امام‌جمعه موقت ایلام: اربعین را دولتی نکنیم

خانه خبرها
امام‌جمعه موقت ايلام: اربعين را دولتي نکنيم

امام‌جمعه موقت ايلام گفت: در مراسم اربعين بايد مردم، محور باشند چرا که از 1400 سال پيش تاکنون اربعين دست مردم بوده است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «شمس‌اله سراج» در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر ايلام اظهار کرد: از جمله مناسبت‌هاي اين هفته رحلت پيامبر اکرم (ص) بود و فردا نيز شهادت امام رضا (ع) عالم آل‌محمد است که توجه به سيره رفتاري امام رضا (ع) از مسايلي است که بايد خيلي به آن پرداخت.

وي با بيان اينکه يکي از مواردي که در عصر امام رضا (ع) مورد تاکيد بود توجه به آزاد انديشي يا به تعبير امروز کرسي‌هاي آزاد انديشي بود افزود: کار بسيار مهمي که امام رضا (ع) انجام داد بيان مسئله امامت و ولايت اهل‌بيت(ع) بود.

خطيب موقت جمعه ايلام اضافه کرد: حضور و امامت امام رضا (ع) در زمان کسي بود که خودش اهل بحث بود (مامون) ولي بايد گفت که مامون همواره در تلاش بود تا از طريق برپايي مباحثه با امام رضا (ع) براي ايشان مشکل‌ساز شود ولي هيچگاه اين کار مامون نتيجه نداد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سراج با اشاره به اينکه در عصر امام رضا(ع) بيش از 200 فرقه فکري در جامعه وجود داشت خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) همواره با آنها مباحثه مي‌کرد که در اينجا بيان اين نکته ضروري به نظر مي‌رسد که در رسانه ملي ما مباحث آزاد و مناظره‌اي ديده نمي‌شود چرا که جريانات سياسي بايد در اين عرصه وارد شوند.

وي ادامه داد: نبايد براي برگزاري اين مناظرات نگراني داشت، گروه‌هاي سياسي اگر بيايند و در فاصله زماني انتخابات‌ها خود را نشان دهند و نظرات خود را بيان کنند مردم مي‌توانند به راحتي تصميم بگيرند و راي دهند، نبايد فراموش کرد که مباحث و کرسي‌هاي مناظره‌اي بايد رواج پيدا کند.

امام‌جمعه موقت ايلام با بيان اينکه در جريان اربعين امسال دستگاه‌هاي دولتي تا حد توان خود تلاش و از زائران امام حسين(ع) در استان پذيرايي کردند تاکيد کرد: نقش و حضور دسته‌هاي مردم نيز در اين ميان بسيار پر رنگ بود که جاي تقدير دارد، در کشور عراق که مراسم اربعين به صورت کاري روتين براي آنها درآمده دولت خيلي وارد کار نمي‌شود و فقط مردم خودجوش هستند که به زوار امام حسين(ع) خدمت مي‌کنند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سراج با اشاره به اينکه کار اربعين کار مردم است گفت: اربعين را دولتي نکنيم، گروه‌هاي مردمي گمنام به شايستگي به زوار اربعين در استان ايلام خدمت کردند، در مراسم اربعين بايد مردم، محور باشند چرا که از 1400 سال پيش تاکنون اربعين دست مردم بوده است.

وي يادآور شد: متاسفانه برخي از مسئولان مدام اعلام مي‌کردند که از کدام مرز برويد و از کدام مرز نرويد در اينجا بايد گفت که اگر کاري نمي‌کنيد حداقل نمک به زخم مردم نپاشيد، هر کس از مشهد آمده باشد 48 ساعت در راه بوده که به مهران رسيده اگر بگويند از مرز ديگر برويد بايد 18 ساعت ديگر در جاده باشند که عقل حکم مي‌کند از مسيري نزديک‌تر به عتبات عاليات بروند.

امام‌جمعه موقت ايلام با بيان اينکه خداوند توفيق خدمت به زائران حسيني را به مردم شريف استان ايلام داده اضافه کرد: مهران نزديک‌ترين مرز به عتبات است و مردم نيز نزديک‌ترين مسير را براي خود انتخاب مي‌کنند، ما با 48 کشور ارتباط داريم که بدون رواديد انجام مي‌شود چرا نبايد عراق نيز به اين کشورها اضافه شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سراج تصريح کرد: ساماندهي نذورات مردم براي خدمت‌رساني به زوار اربعين براي سال آينده مي‌تواند بسياري از مشکلات را حل کند و حتي ديگر نيازي به کمک‌هاي دولت نيز نخواهد بود.

وي با اشاره به 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ملاک تدين در دانشگاه‌ها، اگر شب‌هاي قدر است که بايد گفت در آن شبها نمازخانه‌ها و مساجد دانشگاه مملو از دانشجو است، اگر عزاداري در محرم است که باز هم حضور دانشجويان در مراسمات بي‌نظير است و اگر کمک به نيازمندان و فقرا باشد بايد گفت دانشجويان دانشگاه ايلام ناهار روزهاي دوشنبه هر هفته خود را به فقرا مي‌دهند.

خطيب موقت جمعه ايلام اظهار کرد: متاسفانه در سطح کشور، حوزه و دانشگاه در حالي که 2 قطب و بال علمي کشور هستند از هم فاصله دارند و نبايد فراموش کرد که اين دو گنجينه علمي کشور بايد هر چه بيشتر به هم نزديک‌تر شوند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سراج با بيان اينکه همه گروه‌هاي سياسي در دانشگاه فعاليت دارند گفت: اين گروه‌ها در چارچوب قانون و با نظارت شوراي نظارت دانشگاه‌ها فعاليت دارند و نبايد فراموش کرد که گروه‌هاي ساختارشکن در هيچ جا جايگاهي ندارند.

وي در خطبه اول نماز جمعه اين هفته شهر ايلام در خصوص رعايت تقواي الهي و بيان خصوصيات رفتاري، گفتاري، اجتماعي و سياسي پيامبر مکرم اسلام (ص) مباحثي را مطرح کردند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها