کتاب علمی - آموزشی حمایت از جنگل توسط اساتید دانشگاه ایلام منتشر شد

خانه خبرها
کتاب علمي - آموزشي حمايت از جنگل توسط اساتيد دانشگاه ايلام منتشر شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومي،  کتاب علمي - آموزشي  حمايت از جنگل با معرفي آفات درختان جنگلي  توسط دو تن از اساتيد دانشگاه ايلام منتشر شد.

دکتر مجيد ميراب بالو عضو هيات علمي گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام و يکي از مولفان اين کتاب بيان داشت: کتاب مذکور يک مجموعه کامل در باره خانواده هاي مختلف درختان و آفات و امراضي است که سلامت اکوسيستم درختان را به خطر مي اندازد و در خصوص هدف از انتشار اين کتاب گفت: در مورد درختان و جنگل کتاب ها و مقالات زيادي نوشته شده است، اما به يقين جاي خالي يک کتابي با اين ظرافت و دقت با مطالبي جامع و کامل براي افراد علاقمند به درختان و جنگل به خوبي احساس مي شد.
وي ادامه داد: اين کتاب به عنوان حاصل مطالعات، تحقيق، بررسي و کنکاش 2 ساله در پنج بخش تدوين شده است و است که در برگيرنده مطالب علمي و تحقيقاتي در باره مناطق جنگلي کل کشور با نگاه خاص و ويژه به جنگل هاي زاگرس است.
وي افزود: اين کتاب در پنج بخش نگارش شده است که بخش نخست آن به معرفي کلي درختان جنگلي ايران و جهان پرداخته و در بخش دوم کتاب که در 15 فصل تدوين شده که به درختان بر اساس خانواده هاي گياهي و نيز انواع امراض و آفات مخرب آنها پرداخته است.
ميراب بالو گفت: در بخش سوم کتاب به جوندگان خسارت زايي جنگلي و مخاطرات آنها اشاره شده و بخش چهارم کتاب نيز شامل معرفي گياهان انگلي و نيمه انگلي و راه هاي مقابله با آنها است و بخش پنج کتاب هم به آتش سوزي، انواع آن عوامل و راهکارهاي مقابله و جلوگيري از بروز اين پديده و نيز ديگر عوامل مخرب وزيان بار جنگلي چون خشکسالي، گرد و غبار و... اختصاص دارد.
وي ادامه داد: نگاه اصلي اين کتاب به آفات و امراضي توجه دارد که بيشترين خسارات را به جنگل ها و درختان وارد مي سازند و موجب بهم زدن نظم و تعادل اکوسيستم طبيعت مي شوند و راه هاي عملي و علمي مقابله با اين امراض و آفات بيان شده است.
وي اظهار کرد: اين کتاب مي تواند يک کتاب درسي مناسب براي دانشجويان رشته هاي مرتبط با حوزه جنگل، کشاورزي و گياه شناسي و نيز منبعي موثق براي انجام تحقيقات در باره امراض و افات درختان و گياهان از سوي اداره کل منابع طبيعي، سازمان جهاد کشاورزي، دانشجويان، ديگر محققان و علاقمندان به اين حوزه باشد. 
چاپ نخست کتاب علمي - آموزشي « حمايت از جنگل با معرفي آفات درختان جنگلي » مهر ماه سال جاري در تيراژ هزار نسخه و در 243 صفحه توسط انتشارات مرز دانش تهران و با همت دکتر مجيد ميراب بالو عضو هيات عملي گروه گياه پزشکي و دکتر جواد ميرزايي عضو هيات علمي گروه علوم جنگل دانشکده کشاورزي دانشگاه ايلام نگاشته شده است.
در پايان اين کتاب عکس ها و تصاوير رنگي ازگونه هاي مختلف درختي به همراه آفات و خسارت هايي که به درختان وارد مي شود، ضميمه شده است. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها