دکتر علی اکبری: ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی

خانه خبرها
دکتر علي اکبري: ارتقاء جايگاه دانشگاه در سطح ملي و بين المللي

گرچه بسياري از ناظران توسعه عُمراني غير قابل انکاردانشگاه، را شاه ‌بيت فعاليت ‌هاي دانشگاه مي ‌دانند، به استحضار مي ‌رساند که آنچه که در دانشگاه ايلام توسط مديران خدوم پي‌ گيري مي‌شود، توسعه متوازن و همه ‌جانبه‌ است/ افزايش رشته‌ هاي تحصيلي متناسب با نيازهاي جامعه (برمبناي آمايش سرزمين) بوده است/توسعه فعاليت ‌هاي فرهنگي دانشگاه ازجمله توفيقاتي است که دانشگاه ايلام را در سطح استان، منطقه و کشور شاخص ساخته است/ جايگاه دانشگاه در سطح ملي و بين المللي ارتقاء يافته است/ براي اولين ‌بار در طول تاريخ دانشگاه جمعيت کارمندان دانشگاه نه تنها رشد نيافته، بلکه سير نزولي هم داشته است/ عليرغم تأکيد ويژه بر آموزش و پژوهش ـ ارتقاي خدمات دانشجويي و رفاهي، هرگز از چشم دانشگاه دور نمانده است دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، در مراسم آغاز سال جديد تحصيلي که با حضور سرپرست وزارت علوم و استاندار ايلام برگزار گرديد، گزارشي از روند اقدامات و موفقيت هاي دانشگاه ارائه کرد، که متن سخنان ايشان در ذيل آمده است.

    دکتر علي اکبري با خير مقدم به مقام عالي وزارت علوم، استاندار ايلام و ديگر مقامات حاضر در اين مراسم، بيان داشت: تقارن بهار تعليم و تربيت و هفته دفاع مقدس که هر دو تجلي عرصه توانايي ملي است و معطر شدن فضاي دانشگاهها به عشق به ابا عبدالله (ع)، را به فال نيک گرفته و براي همه دست ‌اندرکاران علم و دفاع همه ‌جانبه ملت دوام توفيقات را خواستارم.

     دکتر علي اکبري، تأکيد کرد: بدون ترديد برگزاري سه رويداد ارزشمند ملي ستاد اربعين دانشگاهيان کشور، ستاد ملي راهيان نور دانشجويان کشور و افتتاحيه سوگواره ملي اربعين دانشگاهيان، در دانشگاه ايلام حاکي از عنايت جنابعالي به اين دانشگاه است، که آن هم سپاس مضاعف بنده و همکاران را به همراه دارد. يقيناً اين حُسن حضور در آغاز سال ‌تحصيلي و سينرژي حاصل از آن نويد بخش سالي پربار و سرشار از موفقيت براي دانشگاه ايلام است.

     رئيس دانشگاه، در ادامه به بيان عملکرد دانشگاه پرداخت و  اظهار داشت: به اغتنام فرصت مايلم گزارش مختصري از سياست ‌ها و راهبردهاي دانشگاه ايلام را به عرض مهمانان ارجمند و مقام عالي سرپرستي وزارت علوم برسانم.  گرچه بسياري از ناظران توسعه عُمراني غير قابل انکاردانشگاه، را شاه ‌بيت فعاليت ‌هاي دانشگاه مي ‌دانند، به استحضار مي ‌رساند که آنچه که در دانشگاه ايلام توسط مديران خدوم پي‌ گيري مي‌شود، توسعه متوازن و همه ‌جانبه‌ است: ما بر اين باوريم که توسعه در نهاد علم تنها در صورتي قرين توفيق است، که بخش ‌هاي آموزش، پژوهش، خدمات و پشتيباني، فرهنگي و دانشجويي در قالب يک مجموعه مرتبط مورد توجه قرار گيرد.

    دکتر علي اکبري، افزود: در همين راستا افزايش رشته‌ هاي تحصيلي متناسب با نيازهاي جامعه (برمبناي آمايش سرزمين)، رکورد اخذ سالي بيست رديف استخدامي هيات ‌علمي، سياست‌ هاي آموزشي فراگير جهت ارتقاي کيفيت آموزشي و فراهم کردن زمينه براي برگزاري آزمونهاي ملي TOLImo و MSRT، تلاش هدفمند جهت اصلاح هرم هيات‌ علمي با ارتقاء مرتبه همکاران، پذيرش دانشجوي خارجي و اعزام دانشجويان تحصيلات تکميلي به فرصت ‌هاي مطالعاتي در دانشگاههاي خارج از کشور و تحقق بين ‌المللي شدن دانشگاه، حاکي از نگاه فراگير و هدفمند به فعاليت ‌هاي آموزشي در دانشگاه است.

      دکتر علي اکبري، درباره فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه، اظهار داشت: از طرف ديگر ارتقاي رتبه بين‌المللي و ملي دانشگاه ايلام، بيش از سه برابر شدن شبکه فيبرنوري دانشگاه از2 کيلومتر به بيش از 6 کيلومتر، افزايش سي برابري پهناي باند اينترنت دانشگاه، راه‌اندازي کتابخانه ديجيتال ، ايجاد شعبه منطقه‌ اي Isc ، سه برابر شدن فرصت‌هاي مطالعاتي، تصويب آئين‌ نامه‌ هاي جديد جهت تسهيل فرايند گرنت و حمايت از پايان‌ نامه ‌هاي تحصيلي به منظور هدفمندي پژوهش‌ ها و هدايت پايان ‌نامه‌ ها و رسالة دکتري، چند برابر شدن فعاليت دفتر ارتباط با صنعت و ايجاد ارتباط نظام‌ مند با جامعه، توسعه فعاليت‌ هاي مرکز رشد دانشگاه و فراهم کردن شرايط استقرار 29 واحد فناور، افزايش شرکت‌ هاي دانش بنيان از صفر به 6، اخذ مجوز نشريات معتبر علمي و پژوهشي، برگزاري استارت آپ‌ هاي متعدد و جشنواره ايده‌ هاي ثروت ساز، افزايش 300 درصدي اعتبارات پژوهشي و ارتقاي نسبت بودجه پژوهشي از  2/5 درصد به 11/2 درصد، راه‌اندازي آزمايشگاه مرکزي و کسب افتخار يکي از 10 آزمايشگاه برتر کشور، راه ‌اندازي مجموعه آزمايشگاه‌ هاي مهندسي نفت، با همکاري وزير محترم نفت حکايت از فهم و توجه درست دانشگاه به پژوهش و توسعه چشمگير آن است.

   دکتر علي اکبري، به موفقيت هاي فرهنگي دانشگاه اشاره کرد و گفت: توسعه فعاليت ‌هاي فرهنگي دانشگاه ازجمله توفيقاتي است که دانشگاه ايلام را در سطح استان، منطقه و کشور شاخص ساخته است. فراهم نمودن امکان فعاليت براي تشکل ‌هاي دانشجويي اصلاح طلب، اصول‌گرا و مستقل، برگزاري مناظرات دانشجويي و تريبون ‌هاي آزاد، موافقت حداکثري با برنامه‌ هاي پيشنهادي تشکل ‌ها، نظارت فراگير و پدرانه بر فعاليت آنان و استفاده از تنوع انديشه و سليقه دانشجويي در قالب 14 کانون مذهبي، فرهنگي و هنري و 3 تشکل دانشجويي و تشکل بسيج اساتيد و 34 نشريه دانشجويي و 43 انجمن علمي و کسب عناوين ملي و جوايز متعدد از دست حضرتعالي در دوران تصدي معاونت فرهنگي، حاکي از گستردگي، جامعيت و  وجاهت برنامه ‌ها فرهنگي است. ما موفق شده‌ ايم تقابل را به گفتگو، تضاد را به تنوع و اختلاف نظر به احترام به ديدگاه مخالف تبديل کنيم و سرمايه دانشجويي را از تهديد به فرصتي براي غني ‌سازي فعاليت‌ هاي ديني، مذهبي و اجتماعي و سياسي تبديل کرده‌ ايم.

     رئيس دانشگاه در توضيح عملکرد حوزه پشتيباني و منابع انساني دانشگاه، بيان داشت: در حوزه منابع انساني، بهره ‌وري از جمله شاخص‌هاي مورد تأکيد دانشگاه است. مايلم به‌استحضار برسانم، براي اولين ‌بار در طول تاريخ دانشگاه جمعيت کارمندان دانشگاه نه تنها رشد نيافته، بلکه سير نزولي هم داشته است. اين در حالي است، که در حضور شما بيش از 12000 متر مربع فضاي آموزشي جديد به بهره‌ برداري مي‌ رسد، 4 بلوک خوابگاهي متروکه بازسازي و به چرخه خدمات پيوسته است، فضاي پرديس اصلي دانشگاه 80 درصد افزايش يافته،  باغ زيتون جديدي با وسعت 7000 مترمربع درهمين دوره احداث شده و حداقل 23 کارگاه و آزمايشگاه جديد در اين دوره به بهره ‌برداري رسيده است. اما عليرغم گسترش اين فعاليت‌ ها، کاهش و تعديل نيرو کماکان در اولويت برنامه است تا همگان بدانند بهره‌ وري و ارتقاي کيفيت امري دست يافتني است.

    دکتر علي اکبري، تأکيد کرد: خدمات آموزشي و پژوهشي بدون بهره‌ مندي از نظام مديريتي پويا و پشتيباني واحدهاي اداري ميسر نمي‌گردد،  از اين‌رو، پي‌گيري تبديل وضعيت کارکنان، بگونه اي که مشکل 25 + 18+ 2 جمعاً 40 نفر که 10 درصد کل کارکنان است،  در اين دوره صورت گرفت‌. فراهم شدن امکان اعطاي وام، پرداخت بدهي ‌ها و کسري ‌هاي چند ‌ساله، رشد حدود دو برابري اعتبارات هزينه ‌اي دانشگاه، تسويه بدهي‌ هاي انباشته شده چندين سال دانشگاه به شهرداري و انعقاد تفاهم‌ نامه‌اي براي حل اين مشکل از جمله اقدامات صورت گرفته در اين حوزه است. جان کلام اينکه دانشگاه ايلام در چند سال اخير، با اجراي سياست‌ هاي برنامه محور، اجراي برنامه 4 ساله رئيس دانشگاه و تدوين تلاش برنامه راهبري تا 1400 بر مدار توسعه همه‌ جانبه قرار گرفته است.

رئيس دانشگاه، تصريح کرد: عليرغم تأکيد ويژه بر آموزش و پژوهش ـ ارتقاي خدمات دانشجويي و رفاهي، هرگز از چشم دانشگاه دور نمانده است. بهسازي خوابگاه‌ هاي دانشجويي و احداث پرديس خوابگاه‌ هاي خواهران، بهبود کيفيت خدمات تغذيه، استفاده از مشارکت دانشجويان در قالب شوراي صنفي دانشجويان، ارتقاي خدمات تندرستي و مشاوره دانشجويي و کسب مقام ملي در حوزه پايش سلامت، توسعه ورزش دانشجويي و کسب مقامهاي متعدد استاني، ملي و المپيادهاي ورزشي و راه‌اندازي قريب‌الوقوع مرکز بهداشت دانشگاه، همگي نشانگر توجه  مسئولان دانشگاه به اين حوزه نيز هست.

    رئيس دانشگاه، تأکيد کرد: مخلص کلام اينکه دانشگاه ايلام نه پي تقليد از تجارب و رفتارهاي ديگر مراکز علمي است و نه مي ‌تواند به وضع موجود راضي باشد. ما با اتکا به سرمايه اجتماعي مجموعه و حمايت وزارت متبوع و حسن نظم مديريت استان برآنيم تا با تجميع توان بالقوه، همکاران اعم از هيأت‌علمي ـ کارمندان و دانشجويان آينده درخشاني را رقم زنيم، از اين‌رو مي‌ کوشيم هم در کوتاه‌ مدت کاستي ‌ها را جبران و در ميان مدت الگويي موفق براي توسعه آموزش عالي مناطق در حال توسعه ارايه نمايم .

      دکتر علي اکبري، خاطر نشان کرد: مايلم اعلام نمايم که اين توفيقات بدون حسن توجه استاندار صادق و صميمي و همکاري و معاضدت مديران استان و عنايت مديران ستادري وزارت و شخص وزير محترم ميسر نمي ‌گرديد. در ادامه راه توکل به ايزد منان و استمرار برنامه محوري و ابتناي امور بر گفتگو، هم افزايي و اصلاح نقشه راه دانشگاه ايلام خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها