دکتر حاجی کریمی دانشیار دانشگاه: بحران آب، رسوبات انباشته شده در سدها و مهار آب های مرزی سه مشکل اساسی در استان ایلام است

خانه خبرها

دکتر حاجي کريمي دانشيار دانشگاه، تأکيد کرد:  بحران آب در ايران و استان ايلام جدي است و متوليان و متخصصان امر آب، آن را در حد يک شعار پي گيري مي کنند/ حجم رسوب سدها به بحران رسيده و باعث کاهش ذخيره  آب در آنها گرديده/برخلاف خيلي از مناطق ايران، آب هاي مرزي در ايلام مهار  نمي شود.

اشاره:

   دکتر حاجي کريمي، دانشيار دانشکده کشاورزي، داراي 3 عنوان کتب تأليفي، يک عنوان کتب ترجمه، چاپ 60 مقاله علمي و پژوهشي و ISI، بيش از 150 مقاله ارائه شده در همايش هاي داخلي  و بين المللي و 5 طرح پژوهشي داخل دانشگاهي مي باشد و همچنين 10 مورد طرح پژوهشي  براي وزارت نيرو، شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران، سازمان آب منطقه اي کرمانشاه، سازمان آب منطقه اي ايلام و شرکت آب و فاضلاب استان ايلام انجام داده است. دکتر کريمي تاکنون استاد راهنماي 30 پايان نامه کارشناسي ارشد بوده و  عضو کميته تحقيقات سازمان آب منطقه اي، محيط زيست و  هواشناسي ايلام و شرکت آب منطقه اي کرمانشاه است. معاونت پژوهشي، معاونت دانشجويي و مدير امور پژوهش و فناوري از جمله سمت هاي اجرايي ايشان در دانشگاه، در طي سالهاي گذشته بوده است.

      به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر حاجي کريمي، دانشيار دانشگاه، با اشاره به اينکه تاکنون 10 طرح مورد پژوهشي برون دانشگاهي براي  وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت هاي مختلف در سطح کشور و استان انجام داده است، اظهار داشت: يکي از پروژه هاي تحقيقاتي اينجانب، طرح پژوهشي ملي با عنوان «بررسي علل کاهش کيفيت آب رودخانه ميمه و راهکارهاي علاج بخشي آن» است، که بدنبال تفاهم نامه منعقد شده بين دانشگاه ايلام و شرکت آب منطقه اي ايلام در حال انجام است، در اين طرح، در راستاي بهبود کيفيت آب رودخانه ميميه، که در طول مسير حرکت خود، دچار افت کيفيت مي گردد، مطالعاتي جهت شناسايي عوامل کاهش کيفيت رودخانه، در حال اجراست و با توجه به خاتمه مطالعات صحرايي و تکميل اطلاعات ميداني و آزمايشگاهي، راهکارهاي مناسبي جهت بهبود کيفيت آبي  اين رودخانه، در حال تدوين و ارائه مي باشد.

    دانشيار دانشگاه، افزود: طرح ديگري با عنوان «راهکارهاي جلوگيري از توليد رسوب در حوزه آب ريز رودخانه دويرج» براي سازمان آب منطقه اي ايلام توسط اينجانب انجام گرفت و مشخص گرديد، که بيشترين توليد رُسوب در اين رودخانه، از سازندهاي زمين شناسي گچساران و پابده گورپي و همچنين سازند آغاجاري مي باشد، که بايستي راهکارها و روش هاي مبارزه با توليد رسوب در اين سازندها متمرکز گردد.

     دکتر کريمي، اضافه کرد: طرح ديگري با عنوان «بررسي آلايندگي مزارع پرورش ماهي در مسير رودخانه کُلم» براي سازمان آب منطقه اي ايلام انجام گرفت، که بر اساس اندازه گيري و مطالعات بعمل آمده دراين طرح مشخص گرديد،  تعداد قابل ملاحظه اي مرکز پرورش ماهي، که در سرچشمه رودخانه کلم احداث گرديده اند، بر کيفيت آب  اين رودخانه تأثير گذاشته و مشخص گرديد، که ظرفيت خودپالايي رودخانه، به حداکثر رسيده و براي همين ديگر امکان احداث مزارع پرورش ماهي بيشتري در اين منطقه وجود ندارد، زيرا باعث آلودگي بيش از حد رودخانه گرديده و تبعات زيست محيطي و اجتماعي بدنبال خواهد داشت.

    دانشيار دانشگاه، يکي ديگر از طرح هاي تحقيقاتي خود را طرح  «بررسي آب بندي سد پاطاق کرمانشاه» عنوان کرد و بيان داشت: اين طرح براي شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران انجام گرفت و مشخص شد، که بخشي از آب اين سد پتانسيل نشت به منابع آب پائين دست  را دارد و براي همين راهکارهاي مناسبي در جهت تغيير طراحي پرده  آب بند آن،  پيشنهاد گرديد.

 بحران آب در ايران و استان ايلام جدي است و اين مشکل به يک ادبيات عاميانه تبديل شده است   

دکتر کريمي در بخش ديگر سخنان خود، به بيان دغدغه هايش در زمينه بحران آب در سطح کشور و استان، بحران رسوب سدها و مهار آب هاي مرزي در استان ايلام، بر اساس تجربه و مطالعات صورت گرفته خود پرداخت و در زمينه بحران آب در کشور و استان ايلام، اظهار کرد:  يکي از دغدغه هاي اينجانب بحران آب در سطح کشور و استان است، که حتي متوليان و متخصصان امر آب، آن را در حد يک شعار پي گيري مي کنند و متأسفانه جديتي در اين زمينه وجود ندارد و اين مشکل به يک ادبيات عاميانه تبديل شده است و در رفتار، پي گيري  و برخورد مسئولين و حتي بهره برداران، بحران گونه نمي باشد.

     وي تأکيد کرد: همينطور که مي دانيم، تغيير اقليم اتفاق افتاده  و رژيم هاي آبي به هم خورده است. بنابراين لازم است که در بحث برنامه ريزي، مديرت و تهيه الگوي مصرف آب تجديد نظر صورت گيرد. آب تجديد پذير کشور از 130 ميليارد متر مکعب به حدود 100 ميليارد کاهش يافته است، اما ميزان مصرف و سرانه مصرف آن، مرتب در حال افزايش است. بطور مثال ميزان مصرف سرانه  آب هر نفر در ايران، به طور متوسط 200 و در استان ايلام تا بيش از 250 ليتر در روز هم مي رسد. در امر کشاورزي نيز، که بيشترين ميزان مصرف آب وجود دارد، ارقام مصرف، نگران کننده است و لازم است در زمينه تهيه الگوي مصرف جديد آب، برنامه ريزي و اقدامات اساسي و بخصوص کار فرهنگي کلان و گسترده اي انجام گيرد.

    دکتر کريمي، افزود: اگرچه طرح احياء و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني از طرف وزارت نيرو در دست اقدام مي باشد، اما الزامات قانوني و هماهنگي هاي جدي بين دستگاه هاي مرتبط با امر آب، مانند وزارت نيرو و جهاد کشاورزي، کم است.

     وي اضافه کرد: هر چند روش هاي نوين آبياري با رعايت الزامات کاهش بهره برداري از منابع آب زير زميني قابل قبول است، اما معمولاً با افزايش سطح زيرکشت و عدم کاهش برداشت از آب خوانهاي زير زميني، ضربه مضاعفي بر پيکر آب هاي زيرزميني وارد شده است، بنابراين لازم است، در مناطقي که روش هاي نوين آبياري اجرا مي شود، کاهش بهره برداري از آب خوانها صورت پذيرد، تا از افت بيشتر سفره هاي آب زيرزميني و تبعات ناشي از آن، مانند نشست زمين و ايجاد فروچاله ها جلوگيري شود و در همين راستا، بايد بر اساس بيلان آب هاي هر منطقه، بايستي در پروانه بهره برداري چاه ها، تجديد نظر صورت پذيرد و با نصب کنتورهاي حجمي، ميزان بهره برداري از سفره هاي آب زير زميني کنترل گردد.

بحران رسوب سدها جدي است و  باعث کاهش ذخيره آب آنها گرديده است

     دانشيار دانشگاه، بحران رسوب سدها، را يکي ديگر از دغدغه هاي خود عنوان کرد و گفت:  يکي از مشکلات اساسي سدهاي کشور، ورود حجم قابل ملاحظه اي از رسوبات به پشت اين سدهاست، که باعث کاهش ذخيره آب آنها گرديده و رسوبات، که خود منابع ارزشمندي از خاک مي باشند، از دسترس ما خارج مي شوند. بطور مثال از ابتداي بهره برداري از سد ايلام، حدود 10 ميليون متر مکعب رسوب به مخزن اين سد وارد گرديده و حدود يک هفتم از ظرفيت آن را پر نموده است و بدين لحاظ لازم است، جهت مهار و کنترل اين رسوبات، اقدامات متناسب  آبخيزداري در حوزه  آبريز اين سدها صورت پذيرد.

مهار آب هاي مرزي در استان ايلام وضعيت نامناسبي دارد

    دکتر کريمي، به موضوع مهار آب هاي مرزي در استان ايلام اشاره کرد و بيان داشت:  مهار آب هاي مرزي در برخي مناطق کشور بخوبي دنبال مي شود، اما  متأسفانه در استان ايلام اين مسأله با جديت پي گيري نمي شود و براي نمونه سدهاي ميمه، چنگوله و گاوي در هاله اي از ابهام قرار دارند و آب هاي آنها بدون بهره برداري بهينه، از دسترس ما خارج گرديده و از کشور خارج مي شود و براي همين  لازم است در جهت مطالعه و اصلاح کيفيت منابع آب نيز، اقدامات اساسي صورت پذيرد، تا بتوان آب هايي با کيفيت براي بهره برداري ذخيره نمود.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها