لزوم بازنگری در روش های تدریس سنتی و اهتمام به روش های نوین تدریس

خانه خبرها
لزوم بازنگري در روش هاي تدريس سنتي و اهتمام به روش هاي نوين تدريس

ياداشت خانم دکتر زينب طولابي دانشيار دانشگاه

لزوم بازنگري در روش هاي تدريس سنتي و اهتمام به روش هاي نوين تدريس

   به منظور تربيت افراد توانمند براي مبارزه با چالش هايي که در آينده وجود دارند و به منظور دست يابي به آرمان هايي مانند عدالت، اخلاق و امنيت، آموزش و يادگيري در فضاهاي علمي و دانشگاهي مهمترين فرآيند محسوب مي شود. آموزش و يادگيري در دانشگاه در گرو فعاليت هاي تدريس است. تدريس دربرگيرنده ي فعاليت هاي متنوعي است، که حوزه ي وسيعي از برنامه هاي درسي، طراحي دروس، فنون تدريس و تکاليف يادگيري را در بر مي گيرد.

   امروزه تدريس در آموزش عالي به عنوان يک حوزه ي معرفتي مورد تأکيد و توجه صاحب نظران قرار گرفته است. آموزش موثر و کارآمد، مهمترين عامل در پيشرفت تحصيلي و يادگيري دانشجويان محسوب مي شود. روش هاي تدريس به عنوان مهمترين ابزار آموزشي هم در انگيزه و رضايت خاطر دانشجويان و هم  در پرورش و رشد شخصيت آنان موثر است. از طريق روش هاي درست تدريس است، که دانشجويان چگونه انديشيدن را ياد مي گيرند. تدريس موثر و کارآمد تنها انتقال مجموعه اي از دانش در يک حوزه ي خاص نيست، بلکه  فرايندي تعامُلي است، که طي آن دانشجويان به لحاظ تفکر منطقي، انتقادي، خلاقيت و قدرت حل مسأله، پرورش پيدا مي کنند.

    اساتيد دانشگاه به عنوان عامل اصلي آموزش و پيشروان بِهسازي و بالندگي دانشجويان ضرورت دارد، که با مدرن ترين روش هاي مختلف تدريس موثر و کارآمد آشنا باشند.

    روش هاي تدريس فعال، موثر و کارامد، يادگيري را به يک فعاليت تعاملي و دو طرفه تبديل مي کند، که هردو طرف آن قصد يادگيري دارند، اگرچه تدريس فعاليت هاي گسترده اي قبل از درگيري دانشجويان در فرايند يادگيري  مانند طراحي درس، انتخاب محتوا و انتخاب وسيله آمورشي را در بر مي گيرد، انتخاب روش تدريس مهمترين بخش از اين فرآيند محسوب مي شود.   تدريس موثر، زمينه و شرايط لازم را براي يادگيري دانشجويان به گونه اي فراهم مي کند، که فراگيران خود با يافتن مناسب ترين راه و روش دانستن، ياد بگيرند.

    براي رسيدن به اهداف آموزشي، اساتيد دانشگاه لازم است، که با سطوح مختلف اهداف يادگيري آشنايي داشته باشند. در فرآيند يادگيري مي توان اهدافي را از سطح ساده تا سطوح پيچيده مشخص نمود. اين اهداف از تغيير در سطح دانش و حافظه کوتاه مدت دانشجويان تا توانايي تحليل، ترکيب مطالب و نتيجه گيري آنان را در بر مي گيرد. بنابراين با مشخص شدن هدف آموزش و روش تدريس مناسب، دانشجويان  به گونه اي مي آموزند که هم شوق يادگيري داشته باشند و هم آموخته هايشان مانا و پايدار باشد. به عبارت ديگر هرچه سطوح يادگيري بالاتر باشد، ميزان درگيري و مشارکت دانشجو در فرآيند يادگيري افزايش پيدا مي کند. امروزه براي اين نوع از آموزش، از روش هاي تدريس فعال استفاده مي شود. يادگيري فعال مستلزم تعامل بين استاد و دانشجو است و اين تعامل زمينه همکاري و همدلي بين دانشجويان را نيز فراهم نموده و يادگيري به صورت فعال رخ مي دهد، بازخورد هاي فوري ارائه مي شود و بر زمان انجام تکاليف تأکيد مي شود. نتايج تحقيقات نشان داده است، که بر خلاف روش هاي تدريس سنتي و مُنفعل در روش هاي تدريس فعال و مشارکتي به تناسب ميزان مشارکت در فرايند آموزش و يادگيري، پيشرفت تحصيلي دانشجويان افزايش مي يابد.

   از آنجا که روش تدريس از موضوع درسي مهمتر است، بنابراين توجه به کيفيت و شيوه تدريس اساتيد امري بسيار جدي و ضروري تلقي مي شود و برنامه ريزان و مسئولان  موظفند، که فرصت هاي لازم براي آشنايي بيشتر اساتيد با روش هاي تدريس فعال و خلاق فراهم نمايند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها