معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه: دانشگاه در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگی تبدیل شده است

خانه خبرها
معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه: دانشگاه در مسير توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگي تبديل شده است

 دانشگاه در مسير توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگي تبديل شده است/ از سال 93 تا 96 بودجه هزينه اي دانشگاه حدود  2 برابر شده است و سعي شده اعتبارات در محل خودش هزينه شود/ تخصيص اعتبارات عمراني سال گذشته دانشگاه 100 درصد بوده است/ التزام به قانون و شفافيت جزء اصول اساسي مديريت فعلي دانشگاه است.  

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر احمد ملابهرامي معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي در توضيح عملکرد اين معاونت در سه سال گذشته، ابتدا به وضعيت کلي دانشگاه و چشم انداز آن اشاره کرد و اظهار داشت: امروز شاهد اين واقعيت هستيم که دانشگاه ايلام در مسير توسعه همه جانبه قرار گرفته است، که مطابق برنامه راهبردي دانشگاه، به لطف خداوند و همت همه مسئولين و اعضاي دانشگاه، دانشگاه ايلام در افق 1400 جزء 20 دانشگاه برتر کشور خواهد بود، از اين رو بنده بعنوان يکي از مسئولين دانشگاه از همه عزيزاني که در اين روند ايفاي نقش مي کنند، ­صميمانه قدرداني مي نمايم. همچنين لازم مي دانم از حوزه هاي زير مجموعه معاونت پشتيباني و منابع انساني شامل: مديريت امور اداري، مديريت امور مالي، مديريت دفتر بودجه که زحمات زيادي متحمل مي شوند و نيز دو حوزه دفتر طرحهاي عمراني و دفتر حقوقي که به صورت مستمر با حوزه پشتيباني و منابع انساني ارتباط دارند، قدرداني نمايم.

     معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه درباره عملکرد اين معاونت در حوزه نيروي انساني بيان داشت: در حوزه نيروي انساني نگاه دانشگاه در چارچوب برنامه راهبردي در جهت بهبود شاخص­هاي استاندارد است، بهبود شاخص­هاي استاندارد شامل نسبت هيأت علمي به کارکنان،  نسبت دانشجويان به هيأت علمي و نسبت دانشجويان به کارکنان است که دانشگاه عملکرد خوبي در اين خصوص داشته و راهبردهاي مناسبي نيز در اين راستا در برنامه راهبردي دانشگاه پيش بيني شده است.

     دکتر ملابهرامي تصريح کرد: از سال 1393 تا کنون نيروي غير هيأت علمي به بدنه دانشگاه تحميل نشده است، ليکن در حوزه جذب نيروي هيأت علمي  تعداد قابل توجهي در رشته هاي مختلف جذب شده اند و در اين ميان اعضايي بودند که روند استخدامي آنها نهايي نشده بود، که بخش عمده اين روند طي شده و الباقي آن نيز در حال نهايي شدن است.

   ايشان خاطرنشان کرد که سياست راهبردي دانشگاه در خصوص نيروهاي غير هيأت علمي، بجاي جذب نيروي جديد، ساماندهي وضعيت استخدامي نيروهاي موجود است. تعداد  18 نفر از نيروهاي قراردادي دانشگاه که بدون طي مراحل  قانوني در اين وضعيت استخدامي قراردادي شده بودند،  صرف نظر از اينکه دوستان در آن زمان  مبنايي براي انجام آن داشته اند يا نه، همه مراحل قانوني آن طي شد و هر 18 نفر داراي شناسنامه کارمندي شدند و مجوزهاي لازمه برايشان اخذ گرديد.  

     دکتر ملابهرامي به تبديل وضعيت 25 نفر از کارکنان قراردادي داراي کارنامه آزمون ادواري به پيماني اشاره کرد و گفت: به عنوان اولين دانشگاه اين روند را در چارچوب قانون و کاملاً شفاف (فراخوان عمومي در دانشگاه) به سرانجام رسانيديم.

    معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه تأکيد کرد: موضوع ديگري که درباره نيروي انساني مهم است؛ ساماندهي نيروي انساني و  بدنه کارشناسي دانشگاه است، که دو روند در حال انجام است:

1- تعريف فرآيند انجام کارها.

2- مهارت افزايي بدنه کارشناسي دانشگاه.

براي تحقق اين امر در تمامي واحدها فرآيند انجام کار  در حال تعريف است و تا جائيکه ممکن است، فرآيندها را الکترونيکي خواهيم کرد. همچنين علاوه بر برگزاري دوره هاي آموزشي متعددي براي کارشناسان مختلف در دانشگاه، برخي نيز براي دوره هاي موردنياز در سطح کشور فرستاده شده اند تا مهارت آنان افزايش يابد، که اين امر زمينه افزايش بهره وري در دانشگاه را فراهم مي نمايد.

     دکتر ملابهرامي در ادامه به موضوع رفاهيات کارکنان پرداخت و اظهار کرد: مسئله ديگر درباره نيروي انساني موضوع رفاهيات است، دانشگاه داراي شوراي رفاهي است که براي کارکنان و اعضاي هيأت علمي  سياست هايي را در دست تدوين دارد.

    ايشان از ارتقاء سطح کيفي مهد کودک و نيز سلف سرويس بخش غير دانشجويي ياد کرد و افزود: اين حقيقت که دانشگاه داراي يک رستوران مناسب با ارائه خدمات قابل توجه در طول ايام کاري است، قابل انکار نيست.

      دکتر ملابهرامي  افزود: براي ساماندهي ورزش کارکنان و اعضاي هيأت علمي و تشويق آنان به انجام ورزش، اغلب کميته هاي ورزشي از جمله کميته هاي کوهنوردي، فوتسال و  شنا  فعال گرديده که به خوبي در حال انجام فعاليت هستند.

    دکتر ملابهرامي  اضافه کرد: براي اولين بار و به عنوان اولين دانشگاه به استناد ماده 56 آيين نامه استخدامي اعضاي غير هيات علمي  اقدام به باز خريد  مرخصي کارکنان قراردادي در سنوات 93، 94 و 95 گرديد و تمامي مبلغ مربوطه به حساب آنان واريز شد و براي اولين بار و به عنوان يکي از اولين دانشگاه هاي کشور مدرک کارشناسي ارشد کارکنان قراردادي اعمال گرديد.

   دکتر ملابهرامي در ادامه گفتگو به عملکرد دفتر بودجه پرداخت و گفت: مهمترين کاري که در دفتر بودجه انجام شده، به سرانجام رساندن برنامه راهبردي 5 ساله دانشگاه است که به تصويب و تأييد نهايي هيأت امناي دانشگاه نيز  رسيده است، که اهداف، وظايف  و برنامه ها دانشگاه  تا سال  1400 مشخص گرديده است، که مطابق آن  مي توانيم بفهميم الان کجاي کار هستيم و در افق 1400 در چه وضعيتي خواهيم بود و چگونه به آن وضعيت مطلوب خواهيم رسيد.  

    معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه تأکيد کرد: با تلاش همکارانمان در دفتر بودجه و کمک و همياري رياست محترم دانشگاه از سال 93 تا 96 بودجه هزينه اي دانشگاه حدود  2 برابر شده است، که جهش خوبي است،علاوه بر اين مطابق برنامه راهبردي دانشگاه در انتهاي برنامه 1400 بودجه هزينه اي دانشگاه به دو برابر مقدار آن در آغاز برنامه خواهد رسيد.

    همچنين در افق 1400 سهم اعتبارات فعاليت هاي پژوهشي به سهم قابل قبول خود يعني به حدود 15 درصد  خواهد رسيد  که در حال حاضر حدود 11/10 است.

   دکتر ملابهرامي  تأکيد کرد: در سالهاي اخير با مراجعه به قانون بودجه دانشگاه متوجه مي شويم که رشد اعتبارات پژوهشي در سه سال اخير بي نظير بوده است و سعي شده اعتبارات در محل خودش هزينه شود، به عبارت ديگر بودجه مثل آب روان است که زير شاخه از آن جدا مي شود که هر کدام بايد درخت مخصوص خود را آبياري کنند.

   معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه تصريح کرد: البته دانشگاه به علت مازاد نيروي انساني خود در بخش غير هيأت علمي، بخش عمده اي از اعتبارات  خود را که مي بايست براي شکوفايي بهتر دانشگاه هزينه مي شد، لاجرم در مسير هزينه هاي پرسنلي صرف مي کند.

    دکتر ملابهرامي  با ابراز خرسندي از وضعيت بودجه عمراني دانشگاه بيان داشت: در خصوص اعتبارات عمراني نيز همين کافي است که به قول مدير دفتر طرحهاي عمراني وزارت عتف، دانشگاه ايلام به کارگاه سازندگي تبديل شده است  و در حال حاضر 8 پروژه عمراني در دانشگاه فعال است.    

     يکي از پروژه هاي مهم که دوستان ما در دفتر فني در حال به پايان رساندن آن هستند، پروژه راههاي دسترسي است که با تکميل  اين پروژه، سايت دانشگاه دو برابر مي شود.

    با تلاشهاي مسئولين محترم دانشگاه در دروه هاي مختلف و مساعدت مسئولين استان، پروژه توسعه دانشکده ادبيات و  علوم انساني از محل اعتبارات استاني  شکل گرفته که در حال حاضر با سرعت مناسبي در حال اجراست. در کنار اين پروژه، پروژه دانشکده علوم پايه را مي بينيد که با تمهيدات انديشيده شده ان شاءالله زودتر از موعد مقرر به بهره برداري خواهد رسيد.

    به لطف خدا در  هفته دولت دو پروژه آموزشکده فني، مهندسي و کشاورزي دهلران و دانشکده کشاورزي واقع در سايت دانشگاه به بهره برداري مي رسند، که با اين بهره برداري به فضاي کالبدي دانشگاه بالغ بر12000 متر مربع افزوده مي شود­.

  در خصوص آموزشکده دهلران خاطر نشان مي کنم که نيروي جديدي براي آنجا بکارگيري نمي شود و از نيروهاي دانشگاه استفاده خواهد شد. لاکن ممکن است در بخش تدريس، به تشخيص معاونت محترم آموزشي دانشگاه، از نيروهاي حق التدريس نيز استفاده شود.

   در خصوص اعتبارات عمراني، استحضار داريد اين اعتبارات در قالب اسناد خزانه ارائه مي شود،  خوشبختانه تخصيص اعتبارات عمراني سال گذشته دانشگاه 100 درصد بوده است، که  اين خود حاصل پيگيري هاي مديريت دانشگاه و خصوصاً  رياست محترم دانشگاه مي باشد.

يک مسأله مهمي که بايد در اينجا به آن اشاره کرد اين است که دانشگاه ايلام توانست از محل ماده 26 قانون بودجه سال 1395 مبلغ نزديک به 17 ميليارد تومان بالغ بر 42 درصد کل اعتبارات استان در اين خصوص را براي تسويه بدهي هاي دانشگاه به شهرداري ايلام و دهلران از بدو تأسيس تاکنون، جذب کند و تفاهم نامه اي نيز در اين زمينه بين دانشگاه ايلام و شهرداري ايلام منعقد گرديد که مطابق آن دانشگاه ايلام، از زمان اجراي تفاهم نامه در حوزه خدمات شهري قرار مي گيرد.

    معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه در ادامه به وضعيت اعتبارات تعمير، تجهيز و محوطه سازي  اشاره کرد و گفت:  در بخش اعتبارات تعمير، تجهيز ومحوطه سازي  با همت وزارت عتف و پي گيري مستمر مديريت دانشگاه توفيقات خوبي داشته ايم، که اين اعتبارات در حال حاضر (­سال جاري) بالغ بر 4 ميليارد تومان است که بخش قابل توجهي از آن به خريد تجهيزات آزمايشگاهي و نوسازي آن تجهيزات اختصاص داده مي شود. علاوه بر اعتبارات مذکور با پيگيري رياست محترم دانشگاه، اعتباراتي نيز از محل کمک هاي وزارت نفت براي ساخت و تجهيز آزمايشگاه هاي دانشگاه جذب شده است.

    استحضار داريد که آزمايشگاه مرکزي دانشگاه با هزينه کرد اين اعتبارات در کنار مديريت خوب معاونت محترم پژوهش و فناوري دانشگاه جزء 10 آزمايشگاه  برتر کل کشور قرار  گرفته است.

    دکتر ملابهرامي  در ادامه سخنان خود به موضوع حرکت به سمت مديريت سبز پرداخت و اظهار داشت: مسئله بعدي که حايز اهميت است و مورد تأکيد وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه کشور است، حرکت به سمت  مديريت سبز است. رويکرد مديريت سبز بر اساس توسعه متوازن و همه جانبه است که نگاه ويژه به زير ساخت ها با اهداف زيست محيطي دارد.

    خوشبختانه در اين زمينه، دانشگاه عملکرد بسيار مناسبي در سه سال اخير داشته است که از آن جمله مي توان به  ساماندهي بخش عمده اي از فاضلاب  دانشگاه  و نصب پکيج تصفيه فاضلاب با ظرفيت ­60  متر مکعب در روز اشاره کرد که پساب آن براي مصارف غير شُرب قابل استفاده است. همچنين ساماندهي سيستم هاي لوله کشي گاز، آب و فيبر نوري که با همکاري بخشهاي مختلف دانشگاه انجام شده است را مي توان از کارهاي زير بنايي نام برد که در قالب مديريت سيز انجام شده است.

   وي اضافه کرد: علاوه بر اين اقداماتي نيز در خصوص صرفه جويي در مصرف انرژي،  مصرف آب و کاغذ انجام شده است  و استفاده از انرژي هاي تجديد پذير (با صرفه اقتصادي) نيز در دستور کار اين بخش قرار دارد.  

     معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه تأکيد کرد: مجموعه تمامي اقدامات انجام شده  در خصوص مديريت سبز در قالب يک گزارش مدون و مستند براي نشان دادن توانمندي ها و نيز جذب اعتبارات بيشتر در اين خصوص  به وزارت علوم و نيز  سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است.

    معاون پشتيباني و منابع انساني در توضيح اقدامات انجام شده در حوزه مالي دانشگاه گفت: يکي از اقدامات بسيار مهم در حوزه مديريت مالي، اجراي حسابداري تعهدي است، که دانشگاه ايلام  يکي از دانشگاههاي پيشرو در اين زمينه بوده است و  سياست اصلي ما مبتني بر انضباط مالي و برنامه محور بودن است.

 انتظار از حوزه هاي مختلف دانشگاه اين است که در کنار درخواست اعتبار مالي براي هزينه کرد، ليست برنامه ها و فعاليت هاي مورد نظر خود را در ابتداي سال در چارچوب برنامه راهبردي و سياست هاي کلي دانشگاه تدوين و ارسال کنند. البته برخي از حوزه ها، خصوصاً معاونت هاي دانشگاه اين مهم را انجام مي دهند. صرف تقاضا براي دريافت اعتبار مالي بدون ارائه برنامه هاي عملياتي ساليانه ،ذيل برنامه راهبردي، دانشگاه را از اهداف اصلي خود دور مي کند، از اينرو، حوزه هاي مختلف بزودي با ابلاغ برنامه راهبردي مکلف به ارائه برنامه هاي عملياتي سالانه خود خواهند شد.

    دکتر ملابهرامي  اضافه کرد: در حوزه امور مالي يکي از اقداماتي که در دستور کار قرار گرفته، حرکت به سمت نرم افزاري و الکترونيکي کردن امور است، ما بنا داريم حتي صدور چک را هم به صورت الکترونيکي انجام دهيم، که انشاء الله در آينده نزديک اجرايي خواهد شد.

     معاون پشتيباني و منابع انساني درباره مطالبات اعضاي هيات علمي و کارکنان گفت: مديريت دانشگاه با برنامه ريزي دقيق؛ بخش عمده اي از مطالبات انباشته شده اعضاي هيات علمي و کارکنان در طي سنوات گذشته را به صورت مستمر پرداخت نموده است، اين در حالي است که بخش عمده اي از آن مطالبات مربوط به سنوات قبل از سال 1393 بوده است و انشاء الله سعي خواهيم کرد که از  انباشت مطالبات اعضاء با پرداخت مستمر آن جلوگيري کنيم.

   دکتر ملابهرامي  شفافيت در تمامي حوزه ها را يکي از اصول مديريت جديد دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در مديريت فعلي دانشگاه، يکي از اصول اساسي، شفافيت در همه امور  است. در واقع اتاق مديريت دانشگاه، اتاقي شيشه اي است که هر آنچه تصميم گرفته مي شود و نيز به مرحله اجرا مي رسد، براي تمامي اعضاء قابل دسترسي و بررسي مي باشد.

     وي تأکيد کرد: ملاک عمل ما التزام به مُر قانون و رعايت قانون مداري در تمام زمينه هاست. تا آنجائيکه ممکن بوده، حتي براي انجام امور روزمره نيز مبنايي قرار داده  مي شود. امورات از بالا به پائين به صورت تحکمي انجام نمي شود، بلکه اختيارات؛ در کنار نظارت مستمر، به مديريت ها و بخش هاي زير مجموعه در چارچوب قوانين  تفويض مي شود.

دکتر ملابهرامي  تأکيد کرد: در سطوح مختلف مديريت دانشگاه، آمادگي بررسي انتقادات و پيشنهادات و حتي گلايه هاي همکاران وجود دارد و مطمئناً اگر موردي به حق بود، حتما به سرانجام مي رسد.

    معاون پشتيباني و منابع انساني در پايان سخنان خود گفت: آرزوي موفقيت براي تمامي کساني که دل به پيشرفت دانشگاه ايلام بسته اند مي نمايم و دست تمام کساني که ياراي ما در ارتقاء دانشگاه در همه زمينه ها هستند، صميمانه مي فشارم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها