وزیر علوم در دیدار وزیر علوم اتریش: همکاری های علمی مرز نمی شناسد

خانه خبرها
وزير علوم در ديدار وزير علوم اتريش: همکاري هاي علمي مرز نمي شناسد

 در ديدار دکتر محمد فرهادي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري و رينهولد ميترلينر معاون صدر اعظم ، وزير علوم و اقتصاد اتريش، ضمن رايزني طرفين در خصوص گسترش همکاريهاي علمي ، هشت تفاهم نامه همکاري مشترک بين دانشگاههاي دو کشور به امضا رسيد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، در ابتداي اين ديدار ، دکتر فرهادي با اشاره به اينکه در نزد ايرانيان ، اتريش کشوري صاحب فرهنگ ، تمدن و تکنولوژي است گفت : سابقه همکاري علمي ايران و اتريش به 160سال قبل برمي گردد که اساتيدي از اتريش درمدرسه دارالفنون که توسط اميرکبير تاسيس شده بود تدريس مي کردند و ما اميدواريم امروزه نيز روند همکاري هاي رو به توسعه اي داشته باشيم .

وي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران مرزي براي همکاري علمي دانشمندان دنيا نمي شناسد گفت : بايد دانشمندان بتوانند در فضايي آزاد و بدون جنجال ها و تبليغات سياسي با يکديگر همکاري کنند.

وزير علوم اظهار داشت : بايد تبعيض و نابرابري  بين کشورها  در سطح بين المللي براي دست يابي به دانش و فناوري از بين برود و در داخل کشورها نيز بين همه مردم شرايط برابري براي تحصيل بين زنان و مردان ، نژاد ها و مذاهب گوناگون فراهم باشد.

وي افزود : با افتخار اعلام مي کنم نيمي از دانشجويان ايراني را زنان تشکيل مي دهند و دانشگاههاي ايران در سراسر مناطق کشور گسترده است و حتي در برخي نقاط دور دست نسبت جمعيت دانشجويي به جمعيت ، از تهران بالاتر است.

وزير علوم گفت :پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از حدود 35 سال پيش ، ايران حرکت شتاباني را به سوي علم و فناوري آغاز کرد که بر اساس سه اصل ، آگاهي بخشي به مردم و مسئولين ،تربيت نيروهاي انساني توانا  و سياست ها و برنامه هاي اجرايي يکسان پايه ريزي شده بود و مسير موفقيت آميزي را پشت سر گذاشته است.

وي ضمن اعلام استقبال ايران از گسترش همکاريهاي علمي و فناوري با اتريش گفت: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه هاي مشترک ،تبادل دانش فني و برگزاري دوره هاي آموزش عالي مشترک از محورهاي اين همکاري است.

رينهولد ميترلينر  معاون صدر اعظم ، وزير علوم و اقتصاد اتريش در ادامه اين ديدار گفت : روابط دوستي و اقتصادي اتريش و  ايران به قرنها قبل برمي گردد و در زمينه علمي نيز از سال 1851 دو کشور با يکديگر همکاري علمي دارند.

وي گفت :  بعد از مذاکرات نتيجه بخش وين، و پس از لغو تحريم ها اين امکان وجود دارد که همکاري هاي علمي را گسترش زيادي بدهيم و تنوع و پويايي اين همکاريها را نيز بيشتر کنيم.

وزير علوم اتريش افزود : در سالهاي اخير همکاري هاي علمي ايران و اتريش در سطح خوبي قرار داشته است و تفاهم نامه هايي با مراکز مختلف از جمله آکادمي علوم اتريش امضا شده است.

وي با تاکيد بر ضرورت ايجاد ساختار مناسب براي همکاري ها و انعقاد قراردادهاي همکاري گفت :اتريش در قالب اتحاديه اروپا نيز مي تواند همکاريهاي خوبي با ايران داشته باشد.

رينهولد ميترلينر با اشاره به تحصيل 1700 دانشجوي ايراني در اتريش گفت :بايد تعداد دانشجويان اتريشي در ايران  نيز از تعداد 8 دانشجوي فعلي فراتر رود.

وي تاکيد کرد : بايد ضمن گسترش پروژه ها و کنفرانس هاي مشترک، همکاري  را تنوع بخشيده و تعريف جديدي از همکاري ها را ارائه بدهيم 

گفتني است : معاونان وزارت علوم و روساي دانشگاههاي تهران ، صنعتي شريف ، خواجه نصير،الزهرا (س)، شهيد بهشتي، صنعتي سهند، اصفهان، روساي تعدادي از پژوهشگاهها و نمايندگاني از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي  نيز در اين ديدار حضور داشتند و با همتايان اتريشي خود رايزني کردند.

همچنين در اين ديدار تفاهم نامه همکاري مشترک ميان وزارت علوم با آژانس بين المللي همکاري در زمينه آموزش و پژوهش اتريش ، دانشگاههاي تهران ، صنعتي امير کبير و صنعتي سهند با دانشگاه مونتان لئوبن ، دانشگاه علامه طباطبايي با دانشگاه علوم کاربردي fh-joanneum،دانشکده طب سنتي علوم پزشکي تهران با دانشکده طب سنتي اروپا در اتريش ، دانشگاه آزآد اسلامي با دانشگاه فني و حرفه اي کرمز ، دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان با دانشگاه تکنولوژي نوين اتريش و دانشگاه شهيد بهشتي با حوزه تاريخ طبيعي وين به امضا رسيد. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها