را شرک مي داند بايد در دفاع و حفظ حريم و حدود خود اقدام کنيم زيراقبل از مذهبي بودن حق انساني ما بايد حفظ شود.

در مقابل ترفند شمشير داعش، اربعين را به عنوان نماد هم گرايي، و همراهي و انبوه شدن جمعيت انساني تحت لواي امام حسين(ع) داريم که  در آن سني و شيعي، فارس و عرب و کرد و... همه با هم در يک همگرايي جهاني قرار مي گيرند.

امام حسين در اربعين ودر مقابل معاويه عاشورا را ايجاد کرد و ما نيز در مقابل تکفيري ها و جهان کفر و استکبار اربعين را شکل داده ايم.

 

در راهبرد و استراتژي نظام اگر ولايت برداشته شود وحدت معنا ندارد

 

نظرات و ديدگاه هاي امام در مسئله وحدت بسيار اساسي و کليدي بود و اول قدم را وحدت داخلي دانست، لذا بايد نقادانه همديگر را بپذيريم به اين معنا که اگر کسي مدعي راست گرايي است بايد چپ را بپذيرد که راست چگونه مي تواند به استراتژي نظام و انقلاب خدمت کند وطرفداران راست بپذيرند که چپ چگونه مي تواند امکانات خود را در راستاي خدمت به نظام استفاده کند با اين شيوه هر دو بايد باشند اما هدايت شده و هدفمند و با افق مشترک و تحت رهبري ولايت.

در راهبرد و استراتژي نظام اگر ولايت برداشته شود وحدت معنا ندارد وهر کس در دايره وحدت انقلاب اسلامي قرار نگرفت در دايره ولايت هم نيست.

ولايت براي اين است که انبوه ي انسان ها و امکانات بتوانند به صورت جمعي و فردي براي بندگي به خدا و رسيدن به ارزش هاي انساني حرکت کرده و جهاد کنند و هر کس اين را قبول نداشته باشد از اين دور خارج است.

لذا ممکن است برخي باشند تصور کنند در حال خدمت به نظام اسلامي هستند اما نا خواسته و ندانسته خيانت مي کنند به عبارتي وحدت محور و افق مي خواهد و طبيعتا لازمه رسيدن به اين افق توانمندي و اقتدار و رفع اشکال ها و ضعف و خلاء ها، هم گرايي و داشتن وحدت است.

امروزه نيازمند يک راهبرد جمعي در هم افزايي در افق تمدن اسلامي با محوريت ولايت فقيه هستيم تا بتوانيم با شعار وحدت هم موجوديت و موقعيت خود را حفظ کنيم و هم به سوي رسيدن به هدف پيش برويم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها