باید به صورت جدی موضوع احتمال شیوع کرونا در منابع آبی و خاکی مورد کنکاش قرار گیرد

خانه خبرها

دکتر کريمي استاد تمام دانشگاه ايلام و دبير کارگروه آب و خاک همايش ملي زيست جهان پسا کرونا، گفت: با توجه با تأثيرات جدي کروناويروس در تمام عرصه‌ها، بايد به صورت جدي موضوع احتمال شيوع کرونا در منابع آبي و خاکي مورد کنکاش قرار گيرد/ نظر به اينکه آينده رفتاري اين پديده براي تمامي افراد بشر امري حياتي است، لذا پيش بيني مي‌کنم که استقبال گسترده‌اي از اين همايش انجام گيرد.  

اشاره:

  آقاي دکتر حاجي کريمي استاد تمام دانشگاه ايلام، دبير کارگروه آب و خاک همايش ملي زيست جهان پسا کورنا را بر عهده دارد، که براي آشنايي خوانندگان با حيطه کاري اين کارگروه، متن مصاحبه ايشان در قالب سئوال و جواب به شرح ذيل منتشر مي‌گردد.

1-آقاي دکتر کريمي، ضمن تشکر از اينکه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، بعنوان اولين سئوال، چه ارزيابي از روند کاري کارگروه آب و خاک  همايش ملي زيست جهان پسا کرونا داريد؟

با عرض سلام و ادب خدمت مخاطبان گرامي و تشکر از اعضاي کارگروه اطلاع‌رساني همايش و همکاران اداره روابط عمومي دانشگاه، همانطور که مشخص است، رفتار و عملکرد کروناويروس مشخص نيست. اوايل گفته مي‌شد که اين ويروس در فصل گرما ضعيف خواهد شد و يا از بين خواهد رفت، اما اکنون برعکس نه تنها ضعيف نشده، بلکه در بعضي از مناطق قويتر هم شده است. لذا وقتي هنوز ابعاد رفتاري کرونا مشخص نيست، چطور مي‌توان اثرات آن را بر محيط ارزيابي نمود.

الان يکي از مشکلات اصلي بحث ورود به آب است، که آيا  اين ويروس در آب امکان تکثير دارد، که براي مشخص شدن اين موضوع بايد بصورت کنترل شده، اين ويروس را در محيط‌هاي علمي وارد آب کرد و رفتار آن را مورد بررسي قرار داد.

2-به نظر حضرتعالي آيا احتمال بازگشت به وضعيت قبل از شيوع پديده کروناويروس وجود دارد؟

به هيچ عنوان اين امکان وجود ندارد، چرا که تغييرات جدي در تمام عرصه‌ها و از جمله عرصه محيط و آب و خاک اتفاق خواهد افتاد و لذا بايد به صورت جدي موضوع احتمال شيوع کرونا در منابع آبي و خاکي مورد کنکاش قرار گيرد و پژوهش‌هاي کاربردي  در اين زمينه تدوين شود.

3-نقش همايش ملي زيست جهان پسا کرونا، را در تدوين بسته‌هاي سياست‌گذاري براي مقابله با اين پديده و تبعات آن چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

با توجه به اينکه امکان شرايط سخت‌تر و حادتر وجود دارد و هر چند  موضوع پديده کروناويروس تازه است و بايستي زمان بگذرد، لذا هنوز مطلب نويني در علوم محيطي در اين زمنيه منتشر نشده است. براي نمونه همانطور که قبلاً عرض کردم، براي ما اين سؤال مطرح است، که اگر ويروس کرونا وارد محيط شد، رفتار آن چگونه خواهد بود. لذا بايد خط مش‌هايي تعريف کنيم، که در علوم محيطي، چه جور و  در چه سطحي مطالعه در اين زمينه مورد نياز است، تا بتوانيم نحوه رفتار کرونا در محيط را مشخص نماييم.

5-براي بهتر برگزار شدن همايش چه پيشنهادهايي داريد؟

 بايد سراغ افرادي رفت، که کار واقعي و کاربردي در اين زمينه انجام داده‌اند و آنها را ترغيب به شرکت و ارسال مقاله به همايش نمود.

6-به نظر شما استقبال مخاطبين ازهمايش چگونه خواهد بود؟.

با توجه به تأثير همه جانبه‌اي که اين ويروس در تمام عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و آموزشي و علمي به همراه داشته و نظر به اينکه آينده رفتاري اين پديده براي تمامي افراد بشر امري حياتي است، لذا پيش بيني مي‌کنم که استقبال گسترده‌اي از اين همايش انجام گيرد.  

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها