مراسم بزگداشت 16 آذر در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

به گزارش روابط عمومي، مراسم روز دانشجو و گراميداشت ياد شهداي دانشجوي 16 آذر  با حضور پروفسور رضا منصوري، معاون اسبق وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ، هيئت رئيسه، استقبال دانشجويان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام در سالن آمفي تئاتر اين مرکز آموزش عالي برگزار شد.

پروفسور محمد علي‌اکبري: شهداي دانشجو با نثار جان خود از آرمان هاي نظام دفاع کردند

پروفسور محمد علي‌اکبري، رييس دانشگاه ايلام در اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانشجوي و تبريک روز دانشجو به همه ي دانشجويان بيان داشت: شهداي  دانشجو با نثار خون خود و دفاع ازآرمان هاي انقلاب اسلامي، استکبار ستيزي را جاودانه کردند. و افزود يچ کس نمي تواند ادعا کند در مبارزات ملت ايران نقش دانشجويان کمرنگ بوده است  زيرا دانشجويان  انديشه ورزاني هستند که بدون حضور آنان انقلاب پيروز نمي شد و حضور آنان بدون شک پيشرفت کشور را به دنبال خواهد داشت.

رييس دانشگاه ايلام  اظهارداشت:جنبش دانشجويي از ديرباز جنبشي آرمان گرا و آزاد منش  بوده است که نه ظلم بيروني را پذيرفته اند و نه در مقابل ظلم دروني سکوت کرده اند، به پاس اين منش دانشگاه ايلام به دانشجويان  قول داد تک صدايي را در دانشگاه خاتمه دهد و بعد از يک سال اين امر را محقق ساخت.

پروفسور علي‌اکبري با بيان اينکه روز دانشجو  روز تاثير گذار بر حيات ملت ايران است که باعث رشد نهضت ملي و پويايي دانش مي شود، تصريح کرد: دانشگاه ايلام امروز ميزبان دانشجوياني در دو سمت چپ و راست است، دانشجوياني که هم عملکرد دولت را نقد مي کنند و هم با آرامش مناظره و تريبون آزاد برگزار مي کنند و ما با محقق ساختن اين وعده فضا را براي پيشرفت آنان فراهم ساختيم.

پروفسور منصوري: در ايران کار زياد است و دانشجو نبايد فکر کند که تأثيرگذار نيست.

در بخش ديگر از اين مراسم پروفسور رضا منصوري که در مراسم گراميداشت 16 آذر در جمع دانشجويان در دانشگاه ايلام با بيان اينکه 50 سال و 2 ماه پيش يعني در سال 1344 بود که به کشور اتريش و شهر وين رفتم تا تحصيلات دانشگاهي‌ام را آغاز کنم، اظهار کرد: اين کشور امسال صدمين سال نسبيت را در دنيا جشن مي‌گيرند.

معاون اسبق پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: نظريه نسبيت براي مقايسه وضعيت گذشته با حال مي‌تواند عامل بسيار مهمي باشد که به‌عنوان‌مثال 110 سال پيش در مناطق «کن» و «دارآباد» تهران به دليل شيوع بيماري وبا شمار زيادي از مردم جان خود را از دست دادند که مي‌توان گفت که ايران الآن با 110 سال پيش چه تفاوت‌هايي کرده است و بايد قدر اين وضعيت را دانست.

اين استاد تمام فيزيک دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اينکه شرايط تحصيل براي دانشجويان در ايران در 50 سال پيش با وضعيت موجود بسيار تفاوت کرده، تصريح کرد: در آن سال‌ها در رشته تحصيلي من 10 کتاب بيشتر در سطح کشور پيدا نمي‌شد.

وي بيان کرد: در ايران در سال‌هاي اول انقلاب 15 دانشگاه بيشتر وجود نداشت که 155 هزار دانشجو را در خود جاي داده بود و بايد گفت که در اوايل انقلاب ايلام چگونه بود الآن چگونه است و حتي اختلاف ما در آن سال‌ها با وضعيت الآن بسيار زياد است و چتر حمايتي براي دانشجويان در مقايسه با ساليان گذشته بازتر شده است.

پروفسور منصوري يادآور شد: من همواره بعد از انقلاب وضعيت دانشگاه‌ها را نقد کرده‌ام، امکانات موجود در اختيار دانشجويان در شرايط فعلي بيشتر از ميانگين جهاني است و ايرادهايي که دانشجويان مي‌گيرند علامت زنده‌بودن اين نسل است که البته ضعف را بايد ديد و براي رفع آن تلاش کرد.

وي با بيان اينکه نسل جوان دانشجو ما عيب‌ها را به‌خوبي مي‌بينند، عنوان کرد: 50 سال بعد ايران آينده‌اي بسيار روشن و جهان نقشي تعيين‌کننده خواهد داشت، الآن بايد دوران گذشته را احياء کنيم و دنياي جديدي را بسازيم.

استاد تمام دانشگاه شريف افزود: 7 سال پيش بود که رهبري معظم انقلاب فرمودند که بودجه پژوهشي در دانشگاه‌ها بايد 3 درصد سرانه توليد ناخالص ملي باشد ولي متأسفانه از 7 دهم درصد به 4 دهم درصد رسيد و هيچ‌کدام از دولت‌ها توجه جدي نداشتند.

وي با اشاره به اينکه در اوايل انقلاب ترجمه آثار علمي را آغاز کرديم که متأسفانه در اوايل دهه 70 متوقف شد، گفت: هنوز قبول نداريم که کتب فلاسفه غربي را ترجمه کنيم که اين امر يک غرور کاذب است.

پروفسور منصوري المپيادهاي علمي را از رويدادهاي ناميمون در کشور دانست و اظهار کرد: المپيادها باعث شده جوانان ما در علم عقب بيفتند، المپيادها خلاقيت را از دانشجويان ما گرفته است.

معاون اسبق پژوهشي وزارت علوم با بيان اينکه فاصله ما با کشورهاي پيشرفته بسيار کم شده و پيشرفت‌هاي خوبي به دست آورده‌ايم، اضافه کرد: علم اسلامي نداريم، علم غربي نداريم و بايد گفت که علم‌داريم، علوم ديني داريم، علم شرقي و غربي نداريم.

وي اظهار کرد: فرد تحصيل‌کرده‌اي که بيکار است نبايد فقط به مدرک تحصيلي‌اش فکر و اتکا کند به نظرم در ايران کار زياد است و دانشجو نبايد فکر کند که تأثيرگذار نيست.

شايان ذکر است در پايان اين مراسم از دانشجويان برتر دانشگاه ايلام در حوزه فرهنگي در بخش قرآن، مناظره دانشجويي، جشنواره حرکت و برگزيدگان ورزشي تجليل شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها