خانم فائزه شه دوست دانشجوی نخبه دانشگاه: جایگاه دانشگاه ایلام در سطح کشور ارتقاء یافته/ مدیریت دانشگاه با جدیت از دانشجویان استعدادهای برتر حمایت می کند

خانه خبرها
خانم فائزه شه دوست دانشجوي نخبه دانشگاه: جايگاه دانشگاه ايلام در سطح کشور ارتقاء يافته/ مديريت دانشگاه با جديت از دانشجويان استعدادهاي برتر حمايت مي کند

دانشگاه ايلام در سال­ هاي اخير توسعه همه جانبه خوبي داشته و جايگاه آن در سطح کشور ارتقاء يافته است/ معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزويي در دل بنده­ اش قرار مي ­دهد؛ با تلاش و پشتکار آدمي به دست خواهد آمد.

اشاره:

    خانم فائزه شه دوست، دانشجوي دکتري شيمي تجزيه، از دانشجويان سرآمد و نخبه دانشگاه است، که در چهار سال گذشته موفق به کسب عنوان هاي مختلف، در سطح  دانشگاه، استان و کشور شده و اخيراً  از فرصت تحقيقاتي کشور دانمارک برگشته است.  روابط عمومي دانشگاه در راستاي وظيفه ذاتي خود، در انعکاس اخبار و موفيت هاي دانشگاهيان محترم، مصاحبه اي را با خانم شه دوست در تاريخ  96/6/19  انجام داده است، که متن آن، در پي مي آيد.

    به گزارش روابط عمومي دانشگاه، خانم فائزه شه دوست، دانشجوي نخبه دکتري رشته شيمي تجزيه دانشگاه، درباره وضعيت دانشگاه در چند سال اخير، اظهار داشت: دانشگاه ايلام يک دانشگاه نوپا است، که در سال­ هاي اخير به واسطه داشتن رئيس دانشگاهي بسيار با درايت و سخت­کوش، جناب پروفسور علي اکبري و همچنين اعضاي هيأت علمي برگزيده، توسعه همه جانبه خوبي داشته است.

  به طور کلي فضاي رفاهي دانشگاه را خوب ارزيابي مي­ کنم، اما مي­ توان با همت مسئولين دلسوز فضاي خوابگاهي آرام­تر و تغذيه مناسب­تري را فراهم کرد.

.

    در حوزه پژوهش نيز در سال­هاي اخير و با نقش پر رنگ جناب پرفسور علي اکبري، بودجه پژوهشي دانشگاه رشد بسيار چشمگيري داشته است و از نظر پژوهشي به جايگاه بسيار خوبي ارتقا پيدا کرده ­ايم. تعداد دستگاه ­هاي خريداري شده، براي فعاليت­ هاي پژوهشي در سال­هاي اخير افزايش يافته است و همانطور که در فضاي دانشگاه هم شاهد هستيم، با توسعه  طرحهاي عمراني، کمبود فضاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه، که تاکنون يکي از بزرگترين معضلات  بود، بزودي مرتفع خواهد شد.

خانم شه دوست اضافه کرد: مقايسه ­اي از فعاليت­ هاي صورت گرفته در سال­هاي اخير، نشان از قدرت و درايت رياست محترم دانشگاه جناب پروفسور علي اکبري دارد، که منجر به توسعه هرچه بيشتر دانشگاه ايلام، وارتقاء جايگاه دانشگاه در مجامع داخلي و حتي خارجي شده است و اين يک افتخار بزرگ براي جامعه دانشگاهي کشور و استان ايلام مي ­باشد.

    عضو بنياد نخبگان، درباره کمک ‌هاي بنياد نخبگان و انتظارت خود در اين زمينه، بيان داشت: بنياد نخبگان به عنوان يک نهاد حمايتي نخبه پرور، نقش مهمي در شکوفايي استعدادهاي پژوهشگران جوان دارد و تاکنون برنامه­ هاي بسيار خوبي در اين زمينه تدوين و اجرا کرده است. بنياد نخبگان استان ايلام با داشتن کادر اداري اندک، اما بسيار دلسوز و پي گير، با برگزاري برنامه­ هاي مفيد و کاربردي، نقش بسيار درخشاني در پرورش استعداد دانشجويان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم مي ­دانم، در اينجا از رياست محترم و تمامي پرسنل دلسوز اين بنياد کمال تشکر را داشته باشم.

    اينجانب در سال 1395 موفق به کسب جايزه تحصيلي بنياد نخبگان شدم و از حمايت­ هاي مالي آن بنياد بهره­ مند گرديدم. حمايت ­هاي بنياد نخبگان در جهت ايجاد انگيزه و فعاليت­ هاي پژوهشي بسيار بجا و منطقي مي ­باشد و مشخص است، که متخصصين امر برنامه­ ريزي خوبي در اين زمينه داشته ­اند. حمايت از شرکت در دوره­ هاي پژوهشي، آموزشي و توانمندي در قالب اعتبار پژوهش ياري، آموزش ياري و فن ياري، مشوق بسيار خوبي براي علاقمندان به علم و پژوهش و جلوگيري از فرار مغزها خواهد بود.

     دانشجوي دکتري شيمي تجزيه دانشگاه، درباره فرصت تحقيقاتي انجام شده در کشور دانمارک و تجربيات علمي، پژوهشي و آموزشي خود در اين زمينه، اظهار کرد: در زمينه فرصت تحقيقاتي و مقايسه يک کشور اروپايي توسعه يافته با کشور عزيزمان ايران، که در حال توسعه مي ­باشد، سخنان فراواني وجود دارد، که شايد در حوصله اين بحث نگنجد، اما مهمترين تفاوت در توسعه يافتگي و نيافتگي يک کشور را در ارتباط دانشگاه با صنعت و فرهنگ، يک کشور مي­ دانم.

    وي اضافه کرد: قطعاً دانشگاه، به عنوان يک کارخانه انسان­ سازي عمل مي­ کند، که در اين بين هر انسان فرهيخته اي مي­ تواند، خودش يک خانواده را رُشد دهد و يک جامعه را به تعالي برساند و در يک کلام، يک کشور را متحول کند.

    به رغم تحريمها­ و جنگ­ هاي پيدا و پنهان هميشگي استکبار جهاني عليه ايران اسلامي، تلاش­ هاي بسياري براي توسعه کشور عزيزمان صورت گرفته، اما باز هم خلأهاي بسياري وجود دارد، که همت ­هاي مضاعف ­تر مسئولين را طلب مي­ کند. به عنوان ساده­ ترين مثال در زمينه علم و پژوهش بايد عرض کنم، که چرخ اصلي صنعت کشورهاي توسعه يافته بر محور دانشگاه و پژوهشگران آن مي­ چرخد. پروژه ­هاي دانشجويي و پژوهش ­هاي انجام شده، کاملاً در راستاي توسعه صنعت آن کشور تعريف مي­ شود و حمايت ­هاي مالي آنها به گونه ­اي است، که يک پژوهشگر هيچ دغدغه ­ي مالي در دوران تحصيل خود نخواهد داشت. براي نمونه در کشور دانمارک، دانشجوي دکتري بودن، يک شغل محسوب مي­ شود، بدين معني که يک دانشجو از تمامي مزايا و امکانات يک شغل کامل برخوردار است و بدين ترتيب هيچ دغدغه مالي براي يک دانشجو وجود نخواهد داشت و حتي دانشجو با تشکيل خانواده و رسيدن به آرامش روحي، مي ­تواند، به عنوان يک پژوهشگر بر برنامه هاي خود تمرکز کند. دروس تئوري و عملي به گونه ­اي مدون شده ­اند، که کاملاً مرتبط با صنعت هستند و يک دانشجو بعد از فارغ التحصيلي و البته جمع ­آوري سرمايه مالي کافي، به راحتي مي­ تواند در صنعت جذب شود و از تخصص خود بهره گيرد. وجود تجهيزات و امکانات فوق العاده، همچنين ايجاد محيط ­هاي با نشاط علمي و رابطه گرم و صميمانه بين اعضاي تيم کاري يک پروژه، از مهمترين مزاياي دانشجو بودن در دانشگاه­هاي معتبر خارج از کشور مي ­باشد. الگوگيري از ايده ­هاي علمي و مديريتي دانشگاه­ هاي موفق خارج از کشور، قطعاً تأثير بسزايي در برنامه ­ريزي و ايجاد انگيزه براي دانشجويان دانشگاه­ هاي کشور عزيزمان ايران دارد و بدون شک از فرار مغزها جلوگيري خواهد کرد.

    خانم شه دوست در ارتباط با حمايت دانشگاه ايلام از دانشجويان استعدادهاي برتر و درخشان، گفت: در دوره رياست جناب پروفسور علي اکبري، توجه به اين بخش نيز زير ذره­ بين رفته است و تلاش ­هاي بسياري جهت حمايت از دانشجويان نخبه دانشگاه صورت گرفته است. اما براي ايجاد انگيزه بيشتر در دانشجويان برتر، نياز به برنامه ­ريزي ­هاي قويتر و عملي ­تري مي ­باشد. بطوريکه دانشجويي که، به دنبال کار پژوهشي است و تمام ذهن خود را معطوف به پژوهشش کرده است، درگير بوروکراسي اداري نشود و حمايت مسئولان در جهت سوق دادن وي، در رسيدن به اهداف پژوهشي و کسب افتخار براي دانشگاه باشد. انتظار مي­ رود مسئولين امر با درايت بيشتري، در اين زمينه برنامه­ ريزي کرده و موانع موجود را حذف نمايند و با حمايت­ هاي تشويقي بيشتر، جهت انگيزه دادن هر چه بيشتر دانشجويان قدم بردارند.

    وي خطاب به دانشجويان دانشگاه، بيان کرد: هميشه براي خود يک برنامه منسجم داشته باشيد و قدم به قدم براي رسيدن به برنامه ­هاي کوتاه مدت و بلند مدت خود تلاش کنيد. طبق فرموده اما صادق (ع) امروزتان را متفاوت از فردايتان بسازيد، که رمز موفقيت همين است. به دوستان خوبم پيشنهاد مي­ کنم، در زندگي با قدرت جلو بروند و با اعتماد به نفس، هر آنچه که در ذهنشان مي­ گذرد، را به واقعيت تبديل کنند.

   خانم شه دوست اضافه کرد: بسيار معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزويي در دل بنده­ اش قرار مي­ د هد؛ با تلاش و پشتکار آدمي به دست خواهد آمد، شايد نه امروز، اما حتماً در آينده تحقق پيدا خواهد کرد. پس آرزو کنيد و آن را با پشتکار محقق سازيد. بدانيد که، قطعاً در مسير رسيدن به اهدافتان به موانع زيادي برخورد خواهيد کرد، اما يقين داشته باشيد اراده و انگيزه شما بسيار قويتر از سنگريزه ­هاي لغزنده زير پاي شما خواهد بود.

    دانشجوي نخبه دانشگاه خطاب به مسئولان کشور، گفت: اميدوارم نسل ما، که از آن به عنوان نسل آينده­ ساز کشور تعبير مي­ شود، بتواند گامي هر چند کوچک در راه ارتقاء و اعتلاي دانش اين مرز و بوم بردارد، که براي تحقق اين امر، نسل ما نيازمند اعتماد مسئولين است، تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توانمندي ­هايش را به رخ جهانيان بکشد. اميدوارم با حمايت و اعتماد مسئولين بتوانيم، با استفاده هر چه بيشتر از پتانسيل ­هاي کشورمان، براي رسيدن به برترين جايگاه علمي در دنيا و منطقه، نويد بخش آينده ­اي روشن براي ايران اسلامي باشيم.

    خانم شه دوست تأکيد کرد: به جرأت مي­ توانم بگويم، اگر در دوران تحصيل و زندگيم موفقيتي هم کسب کرده­ ام، همه را مديون لطف خدا و حمايت خانواده عزيز، به همراه داشتن اساتيدي برجسته و علاقه شخصي ­ام به پژوهش مي­ دانم، که همه آنها در کنار هم کاتاليزور قوي فعاليت ­هاي من بوده ­اند.

    وي در پايان سخنان خود اظهار کرد: در پايان در برابر الطاف بيکران خداوند مهربان، حمايت خانواده عزيز و دلگرمي اساتيد بزرگوارم سرتعظيم فرود مي آورم و اگر افتخاري هم کسب کرده ام خود را مديون اين عوامل مي دانم. به ويژه آنکه در دوره دکتري نيز کسب افتخار شاگردي دکتر محمود روشني را در دانشگاه ايلام دارم و به يقين مي توانم ايشان را مشوق اصلي فعاليت هاي علمي خود در اين دوره بدانم، احساس مي کنم راه هاي نرفته زيادي پيش رو دارم و دين بزرگي جهت پژوهش و کشف حقايق جديد برگردنم نهاده شده است.

    از اينکه چند کلامي در خدمت شما خوبان بودم، بسيار خوشحالم و به خود افتخار مي­ کنم، که فرزند ايران زمين و هم نسل شما هستم.

                 همتم بدرقه­ي راه کن اي طاير قدس                            که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها