خیزش گرد و غبار راه حل دائمی می‌خواهد

خانه خبرها

ايلام از ابتداي امسال استان ايلام بيش از 20 روز گرد و خاک را تجربه کرد، برخي از اين روزها به تعطيلي نيز کشيده شد و کارشناسان معتقدند براي رهايي از اين معضل بايد به فکر راه حل‌هاي دائمي باشيم.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر نورالدين رستمي دانشيار دانشگاه ايلام در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان مرکز ايلام (ايسنا)، با بيان اينکه موضوع ريزگردها مدت‌هاست استان‌هاي همجوار با کشور عراق از جمله ايلام، کرمانشاه و خوزستان را درگير خود کرده، از طريق محصولات کشاورزي، دام‌ها و با تأثيري که بر روي ريه مي‌گذارند باعث بروز بيماري‌هاي مختلفي براي ساکنان اين استان‌ها از جمله کودکان و سال‌خوردگان مي‌شوند.

دانشيار دانشکده دانشگاه ايلام، افزود: از طرفي ديگر به علت تعطيلي‌هاي مکرر ناشي از ريزگردها، بخش‌هاي ديگري نيز از جمله صنعت، مشاغل، آموزش و .... با مشکل مواجه مي‌شوند.

دکتر رستمي با تأکيد بر اينکه بايد براي حل معضل ريزگردها به دنبال راه ‌حل دائمي باشيم، ادامه داد: مالچ پاشي يکي ديگر از راه‌هاي کنترل هجوم ريزگردهاست که متأسفانه نه تنها هزينه‌ بالايي به دنبال دارد، بلکه تأثيرات آن نيز کوتاه مدت است و پس از گذر حداکثر دوسال مجدادا گريبانگير کشورها خواهد شد.

وي ادامه داد: از اين رو بايد اقدامات اساسي از جمله به جريان انداختن منابع آبي، احياي پوشش گياهي، افزايش رطوبت خاک، نصب بادشکن انجام داد  تا اين مشکل به صورت دائمي حل شود.

دکتر رستمي در پايان با اشاره بر اهميت ارتباط دانشگاه با دستگاه‌هايي اجرايي، گفت: اگر ارتباط بين دانشگاه با دستگاه‌هاي اجرايي قوي شود، بسياري از مشکلات استان مي‌توانند براي دراز مدت و با روش علمي رفع شوند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها