متن سخنان رییس جمهوری به مناسبت 16 آذر

خانه خبرها
متن سخنان رييس جمهوري به مناسبت 16 آذر

رييس جمهوري همزمان با 16 آذر ، در جمع دانشگاهيان در دانشگاه شريف با اشاره به اينکه "دانشگاه نيازمند فضاي امن و نه فضاي امنيتي است"، گفت: معيار اقتدار نظام سرمايه اجتماعي است و به شما اطمينان مي‌دهم که راه دولت يازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو و وزارت علوم تغيير نکرده است.

به گزارش روابط عمومي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، متن سخنان حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني به اين شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

بسيار روز زيبا و فرصت مغتنمي براي من و همراهان در اين جمع پرشور بود.

16 آذر روز دانشجو روز دانشگاه روز استقلال طلبي، روز آزادي‌خواهي و روز ايستادگي نخبگان ملت و دانشجويان در برابر استعمار و استبداد بود. 16 آذر به سال 32 يا هيچ مقطع زماني محصور نخواهد شد. 16 آذر يک روز تاريخي براي دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ايران است. دوران تاريک و سياهي بود چند ماه بيشتر از کودتاي 28 مرداد نگذشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله‌هاي تفنگ ايستادند و بالاخره راهي را براي جوانان ما ترسيم کردند که در نهايت به 22 بهمن سال 57 يعني روز استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي منتهي شد.

هم اين روز را گرامي مي‌داريم و هم بر آن شهيدان درود مي‌فرستيم و هم بر همه شهداي دوران انقلاب اسلامي شهداي دانشجو و اساتيد و دانش‌آموز و همچنين دانشجويان شهيدي که در دوران دفاع مقدس از کشور و عزت و استقلال اين سرزمين به خوبي دفاع کردند و همچنين بر همه دانشجويان عزيزي که امروز با قامتي استوار و با زباني منتقدانه براي دفاع از کشور خودشان  ايستادگي مي‌کنند و درود و سلام بر همه آن شهيداني که دانشگاه را متحول کردند.

طالقاني‌ها، بهشتي‌ها، مطهري‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و دکتر شريعتي‌ها همه آنهايي که براي دانشگاه، براي علم، براي آزادي در برابر استبداد و استعمار ايستادگي کردند.

البته در سال‌هاي گذشته هم موفق بودم 16 آذر را در يکي از دانشگاه‌ها و در حضور دانشجويان و اساتيد باشم ، سخنان و نقد آنان را بشنوم و امسال خوشحالم که در يک دانشگاه پرآوازه به نام شريف حضور پيدا کردم.

دانشگاه، دانشجو، استاد، علم و فناوري و تحقيق و بويژه دانشگاه‌هاي برتر فخر و افتخاري براي فرهنگ اين سرزمين و براي ملت بزرگ ايران است. البته قبل از اينکه در جمع شما حاضر شوم در جمع مسئولين دانشگاه نشستي داشتم؛ نکاتي که مربوط به توسعه علمي در همه دانشگاه‌هاي کشور و از جمله مسايل اين دانشگاه بود، مطرح شد. من به آنها و به شما قول دادم که ان شاءالله در سال آينده مشکلاتي که در جلسه مطرح شد واز جمله مشکلات دانشگاه شريف را دنبال کنم و ان شاءالله به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

اولاً بسيار متشکرم از همه آنهايي که پشت اين تريبون امروز سخن گفتند به نام تشکل‌هاي مختلف، نقد و انتقاد کردند، تشويق کردند، برخي نقاط قوت و ضعف دولت را برشمردند.

شايد بهترين جايي که بايد قدرت نقد شود دانشگاه است. اگر قدرت در هر کشوري مورد انتقاد و سؤال قرار نگيرد به انحراف و استبداد خواهد کشيد. تمام مسئولين کشور مستقيم يا غيرمستقيم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ و از طريق آراء مردم بر مسند قدرت تکيه زدند. هيچ مقامي در جمهوري اسلامي ايران نداريم که مقام انتخابي نباشد. اين تهمت است که برخي مي‌گويند در ايران مقامات بر دو دسته تقسيم مي‌شوند برخي انتخاب و برخي انتصاب مي‌شوند. همه يا با آراي ملت مستقيم و يا غيرمستقيم انتخاب مي‌شوند.

اما در عين حال همه مسئولين و اساس مسئوليت؛ اصلا مسئوليت از کلمه سوال مي‌آيد همه بايد مورد سؤال قرار گيرند. هيچ کس نبايد خود را مستثني از سؤال ملت بداند و همه بايد به سؤال مردم و پاسخ گويي در برابر سؤال مردم افتخار کنند که افتخار هم مي‌کنند. البته حالا نقد برخي از قوا برخي از نهادها يک کمي سخت و مشکل است فعلاً از دولت و رييس جمهور شروع کنيد.

(شعار در حمايت از رييس جمهور) متشکر از الطاف شما هستم و دولت يازدهم اگر چيزي دارد و اگر پيشرفتي کرده فقط در سايه حمايت مردم به ويژه جوانان و دانشجويان بوده و ترديدي ندارم حمايت‌ها، هدايت‌ها و نقدهاي شما که همه انتقادات را دلسوزانه مي‌دانم و البته اگر برخي از لحن‌ها کمي نرم‌تر شود بهتر و قشنگ‌تر است. (تشويق حضار) اساساً اين اعتدال که مي‌گوييم در نقد هم بايد اعتدال مراعات شود. اميرالمومنين فرمودند: ( هلِك فِيَّ صِنفان مُحِبٌّ مُفْرِطٌ ، و مُبغِضٌ مُفَرِّطٌ ) اميرالمونين فرمود: راجع به من دو گروه خود را به هلاکت و نابودي انداختند چه آنهايي که علي را افراطي دوست دارند بي‌حد و مرز و گاهي تا حد خدايي او را مي‌برند و غلو مي‌کنند و آنهايي که با افراط با علي کينه ورزي مي‌کنند.

در انتقاد هم بايدافراط نباشد در تعريف هم نبايد افراط باشد همه بايد معتدلانه و ميانه‌رو در همه امور باشد.

در عين حال انتقاد مفيد است در اين جمع مسئولين دولتي حضور داشتند خود من هم شنيدم باز هم بايد فرصت‌هايي فراهم شود تا نقد و انتقادهاي را من و مسئولين بشنويم و اشکالات خودمان را اصلاح کنيم ما هيچ کدام معصوم و بي خطا نيستيم اما درعين حال تلاش ما بر اين است که گام‌هايي را به نفع مردم برداريم.

هر کجا موفق بوديم آن جايي موفق بوديم که مردم به صحنه آمدند در بحث هسته‌اي آن وقتي ما موفق شديم که مردم به صحنه آمدند. مردم در انتخابات سال 92 مسأله هسته‌اي را به بحث گذاشتند و اين آغاز پيروزي ملت بود. موضوع هسته‌اي در انتخابات 92 به بحث و نقد گذاشته ‌شد و آثار تحريم مورد بررسي قرار ‌گرفت و راه حل مسأله مورد بحث قرار ‌گرفت و مردم در انتخابات 92 به هسته‌اي هم رأي دادند، چون مورد بحث قرار گرفت.

به هر حال با آمدن مردم به صحنه و بحث در باره موضوع هسته اي ، راه باز شد تا ما بتوانيم راهي را براي حل و فصل اين مسأله بيابيم.

و بايد راهي را مي گشوديم که از طريق آن فشار را از دوش مردم برداريم. من نکته‌اي را دوستانه محضر همه اساتيد و دانشجويان عزيز و  محققين عرض مي‌کنم؛ ما بايد در مفاهيم و موضوعات به اجماع نظر برسيم حتي در موضوعات و مفاهيمي که به نظر ما ساده مي‌آيد راجع به عدالت بايد به وحدت نظر برسيم که يعني چه؟ راجع به مبارزه با استعمار و ايستادگي در برابر استعمار بايد به وحدت نظر برسيم. راجع به منافع ملي و حاکميت ملي بايد به وحدت نظر برسيم و حتي راجع به خود دانشگاه بايد به وحدت نظر برسيم. دانشگاه براي چيست؟، فلسفه وجودي آن براي چيست و براي چه تأسيس شده است؟ همانطور که از اسم آن پيدا است آيا محل دانش است ، آيا دانشجو همانطور که از اسمش پيداست بايد طالب علم و دانش باشد يا درکنار علم و دانش امور ديگري هم مورد ضرورت است. مسايل اجتماعي، سياسي بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

آيا راجع به مفهوم دانشگاه،دانشجو، منافع ملي، عدالت و امثال اينها حتي علم و صنعت و فناوري و اينها در کشورهاي ديگر هم هنوز محل اختلاف است براي مثال در فرانسه اگر اين فرد و يا آن فرد سر کار بيايد راجع به مفهوم دانشگاه و علم و وظايف دانشجو اختلاف نظر بوجود مي‌آيد و يا اينکه به اجماع نظري رسيده‌اند.

اين اجماع به ما کمک مي‌کند و اين اجماع را شما و اساتيد و دانشجويان عزيز بايد بوجود بياورند. اينکه ما در برابر ديگران بايد بايستيم حرف درستي است، ما بايد به توان ملي مان تکيه کنيم و بايد مشکلات کشور را با امکانات داخلي مان حتي الامکان حل کنيم، کاملاٌ درست است،  اما آيا معاني اين حرف ها اين است که ما با دنيا حرف نزنيم و  اگر ما مشکلي با دنيا داريم تا مرز جنگ پيش برويم و  بگوييم در جنگ يا پيروز مي‌شويم يا نه!

فرض بگيريد در آن جنگ در برابر همه دنيا هم پيروز مي‌شويم ان شاءالله اگر روزي هم توطئه‌اي ولو جهاني عليه کشور ما باشد ما مي‌ايستيم و پيروز مي‌شويم به حول و قوه الهي اما آيا جنگ نبايد آخرين راه حل باشد؟

اختلاف نظر اينها است وگرنه هيچ کس ترديد ندارد که زماني ممکن است جنگ را بر ما تحميل کنند و ما بايد قدرت نظامي داشته باشيم .  در اينها بحثي نيست. بعضي ها فکر مي‌کنند دولت يازدهم دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفتگو در دنيا است. اما در ساخت سلاح و بنيه دفاعي کمتر توجه کرده است. من يکبار اين را اعلام کرده‌ام. اين دولت در طول دو سال در بنيه دفاعي و در سلاح‌هاي راهبردي کاري که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است.

بنابراين معنايش اين نيست که ما داريم مذاکره مي‌کنيم، بنيه دفاعي مان را قوي نکنيم و به اين مفهم نيست که هيچوقت نبايد به فکر جنگ باشيم. ما هميشه بايد آماده باشيم و اتفاقا  اگر ما آمادگي کامل داشته باشيم جنگ رخ نمي دهد و به ما تحميل نمي‌شود. بايد توانمند و قدرتمند باشيم همزمان با پيروزي در مذاکرات برجام ما مهم‌ترين موشک‌مان را آزمايش کرديم و شما ديديد.

اين برادر بسيار عزيز ما که از وضع اقتصادي دولت نقد کرد که البته وضع اقتصادي ما نقد هم دارد نه اين که نداشته باشد اما بايد گفت اگر 5 دليل براي اينکه ما توانستيم در مذاکرات هسته‌اي توفيق پيدا کنيم وجود داشته باشد،  يکي از آنها ثبات و آرامش اقتصادي در داخل کشور بود. شما ببينيد در آغاز اين دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود و امروز تورم نقطه به نقطه در حال تک رقمي شدن است و البته در روستاها که تک رقمي شده است.

يعني 36 واحد درصد در ظرف دو سال کاهش تورم داشتيم.شاخص‌ها معيار ما است و تمام اين بحث‌ها و رقابت ها اشکالي ندارد. اين جناح  و آن جناح و جناح هاي راست و چپ.

 براي چه در انتخابات بايد فعال باشيم. نتيجه نهايي ان چه بايد باشد؟نتيجه نهايي اينها بايد در نهايت شاخص‌ها عوض شود اگر عوض نشود اين جناح بيايد تورم 45 باشد بعدي بيايد بشود 47 و اين که مفهومي ندارد اين انتخابات و رقابت‌ها اين جناح و آن جناح براي اين است که نتنها شاخص‌هاي اقتصادي بلکه شاخص هاي فرهنگي، اجتماعي تغيير کند.

اگر اعتماد عمومي امسال در نظرسنجي‌هاي ما يعني سال 94 عين 92 باشد و ما پيشرفت نکرديم اگر اعتماد مردم به دولت در حال افزايش نباشد، اعتماد مردم نسبت به همديگر در حال افزايش نباشد، سرمايه اجتماعي ما بالا نرود، چه فايده اي دارد چه اين جناح يا آن جناح؟ آن آقا يا اين آقا؟ معيار ما شاخص‌هاست.

اگر دانشگاه تغيير نکند اين دولت باشد يا آن دولت. البته نظرمن اين است که شايد اشتباه کنم همه آن چيزي که به من گفته مي شود و خودم هم همين را حس مي کنم که فضاي دانشگاه سال 94 نسبت به 92 زمين تا آسمان فرق کرده است، ممکن است هنوز هم فضا امنيتي باشد و من نمي‌پسندم. ما فضاي امن مي‌خواهيم نه فضاي امنيتي.

(شعار روحاني متشکريم)من از شما مي‌پرسم سال  و 90 ، 91 و 92 شما براي 16 آذر به اين راحتي مي‌توانستيد اجتماع داشته باشيد. حالا الان سال 93 و 94 همه دنبال 16 آذر هستند. يک زماني بود کسي جرأت نمي‌کرد بگويد جنبش دانشجويي از اين کلمه مي‌ترسيدند (شعار دانشجويان)

بنابراين اگر شاخص‌هايي که ما داريم. اگر واقعا دانشگاه سال 94 با 91 فرق نکرده، حتما ما بعنوان دولت يازدهم محکوميم و اگر فرق کرده البته ممکن است تا حد مطلوب فاصله زياد باشد بعضي از نقدهاي شما که هنوز به دانشجو بي‌احترامي مي‌شود و هنوز ممکن آن فضاي مطلوب نباشد بله درست است و هنوز به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم نه در اقتصاد و در سلامت هم که جايي است که تلاش بسياري شده  و آقاي دکتر هاشمي بسيار زحمت کشيده‌اند و آمار و ارقام نشان مي دهد ولي هنوز در آن هم به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم و راه زيادي در پيش داريم من به شما اطمينان مي‌دهم راه دولت يازدهم نسبت به دانشگاه نسبت به دانشجو و وزارت علوم تغيير نکرده. حالا اگر شما اشکالي داريد بگوييد از فرجي دانا تا فرهادي نبايد فرقي کند البته از قبلش از ميلي منفرد.

بنابراين چيزي که ما خواستارش هستيم اين است که شاخص‌هاي ما شاخص‌هاي مطلوب باشد يکي از دوستان فرمودند که از لحاظ رکود دولت حرکتي به پيش نداشته است. خب آمار واقعاً اين را مي‌گويد؟ سال 91 رشد اقتصادي ما منفي 6.8 بوده يعني وضع رکود اين چنين بوده و در عمق رکود بوديم.در سال 92 رسانديم به منفي 1.9 . در سال 93 رشد اقتصادي مثبت 3 شد. البته امسال سال بسيار سختي است ممکن است از نظر آمار رشد اقتصادي از سال گذشته وضع ما پايين تر باشد ولي باز هم آخر سال مثبت خواهيم بود. حدود 1 ، 1.5 و يا 1.8 خواهد بود. به هرحال آمار سال آينده مشخص خواهد شد اما انچه اطلاعات اوليه به ما مي گويد بازهم مثبت خواهد بود.

بنابر اين اشکالي ندارد دولت را نقد کنيد. حالاوقتي که ما دانشجو بوديم اينطوري صحبت نمي‌کرديم اين تريبون را داديم بياييد صحبت کنيد و ما استفاده کنيم.

بنابراين ما نسبت به دانشگاه اولاً يکي از خواست هاي ما استقلال دانشگاه‌هاست. اين «استقلال آزادي جمهوري اسلامي» که ما به آن رسيديم از برکت تلاش دانشجويان براي استقلال دانشگاه بود. دانشگاه بايد روي پاي خودش بايستد و مستقل باشد. ما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي دوستان عضو مي‌دانند همه تلاش ما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين است که شورا به مسايل سياست گذاري بپردازد و امور اجرايي دانشگاه به خود دانشگاه‌ها برگردد و استقلال و آزادي دانشگاه براي ما بسيار مهم است.

دربحث  آزادي دانشگاه،  اگر دانشگاه در علم و پژوهش تحقيق و بيان آزاد نباشد ما نمي‌توانيم به اهدافي که مدنظر است در سرمايه انساني و توسعه فرهنگي علمي دست يابيم.

دانشجو و دانشگاه بايد نقاد باشد. هميشه انتقاد البته انتقاد دلسوزانه کار دانشجو ودانشگاه است و ما بايد از نقد دانشجويان استقبال کنيم.

نکته آخر اين که ما در شرايط بعد از برجام و تحول اقتصادي هستيم و در شرايط تعامل با دنيا هستيم و دانشگاه‌ها از اين فرصت براي تعامل علمي با دنيا بايد استفاده کنند و بايد شرايط دانشگاه‌ها را از لحاظ همه  وسايل کمک آموزشي تقويت کنيم و دانشگاه‌هاي ما بايد از دانش ديگران استفاده کنند ديگران هم بايد بتوانند از دانش دانشمندان ما استفاده کنند. بايد دانشگاه‌هاي ما در فضايي که بوجود مي‌آيد در زمينه اقتصادي و فناوري حضور پيدا کنند  و در شرايطي که به سمت انتخابات مي‌رويم دانشگاه‌ها بايد حضور فعال در انتخابات پيدا کنند.

خيلي مهم است مجلس آينده ما چگونه باشد. از نظر دولت اين جناح و آن جناح هر کدام مي‌خواهند باشد، آنچه مهم است اين است  که افرادي (به مجلس راه يابند) که به منافع ملي فکر کنند و منافع جناحي و شخصي شان را بر منافع ملي ترجيح ندهند و دلسوز مردم باشند.

خلاصه اين که همه ما تلاش کنيم حماسه سال 92 را در 94 تکرار کنيم و بتوانيم مجلسي توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشيم.همه از وزارت کشور گرفته تا شوراي نگهبان بايد تلاش کنند.

همه ما بايد کاري کنيم که همگان به اين انتخابات اميدوار باشند و به آن افتخار کنند.من نظرم به شوراي نگهبان، نظر قانون اساسي است.

قانون اساسي شوراي نگهبان را ناظر مي‌داند ما هم ناظر مي‌دانيم. بنابراين اميدوارم با تلاش وزارت کشور و شوراي نگهبان و مسئولين و مردم و بويژه دانشجويان انتخابات بسيار پرشوري داشته باشيم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها