سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب: کتاب «سيستم‌هاي اطلاعاتي و پايگاه داده در جنگل‌داري»

تأليف: دکتر علي مهدوي دانشيار دانشگاه ايلام

 کتاب «سيستم‌هاي اطلاعاتي و پايگاه داده در جنگل‌داري»، در 271 صفحه و هشت فصل؛ چاپ و منتشر شده است.

اين کتاب براي آشنايي بيشتر دانشجويان رشته جنگل (قابل کاربرد براي ساير رشته‌هاي علوم منابع طبيعي) با مفاهيم سيستم اطلاعاتي و پايگاه  داده و کاربرد آنها در مديريت داده‌هاي متنوع جنگل‌داري تدوين شده است.

کتاب حاضر در هشت فصل تنظيم شده است، که دو فصل اول آن به معرفي انواع اطلاعات و سيستم‌هاي اطلاعاتي  در جنگل‌داري مي‌پردازد. در فصل سوم سعي شده، تا مروري داشته باشد بر انواع داده‌ها و اطلاعاتي، که در بخش جنگل‌داري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور جمع‌آوري، تجزيه و تحليل و شايد منتشر مي‌شوند.

فصل چهارم مروري دارد بر اصول و مفاهيم پايگاه داده و مؤلفه‌هاي آن، که براي تکميل اين مفاهيم فصل پنجم هم به چگونگي طراحي پايگاه داده اختصاص داده شده است. فصل ششم کتاب نيز به معرفي اجمالي نرم‌افزار اکسس ‌مي‌پردازد. اين نرم‌افزار، يکي از نرم‌افزارهاي مهم سيستم مديريت پايگاه داده براي کامپيوترهاي شخصي و حتي مديريت داده‌ها در شرکت‌هاي کوچک است، که در مجموعه نرم‌افزاري آفيس وجود دارد و به راحتي مي‌توان  از آن استفاده کرد. در فصل هفتم با يک مثال موردي، اصول طراحي پايگاه داده براي داده‌هاي بهره‌برداري جنگل‌هاي شمال را نشان مي‌دهد. فصل هشتم کتاب هم به طور خلاصه به موضوع پايگاه داده‌هاي مکاني و چگونگي  اتصال يک پايگاه داده  در نرم‌افزار اکسس با داده‌هاي مکاني در نرم‌افزار ArcGIS پرداخته است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها