استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه ایلام: مقاله‌نویسی تولید علم نیست

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، بنا به دعوت گروه فيزيک دانشگاه ايلام آقاي  دکتر رضا منصوري مجري طرح رصدخانه ملي ايران در جمع دانشجويان فيزيک اين مرکز آموزش عالي ، اظهار داشت: در طول تحولات تاريخي کشور ايران به معناي کلمات توجه نشده و الان به گونه‌ي ديگر از آنها تعبير مي‌شود کلماتي همچون علم و تجاري‌سازي. و هم‌اکنون نمي‌دانيم علم واقعي چيست و بايد تجاري‌سازي را چه هنگام به کار ببريم.

 استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف افزود: علم مجموعه‌ايي از دانسته‌هاي بشري نيست که در نهادهاي آموزشي بانام دانشگاه تدريس مي‌شود و نبايد مقاله‌نويسي را توليد علم بدانيم و افزايش يا کاهش توليد مقالات را مبناي کاهش يا افزايش علم در کشور ندانيم و همچنين علم را نبايد در داشتن تعداد کتاب، سطح مطالعه، کارهاي تحقيقاتي، مباحثه و محاسبات يا امور آزمايشگاهي دانست هرچند علم بدون اين موارد به دست نمي‌آيد اما هرکدام از اين قسم موارد علم محسوب نمي‌شوند.

 منصوري با بيان اين جمله علم از سؤال برمي‌خيزد، به تفاوت علم در دوران مدرن با عصر آل‌بويه که اوج توليد علم در ايران بوده است اشاره کرد و گفت: آنچه در ايران شناخته‌شده نيست روند توليد علم براي توليد اعتبار و پول است چراکه کشورهاي صنعتي براي علم برنامه‌ريزي دارند و طي فرايند درستي که در پيش مي‌گيرند سؤال‌هاي متعددي شکل مي‌گيرد و به در نهايت توليد اعتبار و پول به وجود مي‌آيد.

 وي تصريح کرد: در وضعيتي که معناي توليد علم را نمي‌دانيم و يا اينکه نمي‌دانيم دانشگاه يعني چه؛ واژه‌ي تجاري‌سازي را در اين چارچوب مطرح کرده‌اند. وقتي سازوکار را بلد نباشيم منجر به تصميم‌گيري‌هاي اشتباه با اتلاف هزينه خواهيم شد. وقتي هدف دانشگاه، آموزش جواناني است تا تربيت‌هاي موردنياز را براي قسمت‌هاي مختلف فرابگيرند و بکارگيري شوند نبايد انتظار داشت در دانشگاه تجاري‌سازي رخ دهد.

استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف رصدخانه ملي ايران را اولين طرح کلان کشور عنوان کرد که توسط دولت به تصويب رسيده است، خاطرنشان کرد: رصدخانه به‌عنوان يک پروژه علمي بزرگ در قالب دو طرح «رصد خانه» و «شتاب‌گر» با بکارگيري لفظ طرح کلان ملي مصوب شد و علت اين بود که طرح‌هاي کوچک هزينه‌هاي متعددي را به خود اختصاص مي‌دهد اما توان ارتباط‌گيري با اجتماع را ندارد و حتي نظارت دقيق مالي بر روي آن‌ها اعمال نمي‌شود اما در طرح‌هاي کلان کشوري که بودجه‌ي ويژه‌ي را به خود اختصاص مي‌دهد نياز به نظارت قوي‌تري از سوي دولت است و بنابراين انتظار توليد علم نيز از آن‌ها مي‌رود.

مجري رصدخانه ملي ايران اعتبار هزينه شده در رصدخانه را تاکنون 120 ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: در بخش شتاب‌گر طرح اعتباري بالغ‌بر 1000 ميليارد تومان هزينه موردنياز است که هنوز جهت دريافت هزينه تصويب نشده است.

 وي با بيان اينکه 12 سال از تصويب طرح رصدخانه ملي مي‌گذرد اما کار زيادي انجام‌نشده است، افزود: از ثمرات رصدخانه مي‌توان به ساخت پايش‌گاه 3550 متري اشاره کرد و يا شناسايي محل استقرار رصدگاه  و اندازه‌گيري موردنياز آن در روستاي کامو از توابع استان کاشان است که واحد پشتيباني را در کنار رصدخانه دارد. در اين طراحي، رصدخانه تا ارتفاع 5 متري از بتن و مابقي فلز ساخته مي‌شود که درمجموع شامل 250 تن وزن خواهد بود.

 منصوري با اشاره به اعلام «قله گرگش» در ارتفاع 3600 متري آن به‌عنوان مکان راه‌اندازي رصدخانه، گفت: 4 ماه از طريق کوهنوردان و بلديه‌هاي قله کار مسير دامنه تا قله جهت رفت‌وآمد را درست کرديم و طي 2 سال 90 تن تجهيزات را از طريق چهارپا به محل موردنظر منتقل نموده‌ايم.

 مجري طرح رصدخانه‌ي مليادامه داد: تلسکوپ در محلي که بهترين نقطه براي رصد کردن آسمان است ساخته شد و در همان مکان 6 دکل به ارتفاع 20 متر نيز ساخته شد که قسمت‌هاي موردنياز دکل‌ها که به دليل تحريم‌ها در اختيار مهندسين قرار نمي‌گرفت در کشور ساخته شد و در محل‌ دکل‌ها تعبيه شد و همچنين بزرگ‌ترين آينه‌ي تلسکوپ به قطر 3 در 4 متر با ضخامت 184 ميلي‌متر در محل رصدخانه به کار گرفته شده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها