نشست تخصصی – علمی «نظریه حکمت الهی در جهان معاصر» در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
نشست تخصصي  – علمي «نظريه حکمت الهي در جهان معاصر» در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

با برنامه‌ريزي و هماهنگي مرکز هم‌انديشي اساتيد و نخبگان  دانشگاه ايلام و دانشکده الهيات و معارف اسلامي، نشست علمي - تخصصي  «نظريه حکمت الهي در جهان معاصر» با سخنراني دکتر مهدي گلشني و دکتر غلامرضا اعواني  از اساتيد برجسته کشوري در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، نشست تخصصي – علمي «نظريه حکمت الهي در جهان معاصر» با سخنراني دکتر مهدي گلشني استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف و دکتر غلامرضا اعواني استاد تمام دانشگاه شهيد بهشتي با حضور حجت‌الاسلام غياثي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، دکتر سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي و جمع زيادي از اساتيد دانشگاه‌هاي استان صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر گلشني استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينکه زماني در عرصه علم فقط اين ايده مطرح بود که جواب تمام سئوال‌ها در علوم تجربي است، تأکيد کرد با نظرات جديد که بعضي از اساتيد و صاحب‌نظران غربي و حتي برندگان جايزه صلح نوبل ارائه کرده‌اند، اين موضوع به چالش جدي کشيده شده است و الان موضوع متافيزيک  مورد توجه مي‌باشد که متأسفانه اين گفتمان در دانشگاه‌هاي ايران انعکاس نيافته است.

استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف اضافه کرد: براي فيلسوفان علم يقين حاصل شده که داده‌هاي تجربي ديگر جوابگوي تمام سئوالات بشر نمي‌توانند باشند و به کل واقعيت از اين راه  نمي‌توان دست يافت و لذا چتر الهيات بايد بالاي سر علم قرار گيرد؛ تا به سئوال‌هاي بي‌جواب در نهايت پاسخ داده شود.

در ادامه اين نشست دکتر اعواني استاد تمام دانشگاه شهيد بهشتي با ارائه موضوعي با عنوان «سير حکمت در ايران و نقش آن در دنياي معاصر» توضيحاتي را درباره موضوعاتي که علم به آنها مي‌پردازد ارائه داد و تصريح کرد که علوم معمولاً در عرض حرکت مي‌کنند، اما حکمت در طول حرکت دارد و لذا بررسي و ديدن طول و عرض اشياء مربوط به حکمت مي‌باشد.

دکتر اعواني در ادامه با بيان اينکه فلسفه چه ربطي به ايران دارد، با ارائه شواهدي از سخنان دانشمندان و کتب معتبر يونان باستان تأکيد کرد در آراء و نظرات زرتشت معاني فلسفي وجود دارد و با توجه به مهاجرت حکماي نوافلاطوني در عهد يوستيانوس امپراتورم به ايران و استقرار آنان در دانشگاه جندي شاپور مي‌توان ادعا کرد که حتماً مباحث و نظرات فلسفي در اين دانشگاه مطرح بوده که اين دانشمندان را پذيرا شده است.

استاد تمام دانشگاه شهيد بهشتي، تصريح کرد:: موضوع جايگاه و نقش دانشگاه جندي شاپور در تاريخ جهان، ايران و اسلام به خوبي تبيين نشده و با توجه به خدماتي که اين دانشگاه در ترجمه کُتب در حوزه‌هاي مختلف علمي، تدريس علوم به زبان‌هاي مطرح خارجي همچون سرياني، هندي و يوناني و تربيت پزشکان حاذقي که  داشته، مي ‌طلبد اساتيد و دانشجويان عزيز تحقيقات گسترده‌تري براي شناخت واقعيات و جايگاه اين دانشگاه داشته باشند.

در ادامه اين نشست حاضرين به بيان سئوالات مورد نظر خود پرداختند و دکتر گلشني و دکتر اعواني هم پاسخ‌هاي لازم را ارائه کردند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها