رهبر معظم انقلاب تبیین کردند: تداوم پیشرفت علمی کشور تا رسیدن به مرزهای علم، دانش و فناوری

خانه خبرها
رهبر معظم انقلاب تبيين کردند: تداوم پيشرفت علمي کشور تا رسيدن به مرزهاي علم، دانش و فناوري

  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (شنبه) در ديدار شرکت‌ کنندگان در کنگره‌ي بين‌المللي «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»، مهم‌ترين نياز امروز دنياي اسلام را «وحدت و يکپارچگي» و همچنين «حرکت جدي براي پيشرفت علمي در همه‌ي علوم» دانستند و تأکيد کردند: امروز «بيداري» در دنياي اسلام به وجود آمده است و به‌رغم تلاش غربي‌ها براي انکار آن، اين بيداري زمينه‌ساز گرايش بيشتر به اسلام و نويدبخش آينده‌اي بهتر است.

   حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از حرکت جمهوري اسلامي ايران در مسير پيشرفت علمي به‌عنوان يک نمونه‌ي موفق ياد کردند و افزودند: بر اساس گزارش‌هاي مراکز علمي جهاني، شتاب حرکت علمي ايران در سال‌هاي گذشته، 13 برابر متوسط جهاني بوده است.

ايشان خاطرنشان کردند: ما اين مسير را تا رسيدن به مرزهاي علم و دانش ادامه خواهيم داد و ايران برخلاف غربي‌ها، آمادگي انتقال دستاوردها و پيشرفت‌هاي علمي خود را به ديگر کشورهاي اسلامي دارد.

   رهبر انقلاب، پيشرفت در علوم اسلامي و علوم طبيعي را ضروري خواندند و افزودند: يکي از مواردي که اسلام مي‌تواند در مسائل مختلف بشري «حرف نو» داشته باشد، در زمينه‌ي مسائل فقهي است که بايد در اين زمينه کار بيشتر و جدي‌تري انجام شود.

   رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از دست‌اندرکاران و پديدآورندگان اين همايش، به‌ويژه شخص حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي، گفتند: امروز هر حرکتي که موجب شناخت بيشتر گروه‌ها و فرقه‌هاي اسلامي از يکديگر شود، يک حسنه است و اين گردهمايي از مصاديق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامي است.

   حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش ديرينه‌ ي دشمنان براي رودَررو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنين شرايطي، هر عملي که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت يکديگر و زمينه‌ساز هم‌افزايي آن‌ها شود، به وحدت و يکپارچگي امت اسلامي کمک خواهد کرد.

  ايشان به نقش شيعه در طول تاريخ براي اعتلاي علوم اسلامي و طبيعي اشاره و خاطرنشان کردند: اين آثار و خدمات گران‌بها بايد به امت اسلامي معرفي شوند زيرا مايه‌ي افتخار و موجب يکپارچگي خواهند بود.

   رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر لزوم مراقبت جدي براي جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و گلايه ميان فِرَق اسلامي، گفتند: يکي از مسائل بسيار مهم و مورد نياز کنوني دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي و حرکت جدي در اين زمينه است.

   حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام را عقب‌ماندگي علمي دانستند و افزودند: دنياي غرب بعد از قرن‌هاي متمادي عقب‌ماندگي علمي، توانست با استفاده از پيشرفت‌هاي علميِ دنياي اسلام، ثروت و قدرت علمي، نظامي، سياسي و تبليغاتي خود را افزايش دهد و در نهايت با استعمار، وضعيت کشورهاي اسلامي را به شرايط کنوني برساند.

  ايشان با اشاره به زورگويي قدرت‌هاي غربي به کشورهاي اسلامي و دنباله‌روي بسياري از حکام اين کشورها از زورگويان بين‌المللي، تأکيد کردند: اين شرايط بايد به‌واسطه‌ي پيشرفت علمي کشورهاي اسلامي تغيير کند و دنياي اسلام مي‌تواند بار ديگر در قله‌ي تمدن بشري قرار گيرد.

  رهبر انقلاب، حرکت در مسير پيشرفت علمي را وظيفه‌ي حکومت‌هاي اسلامي و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنياي اسلام بايد يک حرکت عظيم فکري و يک خواست عمومي براي پيشرفت علمي و رسيدن به قله‌ي علم و دانش را به وجود آورند.

   حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از حرکت جمهوري اسلامي ايران در مسير پيشرفت علمي به‌عنوان يک نمونه‌ي موفق ياد کردند و افزودند: بر اساس گزارش‌هاي مراکز علمي جهاني، شتاب حرکت علمي ايران در سال‌هاي گذشته، ?? برابر متوسط جهاني بوده است.

   حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه بايد در زمينه‌ي فلسفه و علوم عقلي، سرعت حرکت علمي افزايش يابد، گفتند: غربي‌ها، فلسفه‌ي خود را تا عرصه‌هاي مختلف مسائل سياسي و اجتماعي امتداد داده‌اند و ما نيز بايد چنين کاري را انجام دهيم زيرا فلسفه‌ي اسلامي، قوي‌تر، ريشه‌دارتر و مستحکم‌تر از فلسفه‌ي غربي است.

  ايشان با اشاره به گسترش بيداري در دنياي اسلام و افزايش گرايش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنيا، سؤال‌هاي زيادي دارند که مي‌خواهند پاسخ آن‌ها را در چارچوب اسلام بيابند، بنابراين بايد حرکت علمي در دنياي اسلام شتاب بگيرد و امت اسلامي بار ديگر به اوج اقتدار علمي و تمدني خود برسد تا دشمنان اسلام و آمريکايي‌ها نتوانند به رؤساي کشورهاي اسلامي دستور بدهند و «بايد و نبايد» بگويند.

   پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي رئيس شوراي سياستگذاري کنگره‌ي «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعميق تفاهم ميان مذاهب اسلامي»، «بازشناسي سرمايه‌هاي فکري شيعه و مسلمانان» و «دستيابي به نقاط قوت براي تکميل و ارائه‌ي علوم اسلامي» جزو اهداف اصلي کنگره بوده است.

همچنين حجت‌الاسلام دکتر رضايي دبير کنگره گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اين همايش بيان کرد.

منبع: http://farsi.khamenei.ir/index.html‌

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها