کتاب «تاریخ اسلام در هند از آغاز تا قرن پنجم هجری قمری» تألیف دکتر سیاوش یاری به چاپ سوم رسید

خانه خبرها

کتاب «تاريخ اسلام در هند از آغاز تا قرن پنجم هجري قمري» تأليف دکتر سياوش ياري دانشيار دانشگاه ايلام، توسط انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب، براي سومين بار به چاپ رسيد.

  کتاب «تاريخ اسلام در هند از آغاز تا قرن پنجم هجري قمري»، تأليف دکتر سياوش ياري دانشيار دانشگاه ايلام و رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، براي نخستين بار در سال 1384 توسط انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب در تيراژ دو هزار نسخه منتشر شد، که به عنوان منبع تاريخ اسلام در هند براي بسياري از دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري معرفي گرديد و اندک زماني بعد کتاب ناياب شد، تا اينکه انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب، چاپ دوم کتاب را در تيراژ هزار نسخه در سال 1388 مجددا به چاپ رساند و در تابستان سال جاري هم چاپ سوم آن منتشر گرديد

اين اثر شامل: مقدمه، متن کتاب در دو بخش و هر بخش در سه فصل، نتيجه و کتابنامه است. دکتر ياري در مقدمه کتاب، ضمن بيان اهميت موضوع مورد پژوهش، به معرفي و نقد منابع مورد استفاده مي‌پردازد. وي اين منابع را به شش گروه، شامل: کتب جغرافيايي، تاريخ‌هاي عمومي، تاريخ‌هاي محلي، متون اسماعيلي، سفرنامه‌ها و تحقيقات جديد تقسيم مي‌کند و سپس اهميت و جايگاه آنها را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهد.

بخش اول کتاب، به بررسي سيامي طبيعي و جغرافيايي شبه قاره هند، شبه قاره در دوره خلفاي راشدين و سند در دوره‌ي بني‌اميه و بني‌عباس اختصاص دارد. در بخش دوم، علاوه بر آشنايي با تعاملات و تحولات فرهنگي و علمي و گسترش اسلام در سند، از نحوه‌ ورود اسماعيليه به هند، سياست‌هاي مالي و تأثير آن بر گسترش اسلام آگاه مي‌شويم.

در بخش سوم نيز نقش تجار، مبلغان، دانشمندان و صوفيان در گسترش اسلام در شبه قاره هند مورد بررسي قرار گرفته است.

آخرين قسمت کتاب، مربوط به منابع و مآخذ است و کتابنامه، است که با ترتيب نسخ خطي، کتب فارسي، کتب عربي، اردو و کتاب‎هاي انگليسي تنظيم شده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها