مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد.

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، مراسم گراميداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر محمد علي‌اکبري، دکترمحمدهادي مفتح، حجت‌الاسلام و المسلمين وعد مرادبيگي، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر غلامرضا غياثي، رؤساي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و اساتيد حوزه و دانشگاه  در دانشگاه ايلام برگزار شد.

دکتر علي‌اکبري: مديريت جامعه بر دوش دانايان حوزوي و دانشگاهي است

رئيس دانشگاه ايلام گفت: مديريت جامعه بر دوش دانايان حوزوي و دانشگاهي است و هر دسته نقش به سزايي در پيشرفت و تکامل کشور دارند.

دکتر محمد علي‌اکبري،  اظهار کرد: تشکيل نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام مولود مبارکي بود که توسط سه نفر از اساتيد روحاني برجسته دانشگاه ايلام اداره شده و اکنون نيز با حضور روحانيون برجسته دانشگاهي فعاليت مي‌کند.

وي با بيان اينکه فعاليت نهاد رهبري در اين دانشگاه مقبول جامعه علمي و دانشگاهيان استان است، افزود: پيشتازان جامعه ما از دو نهاد حوزه و دانشگاه هستند که در خيلي از کشورها يکي از آنها کشور را اداره مي‌کند.

دکتر علي‌اکبري با تاکيد بر اينکه نهاد دين و علم دو نهاد پيشتاز در جامعه هستند و اداره مملکت در دست اين حوزه‌ مهم است، متذکر شد: نبايد بين اين دو نهاد و وحدتشان نگاهي تقليل گرا داشت و هيچگاه صرف حضور حوزويان در دانشگاه و بالعکس را مصداق کامل وحدت تلقي کرد، بنابراين براي شکل گيري تعامل جامع و اثر بخش بايد در کارکردهاي واقعي اين دو نهاد تعمق کرد و به نيازهاي روز توجه تام و تمامي داشت..

حجت‌الاسلام و المسلمين مرادبيگي:  مفتح به زبان روز مسلط بود

مدير حوزه‌هاي علميه استان ايلام با بيان اينکه شهيد مفتح، قدرت ارتباط با جوانان و بيان دين به زبان روز را داشت، گفت: ما بايد تمدن اسلامي را براي جهان مشق کنيم که براي تحقق اين مهم، وحدت حوزه و دانشگاه مهم‌ترين نقش را ايفا مي‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمين وعد مرادبيگي با تاکيد بر اينکه شهيد مفتح قدرت ارتباط با جوانان و بيان دين به زبان روز را داشت، اظهار کرد: رابطه علم با دين اين است که هر چه علم پيشرفت کند نه تنها دين کهنه نمي‌شود بلکه بيشتر خود را نشان خواهد داد.

وي با بيان اينکه تفکر قبل از انقلاب تفکري تهاجمي از حوزه به دانشگاه بود که دانشگاه را بي دين مي‌پنداشت، گفت: تفکري هم از دانشگاه به سوي حوزه وجود داشت که بر پايه تحجرگرايي بود و اين در حالي است که حوزه و دانشگاه براي ايجاد حيات متناسب و سعادتمند براي حيات بشر است.

مدير حوزه‌هاي علميه استان ايلام اضافه کرد: دين بيان مي‌کند که اگر انسان به بن‌بست رسيد چگونه از آن مرحله گذر کند و به عبارتي دين، درست زندگي کردن را به ما مي‌آموزد و حوزه و دانشگاه مکمل يکديگرند.

مرادبيگي با تاکيد بر اينکه ما بايد تمدن اسلامي را براي جهان مشق کنيم، گفت: براي اجراي اين مهم، وحدت حوزه و دانشگاه مهم‌ترين نقش را ايفا مي‌کند.

وي با بيان اينکه حوزه بايد به زبان روز دين را بيان کند، تاکيد کرد: دانشگاه هم بايد بر اساس نياز جامعه علم خود را پيش ببرد و بايد توجه داشت که زمينه تمدن اسلامي با نزديک شدن حوزه و دانشگاه فراهم مي‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر غلامرضا غياثي:  وحدت حوزه و دانشگاه تمدن اسلامي را احياء مي کند

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام با بيان اينکه تجلي وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ و تمدن اسلامي است، گفت: رسالت ما احياء اين تمدن با افقي نوين است.

،  مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، در مراسم گراميداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار کرد: خون شهيد مفتح سبب شد استراتژي وحدت حوزه و دانشگاه زنده شود و راهبردي براي احيا تمدن اسلامي باشد.

وي با تاکيد بر اينکه تجلي وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ و تمدن اسلامي است، تصريح کرد: رسالت ما احياء اين تمدن با افقي نوين است.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام ادامه داد: بر اساس فرموده مقام معظم رهبري اين رسالت بايد با حضور انديشمندان حوزه و دانشگاه رقم بخورد و نبايد فراموش کرد که تفرقه و خط مرزي که بين علم و دين ايجاد شده بود امروز به وحدت بين حوزه و دانشگاه تبديل شده است.

دکتر غياثي با اشاره به اينکه بايد علم و دين را در يک مغهوم و محتوي ببينيم، يادآور شد: دين، علم است و علم مبتني بر دين خواهد بود.

دکتر مفتح:  ريشه‌ي مشکلاتي مانند بدحجابي نداشتن نظريه فرهنگي است

دکتر محمدهادي مفتح با بيان اينکه بايد دانشگاه را از زاويه‌ي ديد يک دانشجو ديد، گفت: اگر در برخي موضوعات مانند بدحجابي مشکل داريم دليلش اين است که نظريه‌ي فرهنگي نداريم.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر محمدهادي مفتح اظهار کرد: تشخيص به هنگام وظيفه و استقامت در راه انجام آن از جمله ويژگي‌هاي شهيد مفتح بود که شخصيت اين روحاني برجسته را بازر کرد.

نماينده وزير در هيات نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانشگاهيان دانشگاه قم با بيان اينکه در دوره رضاخان کسي شوق و ميل رفتن به حوزه‌هاي علميه را نداشت ولي شهيد مفتح براي ادامه تحصيل به حوزه علميه همدان رفت، افزود: شهيد مفتح در حوزه علميه همدان تحت تعليم استاد ملاعلي همداني به حوزه مي‌رود و در آن زمان بر اساس آموخته‌هايي که داشت طلبه مي‌شود و مدارج تحصيلي طلبگي را طي مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه بعد از همدان براي ادامه تحصيل به قم مهاجرت مي‌کند، تصريح کرد: در آن زمان که در حوزه دروس فلسفه و حکمت رونق نداشته شهيد مفتح از اين باب وارد مي‌شود و فلسفه و حکمت را رونق بخشيد که با استقبال طلاب مواجه شد.

دکتر مفتح با بيان اينکه در آن زمان جوانان با انواع انديشه‌هاي الحادي مواجه بودند، عنوان کرد: شهيد مفتح روي رابطه دانشگاهيان و حوزويان کارهاي زيادي کردند و مي‌گفت بايد به دانشگاه آن هم از ديدگاه يک دانشجو نزديک شد .

اين مدرس دانشگاه با تاکيد بر اينکه بايد دانشگاه را از زاويه ديد يک دانشجو ديد و لمس کرد، تصريح کرد: دغدغه دکتر مفتح در آن زمان، دين دار کردن دانشگاهيان بود چرا که اسلامي که از متخصص دين گرفته نشده باشد منافق و مارکسيست شدن را به همراه دارد.

وي با بيان اينکه در آن زمان در حوزه علميه قم غيرممکن براي شهيد مفتح وجود نداشت، گفت: تاثيري که اين شهيد بزرگوار در جامعه گذاشت هنوز براي ما زنده است و آن را حس مي‌کنيم و وحدت حوزه و دانشگاه که جدايي و فاصله بين اين دو نهاد را از بين برد حاصل مجاهدت‌هاي ايشان است.

مفتح با اشاره به اينکه اولين سمينار وحدت حوزه و دانشگاه در يکم آبان ماه سال 58 توسط اين شهيد در دانشکده الهيات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: الان دانشگاه بر سر دوراهي بي‌ديني و دين انحرافي نيست و به برکت خون شهيدان جامعه اسلامي ما امروز سر پا ايستاده است.

نماينده وزير در هيات نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانشگاهيان دانشگاه قم اضافه کرد: ما بايد به اينکه توجه داشته باشيم که مشکلاتي که امروز در حوزه حجاب وجود دارد به خاطر اين است که نظريه فرهنگي در اين زمينه نداريم و حوزه به تنهايي نمي‌تواند کاري از پيش ببرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها