چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایلام برگزار شد

خانه خبرها
چهارمين کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، چهارمين کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايلام با حضور معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور و مديران ارشد استان در دانشگاه برگزار شد.

رئيس دانشگاه ايلام: جامعه دانشگاهي توسعه گردشگري مذهبي در ايلام را مد نظر دارد

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه توسعه گردشگري مذهبي در ايلام مورد تاکيد جامعه دانشگاهي استان است، گفت: استان ايلام قابليت حضور توريسم دفاع مقدس را دارد.

دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام در  اظهار کرد: امروز آغاز برنامه‌هاي هفته پژوهش است که در آغاز آن، اقدام نيکي از سوي ميراث فرهنگي استان در قالب چهارمين کنگره تاريخ معماري و شهرسازي رقم خورد.

وي با بيان اينکه معماري به معناي تاريخ، فرهنگ، تمدن و انسانيت است، افزود: خرسنديم که اين تاريخ و فرهنگ در استان ايلام قدمت چند صدساله دارد و امروزه اکوتوريسم استان ايلام زمينه‌اي است که از سوي سازمان ميراث فرهنگي کمک شود تا در استان بتواند توسعه يابد.

رئيس دانشگاه ايلام به توريسم مذهبي با محوريت اربعين اشاره و اضافه کرد: حرکت اربعين در استان ايلام طي چند سال اخير رنگ و بوي خاصي به خود گرفته به نحوي که ايلام به دروازه عتبات عاليات مطرح شده و ديگر نمي‌شود از اربعين آن هم بدون ذکر نام ايلام سخن گفت.

دکترعلي‌اکبري با اشاره به اينکه توسعه گردشگري مذهبي در ايلام مورد تاکيد جامعه دانشگاهي استان است، عنوان کرد: فراهم ساختن زيرساخت توريسم مذهبي بايد از سوي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي مورد توجه قرار گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه اردوهاي راهيان‌نور از قابليت لازم براي توريسم جهاد و شهادت برخوردار است، گفت: استان ايلام قابليت حضور توريسم دفاع مقدس را دارد و ما نيز در اين راستا حمايت از رشته‌هاي گردشگري را در دستور کار قرار داده‌ايم.

رئيس دانشگاه ايلام اظهار کرد: در دانشگاه ايلام با توجه به تاکيد مديريت ارشد استان، دو اقدام در دستور کار قرار گرفته که يکي راه‌اندازي مرکز ايلام شناسي و مطالعات ايلام و ديگري اينکه دومين استارت آپ در حوزه گردشگري کليد خورده است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور: هر کشوري که به تاريخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد يافت

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور گفت: شهرهاي تاريخي سيمره و سيروان براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسکو نيازمند آزادسازي و ساماندهي در سطح استاني هستند.

دکتر محمدحسن طالبيان، معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در اين کنگره اظهار کرد: انجام همه مراحل و شرايط ثبت جهاني آثار در اختيار سازمان ميراث فرهنگي نيست و مسئولان استاني نيز بايد با آزادسازي و ساماندهي اين آثار در جهت ثبت آن کمک کنند.

وي با بيان اينکه در استان ايلام با حوزه فرهنگي تاريخي بسيار مهمي روبرو هستيم که بايد زمينه شناخت تاريخ معماري و شهرسازي اين استان فراهم شود، افزود: هر کشوري که به تاريخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد يافت.

معاون ميراث فرهنگي کشور با اشاره به اينکه 750 اثر استان ايلام در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، اضافه کرد: کنگره‌هاي تاريخ معماري و شهرسازي با هدف شناخت ارزش‌هاي معماري استان‌ها و تهيه داده و اطلاعات براي ارائه در کنگره ملي برگزار مي‌شوند.

دکتر طالبيان با تاکيد بر اينکه پس از سال‌ها وقفه چهارمين کنگره استاني تاريخ معماري و شهرسازي در استان ايلام برگزار شده و مابقي کنگره‌هاي استاني نيز تا هفتم بهمن ماه سال جاري برگزار خواهد شد، عنوان کرد: کنگره ملي تاريخ معماري و شهرسازي هفته اول ارديبهشت ماه سال آينده در ارگ بم برگزار مي‌شود و بهترين مقالات از کنگره‌هاي استاني به اين کنگره راه مي‌يابند.

استاندار ايلام: ضرورت تغيير نگاه مديران در حفظ و نگهداري آثار تاريخي

مهندس محمد رضا مرواريد، استاندار ايلام ،با اشاره به تخريب آثارهاي باستاني و معماري شهر ايلام، اظهار داشت: چنين کنگره هايي بايد چهل سال پيش در ايلام برگزار مي شود تا شايد با اطلاع رساني مانع تخريب ساختمان ها و اماکن حکومتي با قدمت تاريخي و معماري اسلامي ايراني مي شد.

وي افزود: در گذشته عدم نگاه علمي و تاريخي برخي مديران موجب تخريب اماکن تاريخي موجود در شهر ايلام شد، که جايگزين آن آثار الان شاهد ساختمان هاي امروزي و فاقد معماري چشم گير هستيم.

مهندس مرواريد با اشاره به معماري هاي اوليه بشرو تداوم و پيشرفت و توسعه آن تا به امروز اشاره کرد و گفت: تلفيق فکر و انديشه و هنر در معماري ايراني آن را در عالم شاخص و برجسته نموده است.

استاندار ايلام با اشاره به تفکرات 2500 ساله رژيم پهلوي در قبل از انقلاب اشاره و گفت: اين تفکر اجازه نمي داد که در مورد تمدن قبل از 2500 سال پرداخته شود و استان ايلام قدمت 7 هزار ساله دارد.

مهندس مرواريد با بيان اينکه در مديريت هاي پيش از دولت کنوني نيز قدمت آثار تاريخي را با تاريخ اسلام بيان مي کردند، بيان داشت: آثار تاريخي کشور بسيار مورد غفلت و بي توجهي قرار گرفته است، و بر عکس ديگر کشورها که در چند ده هاي اخير ايجاد شده و در پي تاريخ و تمدن براي خود هستند بسيار اندک به تاريخ غني ايران اسلامي پرداخته مي شود.

وي ابراز داشت: بايد تدابيري انديشيده شود که در کنار ساخت و سازهاي جديد و امروزي به حفظ و نگهداري از آثار قديمي و تاريخي کشور نيز توجه شود و در ترکيب اين دو در کنار هم فضايي همراه با آرامش و زيبايي مهيا شود.

دکتر حبيب‌اله محموديان، دبير علمي اين کنگره نيز با بيان اينکه 23 مقاله ارسالي برتر در اين کنگره به صورت سخنراني و پوستر ارائه شد به عنوان کتاب مجموعه مقالات کنگره معماري و شهرسازي چاپ مي‌شود، گفت: مقالات برگزيده نيز به کنگره ملي ارسال خواهد شد و در صورت برگزيده شدن در کنگره ملي مجوز چاپ در مجلات معتبر ملي و بين المللي و آي اس آي را دريافت خواهند کرد.

يادآور مي‌شود در پايان از کتاب «ميراث ماندگار» اثر دکتر حبيب‌اله محموديان رونمايي شد.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها