نشست تخصصی علمی «تغییرات فرهنگی و چالش های آن در ایران» برگزار گردید

خانه خبرها
نشست تخصصي علمي «تغييرات فرهنگي و چالش هاي آن در ايران» برگزار گرديد

نشست تخصصي علمي «تغييرات فرهنگي و چالش هاي آن در ايران» با سخنراني دکتر تقي آزاد ارمکي، استاد تمام و خانم دکتر مهري بهار، دانشيار دانشگاه تهران برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومي دانشگاه، نشست تخصصي «تغييرات فرهنگي و چالش هاي آن در ايران» با سخنراني دکتر تقي آزاد ارمکي، استاد تمام و خانم دکتر مهري بهار، دانشيار دانشگاه تهران و با حضور دکتر ياري رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، دکتر قاسمي مدير گروه علوم اجتماعي و جمعي از اساتيد و دانشجويان، به همت دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي در دانشگاه و با همکاري دانشکده ادبيات و علوم انساني، صبح امروز در محل آمفي تئاتر دانشکده ادبيات برگزار گرديد.

   در ابتداي اين نشست، دکتر سياوش ياري رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، در سخنان کوتاهي ضمن خير مقدم به ميهمانان و با تشکر از بانيان برگزاري اين نشست، بر ادامه  برگزاري نشت هاي علمي و تخصصي از اين قبيل، که مورد تأکيد و  حمايت رئيس دانشگاه است تأکيد کرد و خواستار حضور گسترده اساتيد و دانشجويان در اين نشست ها شد.    

   در اين نشست دکتر تقي آزاد ارمکي، استاد تمام دانشگاه تهران، با تأکيد بر اينکه اقتدار و صحنه گرداني ملت ايران در طول تاريخ در حوزه فرهنگي  بوده است، اظهار داشت: دشمنان زيادي در طول تاريخ خواسته اند ايران نباشد و براي همين با روش هاي مختلف و از جمله حمله نظامي سعي در نابودي اين مملکت داشته اند، اما ملت ايران با صحنه گرداني خوب در زمينه فرهنگ، توانسته مانع تحقق اهداف دشمنان خود شود.

   استاد  دانشگاه تهران، تأکيد کرد: علت اقتدار ملت ايران در حوزه فرهنگ در مقايسه با حوزه هاي ديگر مثل سياست، اقتصاد و نظامي گري به دو دليل است، اول اينکه ملت ايران سابقه تاريخي و فرهنگي ريشه دار و کهني دارد و ثانياً چاري جز اين هم نداشته و در حوزه فرهنگ امکان جولان بيشتري داشته است.

    دکتر ارمکي در ادامه به مصاديق فرهنگي مختلف مردم ايران در مواجهه با دشمنان و بحران هاي مختلف اشاره کرد و بيان کرد: در طول تاريخ عليرغم اينکه بارها مغلوب شده و با بحران هاي بزرگ مواجه شده ايم، اما هيچ کدام نتوانسته اند ملت ايران را از پاي درآورند و ملت ايران در مواجهه با يورش يونانيان و حاکميت فرهنگ هلني و هجوم روم در عهد باستان و فتوحات و غلبه  اعراب،  هجوم ترکان و  ايلغار مغولان در دوران اسلامي  و در عصر حاضر هم تهاجم و زياده خواهي هاي اروپايي ها و آمريکايي ها، توانسته مهاجمان را مهار و فرهنگ  آنان در داخل فرهنگ خود هضم نمايد و همچنين به واسطه فرهنگ توانسته بنيادگرايي و استبداد را در دوران هاي مختلف  و از جمله در دوره قاجار و پهلوي زمين گير نمايد.

     وي در ادامه با طرح اين سئوالات که، چرا در حال حاضر همه خسته ايم؟ چرا همه به دنبال تغيير هستيم؟ چرا ناراحت و افسرده ايم؟ چرا از خودمان قدرداني نمي کنيم "، تأکيد کرد: پاسخ اين سئوالات به حوزه جامعه شناسي بر مي گردد و نه سياست و بايد براي پيدا کردن جواب دقيق آنها بايد  به دنبال علت يابي اجتماعي  در اين زمينه ها گشت.

     دکتر ارمکي، افزود: من اعتقاد دارم جامعه ايران، طبقاتي است و  علت اصلي تغييرات و تحولات ايران دردوران هاي مختلف به تضادي هاي طبقاتي درورن جامعه ايران  بر مي گردد و براي نمونه سقوط دولت ساساني توسط اعراب مسلمان، به علت اضمحلال طبقه حاکم است و در دوره مشروطيت دغدغه اصلي پايان دادن به فساد طبقه حاکم مي باشد  و در دوره پهلوي هم فساد و عدم صلاحيت طبقه حاکم است، که به بن بست و سرانجام انقلاب 57 منجر مي شود.

     استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران، تضاد و جدال  طبقاتي را علت اصلي تغييرات اجتماعي مختلف در 40 سال اخير عنوان کرد و گفت: در اين سال ها طبقه  اجتماعي بالاي جامعه نتوانسته موقعيت خود را مستحکم نمايد، طبقه متوسط اعم از استادان، معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، ژورناليست ها و ...،  چون به وضع موجود راضي نيستند و دائم به دنبال ارتقاء است، دچار منازعات پي در پي است و طبقه پائين هم دائم ميل به بالا رفتن دارد و در نتيجه تغييرات متعدد و متنوعي در جامعه ايران وجود آمده، چون همه به دنبال تغيير وضعيت خود هستند.

     دکتر ارمکي، تأکيد کرد: متأسفانه ما نظريه اي براي سروسامان دادن به وضع موجود نداريم و  براي  کاهش تنش و پايان دادن به آشوب در بين طبقات اجتماعي و سرو سامان دادن به اين وضعيت، بايد با همفکري نظريه اي را در اين زمينه وضع نمائيم، تا تغييرات بوجود آمده به استحکام اجتماعي و کاهش تضادهاي دروني جامعه ايران منجر شود.

     در اين نشست، همچنين خانم دکتر مهري بهار دانشيار دانشگاه تهران، به تغييرات به وجود آمده در بين زنان در جامعه ايران پرداخت و گفت: به علت موانع مختلفي که بانوان براي فعاليت در حوزه هاي مختلف با آن مواجه بوده اند، به بخش وقف و امور خيريه وارد شده اند و مي بينيم، که بخش زيادي از مديريت موسسات خيريه با زنان است و همچنين خيلي از واقفان زن هستند و توانسته اند در اين بخش ها موفق باشند.

     وي افزود: حاصل تغييرات به وجود آمده در جامعه ايران، ورود گروه هاي خاموش به متن است، که توانسته اند به مرجع تبديل شوند، که نمونه بارز آن سلبرتي ها هستند، که در امور مختلف توجه مردم به سوي آنان است  و در جريان زلزله سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، ديديم که مردم با جود نهادي هاي  مختلف دولتي و  خصوص، به آنان اعتماد کردند کردند و کمک هاي خود را از طريق آنان براي زلزله زدگان فرستادند.

همچنين در پايان اين نشست حاضرين، سئوالات مختلف خود را مطرح کردند و آقاي دکتر ارمکي و خانم دکتر بهار پاسخه اي تفصيلي را اراده دادند.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها