بررسی راهکارهای توسعه روابط علمی دانشگاه ایلام و دانشگاه‌های عراق در جریان سفر رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران

خانه خبرها
بررسي راهکارهاي توسعه روابط علمي دانشگاه ايلام و دانشگاه‌هاي عراق در جريان سفر رايزن فرهنگي سفارت عراق در ايران

با هدف توسعه همکاري‌هاي علمي و بين‌المللي مابين دانشگاه ايلام و دانشگاه‌هاي کشور عراق، دکتر امجد المظفر رايزن فرهنگي سفارت جمهوري عراق در ايران در دانشگاه ايلام حضور يافت و به بحث و تبادل نظر در اين زمينه پرداخت.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر امجد حميد المظفر  رايزن فرهنگي سفارت جمهوري عراق  در ايران ، ديروز مهمان دانشگاه ايلام بود که ابتدا از آزمايشگاه مرکزي، کتابخانه مرکزي، مجتمع گلخانه‌هاي تحققاتي و دانشکده‌هاي کشاورزي، فني و مهندسي و علوم پايه بازديد کرد و از نزديک در جريان ظرفيت‌هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه ايلام قرار گرفت.

 وي  سپس در جلسه هيأت رئيسه دانشگاه حضور يافت و سپس به ديدار تعداي از دانشجويان عراقي رفت و در نهايت در يک نشست صميمانه با اعضاي هيـأت علمي دانشگاه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در جريان اين مذاکرات متقابل، دکتر علي‌ا‌کبري رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه انجام اين سفر در اين شرايط خاص حکايت از اهميت موضوع دارد، اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران، دانشکاه ايلام نقش کريدوري توسعه ارتباطات با دانشگاه‌هاي کشور عراق را دارد و لذا حضور دکتر امجد در دانشگاه ايلام مي‌تواند فصل تازه‌اي از توسعه همکاري‌هاي دوجانبه را به همراه داشته باشد، که وزارت علوم جمهوري اسلامي ايران، رايزن فرهنگي سفارت ايران در کشور عراق، رايزن فرهنگي سفارت عراق در ايران و دانشگاه ايلام اضلاع چهارگانه اين حرکت تازه مي‌باشند.

رئيس دانشگاه يادآور شد: دو دانشگاه فردوسي مشهد و دانشگاه ايلام در جمهوري اسلامي ايران براي آموزش دانشجويان عراقي جايگاه خاصي دارند و مقامات عالي وزارت عتف به صورت صريح به اهميت جايگاه دانشگاه ايلام در اين موضوع تأکيد کرده‌اند.

دکتر علي‌اکبري با عنوان اينکه در دانشگاه ايلام براي توسعه روابط علمي و بين‌لمللي، فقط به پذيرش دانشجوي خارجي اکتفا نشده است، يادآور شد: مديريت دانشگاه ايلام به جامعيت ارتباطات دوجانبه اعتقاد دارد و در اين راستا براي توسعه همکاري‌هاي علمي با دانشگاه‌هاي کشور عراق، دانشگاه ايلام تنها دانشگاهي بود، که رشته کارشناسي ارشد مطالعات تاريخ عراق را راه‌اندازي کرد.

رئيس دانشگاه افزود: همچنين مجوز پذيرش دانشجوي دکتري پژوهش محور براي تحصيل دانشجويان عراقي اخذ گرديد، تا اين عزيزان به صورت جامعه‌محور و مسأله محور اين دوره را گذرانده و هدفمند وارد بازار کشور عراق شوند و در حل مشکلات مردم آنجا کوشا باشند.

دکتر علي‌اکبري اخذ مجوز راه‌اندازي مرکز آموزش زبان فارسي در عراق را گامي ديگر در اين زمينه دانست و گفت: اگر سفارت عراق براي راه‌اندازي اين مرکز همکاري نمايد، داوطلبان عراقي قبل از تحصيل مي‌توانند دوره آموزش زبان فارسي را با حضور بهترين اساتيد صاحب‌نظر به اتمام رسانده و آمادگي لازم را براي تحصيل در دانشگاه‌هاي ايران و دانشگاه ايلام کسب نمايند، که قطعاً اين امر به يسهيل يادگيري بهتر  مسائل آموزشي و پژوهشي توسط آنان؛ کمک شايان توجهي خواهد نمود.

رئيس دانشگاه ايلام به علاقه خاص داوطلبان کشور عراق براي تحصيل در دانشگاه ايلام اشاره کرد و بيان داشت: بدون هيچ‌گونه تبليغاتي، دانشگاه ايلام جزو اولين انتخاب‌هاي دانشجويان عراقي براي ادامه تحصيل در ايران است، که اين امر موجب خرسندي است و دانشگاه ايلام هم براي پي‌گيري مسائل مورد نظر دانشجويان عراقي اهميت ويژه‌اي قائل است  و تمام همکاران اينجانب براي حل مشکلات و تسهيل در فرآيند امور آموزشي و پژوهشي آنان اهتمام ويژه‌اي دارند.

دکتر علي‌اکبري افزود: در اين فرآيند تربيت دانشجويان نخبه‌اي که بتوانند براي مردم عراق مؤثر بوده و گره‌گشاي مشکلات آنان باشند، اولويت دارد، که براي تحقق آن،  امتيازات خاصي همچون تخفيف شهريه براي جذب اين نوع دانشجويان تصويب شده است.

رئيس دانشگاه در پايان مباحث خود خواستار برگزاري پژوهش‌هاي مشترک دانشگاهي با محورهايي همچون:  گردو غبار، اربعين، مسائل زيست محيطي، کرونا، مسائل مرز و موضوعات فرهنگي و اجتماعي شد.

همچنين دکتر امجد رايزن فرهنگي سفارت عراق در ايران در  اين مذاکرات، با تشکر از حسن استقبال مديرت دانشگاه ايلام، به سابقه تاريخي روابط دو کشور ايران و عراق اشاره کرد و تأکيد کرد به علت اشتراکات مختلف فرهنگي، قومي و ديني و احساس نيازي که در اين زمينه وجود دارد، بستر لازم براي توسعه هر چه بيشتر روابط آماده است.

دکتر امجد با ابراز خرسندي از وضعيت مطلوب آموزشي و پژوهشي و امکانات دانشگاه ايلام بيان کرد: به علت فاصله کم مابين دانشگاه ايلام و مرز عراق، جايگاه خوب دانشگاه ايلام در جمهوري اسلامي، ظرفيت‌هاي خوب آزمايشگاهي و کارگاهي و علاقه خاص دانشجويان عراقي براي تحصيل در دانشگاه ايلام، يکي از اولويت‌هاي اصلي سفارت عراق در ايران براي توسعه روابط علمي با کشور ايران، توسعه روابط دانشگاهي با دانشگاه ايلام مي‌باشد، که خوشبختانه قدم‌هاي مثبتي در اين راه برداشته شده است.

رايزن فرهنگي سفارت عراق در ايران افزود: براي تحقق اهداف مورد نظر، يکي از اولويت‌ها توسعه همکاري‌هاي دوجانبه مابين دانشگاه ايلام و دانشگاه‌هاي مرزي عراق همچون: ميسان، واسط و دياله مي‌باشد و سفارت عراق در ايران با تمام توان از اين روند حمايت مي‌کند.

دکتر امجد با استقبال از راه‌اندازي دفتر کنسولي و مرکز آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان در دانشگاه ايلام، خواستار اهتمام مديريت دانشگاه ايلام براي پذيرش دانشجويان بورسيه عراقي، حضور دانشجويان عراقي در کلاس‌هاي درس دانشجويان ايراني، برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشترک، امضاي تفاهم‌نامه مطالعات پژوهشي با دانشگاه‌هاي عراقي و تخفيف در پرداخت شهريه‌ها گرديد.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها