اختراع دستگاه نانو پرداخت سطوح خارجی استوانه ای در دانشگاه ایلام

خانه خبرها
اختراع دستگاه نانو پرداخت سطوح خارجي استوانه اي در دانشگاه ايلام

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، آقاي دکتر عبدالحميد عزيزي عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي از اختراع دستگاه نانو پرداخت سطوح خارجي استوانه اي در دانشگاه ايلام خبر داد .

دکتر عبدالحميد عزيزي اظهار داشت: بالا بردن کيفيت سطح هميشه يکي از چالشها در علوم مهندسي مخصوصا مهندسي مکانيک مي باشد. به عنوان نمونه در ياتاقانهايي که در بيشتر ماشين آلات صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد نياز به بالا بردن کيفيت سطح بسيار مورد توجه است. در استفاده از روشهاي سنتي براي بالابردن کيفيت سطح مي توان به پرداخت هايي در مقياس ميکرو دسترسي پيدا کرد. به کمک اين دستگاه و با استفاده از نانو ذرات ساينده الومينيوم اکسايد و سيليکون کاربايد و همچنين با استفاده از نيروي الکترومغناطيسي مي توان به کيفيت سطح در مقياس نانو دسترسي پيدا کرد. حصول تلرانس­هاي هندسي، عدم ايجاد آسيبهاي حرارتي در سطح قطعه­کار، عدم نياز به ابزار، درسينگ آن و شکل خاص ابزار براده­بردار از ديگر مزاياي اين دستگاه است.

عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي گفت: در اين دستگاه نياز به نيروي مکانيکي جهت براده برداري نيست و تامين نيرو برعهده­ي شار مغناطيسي آهنرباهاي حايل مي­باشد. در اين تکنولوژي به علت عدم وجود و تماس ابزار به مانند روشهاي سنتي،  از ايجاد آسيبهاي حرارتي به سطح قطعه­کار که ماحصل عمليات براده­برداري به روش ترمومکانيکي است جلوگيري مي­شود. هم چنين در اين روش به علت عدم نياز به ابزار جهت پرداختکاري، هر شکل هندسي داراي مقطع گرد و استوانه­ايي در مقياس نانو قابل پرداختکاري مي­باشد. در اين دستگاه به علت نحوه­ي براده برداري و استفاده از نيروي مغناطيسي، امکان براده برداري از تمامي خلل و فرج از سطوح قطعه­کار را فراهم مي­کند.

شايان ذکر است: دکتر عزيزي مدارک کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري خود را در رشته مهندسي مکانيک از دانشگاه صنعتي اميرکبير به ترتيب در سالهاي 1382، 84 و 88 اخذ کردند. ايشان در طول تحصيل به عنوان پذيرفته شده ممتاز در کنکورهاي کارشناسي و ارشد شناخته شدند و همچنين در آزمون دکتراي مهندسي مکانيک به عنوان نفر اول و همچنين جزو استعدادهاي درخشان دانشگاه پذيرش شدند. دکتر عزيزي از مهر ماه 1389 تا مهرماه 1392 در دانشگاه رازي و سپس از مهر 1392 تا کنون در دانشگاه ايلام مشغول فعاليت است، اين اختراع مجوز فعاليت به عنوان واحد فناور در پارک علم و فناوري کرمانشاه را نيز اخذ نموده است که مخترعين در صدد صنعتي کردن اين اختراع و در حال رايزني با صنايع مرتبط مي باشند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها