نام گذاری سال توسط رهبری آغازگر کارهای زیربنایی در کشور است

خانه خبرها
نام گذاري سال توسط رهبري آغازگر کارهاي زيربنايي در کشور است

به گزارش ايلام رصد، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر” شمس‌الله سراج”، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ ايلام در گفت‌وگويي، با اشاره به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي»، اظهار کرد: معمولاً مقام معظم رهبري در هر سال با توجه به تمام جوانب کشور و دنياي اسلام يا جهان عناويني در هر سال به عنوان آغازگر کارهاي زيربنايي در کشور اعلام مي‌فرمايند.
وي گفت: چند سالي بود که ايشان يک دغدغه‌اي را مطرح مي‌کردند به نام بحث خودکفايي در زمينه‌هاي اقتصادي، به تعبير ساده‌تر با توجه به جرياناتي که در دنيا حاکم است در بحث تقابلي که بين اسلام و کفر به نوعي وجود دارد و رهبري جهان اسلام را هم در اين قضيه ايران بر عهده دارد، طبيعتاً اين مبارزه و اين جريان يک چيز ساده و زودگذر نيست، يک جريان دامنه‌دار، طولاني مدت و ريشه‌دار است و خواهد بود.
حجت‌الاسلام سراج افزود: بنابراين براي فائق شدن بر مشکلات اين مسئله، رهبري جامعه اسلامي بايد دورانديشي کافي و لازم را داشته باشد و ايشان به نظرم در اين رابطه و با اين ويژگي به خوبي مسائلي را در هر سال مطرح مي‌کنند و اگر ديدگاه‌هاي ايشان به منصه ظهور برسد و جامه عمل به آن پوشانده شود در واقع يک مدينه فاضله‌اي در ايران و جهان اسلام شکل مي‌گيرد.

تا به حال نتوانسته‌ايم به خيلي از اين شعارها عمل کنيم
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، تصريح کرد: متأسفانه مشکلي که وجود دارد در بحث تطبيق شعارهاي مقام معظم رهبري بر جامعه، يک حلقه وسطي است که اين حلقه هم‌خوان نيست، من انگشت روي دولت خاصي نمي‌گذارم، همه دولت‌ها از وقتي که اين شعارها مطرح بوده به نوعي پاي کار نبوده‌اند. از مردم نيز چون اختياري گاهي ندارند نمي‌شود توقعي داشت، به عنوان عضوي از همين مردم عرض مي‌کنم، مي‌شود خود مردم در اين راستا کارهايي انجام دهند، منتهي چون ما يک حالتي داريم که حتماً بايد يک چيزي از بالا به پايين گفته شود تا عمل کنيم، که اين خوب هم نيست، تا به حال نتوانسته‌ايم به خيلي از اين شعارها عمل کنيم.
وي گفت: به عنوان مثال در بحث خودکفايي و اقتصاد مقاومتي که خيلي بحث جدي است، به راحتي مردم مي‌توانند در زندگي روزمره خود حتي بدون حمايت دولت خيلي کارها را انجام دهند، در نوع مصرفشان مي‌توانند خيلي راحت هزينه مصرف خانوار را کاهش دهند، به عنوان نمونه اگر مصرف خانواري مثلاً بيشتر گوشت هست با توجه به هزينه بالايي که اين فراورده دارد مي‌شود به طور تدريجي به سمت غذاهاي گياهي روي آورد که خاصيت آن نوع غذا را هم دارند. به نوعي بايد از داشته‌هاي خودمان استفاده کنيم.
اين مسئول افزود: در رابطه با تطبيق اين شعارها بر جامعه به نظرم اگر خود مردم پاي کار بيايند، در واقع بدون انتظار از دولت، به درصد بالايي از اهداف موجود در اين شعارها خواهيم رسيد. در اين ميان اولين مسئله باور اين شعارهاست، گاهي ما باور نمي‌کنيم، به عنوان مثال وقتي مقام معظم رهبري مي‌فرمايند که کشور به توليد و استفاده از توليد داخلي نياز دارد؛ مردم ما بايد بدانند که هرچند توليد داخل گاهي کيفيت ضعيفي دارد و به پاي توليد خارج نمي‌رسد ولي در استفاده از آن به عنوان يک تکليف عمل کنند، يعني به نوعي به دنبال کالاي خارجي و نشان خارجي نروند. اگر به اين شکل عمل شود طبيعتاً بازار ما را کشوري مثل چين نمي‌گيرد و کالاي توليدکننده ما روي دستش نمي‌ماند؛ لذا وقتي چرخه توليد فعال شد، چرخه اشتغال هم فعال مي‌شود و در نهايت اقتصاد هم جان مي‌گيرد.
دکتر سراج افزود: در حال حاضر متأسفانه مي‌بينيم با اين همه تأکيدي که بر استفاده از کالاي داخلي مي‌شود اما گرايش به سمت توليدات خارجي است، البته کسي فتوايي بر حرام بودن استفاده از کالاي خارجي نداده، چون به نوعي اين تبديل به يک نوع تقابل با دنيا مي‌شود و فعلاً زمان اين نيست و مردم تنها توصيه به استفاده از کالاي داخلي مي‌شوند، در واقع اگر بر اساس آن عرق ملي عمل کنيم با توجه به شرايط امروز شايد بهتر باشد.

باور به اقتصاد مقاومتي هنوز وجود ندارد
وي با بيان اينکه نکته اساسي در اين رابطه، دولت است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتي يک تز مديريتي در بحث اقتصاد محسوب مي‌شود که در اين راستا اولين گام، باور اقتصاددانان، کارشناسان و وزراي يک مملکت بر اين قضيه است، من فکر مي‌کنم اين باور هنوز وجود ندارد، در تيم اقتصادي چه دولت فعلي و چه گذشته در بحث برپايي سمينارها و همايش‌ها در حد شعار با اين موضوع کم کار نکرديم، اما خروجي اين سمينارها صفر است. متأسفانه يکي از آفت‌هايي که کلمات خوب مقام معظم رهبري را ذبح مي‌کند، همين بحث سمينارهاست، من نگرانم از اينکه در سال ?? باز عنواني اعلام شود و باز ده‌ها سمينار برگزار شود و خروجي هم نداشته باشد.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، گفت: يکي از موانع اقتصاد مقاومتي اين است که دولت‌مردان ما يک طرح کاربردي جامع و کامل ندارند، نه دولت بلکه مجلس هم به همين شکل! مواردي ما مي‌شنويم اما شعاري است. واقعيت اين است که يک طرح جدي که مردم آثارش را ببينند وجود ندارد. هر کاري تا برنامه مدون و الزام‌آور نداشته باشد به سرانجام نمي‌رسد؛ لذا ما اينجا هم مشکل قانوني و هم مشکل اجرا داريم. در اين بحث قضيه جدي است.

وضع رفاه مردم را نبايد به نتيجه مذاکرات وابسته کنيم
وي بيان کرد: دولت همه توانش را صرف مذاکرات مي‌کند، اين تا حدودي بد نيست، اما اين معني را نمي‌دهد که به اميد مذاکره کشور را بايد رها کرد. من اگر بجاي دولت بودم به اين شکل فکر مي‌کردم، بدبينانه‌ترين حالت مذاکرات را در نظر مي‌گرفتم، يعني به نتيجه نرسد و تحريم‌ها هم شديد بشود! آنگاه چگونه بايد عمل مي‌کردم؟ لذا بايد طرحي داد که آثار عملي آن در جامعه احساس شود، نبايد به اميد اين نشست که تحريم‌ها برداشته و وضع مردم خوب شود؛ بايد کار جدي انجام داد و اقتصاد کشور و وضع رفاه مردم را نبايد به نتيجه مذاکرات وابسته کنيم.
حجت‌الاسلام سراج اضافه کرد: نکته ديگري که مقام معظم رهبري بر آن تأکيد کرده‌اند، بحث فرهنگ است؛ متأسفانه در سالي که گذشت خيلي هم از نظر فرهنگي کار مفيدي واقع نشد، بلکه گاهي بالعکس هم اتفاق افتاد، در برخي از جشنواره‌ها مواردي پيش آمد که نبايد پيش مي‌آمد! مثل مجوز اجراي برخي از کنسرت‌ها و مراسم، در بحث سينماي دفاع مقدس، البته فيلم‌هاي خوبي مثل «شيار ???» نيز توليد شده اما بيش از اين کارهاي چشمگيري اجرا نشد. به نظرم در بحث فرهنگ به آن شکل که مد نظر مقام معظم رهبري بود فعاليت‌ها راضي‌کننده نبود با اينکه مي‌توانيم در اين عرصه بيش از اين عمل کنيم. همچنين در عرصه فرهنگ مصرف، فرهنگ محيط زيست، ما يکي از مشکلاتي که در سال ?? داشتيم در بحث عدم توجه به محيط زيست بود که متأسفانه مقوله سياست بر آن غلبه کرد و در اين بحث هم خيلي ضرر کرديم.
وي گفت: لازم مي‌دانم در اين بحث از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج که بدون حاشيه و جدي کار کردند تشکر و قدرداني کنم، اين نهاد به دور از هر شعاري در اين عرصه وارد يک سري کارهاي عملي شدند و اين جاي تقدير دارد، اگر همه کشور به اين شکل وارد عمل مي‌شد به نظرم الان وضعيت خيلي بهتر بود. مثلاً در روستاها در راستاي اقتصاد مقاومتي به برخي خانوارها امکاناتي داده شد مثل اهداي حيوانات اهلي براي خودکفايي خانواده‌، هرچند اين کار مورد تمسخر بعضي قرار گرفت ولي به نظر من کار خوبي بود، ما بايد از يک جايي شروع کنيم.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام با اشاره به اينکه ما گاهي ناخودآگاه از دشمنانمان تعريف مي‌کنيم، گفت: مثلاً يک پزشک اسرائيلي عصرها به مطب مي‌رود و صبح که بيکار است کشاورزي مي‌کند يا روي سقف خانه خود سبزي‌کاري مي‌کند، البته من شنيدم ولي نديدم! وقتي که دشمن به اين شکل کار مي‌کند ما که در اسلام اين همه در اين مورد سفارش شده‌ايم، مثلاً در حديث داريم، کسي که خاک و آب دارد او غني است؛ ما هم خاک، هم آب و هم خيلي چيزهاي ديگر داريم، ولي چرا فقيريم؟ چون به آموزه‌هاي دينمان عمل نمي‌کنيم. اين به رفتار ما برمي‌گردد.
دکتر سراج اظهار کرد: به نظر من اگر از همين حداقل امکانات استفاده مي‌کرديم، شايد الان وضعيت به اين شکل نبود، احساس من اين است که اگر از مقام معظم رهبري سئوال شود که آقا شما از کارهاي که صورت گرفته شده راضي هستيد؟ بعيد مي‌دانم که ايشان رضايت داشته باشند؛ انتظار ايشان اين بود که خيلي بيشتر به اين قضيه بها داده شود، چون صلاح کشور، برد کشور و پيشرفت کشور در همين است، يعني دشمن بفهمد که با کشوري طرف است که هيچگونه اميدي به خارج از خودش ندارد. اگر به اين صورت باشد به نظرم راه باز مي‌شود، «از تو حرکت از خدا برکت» اگر خدا ببيند ما اهل کار هستيم، طبيعتاً کار ما را بي‌نتيجه نمي‌گذارد؛ «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى/ وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى؛ و اينکه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست/ و [نتيجه] کوشش او به زودى ديده خواهد شد» (النجم/ ?? ، ??)، اگر ما سعي کنيم خداوند نيز دستگير خواهد بود.

دانشگاه‌ها بايد موتور توليد باشند
وي در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادي کشور اشاره کرد و گفت: در اين رابطه دانشگاه‌ها بايد موتور توليد باشند، اينکه الان اين نقش را ندارند خودش يک بحث است، واقعاً نيستند! يعني خروجي دانشگاه‌ها به نظرم گاهي نسبت به جامعه تطبيق ندارد، يعني به نوعي دانشگاه در يک وادي سير مي‌کند، مردم کشور هم در يک وادي سير مي‌کنند. اين براي مملکت در حال توسعه سم است! بايد دانشگاه‌ها به پاي کار بيايند، حرف ما اين است که بايد دانايي‌محوري در کشور باشد، خيلي از کارها اگر پشتوانه علمي نداشته باشد بي‌نتيجه مي‌ماند. بايد هر عملي بر مبناي يک تئوري صورت بگيرد و به نظر من دانشگاه‌ها اين ظرفيت را دارند، البته نمونه‌هايي هم وجود دارد که در عرصه‌هاي مختلف نظير نانو، هسته‌اي و … خوب کار کرده‌اند، مثل دانشگاه شريف، دانشگاه علوم پزشکي و دانشگاه تهران؛ به نظر من اگر از دانشگاه‌ها خواسته شود، کار مي‌کنند.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، تأکيد کرد: تا به نوعي ارتباط بين دانشگاه‌ها و صنعت تعريف نشود، اين کار درست نمي‌شود. بايد صنعت‌گر، وزارت صنايع، کشاورزي و مراکزي که به نوعي در اين رابطه مسئولند، از دانشگاه‌ها مطالبه کنند. مادامي که آنها به علم و دانش بها ندهند، دانشگاه هم شايد تکليفي نداشته باشد.

دکتر سراج در پايان به عملکرد جهاد دانشگاهي در اين عرصه اشاره کرد و گفت: در اين ميان جهاد دانشگاهي گل سرسبد اين عرصه است، ما بارها گفته‌ايم در طرح‌هايي که تا به حال انجام شده و همين ارتباطي‌ که الان وجود دارد درصد خيلي بالايي از آن وابسته به همين نهاد انقلابي است که اميد نظام محسوب مي‌شود. جهاد دانشگاهي در حد خود در اين رابطه کار کرده است، اگر دست اين نهاد را بيشتر باز بگذارند و تقويت کنند به نظر من خيلي بيشتر کار خواهد کرد و اين جاي هيچ شکي ندارد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها